Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 17 Guests are viewing this topic.

disney

Quote from: cricric on March 11, 2016, 01:11:29 PM
Mai trimiteti intrebari la CNADNR? Poate intrebati scurt si de Sibiu-Fagaras.

Am intrebat eu deja de ceva vreme si astept raspunsul.

SILVIUFG

Sunt foarte curios ce se va intampla cu Sibiu-Fagaras. Nu ascund faptul ca imi doresc sa se construiasca.

adiarc

Quote from: carutasul on March 12, 2016, 07:29:34 AM
^

Inteleg punctul de vedere, dar suntem in Europa in 2016, nu in 1985.   Primul pas al competentei e recunoasterea incompetentei. Al doilea e angajarea unei firme de consultanta cu experienta care sa avizeze proiectul. De exemplu cei care au proiectat Eurotunel sau tunelul sub Mont Blanc.... nu ne limiteaza nimeni la o firma din Romania. Asa probabil ca o sa invete meserie si niste romani, pentru data viitoare. Nu mi se pare nici o rusine sa inveti de la altii. Mi se pare mai rusinos sa incerci sa reinventezi roata.
Ținând cont de valoarea de atribuire a SF-ului pt Sibiu-Pitești,nici o șansa sa atragem giganții in domeniu,ci doar "cotetzarii" din domeniu
Problemele rezultate din viitorul SF vor fii invers proporționale cu valoarea mult prea redusă a acestuia.....plătești putin,primește un lucru de cacao......poate,pana la finalizarea lui,vom reuși sa schimbam criteriul cu cel mai mic preț....adica,daca pe langa SF-ul slab vom avea si ctr atribuite la 60-65% din valoarea estimată,dezastrul de la Os 3 ,va fii mic copil....
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

carutasul

ma refeream la "cine verifica" din partea CNADNR proiectul, asta era intrebarea. Raspunsul meu era ca nu e nevoie sa stie cineva in Romania, se poate apela la un supervizor din afara ( eu personal habar n-am ce stiu si ce nu stiu proiectantii români in domeniu). Acum, ca angajam unii mai buni sau mai prosti ...  cred ca ne putem permite sa angajam un supervizor care a mai facut lucrari de anvergura, cat poate sa coste? Fata de pretul total al lucrarii e oricum mizilic :)

marisRO

Planul optimist al guvernanţilor: cu 8 mld. euro dublăm reţeaua de autostrăzi

Aprobarea Master Planului General de Transport poate fi considerat evenimentul anului 2016, în contextul în care fondurile destinate dezvoltării infrastructurii sunt insuficiente. Cu 8 miliarde de euro împrumutaţi, ceea ce înseamnă un deficit anual de 0,5% din PIB, oficialii de la Transporturi au planificat construcţia a încă 535 de kilometri de autostradă. În caz contrar abia vom reuşi să atingem pragul de 1.000 de kilometri.

Sursa: http://www.capital.ro/planul-optimist-al-guvernantilor-cu-8-mld-euro-dublam-reteaua-de-autostrazi.html

horatiu.cosma

E publica ultima varianta a Masterplanului? Pe site-ul CNADNR nici nu are sens sa o caut.

icristian


marisRO

#3007
Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România ne-au pus la dispoziție ambele variante de implementare a proiectelor incluse în Master Planul General de Transport. Soarta implementării variantei optimiste, care înseamnă încă 6 autostrăzi și dezvoltarea proiectelor de infrastructură, depinde de activarea clauzei de reformă structurală în transporturi.

Cred ca ar fi bine sa il ceara API in mod oficial. Daca pregatesc legea inseamna ca trebuie sa existe si o alta varianta.

horatiu.cosma

In articol scrie ca a disparut A0, ca pana la urma nu s-a reusit modificarea Ploiest-Focsani-Bacau-Pascani in autostrada. Probabil ca s-au facut cateva ajustari din iulie, sau de cand sunt ultimele informatii.

raresc

Asta sa fie motivul pentru care nu s-a scos la licitatie DX-ul spre Moldova?
imi amintesc de fostul sef CNDNR (n-are rost sa-i mentionez numele) care spunea ca pana la sf anului 2015 o sa apara pe SEAP :)))))
Si DX-ul spre Moldova nu e singura licitatie care ar fi trebuit sa apara cu mult timp in urma. Am pierdut cel putin 1 an.
Oare API poate pune presiune sa aflam ce se intampla totusi si cand vom avea licitatii noi pe infrastructura?

