News:

.

Main Menu

[B] Ticketing la STB

Started by Kokoshmare, April 28, 2012, 12:05:26 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hef

Am o nedumerire, daca circul cu un autobuz cu indicativ de linie regionala dar nu ies din zona de urban (exemplu: urc in R413 la Bucur Obor dar cobor a Fundeni) este calatorie urbana sau regionala? Cum sunt taxat in prezent?

BGP2597

@Hef Se taxează ca regional indiferent între ce stații te plimbi. SAT din păcate nu știe decât că atunci când are validatoarele setate pe R413 trebuie să scadă 1,5 lei. Teoretic nici abonamentele urbane nu sunt valabile, nici măcar "pe proprie răspundere, pe tronson comun"

@AndreiB Subscriu ideii de zonare, dar Ilfovul ar merge spart în 2 sau chiar 3 zone în funcție de distanță. În momentul de față, pe regionale este ilogic ca cei care călătoresc din Periș, Snagov, Gruiu, etc. pe distanțe chiar și de 50km să plătească același preț pe care îl plătesc cei din Chitila, Chiajna sau Otopeni pe 10km.

voicul

Si asa au mai trecut 3 zile de munca:

Gabriela Firea dă asigurări că nu va fi majorat tariful la transportul public din Capitală

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, joi, că prețul biletelor pentru transportul public în comun nu va fi majorat, precizând că nu a discutat niciodată cu directorul STB despre această posibilitate.

https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/gabriela-firea-da-asigurari-ca-nu-va-fi-majorat-tariful-la-transportul-public-din-capitala-1256211

AndreiB

Much ado about nothing...

@BogdanP

Sunt de acord ca exista un grad de nedreptate cu tarifarea Ilfov ca o singura zona, insa cred sincer ca o tarifare simpla e preferabila. La autobuze, unde ai doar o validare e complexa de operat tarifarea diferentiala, si controlul e mai rar - tentatia de frauda ar fi foarte mare, cred.

Un sistem cat mai simplu, cred ca ar fi preferabil, corelat cu un control la sange. Pentru a creste ponderea incasarilor din bilete ar trebui sa incurajam cat mai multi sa ia aboanmente, ori structura actuala e mega-ieftina si inflexibla (abonamente pe o linie) sau mediu ca pret dar inflexibila (abonamente separate pentru toti). Un singur abonament si integrare tarifara + control la sange ar incuraja si incasarile si fidelizarea.

BGP2597

#109
Nu sunt adeptul exemplelor de afară, dar un sistem asemănător celui din Praga mi se pare că ar merge aplicat și în București-Iflov.
Pe scurt, în regiunea Praga - Bohemia Centrală (Středočeský kraj) există 3 zone tarifare în oraș (P,0,B), tratate ca una singură și 9 zone tarifare periferice (1-9), delimitate cam la fiecare 5-10km, în funcție de densitatea localităților. E drept că împărțirea asta se poate face și datorită poziției Pragăi exact în mijlocul regiunii, ceea ce la noi nu prea se întâmplă, Bucureștiul fiind practic în sudul județului Ilfov.

Absolut toate biletele sunt pe timp (30 min, 90 min, 24h sau 72h) și pe un număr de zone, iar abonamentele (1 lună, 3 luni, 6 luni, 1 an) sunt iarăși pe un număr de zone. Toate sunt valabile pe tot ce înseamnă transport public în oraș și regiune (autobuz, troleibuz, tramvai, metrou, funicular și tren) și funcționează cât se poate de modular, în sensul că oricând poți să adaugi o zonă la abonamentul existent.

Ce atrage de fapt în asta? Prețul. Biletul de 90 min, care este cel mai comun are un preț destul de prohibitiv - costă 32Kč (aprox. 6 lei!!), pe când un abonament lunar costă 550Kč (aprox. 105 lei), iar unul anual 3650Kč (700 de lei) adică doar 10Kč (2 lei) pe zi. Cu doi lei pe zi peste 50% din populația Pragăi este încurajată să folosească transportul public, inclusiv trenuri ale operatorului național care tranzitează orașul.

