Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

4 Members and 27 Guests are viewing this topic.

pasadia

Ieri după-masă la Iernut erau toate grinzile ridicate, macaraua mai ridica predale. La multe deschideri începuseră lucru la montatul acestora și al trotuarului.
Se lucra destul de mult și în restul nodului, diverse activități - inclusiv panouri fonoabsorbante pe partea sudica a capătului de lot.

Se lucra și la Chetani. Alt ritm, dar macar creșteau biscuiții și terasamentul in spatele lor. Plus că se lucra acolo, dar nNU și în alte puncte de pe lotul Straco.

rota

Video de la Directia Regionala de Drumuri si Poduri Brasov

SergiuSerj

Din video se vede cum se pregatesc sa ridice si la Bogata grinziile.

Sunt curios pe cate portiuni mai trebuie sa toarne asfalt.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Bulwyn

#21679
Am vrut sa fac o filmare la nod Iernut, dar din pacate am prins interdictie de zbor (eram deja cu drona ridicata cand m-au sunat ca nu se poate :))))). Sa vedem poate mai reusesc sa dau o fuga zilele urmatoare. Am reusit sa fac doar o poza, din pacate nu reusesc uploadul. In rest se lucra bine.


voicul

Daca nu ne-a placut eftin si gata pana acum, macar scump, prost si fara rost sa fie:

Cu Bechtel era mai ieftin: Autostrada Transilvania a ajuns să coste de două ori mai mult decât scria în contractul cu americanii
Autostrada Transilvania costă acum 24,85 miliarde de lei (circa 5,3 miliarde de euro), aproape dublu faţă de valoarea contractului cu Bechtel, de 2,8 miliarde de euro. Din cei 416 kilometri ai proiectului gigant au fost daţi în trafic până acum 75 de kilometri.

Valoarea totală a investiţiei în Autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea se ridică la 29,54 miliarde de lei, din care lucrările de construcţie reprezintă 24,85 miliarde de lei, potrivit noilor indicatori tehnico - economici ai proiectului ce urmează să fie aprobaţi în Guvern.

Construcţia autostrăzii de la Braşov la Oradea, cunoscută ca Autostrada Transilvania, costa în contractul cu americanii de la Bechtel 2,8 miliarde de euro, potrivit CV-ului actualului şef al Companiei de Autostrăzi, Sorin Scarlat.

De ce s-a dublat costul construcţiei

Pe lângă faptul că indicatorii iniţiali erau vechi de 16 ani, creşterea costului construcţiei autostrăzii se poate explica şi prin modificările aduse proiectului de-a lungul timpului. Printre acestea se numără şi Tunelul Meseş, care va fi cel mai lung tunel de autostradă din România şi a cărui construcţie nu era prevăzută în studiul de fezabilitate din 2003.

Printre factorii care au mai dus la dublarea costului de construcţie se numără creşterea preţului la materiale, cu mâna de lucru şi logistica, au explicat pentru ECONOMICA.NET reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Ei adaugă că şi scumpirea carburanţilor a angrentat la rândul său costuri suplimentare, inclusiv cu relocarea reţelelor de utilităţi.

https://www.economica.net/autostrada-transilvania-bechtel-cost-constructie-dublare_173984.html

horatiu.cosma

Povești vânătorești. Contractul inițial și adiționalele semnate cu Bechtel avea niște clauze care permiteau escaladarea costurilor. Și au escaladat imediat ce s-a apucat Bechtel de treabă, după ce au făcut ei proiectul tehnic. Doar nu am plătit peste un miliard de euro în 2004-2010 pentru 56 de km finalizați plus 50% din Suplacu-Borș pentru că a crescut manopera în 2018.

tonică

unii dintre voi aveti ceva masochist pare-se, de inca va uitati in gura orisicarui cuvant scris pe acest site, in realitate dovedit o banala si evidenta trompeta a partidului de la guvernare. In plus credeam ca macar cei de pe forum sa numai inghita in aceeasi fraza termeni ca "ieftin" si "bechtel", e un oximoron invechit si ultra dovedit!

voicul

Oricat de cate minusuri ati da, eu am pus articolul pentru 1 singur lucru: era gata. Sau mare parte era gata.

Cu costurile este relativ intradevar, dar stiu ca vreo cativa ani nu s-a facut nimic pe tronsonul Bechtel ca intretinere, ca era asa bun ca nu s-a stricat. Nu stiu acum cum mai este.