horatiu.cosma

De DX/A spre Moldova, zicea si @cutter la un moment dat ca se incearca incadrarea in Masterplan ca si autostrada, fiindca diferenta in bani fata de DX e undeva la 10%, deci nu foarte mult. Ar trebui sa vedem si noi cum arata ultima versiune a Masterplanului. Daca luna asta vor sa il reglementeze prin lege, inseamna ca deja exista o varianta 99,99% finala.

ticker

Degaba e finala daca nu se pune in el si A0.

Ionut

Sa va fac un mic debriefing legat de prezentarile facute azi de Marcel Bolos (Secretar de Stat in Ministerul Transporturilor responsabil cu infrastructura rutiera) si Catalin Homor (Directorul CNADNR). De fapt mai intai a vorbit Bolos si Homor doar a zis cateva cuvinte pentru ca majoritatea lucrurilor au fost prezentate de Bolos. Ah, de fapt nu trebuia sa vorbeasca Bolos, trebuia sa vina Costescu (Ministrul Transporturilor) insa nu a putut veni pentru ca in ultimul moment a fost chemat in CSAT de catre Ciolos.

Va scriu ce mi s-a parut foarte relevant. Sunt si chestii conexe autostrazilor, insa pun aici pe thread pentru ca pana la urma vorbim de planuri si proiecte in infrastructura rutiera cu impact direct mai ales pe zona de autostrazi.




1. Pe 22 martie va fi o dezbatere la Comisia Europeana, ultima dezbatere, legata de MPGT. Autoritatile doresc sa aiba, in urma intalnirii, un aviz de la Comisie ca apoi, imediat, sa intre MPGT in Parlament.

2. Fiecare proiect din MPGT are indicatori de sustenabilitate. Metodologia de evaluare a proiectelor a fost agreata cu Comisia Europeana (CE). Cel mai important criteriu a fost sustenabilitatea economica. Ca exemplu, s-a dat faptul ca Romania are, in MPGT, stabilite clar CORIDOARE de transport. Si acestea nu pot fi schimbate odata ce avem lege. Iar cine incearca sa schimbe coridoarele poate fi pasibil de inchisoare (asa se propune in acest moment in lege). Orizontul de timp stabilit in MPGT este anul 2030.

3. In acest moment in Ministerul Transporturilor (MT) se lucreaza la proiectul de LEGE pentru MPGT. Se doreste ca maxim pana in 15 aprilie Legea MPGT sa intre in Guvern si apoi luna urmatoare sa intre in Parlament.

4. FOARTE interesanta este Ordonanta de Urgenta (OUG) la care se lucreaza in acest moment si care va aduce unele schimbari/imbunatatiri majore. Sunt trei lucruri aici importante:

a) partea de avize pentru obtinerea autorizatiei de construire (AC). Va fi suficient sa primesti un aviz de principiu al furnizorului de utilitati pentru a te apuca de treaba (tu, constructor). Nu s-a detaliat subiectul si eu nu cunosc ca sa inteleg ce si cum. Ideea de baza este ca se doreste o OUG care sa clarifice si sa simplifice mult procedurile de obtinere AC astfel incat constructorul sa poata lucra repede (sa nu mai avem probleme ca acum cu AC pe Sebes-Turda, de exemplu).

De asemenea, tot pe partea de avize, avizul pentru scoaterea din circuitul agricol NU VA MAI FI NECESAR! WOW. S-a mai zis ceva si de alt tip de aviz, nu am notat (si nici retinut). Ideea de baza e eliminarea si simplificarea partii asteia cu obtinerea avizelor. E o veste incredibila, sper sa poata face repede asta!

b) disputele din comisiile de arbitraj. Se doreste, la fel, o simplificare a procedurilor si se incearca reducerea disputelor dintre beneficiar si constructori. Sunt vestite problemele legate de tot felul de claim-uri ale constructorilor.

c) mecanisme pentru justificarea avansurilor. Nici aici nu s-a detaliat. Ideea de baza este ca se doreste ca sa se asigure un cashflow imediat pentru ca sa se apuce imediat constructorii de treaba. Sa nu mai fie probleme cu avansurile la lucrari (a se vedea A3 Suplacu-Bors).

