Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 22 Guests are viewing this topic.

SkyPilot

#4635
Quote from: TibiV on September 15, 2017, 11:21:01 PM
Quote from: SkyPilot on September 15, 2017, 09:46:31 PM
Problema este ca trebuie sa punem banii jos, sa facem treaba si abia apoi ne primim o parte din bani inapoi. Si nu cred ca ii avem. Plus ca in realitate procentul de recuperare este mult mai mic, pentru ca nu se deconteaza chiar totul.
Cand vorbim de finantare europeana 85%, acei "85%" se refera strict la cheltuieli eligibile.
Exproprierile de exemplu sunt ne-eligibile.
TVA-ul este neeligibil.
(Nu sunt sigur, dar imi amintesc ca si relocarile de utilitati intra la neeligibile...)
M-am exprimat vag pentru ca stiu si eu despre cheltuielile neeligibile mentionate de tine, dar mai sunt si altele pe care nu le stiu. E clar ca nu vor deconta orice lucrare si nu vor accepta orice pret. De 60% nu stiam, ma asteptam mai degraba la 50% real pornind de la cei 85%. Ma astept ca pretul proprietatilor va creste iar ponderea va fi afectata negativ.

Quote from: TibiV on September 15, 2017, 11:21:01 PM
Povestea este asa: daca intr-un exercitiu bugetar (sa zicem 2017) tu "rectifici" in minus venituri de 60 de la UE, rectifici simultan (tot in minus) cheltuielile tale cu 100.
Aparent anul asta iesi "pe plus" cu 40. (Chletuieli-venituri = 100-60=+40)
Doar ca, evident, anul viitor nu vei mai incasa "cei 60" cuveniti cheltuielilor tale de 40 de anul asta...

Ai perfecta dreptate! Iar la acest calcul mai trebuie sa adaugam pierderea de PIB datorita dezvoltarii care nu are loc. Am gasit acest articol:
http://www.zf.ro/eveniment/romania-pierde-zilnic-500-000-de-euro-pentru-ca-nu-are-o-autostrada-intre-bucuresti-si-brasov-14618334
Nu stiu cine sunt expertii care au venit cu aceste numere si cine este "Romania" in acceptia acestui articol, dar daca statul isi trage prin taxe 10% din aceasta suma ceea ce nu este exagerat, la 50000 pe zi, pe un an ar iesi 18 milioane de euro. Un alt articol  vorbeste despre cresterea PIBului, de data asta al Constantei, crestere pe care o atribuie constructiei A2:
https://brasovromania.net/2017/03/ce-ar-fi-brasovul-cu-autostrada-pib-ul-constantei-a-crescut-cu-o-viteza-dubla-fata-de-restul-economiei-de-la-deschiderea-autostrazii-incoace/
Si mai aduc un exemplu de orasel pe care l-am vazut cu ochii mei:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hermiston,_Oregon
Este o prapadenie de orasel, situat unde a intarcat multul iapa, intr-un semidesert,  dar care are un parc industrial incredibil. Acolo lucreaza 120000 de oameni din zona. Iar dezvoltarea lui se datoreaza clar pozitiei fata de I-82 si I-84 (395 este neglijabila).

Quest

Pina si comisarul european Corina Cretu il critica pe dl Cuc, ptr lipsa AM la PiSi. Textual Corina Cretu spune ca CE nu considera ca lucrurile au progresat, chiar daca sectoarele 1 & 5 au fost urcate pe SEAP, tocmai ptr ca AM lipseste.

Eu tot spun, ideea de FIDIC galben (design&build) ptr autostrazi care strapung muntii este o greseala fundamentala de abordare. Asemenea proiecte ar trebui facute pe FIDIC rosu, la care Statul Roman sa puna la dispozitia constructorului AM si AC. Dar ptr asta e nevoie ca CNIR sa existe, sa fie echipat uman cu proiectanti seriosi, iar ptr SF care presupun ridicarea de foreze (ptr studiul geo) in locuri inaccesibile de pe traseu, folosite elicoptere ale MApN. Mie mi se pare ca nimic nu e mai grav decit sa lasi la latitudinea constructorului sa adopte o solutie tehnica optimizata peste niste limite ale normalitatii. Da, optimizare la voia constructorului dar ptr autostrazi de cimpie...