În București este nevoie urgentă de un update la Sistemul Automat de Taxare, începând cu recunoașterea unei zone, iar aici exemplul dat de @Hef este bun. Dacă iau o regională de la Obor până la capătul lui 21 ar trebui să se considere călătorie urbană (o zonă).

S-au făcut niște pași timizi cu cardul comun STB + Metrorex, plecând de la o idee bună, dar cu o execuție execrabilă, fiindcă există doar călătorii de 60 de minute vândute exclusiv pe carduri ultralight de unică folosință, deci pe o călătorie "integrată" trebuie să scoți din buzunar 5 lei (se consideră 2,5 lei o călătorie cu metroul, 1,3 lei o călătorie STB, 1,2 lei prețul cardului care este pus în cârca călătorului).

oc7avian

#110
Zic că soluția perfectă poate fi o țintă spre care migrăm. Clar creșterea prețului la bilet va fi un șoc, însă aș gândi o tranziție care împacă pe toată lumea:
- 1.3 lei biletul pe o linie
- 2.5 lei biletul valabil 90min pe orice linie
- 3 lei biletul valabil 90min și cu metrou

Astfel, la prima validare îți ia doar 1.3 lei, iar la a doua migrezi pe biletul de 2.5lei (pe timp). Pui și la metrou, iar ia diferența (bineînțeles, dacă metroul e primul validat îți ia doar 2.5 lei, iar la primul STB diferența până la 3 lei).

Treptat putem migra la biletele pe timp ori ajusta prețurile. La abonamente aș gândi un sistem tot progresiv. Dar așa realizăm că avem niște pain points ce trebuie rezolvate:

  • unificarea sistemelor de taxare ale STB și Metrorex
  • introducerea biletelor pe timp valabile pe orice linie
  • abonamente comune STB și Metrorex pe o lună
  • luat autobuze articulate pentru liniile intens circulate; îngrămădeala scade atractivitatea

O dată ce transportul public devine unitar, liniile pot fi reorganizate. De asemenea, avem deja linii de tramvai care scurtează transferul între magistrale (e.g. 1/10: Basarab - Grozăvești - Politehnica - Academia Militară), idem linii de autobuz (Eroilor - Universitate). În plus, devine mai tentant să folosești autobuzul pentru last mile în anumite zone.

După, treptat putem gândi zone de tarifare etc. Altfel riscăm să facem lumea ostilă împotriva unei intenții bune și din cauza presiunii va rămâne totul la fel...

ghrt

Aşa ca o notă hazlie, să ne aducem aminte că una din promisiunile electorale ale milfovoaicei a fost tarif zero. (Personal nu sunt de acord.)
Cont (aproape) inactiv.

TibiV

Tarif zero acoperit prin exporturile de tramvaie ale URAC!  :lol:

Daca URAC era in stare de exporturi, de ce naiba cumpara acum tramvaie turcesti?!?!.... O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

AndreiB

Re-organizarea traseelor este esentiala, insa fara o reforma tarifara in prealabil risca sa faca mai mult rau. Aa vrea sa vad mai multe linii de autobuz feeder pentru statiile de metrou/tramvai rapid, si mai putine linii care concureaza cu transportul pe sine.

ghrt

Asta ar presupune tramvaie suficiente pt călători. Cu ce are acum STBul (şi multe ruginite cap-coadă) nu cred că poate să renunţe la liniile lungi de autobuze.
Cont (aproape) inactiv.