Dar intradevar nu o sa mai public de la Economica pentru ca sunt suspecti ...  :)

alecu26

Singurul adevar incontestabil e ca rezilierea totala,fara a accepta scoaterea din reziliere a lotului Suplacu Bors asa cum a propus Bechtel (care din ce se stie special pt acest lot a propus si un pret fix) a fost un epic fail.
La peste 6 ani se intampla ceva timid pe o mica bucatica...pe o alta inca se contesta lucrările...iar pentru cea mai grea eu nu intrevad nici un viitor inca.
Si vom vedea daca nu cumva in final vom plati mai mult decat acei 250 de milioane de euro.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

vancouver

Cine afirma ca autostrada Bechtel ar fi costat 2,8 miliarde este un mare magar, asa cum Magari cu M mare au fost cei care au inventat suma de 2,8 (de fapt initial chiar 2,2 miliarde). Mai ales daca este cineva informat si cu date. In medie Bechtel a construit cu 16 mil. euro / km si daca inmultim teoretic cu 415 km ajungem la 6,6 miliarde euro. Bechtel a primit efectiv 1,3 miliarde euro si a finalizat 52km + a dus la ca. 50% inca 62km, deci faceti calculele. Eventual se mai pot scadea 5-10% bani platiti ca prostii de Romania catre Bechtel pentru intarzieri si pentru organizare (5% pe an penalizare intarziere si cam toate platile s-au facut cu un an intarziere, si in plus, chiar si atunci cand nu facea nimic, Bechtel primea 1 milion de € pe luna pentru mobilizare, organizare).

Deci REAL, pentru ca A3 mai are de trecut prin niste zone grele, neatinse deocamdata, daca se mentinea contractul Bechtel, Brasov-Oradea ne costa intre 5 si 8 miliarde de euro. Mai degraba spre 8.

De unde a aparut cifra de 2,2 miliarde, resp. 2,8?
A aparut din inmultirea lui 5 milioane € / km, cat costase la vremea lui 2002-2003 un km de autostrada A2 la campie, cu 415 km + bani pe vreo 10 ani pentru organizarea de santier.

Dar suma asta nu a fost trecuta nicaieri ca fiind contractuala, ci contractul s-a facut pe preturi unitare. Tot preturi luate de la A2, de la campie. Si unde ai de mutat 500m3 de pamant e una, si alta cand ai de mutat 500.000 m3, si normal ca la 500.000 m3 pretul trebuie sa fie mai mic. Dar nu, noi am fost atunci atat de prosti incat am acceptat preturile unitare de la A2, campie, care erau enorme pentru volumele de pe A3. De aceea si pretul urias pe km care a rezultat ulterior.

Concomitent cu incheierea contractului Bechtel, guvernul Nastase pregatise si un imprumut de 2,8 miliarde ca sa acopere in urmatorii 4 ani dupa 2004 investitia. Ca n-avea de gand sa dea banii de la buget, ci avea de gand sa se imprumute. Cat? 2,8 md, ca le era clar ca 2,2 cat trambitasera in presa era absurd de putin si trebuia mai mult. Doar ca nu stiau atunci cu cat o sa creasca pretul, ca deee, nimeni nu facuse inca un calcul al cantitatilor reale.


Pe scurt Bechtel in cifre:
- 415 km de autostrada
- 2,2 miliarde suma fluturata politic (ca. 5 mil. € / km)
- 2,8 miliarde suma care se dorea a fi imprumutata (ca. 6,5 mil. € / km)
- cost unitar real construit Bechtel 16 mil. € / km
- cost total daca se finaliza cu Bechtel: 5-8 miliarde €
- costuri estimative in urma licitatiilor: 7-8 mil. € / km, estimativ total cu licitatii 3,3 miliarde, din care o buna parte pot intra pe fonduri europene.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Bulwyn

