Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 15 Guests are viewing this topic.

adiarc

pai si cum vor gasii ofertanti daca valoare estimata e aceeasi?
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

cristi5

#3181
Desi nu s-a intamplat in Romania, pun aici pt ca educatia rutiera a soferului e romaneasca.

Se pare ca autorul accidentului de microbuz din Ungaria se credea pe autostrada. Inteleg ca tocmai parasise o autostrada. E o mare tragedie (17 copii ramasi orfani) dar din punct de vedere ergonomic e un caz interesant, similar cu cele de la A6/A1. Model mental gresit, omul vede doua benzi, parapeti laterali, etc, si se crede pe autostrada. Indiciile din jurul lui nu il ajuta mai ales daca e cu ochii in telefon.

https://stirileprotv.ro/stiri/socant/cum-s-a-produs-ingrozitorul-accident-din-ungaria-filmul-producerii-tragediei.html#ziarecom

Cand modelul mental e gresit, omul uneori nici macar nu mai apuca sa si-l corecteze (ce sa mai vorbim de reactie), ca deja a dat camionul peste el. Cand se repara Pitesti-Sibiu in anii 90 parca si se circula pe alocuri pe ambele sensuri, politistii povesteau (CTP a publicat asta parca) ca unii soferi mureau cu mirarea pe chip, si asa ramaneau: nu se asteptau sa vina ceva din fata.

Multe intrari/iesiri pe autostrada in Romania au circulatie pe ambele sensuri cu o linie continua, nici macar dubla, ce sa mai vorbim de un spatiu verde intre benzi. Acestea sunt bombe cu ceas dupa parerea mea pentru ca creeaza conditiile unor accidene oribile datorate modelului mental gresit (omul nu intelege ca autostrada s-a terminat, sau ca n-a inceput inca). S-au zgarcit la 1m lasat liber intre benzi...

Accidentul din Ungaria, ca multe altele, e o colectie de factori care apar simultan, si care, luati separat, poate nu ar fi produs nimic grav:
- model mental gresit. Asta duce la cele mai grave accidente.
- folosire smartphone. Nu ajuta deloc la corectarea modelului
- probabil ne-purtare de centuri in microbuz (asta banuiesc, pt ca asa e moda si in ro).
- accidentul se intampla la intoarcerea acasa. Multe accidente (chiar si aviatice, dar inaintea lor naufragii navale) se intampla la intoarcerea acasa, pt ca intervine relaxarea. Pilotii KAL 007 se intorceau la Seul si s-au uitat ore intregi la un indicator din cockpit si au citit ce au vrut ei sa citeasca (si ce scria de obicei), nu ce scria de fapt (ca pilotul automat nu e activat, ci doar pregatit, si intre timp au ajuns deasupra URSS si au fost doborati). Boeing a trebuit sa refaca textul indicatorului...

(un astfel de incident apare intr-o legenda greaca: Tezeu e relaxat la intoarcerea acasa dupa lupta cu minotaurul in Creta si uita sa schimbe panzele corabiilor din cele negre de razboi, in cele albe, de victorie. Tatal sau, Egeu, il astepta la capul Sunion, o stanca inalta cu vizibilitate buna, cel mai sudic punct langa Atena. Cand vede panzele negre crede ca fiul lui a murit, si se arunca de pe stanca abrupta in mare, care de atunci se numeste Marea Egee)

cristi5

#3182
Si inca o mica analiza a unei alte tragedii. Accidentul de la Jibou. Nimeni nu spune ca cele trei fete din spate nu purtau centura de siguranta. Este cel mai probabil motivul pentru care au fost proiectate zeci de metri.

Din moment ce soferita a scapat, cel putin pasagera din stanga spate avea ceva sanse cu centura. O viata salvata ar fi fost mare lucru!

Oare de ce toata lumea vorbeste de vinovat(a), de cauza (nerespectarea semnalelor trecerii la nivel, care erau functionale), dar nu si de masura preventiva care nu a fost luata? E mult de lucru la centura de siguranta in Romania... Microbuzele sunt adevarate sicrie pe roti din cauza asta, dar uite ca nu numai ele.

Sigur, o trecere la nivel fara bariere (concept de secolul 19) pe un drum nou-nout din secolul 21, e o mare aberatie.

mvmocanu

Quote from: cristi5 on May 24, 2018, 12:21:10 AM
Oare de ce toata lumea vorbeste de vinovat(a), de cauza (nerespectarea semnalelor trecerii la nivel, care erau functionale), dar nu si de masura preventiva? E mult de lucru la centura de siguranta in Romania... Microbuzele sunt adevarate sicrie pe roti din cauza asta, dar uite ca nu numai ele.