frunzaverde

Problema e ca reteaua de tramvaie este, in mare parte, dezastruoasa - cu foarte multe cioturi, ocoluri si chinuieli. Si aici nu vorbim de calitatea sinelor, ci de structura retelei - partea centrala a retelei a fost distrusa complet in anii '50-'80 si mare parte din ea nu a fost niciodata refacuta. Rezultatul este ca foarte multe tramvaie nu ajung in zonele centrale - ci au terminusuri in locuri cu atractivitate redusa - gen Vasile Parvan sau Sf. Vineri sau Sf. Gheorghe - si nici un tramvai nu traverseaza centrul. Si multe rute sunt incercari de a lega, pe ramasitele retelei, terminusuri care odinioara erau legate cum trebuie. Pana nu se face o rerationalizare a retelei - tramvaiul va fi, cu anumite exceptii (41, 32...), o solutie cu atractivitate modesta - pentru ca reteaua chinuita si ciumpavita a Bucurestiului nu e atractiva. Chiar si linii gen 21, cu calatori, din cauza terminusului excentric, sunt atractive doar ca solutii "last mile" - Obor (metrou) - Colentina. Pana la urma, linii gen 35, 11, 8, 47, 23, sunt practic invitatii ale STB la a-ti lua masina...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

Complet de acord. Ca minim, Vasile Parvan trebuie sa ajunga in Unirii si 21+32 legate. Ideal ar fi ca toate liniile care se termina "scurt" sa fie prelungite in Piata Unirii, mai ales avand in vedere statiile de metrou.

Hef

In modul de taxare unei calatorii mai este o anomalie. De exemplu, daca calatoresc cu R450 (dar poate fi orcie alta linie) de la Iancu Nicolae la satia Barbu Vacarescu, trebuie sa validez cartela de doua ori. Capatul este la metrou Pipera. Dupa acea statie, pana la statia Barbu Vacarescu mai sunt 2 statii. Dupa statia de la Metrou Pipare trebuie revalidata cartela. Normal ar fi in astfel de cazuri, cand intoarcrea este in bucla, capatul sa fie prima statie duba inchiderea buclei.

BGP2597

Capetele în buclă generează multe probleme de genul, indiferent unde îl pui vor exista călători care vor fi nevoiți să valideze de două ori: dacă se stabileșțe capătul la prima stație din buclă, vor fi călători care mai merg încă 2-3 stații, dacă se stabilește la finalul buclei, vor fi călători care se vor urca înainte de acea stație.

Sunt multe exemple în oraș: regionalele care ajung în Pipera, troleibuzele de la Gara de Nord, autobuzele de la Gara de Nord (Dinicu Golescu), tramvaiele de la Vasile Pârvan, iar astea sunt doar cele care mi-au venit în minte. Singura excepție notabilă sunt liniile 1/10 pe care nu se face resetarea validatoarelor la Banu Manta.

La electrici a avut loc o discuție similară în urmă cu câteva săptămâni, iar cineva spunea că trecerea validatoarelor pe retur se face manual de către șofer/vatman când ajunge în stația de "capăt". Prin urmare, mi s-ar părea de bun simț ca în astfel de situații cu capete în buclă să nu se mai facă deloc resetarea, la fel ca pe liniile 1/10. La urma urmei, care ar fi șansele ca cineva care ia un autobuz 3 stații undeva pe la jumătatea traseului să-l nimerească pe același și la întoarcere?

oc7avian

Discuția la electrici a pornit de la povestea pusă de mine când controlorii au amendat pe cineva că nu a revalidat semicursa ce începea la Piața Leu. Problema e că regulamentul e folosit ca metodă de strâns bani inclusiv de la călători ce știau că sunt cinstiți.

Din păcate, în prezent singura scăpare e aplicația BPay care are acel bilet valabil o perioadă de timp. Eu am profitat de un retur "gratuit" în ora aia de valabilitate a biletului, dar consider că a fost etic. Am ales transportul public dus-întors pentru o problemă rapidă.

Bucureștiul are nevoie musai de bilete generale valabile o durată de timp, nu bilete pe linii. Însă, poate contrar părerii generale, nu sunt de acord cu ideea folosirii unui bilet urban pe tronsonul comun al unor linii regionale. Aș aglomera un autobuz ce are un alt scop. Identic, liniile express au tariful propriu. Eu dacă profit de ele, plătesc "clasa". Dar îmi doresc cadențare bună, pe lângă predictibilitate, curățenie și viteză.

Din cauza traficului infernal, sincer și subiectiv cred că STB-ul poate atrage călători rapid prin reorganizare (benzi unice, trasee cu cap, autobuze articulate, cadențare bună etc.)