Statul Roman se exonereaza mult prea mult de obligatii pe care le are in constructia de autostrazi grele. Nu e normal sa pretinzi ca "noi avem banii si-l platim pe constructor sa proiecteze si sa execute lucrarea".
CNIR trebuie constituit si consolidat.
Common sense will get you far !

luc

Da, am vazut si eu emisiunea: Comisia Europeana, prin vocea Corinei Cretu, este foarte critica cu Ministerul Transporturilor cu lipsa proiectelor noi pentru autostrazi. Vorbeste despre necesesitatea autostrazii Tg.Mures - Iasi, despre banii pe care trebuia sa ii luam pana in 2015, despre lipsa AM pe Sibiu Pitesti. Dincolo de titlul pompos merita urmarita inregistrarea de mai jos:

https://m.antena3.ro/be-eu/corina-cretu-la-be-eu-banii-europeni-incep-sa-vina-in-romania-ce-probleme-urgente-trebuie-sa-433508.html

P.S. Ionut poate fi mutat unde consideri ca ii este locul (probabil parcare ;) )


cristi5

#4638
Quote from: Quest on September 16, 2017, 10:18:45 AM
Eu tot spun, ideea de FIDIC galben (design&build) ptr autostrazi care strapung muntii este o greseala fundamentala de abordare. Asemenea proiecte ar trebui facute pe FIDIC rosu, la care Statul Roman sa puna la dispozitia constructorului AM si AC.

Inteleg ca pt tuneluri de exemplu se recomanda FIDIC galben pentru ca apar des probleme si e nevoie de solutii creative.

Dar la noi contractele standard FIDIC au fost siluite cu tot felul de clauze contractuale care denatureaza ideile din "standard".

Spre exemplu de cand a venit dl Cuc, caietul de sarcini specifica ca constructorii nu mai au voie sa propuna alternative la solutiile (de pod de exmplu) din SF. Asta nu mai suna a FIDIC galben, e FIDIC rosu pe baza unei maculaturi SF. Consecinta este ca cea mai complexa autostrada din Romania va fi construita cu solutii tehnice din secolul trecut!. Sigur, inteleg rationamentul: Cuc stie ca daca vine cineva cu o solutie noua, va dura vreo doi ani pentru CNAIR sa o inteleaga, sa o aprobe si sa negocieze pretul.

Asta in conditiile in care am aflat recent (cu ocazia noilor poduri peste Bega la Timisoara) ca avem firme romanesti f bune in proiectarea de poduri, cu patente luate la nivel international pe solutii tehnice inovative. Printre altele, podurile din Tm sunt proiecate fara rosturi de dilatare, reducand drastic costurile de intretinere. O sa spuneti ca un pod pe Bega e mizilic, aceeasi firma a proiectat poduri si pe OS1 si ST2. Deci numai la proiectanti romani daca ne uitam, SFul PiSi e inapoiat cu cateva decenii in materie de solutii tehnice. Asta la poduri, ca expertiza de proiectare tunel de autostrada nu avem deloc.

Pe PiSi vor fi peste 110 poduri si viaducte din care 82 peste 100m! Si in loc sa profitam de solutii si tehnologii moderne, ne aruncam cu capul inainte, fara studii geo, fara AM, la licitatie tovarasi! Ce sa mai vorbim de proiectare inovativa, AC si FIDIC rosu, n-avem timp de hartii. Vine centenarul, macar o licitatie sa lansam pana atunci.

Quote
Mie mi se pare ca nimic nu e mai grav decit sa lasi la latitudinea constructorului sa adopte o solutie tehnica optimizata peste niste limite ale normalitatii. Da, optimizare la voia constructorului dar ptr autostrazi de cimpie...
Nu lasa nimeni la latitudinea constructorului!!! Fara aprobarea beneficiarului, constructorul nu poate schimba solutia tehnica.  Zilele trecute am priceput si eu ca constructorul iti vine cu o solutie mai ieftina si tu beneficiar imparti castigul cu el. Asta in privat, nu stiu daca la FIDICul de stat CNAIR mai functioneaza acest mecanism.

Noi cred ca suntem inca marcati de epoca de aur, unde se facea economie la materiale, si prin optimizare intelegem doar "grinda mai subtire" sau "o banda pe sens in loc de doua" (dezastrul A1/A6). Optimizare inseamna si solutii tehnice mult mai moderne la care cei ce au facut SFurile romanesti din birou nici nu aveau cum sa viseze.