5. CNADNR a trecut la fapte si a infiintat (si deja s-a lasat de inteles ca este partial functional) propriul departament de proiectare. Ideea acestui departament NU este sa se faca SF-uri si chestii super complexe/complicate, ci sa se lucreze pe proiecte mai mici si mai putin complicate (pentru a evita externalizarea care presupune licitatie publica, deci timp, amanari), de exemplu cum ar fi unele reabilitari de drumuri nationale.

6. Super mega tare mi s-a parut, daca se va reusi desigur si daca se va putea face legal, ca marile companii gen CNADNR, CFR, METROREX, sa aiba unitati de implementare regionale cu oameni care practic sa stea pe capul constructorilor, IN SANTIER, pentru a superviza executia, asigurandu-se ca se respecta calitatea. E cam ceea ce facem noi. :lol: Se vor evita astfel problemele cu unii consultanti care nu-si fac treaba.

7. Pe intretinere (de vara si de iarna) au planuri mari. Din gura suna foarte bine.

a) intretinerea de vara:
- plan de achizitie de 7 truse de reciclare (1 trusa = 10 utilaje)
- plan de achizitie de 7 truse SMURD (1 trusa = 15 utilaje)
- se doreste sa se achizitioneze utilaje de intretinere pentru asigurarea acestui serviciu in-house (CNADNR) pentru a se raspunde imediat cand e un accident sau cand trebuie ceva reparat repede (se face bypass la achizitia publica)

b) intretinerea de iarna:
- se doreste asigurarea deszapezirii AUTOSTRAZILOR 100% in-house! (obiectiv, mai e pana acolo)
- evident ca se vor face achizitii de utilaje
- se vor achizitiona silozuri de depozitare a sarii (o problema pe care subcontractorii o folosesc ca scuza si umflare de costuri)
- se vor planta perdele forestiere - acum sunt "pe teava" doar 10 km... se incep plantarile din toamna 2016
- contractele de deszapezire se vor da pe 4 (patru) ani!

8. Se doreste urmarirea atenta a calitatii SF si PT. Nu pe bune... Sa vedem si rezultatele....

9. Pentru A1 Sibiu-Pitesti se va infiinta o UNITATE SPECIALA de implementare strict pentru acest proiect. Nu s-a zis exact ce inseamna "unitate", probabil ca e o echipa destul de mare in CNADNR care se ocupa exclusiv cu acest proiect astfel incat sa ne asiguram ca in 2012 circulam pe autostrada intre Sibiu si Pitesti. Termenul de 2021 este, din nou, asumat de Bolos & Homor/CNADNR, nu doar zis aiurea de Costescu. Sa vedem ce dream team fac... :lol:

10. Legea achizitiilor publice. Super fierbinte subiect. Acum este la avizarea in Comisia Juridica. Se doreste CAPITOL DISTINCT in Legea achizitiilor publice pentru infrastructura! De asemenea, se doreste o PROCEDURA SIMPLIFICATA pe achizitii SUB 5 MILIOANE EURO (nu lei) (tot in lege, strict pentru infrastructura) ca sa nu mai bagam prin SEAP. Aoleu. E perfect... dar cum? Pai cica CNADNR/beneficiarul s-ar asigura de transparentizarea procedurii. Asta din urma e doar asa ca intentie. Suna si bine... dar e mare risc de coruptie.... Sa vedem.

11. Tot pe achizitii se lucreaza la un MECANISM DE CERTIFICARE A OPERATORILOR ECONOMICI. Practic, se doreste infiintarea unei directii/sau ce-o fi/ care sa emita un CERTIFICAT cu care constructorii sa participe la licitatii, certificat care sa ateste capacitatea financiara, tehnica, de management etc etc a acestora. Se stie ca e complicat pentru constructori sa-si demonstreze capacitatea tehnica/economica atunci cand liciteaza... si de-aici vin multe abuzuri, neclaritati si desigur contestatii! Asa ca se doreste ca sa se emita un fel de certificat cu care constructorul merge la licitatii.

12. Ca urmare a unei interventii din sala, Bolos a zis ca se doreste sa se dea burse de performanta pentru studentii CFDP si angajarea lor, ulterioara, in CNADNR. Tot pe tema asta, se vrea implicarea profesorilor CFDP in CT din MT.