Azi am fost pe la Nod Chetani si am facut o filmare in zona. Din pacate din cauza vantului puternic si anumitor dificultati tehnice nu am reusit sa filmez cat mi-am propus, si nici calitatea nu e asa d buna. Sper totusi sa va ajute sa vedeti mobilizarea. Enjoy





tonică

eu unul zic ca povestea cu Bechtel e precum povestea cu intreaga tara dupa '89.
Precum cu vechiul banc cu radio erevan, intentie a existat doar ca nu tocmai una buna, pretul era mic, doar ca in total dadea cu comision baban, de facut s-a facut dar asta pentru ca in fapt nu se facuse nimic si orice praf asternut parea mai bun decat nimicul.
Si precum intreaga tara, asa a fost si cu Bechtelul: Nu trebuie sa regretam sistemul totalitar pentru ca dupa '89 nu s-a facut nimic. Nu trebuie sa regretam Bechtel pentru ca, dupa aceea au venit altii care n-au facut nici atat. Este simplu: Bechtel a intrat pe cai politice incercand sa "ciupeasca" cat mai mult, cu cat mai putine rezultate. Rezilierea a venit tarziu tot din considerente politice. Nu insa bechtel este vinovat ca mai apoi nu s-a mai facut nimic. Cu o guvernare de bun simt si lipsita de incapacitate pana acum loturile acelea erau gata chiar si fara bechtel si caruta de bani ceruta!
Voicu, este deja istorie si evident ca nu era nimic gata si nimeni nu avea intentia sa se termine ceva. Bechtel cauta sa faca proiectarea fix pe-acolo pe unde i-ar fi plusat in conturi, cauta ca traseul sa se impovareze de acte aditionale care sa coste mai apoi inzecit. Vezi si comentariul de mai sus al lui Vancouver. Eram pe forum ( pe ssc)  si-mi aduc aminte binisor cat ne ofuscam de lipsa transparentei in acel contract, de cum cersesc din ce in ce mai multi bani doar pentru a termina pana la Campia turzii, cum stagneaza lucrarile cu lunile pana ce apareau fonduri noi si reveneau pe santier utilajele :(

Dominik

#21688
Multumim pt update Bulwyn +1 ... ''misca'' ceva Straco la nod Chetani...4 utilaje lucrau...din pacate cu o singura basculanta ce aduce pamant pt terasament  :(
You're in Steelers Country

alecu26

Offf...cate legende urbane despre Bechtel.
Pretul de 2.2 miliarde a fost obtinut extrapoland cei cativa kilometri intre Cristian si Codlea la lungimea totala de 415 km. Evident ca era o neghiobie întrucât acolo era o campie usoară...aproape fara structuri...si in rest totul totul muuuult mai greu.
Teoretic cei 2.2 miliarde chiar erau consemnati intr-o anexa undeva...si Bechtel se angaja sa incerce sa atinga acele bugete prin colaborare onesta.
Preturile unitare nu au nici o legătură cu A2..Si au fost pur si sinplu cerute de Bechtel si acceptate de Romani. Nu am apucat sa evaluez cat ar fi acel indice de escaladare...dar luand preturile din 2003 si fara el...sunt de fapt preturi absolut OK pentru acum....dupa 15 ani. Banuiesc ca acel indice e undeva la 40% - 50%..dar incerc să fac un calcul saptamana viitoare. Poate ma ajuta cineva...ca  sunt prins aaptamana viitoare un pic mai mult.
Nu sunt de acord nici cu lumina asa sumbra si diabolica in care sunt prezentati de catre "tonica". Ei doar au semnat un contract extrem de avantajos pentru ei...si dupa aia s-au folosit de el. Nici nu doareau sa faca proiectarea...asta le-a cerut-o Basulescu...care e o contradictie de concepte (sa faci proiectare si sa fi platit la preturi unitare). Si au folosit asta la.maxim. Pe unele preturi unitare, gen terasamente aveau un profit mai mare si atunci le-au umflat la maxim pe acestea...in detrimentul structurilor sau altor lucrari. Si in loc sa faca anumite lucrari de consolidare care poate erau mai ieftine...au facut pur si simu terasamente la pante care asigurau stabilitatea singure si in mod natural.
De aceea tunelul Meses nu exista si trebuie facut un mega debleu...printre cele mai amri din Europa sau din lume. Iar la Gilau...debleul acela cred ca si acum e record in Romania.
In general calitatea lucrarilor facute a foat super...si acest fapt se vede si acum. Doar ca idee....am vazut mai multi muncitori in santier la ei cand expira garantia dupa doi ani si faceau mici retusuri...decat la 90% din santierele de autostrada de acum.
PS: nici lor nu le-a venit sa creada ce contract bun au semnat....asta ca sa intelegeti cat eram atunci pe langa subiect. Pur si simplu de la noi nu a verificat nimeni contractul...si mai ales traducerea. :)))
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).