De fapt vorbim aici de un principiu: increderea intre partenerii de afaceri. Cred ca dl Cuc are incredere (si respect) pt constructori cam cat am eu pt partidul domniei sale.

In concluzie nu conteaza FIDIC asa tare. Pe PiSi vor trebui luate mii de decizii, intr-un dialog continuu intre beneficiar si proiectant/constructor (Cuc si Ionita isi inchipuie ca politica "nu ma intereseaza dialogul, eu iti dau bani sa implementezi exact ce scrie in SF" poate functiona la un proiect atat de complex). Conteaza deci managementul de catre beneficiar al proiectului. Acela ar trebui externalizat la oameni care stiu cu adevarat sa faca management de proiect de constructii. Si din astia sunt in Romania, dar nu stiu cati vor sa aiba un contract cu statul roman.

Oricum, eu nu vad un ministru care sa poata spune "managementul PiSi va fi scos la licitatie". In secunda doi se activeaza toate pilele celor din partid si CNAIR care raman fara obiectul muncii si ministrul zboara. Incearca acum primul ministru pe CoBra, cica management de la Banca Mondiala. Sa vedem...

alecu26

Cristian,  reteta pt dezastru e sigura: La noi si pe FIDIC rosu, unde teoretic sa mai facut un PT și DDE, și soluțiile tehnice se pot adapta și modifica în funcție de teren avem multe proiecte blocate: centura Tg Jiu...tocmai sa licitat separat soluția de consolidare terasamente și exista mari blocaje din pricina expropierilor; centura Bacau: pana la falimentul constructorului...linianterenului existent nu se potrivea de nici o culoare cu ce era în proiect; centura TGM: nu se pot executa terasamentele în soluția prevăzută în proiect. Acestea sunt doar câteva din blocajele majore. Probabil blocaje minore și sincope exista cu nemiluita.
Eu pot doar sa mă rog sa nu aruncam sute de milioane de euro pe un tunel...și când ajungem în mijlocul lui sa descoperim...pe aici nu se trece.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

cristi5

Imi place ca nu pomenesti blocajele similare pe FIDIC rosu de pe feroviar, probabil ca sa ramai on topic :)

Nu cred ca trebuie sa mai lasam statul sa managerieze proiectare, macar PT daca nu si SF. In cel mai bun caz ies solutii inapoiate (vezi si tunel Sighisoara), si in cel mai rau caz solutii care nu se pot construi.

Parca incompetenta la managementul executiei (inclusiv aprobare proiect si  AC) nu costa asa de mult (in blocaje, intarzieri si bani) ca la proiectare.

Si daca se facea CNIR pt managementul proiectarii, in cativa ani probabil se umplea de sinecuri si concluzia era aceeasi.

Ionut

Foarte OK articolul FT despre autostrazile din RO si problemele lor. :)

Recomandare API @ Facebook




Acum două zile a apărut în Financial Times, prestigioasa publicație internațională, un articol despre cum reușesc politicienii și munții să pună bețe în roate dezvoltării infrastructurii de transport în România.

Articolul trece în revistă câteva dintre problemele cheie: ingerințele politicului sau lipsa capacității administrative, așa cum declară Cătălin Drulă. Proiectele majore au un ciclu de implementare foarte lung, iar politicienii încearcă să îl scurteze pentru a obține avantaje politice pe termen scurt, însă cu un cost imens pe termen lung, unele decizii pripite sau fuga de responsabilitate blocând aceste investiții timp de luni sau ani de zile. Nici relieful nu ne ajută, arcul Carpaților tăind în continuare România în două.

Un exemplu ar fi istoria Autostrăzii Transilvania, de la epoca Bechtel și până în "vremurile moderne". Publicația amintește și de Portul Constanța care suferă din cauza lipsei unei rețele de drumuri moderne care să îl conecteze de marile orașe din țară și din Europa.

Se prezintă și câteva cifre economice foarte relevante: deși România are acces la fonduri europene de 9,5 miliarde de euro în Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM), nu suntem în stare să atragem toți acești bani. Investițiile publice au scăzut, ca procent din PIB, de la aproximativ 6% în 2012 la 3,4% în 2016, așa cum declară Ionuț Dumitru, Președintele Consiliului Fiscal.