Sa stii ca si eu ma intreb de multe ori acelasi lucru cand vine vorba de accidente. Cred ca n-am auzit niciodata intr-un reportaj despre accidente rutiere: "pasagerii (nu) au purtat centuri de siguranta". Cred c-ar creste foarte mult atentia acordata de multi oameni folosirii centurilor daca in momentul in care e un astfel de accident se mentioneaza acest lucru.

tom_sawyer

#3184
In cazul din Ungaria, cei din fata cel putin purtau centuri.

Din pacate un coleg de forum a avut o premonitie legat de folositul telefonului la volan (au fost si pe forum postate poze facute din mers de la volan, iar asta trebuie descurajat, cel putin aici pe forum:

Quote from: Liviu M on May 16, 2018, 08:20:03 PM
Eu inca nu m-am prins cum e cu pozatul (si pe stanga, si pe dreapta) din masina *).
O fi sigur, n-o fi sigur...

*) Din mana, desigur, nu intreb de camerele montate pe stativ/fixe

La fel trebuie descurajate ideile de genul asta:
Quote from: danutzu_1069 on May 16, 2018, 09:34:38 PM
Un sofer adevarat are atentia distributiva..... nu exista "distragerea atentiei"

cristi5

#3185
Quote from: tom_sawyer on May 24, 2018, 12:48:22 AM
In cazul din Ungaria, cei din fata cel putin purtau centuri.

Pai asa e si in tara, se poarta in fata ca cere legea... Asa a fost probabil si la Jibou.  Legea clar trebuie modificata sa ceara purtarea centurii pe toate locurile. Indiferent cat ar protesta dubarii. Sau sa le faca lor o exceptie, e o mare tampenie sa nu poarte lumea centura in spate doar pentru ca vor  dubarii sa faca ciubuc.

In legatura cu smartphone, de acord. In Suedia au fost interzise recent, dar tot mai vezi oameni cu ele in mana... Greu ne despartim de ele: navigare, comunicare cu persoana pe care trebuie sa o intalnim, etc.

tom_sawyer

#3186
Cred ca deja legea obliga la purtarea centurii pentru toate locurile din autovehicul. Problema e la impunerea legii.

Si eu sunt de acord ca ar trebui initiata o campanie legata de purtarea centurii, inclusiv cu amenzi pentru calatorii din micorbuze/autocare.

Dar problema de mentalitate e foarte mare. Acum niste ani eram cu un unchi, politist din generatia veche, in masina lui, locul dreapta fata. Am vrut sa-mi pun centura si zice: lasa, ca ma cunosc astia de-aici...nu ti-o mai pune :lol:

cristi5

#3187
Corect, centura e obligatorie pe toate locurile din 2015. Mi-a scapat schimbarea din mai multe motive:
- noi oricum o puneam pe toate locurile
- schimbarea a venit odata cu obligatia scaunului de copil, care a fost o schimbare cu impact mare: nu mai puteai circula cu copilul in brate, uneori din cauza asta trebuiau doua masini pentru familii mai mari, etc. Cred ca acest impact a "umbrit" obligativitatea centurii.
- multe taxiuri au capetele de centura bagate intre bancheta din spate si spatarul ei. Uneori bag mana si le scot, sa pot pune centura copilului
- vad multi pasageri in Romania care nu poarta centura in spate, gandindu-se probabil ca nu-i vede politistul. Trebuie explicat ca centura o porti pentru tine, nu pentru politist.
- de microbuze ce sa mai vorbim

Si trebuie spus ca e obligatia soferului sa ceara pasagerilor sa poarte centura. Adica nu numai ca ai mortul sau ranitul pe constiinta, poti fi judecat penal pentru ca victima nu purta centura. Sunt curios daca apare asta in rechizitoriu, de exemplu in cazul de la Jibou.

Eu din 2015 sunt pe forum si mi-a scapat. Sunt curios cati soferi si cati pasageri stiu de asta...

TibiV

Quote from: tom_sawyer on May 24, 2018, 12:48:22 AM
...au fost si pe forum postate poze facute din mers de la volan, iar asta trebuie descurajat, cel putin aici pe forum:
In pincipiu ai dreptate, folosirea mobilului (pentru instructiuni de shopping de la nevasta sau pentru intalnirea cu amanta) este ilegala.

Pe de alta parte, desi forumul are multe astfel de poze, sa nu uitam ca tot aici pe forum sunt foarte multe postari de genul "am observat ca antreprenorul X lucra pe lotul Y, din pacate fara poze pentru ca traficul era mashpa".