13. A0 si DNCB. Se pregateste finantarea pentru capetele DNCB-Nord ramase (A1-DN7, A2-DN2) si DNCB-Sud (avem pe exercitiul financiar actual). In plus, se doreste pregatirea SF A0 (nord sau sud, nu mi-a fost clar). Doar SF deocamdata... lucrari pe A0 doar dupa 2020.........

Atat mi-am notat pe rutier.

horatiu.cosma

#3013
Multumim Ionut. Ti-ai notat ceva, nu gluma  :lol:.

Foarte buna raspunderea cu inchisoarea in caz ca cineva incearca sa schimbe coridoarele. E o crima sa finantezi cu bani europeni un coridor pe care apoi sa il condamni la uitare doar din dorinta politica.

Acel aviz de principiu dat de furnizorii de utilitati e util, dar mai important e ca acel aviz sa fie dublat de o mobilizare buna in teren pentru a reloca utilitatile respective. De acest aspect cred ca s-a ocupat @cutter, cu acea ordonanta de acum 2-3 saptamani, la fel pentru punctele b si c.

Alt aviz decat cel pentru scoaterea din circuitul agricol ar fi cel pentru circuitul forestier(probabil).

La 5, pe langa proiecte facute in house de CNADNR, acea echipa va fi in stare sa analizeze mult mai bine SF-uri/proiecte tehnice facute de firme specializate. Acum, daca vine un proiectant cu o solutie de actualitate, are cele mai mari sanse sa se loveasca de primitivismul anilor 60 prezent inca in CNADNR.

De 6 a zis si Costescu de 2-3 ori. Sper sa si reuseasca.

Pentru 7, deja au fost achizitionate truse pentru iarna. Mai e mult de achizitionat si angajat pentru a face 100% in house, vrand nevrand, CNADNR o sa aiba tot mai multe DN-uri si autostrazi in subordine :).

8, "se vrea" de o groaza de ani.

9. Ar putea zice si 2020, cine o sa il mai tina minte pe Costescu pana atunci :)?

10. Oricat ar fi de transparenti, vor aparea contestatari. Oriunde e "dialog competitiv" si "incredintare simplificata sau directa", o sa fie foarte dificil de evitat suspiciunile externe.

11. Ar fi grozav. In medie, deschiderile de licitatii sunt amanate de vreo 10 ori, pentru clarificari si neclaritati, si asta inseamna luni bune. Vedem si acum, pe o bucatica de 6km din A3 de la Cristian la Rasnov asteptam de peste 4 luni.

12. Aceste anunturi de angajare sau de concurs pentru ocuparea unui post in CNADNR sunt niste secrete mai ceva ca la SRI. Ar trebui sa transparentizeze putin procedura, altfel va ramane asa cum a spus si comisia de control a guvernului: concursuri cu un singur participant, si anume cel care ocupase functia inainte.

13. Greu fara A0... Dar cu DNCB Sud facut serios, cu intersectii denivelate, va fi respirabil o vreme.

Multe promisiuni si dorinte, foarte putine detaliate cu pasi si date calendaristice. Toate datele care ni le-au dat pana acum, in special pentru AM pentru Ogra-Bors si AC pentru Lugoj-Deva si Sebes-Turda au fost depasite cu cateva saptamani, deci pana nu incep sa se tina de cuvant macar din cand in cand, o sa raman sceptic.

Ionut

#3014
^ S-a amintit si de avizul pentru scoaterea din circuitul forestier. Se stie de treaba asta. Din ce-am inteles nu se poate scoate, ca acela agricol, insa se cauta si cred ca deja stiu solutii pentru asta. Foarte bine suna treaba asta cu avizele, e una din principalele bube care apar.

^ Catalin Homor a amintit asa, rapid de tot, ca au pe teava Comarnic-Brasov (capetele). Am uitat sa scriu de asta. Nu a dat informatii, ideea e ca vor continua/relua procedurile, nu uita de proiect.

^ Imi mai aduc aminte si de A3 in zona Bucuresti, la fel, proiect in derulare. Deci, teoretic, ar trebui sa vedem ca se misca lucrurile si aici. Ma bucur ca a zis de proiect pentru ca aici e finantare de la buget. Daca a zis de el, ma gandesc ca au si banii...