Autoritățile anunță cu surle și trâmbițe miliarde de euro disponibile prin Fondul Suveran de Investiții (FSI), dar experții din țară și cei internaționali rămân rezervați. "Investițiile în infrastructură prin FSI pot fi o oportunitate, dar există doar informații limitate, lacunare, despre obiectivele, structura finală și modelul operațional al fondului", spune Matteo Patrone, Director Regional al BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare).

Vă recomandăm să citiți tot articol Financial Times aici:
http://on.ft.com/2xddrTB

dr4qul4

Am si eu o nelamurire: Oare nu ar putea CNAIR ca inainte sa receptioneze un SF sau inainte sa demareze o licitatie sa faca o recunoastere din elicopter a traseului?
S-ar putea rezolva astfel o gramada de probleme inca din dinainte sa apara exproprierile.

Banuiesc ca au traseul si sub forma de coordonate, asa ca ar putea sa zboare dupa GPS fara probleme.

Ar putea sa faca si API, dar din avion e mai greu, mai ales cand nu ti se pun la dispozitie coordonatele GPS.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

alecu26

la cat de detaliate si actualizate sunt Google maps...nu e nevoie. Plus ca pe bani, cred ca poti obtine muuuult mai multe informatii.

Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

udar

Din tot ce am fazut pe toate autostrazile aflate in constructie anul 2018 o sa fie unul bogat cu dare in exploatere pe A1, A10 si A3  iar in  2017  = 0 km .
Asteptam cu nerabdare anul viitor pentru asfalt proaspat sub roti A1, A10 si A3.
Existau sanse pe A10  dar dupa alunecarea de pe traseu nu mai am sperante .


Trimis de pe al meu SM-A300F folosind Tapatalk


cristi5

#4645
Quote from: cutter on September 29, 2017, 08:08:51 AM
Problema cu penalitățile, așa cum o înțeleg eu, este că se pot aplica doar cînd se depășește Data de Finalizare a contractului. Aceasta este inițial calculată ca: Data de Începere + Durata de Execuție, dar ulterior, pe parcursul contractului, Antreprenorul face claim-uri pentru "extensie de timp" (folosesc aici barbarismul în uz în România, time extension) pentru că, de exemplu, "nu are posesia terenului" (alt barbarism din rom-fidicheză), adică nu s-au făcut exproprierile, sau pentru că nu există autorizație de construire, sau orice motiv care nu e din culpa Antreprenorului și pentru care apar întârzieri. Iarăși, din ce înțeleg, determinarea unei astfel de extinderi de termen se aplică întregului contract (adică, spre exemplu, dacă e un stâlp Transelectrica la km 64+100 care nu a putut fi relocat la timp, cele 30 de zile extra primite nu se aplică doar acelei poziții kilometrice, ci întregului contract de 20km).

Pe Sebeș-Turda, de pildă, din ce înțeleg, niciunul din loturi nu are depașită Data de Finalizare actualizată ca urmare a claim-urilor.

Ar fi bine sa avem o situatie cu Data Incepere+Durata Executie + Claimuri. Mi se pare ca Durata de Executie se uita cam in prima zi dupa inceperea lucrarilor; nimeni nu crede in ea. Gasim undeva claim-urile ca sa putem calcula o data de finalizare "teoretica" cat de cat realista? Le putem pune in tabel :)

NGC

^^^ Le "gasesti" printr-un mail la CNAIR in baza Legii 544 / 2001. Detalii despre cum trebuie sa arate mesajul gasesti in primul mesaj din topicul de comunicare cu CNAIR.

Si nu uita ca nu e necesar decat un nume si o adresa de mail, deci fara alta detalii personale !!!

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=100.0

cristi5

#4647
Care e terminologia? Ce cer? Claim-uri aprobate, neaprobate, si pending? Si ce detalii?Motivatia antreprenorului, data, extensia de timp si eventual de bani?

A mai cerut cineva? A mai primit? Pot sa primesc un text de astfel de cerere, sa nu incep de la zero?

Care ar fi o frecventa adecvata de cerere? Lunar?

NGC

Cauta in topicul de comunicare. Daca tin eu bine minte, a obtinut disney o lista si e acolo undeva. Daca nu gasesti, inseamna ca am vazut-o altundeva.

Detaliile enumerate sunt bune.