Pana la urma despre asta este vorba...
Traficul iti permite sau nu iti permite sa faci poze din mers.
Din fericire, toti cei care facem si postam poze "din mers" se pare ca stim foarte bine cand se poate si cand nu se poate...
Dar aici, pe PUM, suntem "experti". Stim sa evaluam riscul.
Problema este cu "amatorii", care nu evalueaza nici un risc si calca acceleratia "la podea".

Accidentul din Ungaria.
Am avut neplacerea sa ved imaginile "brute", ne-editate de posturile TV.
Cat de cretin trebuie sa fii ca sa te preocupe mai mult "live-ul din masina" decat ceea ce ai pe sosea in fata ta?!?!...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

#3189
Quote from: TibiV on May 24, 2018, 01:16:30 AM
Cat de cretin trebuie sa fii ca sa te preocupe mai mult "live-ul din masina" decat ceea ce ai pe sosea in fata ta?!?!...

Ce sa vina din fata ta cand tu te crezi pe autostrada? Nu ai grija aia, pur si simplu.  Asa ca nici nu te uiti dupa ceva venind din fata.

E foarte puternica convingerea pe care ne-o formam despre situatia in care suntem. Pot sa strige cei din jur. Daca striga, soferul se gandeste intai "ce vor astia, din fata nu vine nimic ca e autostrada, ia sa ma uit in lateral, in oglinzi... Ma cam incurca telefonul... Ups, ce-i cu camionul ala care vine din fata, poate nu vad eu bine".

E greu, pentru ca lucrurile evidente nu se spun. Soferului i se pare evident ca conduce pe autostrada, dar pasagerii nu stiu asta. Lor li se pare evident ca sunt pe DN. Li se pare un pic ciudat ca umbla cu mobilul cu atata dezinvoltura, dar na, el e seful, il lasa. Ca sa clarifice aceasta situatie, au nevoie de o discutie, pentru care din pacate nu mai au timp...

Deci cam asta e cu modelul mental/conceptual gresit. Produce cele mai urate accidente pentru ca corectarea modelului necesita cateva secunde, care la accident nu mai sunt disponibile. Unii mor fara sa stie "ce i-a lovit". Vina e clar a celui care nu si-a format modelul mental corect, dar infrastructura poate sa ajute (in cazul asta: indicatoare "circulatia in ambele sensuri), separatori de sens, etc). Vezi mai sus alte amanunte.

tom_sawyer

#3190
Legat de folosirea telefonului in mers, de catre sofer, pentru a face poze, codul rutier (OUG 195/2002) zice asa:

Art. 36, alin. (3) : Conducătorilor de vehicule le este interzisă folosirea telefoanelor mobile atunci când aceștia se află în timpul mersului, cu excepția celor prevăzute cu dispozitive tip «mâini libere».

"Folosirea telefoanelor mobile" inseamna nu numai vorbit, ci si facut poze, consultat facebook etc.


cristi5

Legea pare prost formulata. Se poate interpreta ca cine are hands-free poate sa faca poze...

tom_sawyer

Cu tot riscul de a-mi atrage antipatii, lansez aici un apel:

Ionut, ar trebui sa faci un update la regulile de postare pe forum si sa nu mai permiti postarea de fotografii/videoclipuri realizate de cel de la volan, in mers, in timpul circulatiei pe drumurile publice.

Nu numai ca e ilegal, dar cel ce face asta pune in pericol siguranta lui si a celorlalti.

Inteleg ca intentia e nobila, vrem sa contribuim, sa aducem noutati legate de evolutia lucrarilor, dar nu asa. Poate e mai bine sa renuntam la poza daca nu putem opri cateva secunde pe dreapta.

Allex

La inceputul reportajului se vad niste camioane care circula pe contrasens. Daca soferul ar fi fost atent la drum ar fi observat primele camioane si ar fi realizat ca nu se afla pe autostrada si ca se circula pe ambele sensuri. Din ce observ eu acolo e fie un half-profile, fie o deviere temporara de pe un sens pe celalalt. In cazul asta niste stalpisori cu baza din beton intre sensuri ar fi facut diferenta. La fel si in locurile mentionate de cristi5 mai sus, separator intre sensuri plus niste sageti trasate pe asfalt ar scadea considerabil patrunderea accidentala pe contrasens.
"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

danutzu_1069

@tom_sawyer
La lege spune "... care de afla in timpul mersului..."!
De unde stii ca masina nu este oprita pe dreapta și soferul face poze?