High Speed Rail (HSR) in Romania

Started by davyl, November 22, 2011, 05:12:26 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AndreiB

Costurile de constructie din SUA sunt scapate complet de sub control, din motive de NIMBY, sindicate, politica protectionista, sindicate etc

Vezi Spania.

GAC

HSR in Romania e vis umed. in primul rand, daca vrei HSR iti trebuie linie dedicata. nu poti sa ai aceeasi linie pe care sa o imparti cu regio, inter-regio si marfare. pur si simplu nu ai masa critica de populatie. uitati-va in japonia. tara aia e 80% munti si orasele si implicit populatia se concentreaza in depresiuni - vreo 120 milioane... la ei nu a fost brain drain ca la noi.
eu imi pun speranta ca macar vom indulci curbele de la floresti prahova-campina, ca sa poata merge trenul cu 140 pana la comarnic.
chit ca ne-ar aduce zana maseluta HSR, la CFR nu ai oameni capabili sa intretina asa ceva si costurile sunt mari. Chit ca am avea cate un tren din ora-n ora, nu cred ca vor fi mai mult de 200 calatori (pe toata distanta) dintre care cei buc-iasi sa-i numeri pe degete. HSR nu iese rentabil fara cel putin 15-20 vagoane cu grad mare de ocupare.

dan tm

Mai degraba HSR nu iese rentabil la noi ca e tara mica. Nu ai centr urbane mari unde sa aduci calatori.
Probabil nici relief, asa încît la noi se preteaza sistemul austriac cu 200+. ( cred eu).

putem trage linii cu marcheru peste tot pe unde ne vin idei de linii e 160-200 care sa lege  centrle urbane de acum.

 

misiekwas

Mi se pare ca motivul este un pic mai complex, dar tot destul de simplu:
1. Densitate de populație - ai câteva centre urbane care ar putea sa fie considerate (dar nu neapărat acceptate) ca generatoare de trafic pentru HSR (pentru ca nu va opri în mărețe metropole precum Onești sau Suceava). Sa spunem: București, Cluj, Constanța, Craiova, Timișoara-Arad, Brașov, Iași, Galați-Brăila. Și aici vorbim numai de candidați, nu orașele care ar întra în rețea.
2. România are topografie pe care o are, deci costuri sar foarte sus. Fiecare trecere prin munți devine un cost astronomic. Oare rentează sa facem legătură Iași-Cluj a la A8 dar mai scump? Și terenul nu-i greu numai în munți, ceea ce iar vedem.
3. Mai toate centrele sunt poziționate excentric. Comparație cu Italia, cam similara la mărime (fără insule). În Italia, poți sa faci ruta Milan-Bologna-Florența-Roma-Napoli, care costa, dar e de mare capacitate și are și cerere. În caz de România, ai trebui linia separata către Craiova, una pentru Iași, una pentru Craiova-Timișoara, Cluj etc. Deci și mai scump.
4. Și asta în contextul în care singura opțiune este dacă locuiești în oraș de plecare și ai treaba fix la destinație, pentru ca lipsește sistemul de transport local. Locuiești în, sa spunem, Turnu Magurele și vrei sa te duci la Botoșani? Iei mașina pentru ca oricum trebuie s-o iei pana București și sa găsești parcare de lunga durata și nu prea ai multe opțiuni când ajungi la Iași. Sau iei dubita, luxe.
De aia, pana ajungem sa avem transport public normal cât de cât ok, mi se pare HSR absolut nerentabile și mai degrabă o fiță decât nevoia reala.

shift2rail

#784


^^Ma intreb cat de angajanta e harta HSR ( magenta) ptr Comisia UE si statele membre; si care e termenul orientativ ptr implementare.

spre exemplu, CFR Infra nu a lansat nici pana astazi licitatia ptr SF HSR Cta-Buc-Bv-Sb-Cj-Oradea, cu care ameninta din...2021.

flr.cola

Mai era in proiect o linie de HSR Budapesta-Szeged(HU)-Arad-Timisoara-Sibiu-Brasov-Bucuresti

https://www.railtarget.eu/passenger/high-speed-rail-network-in-romania-361.html

https://www.railtarget.eu/technologies-and-infrastructure/high-speed-rail-network-in-hungary-649.html


Oare daca se va face, care dintre cele doua variante vor fi alese ? Asta daca se va face vreuna. Sincer mi s-ar parea ok sa se faca ambele iar de la Sibiu sa fie linie comuna pana la Bucuresti. Adica sa avem un HSR de genul Budapesta-Oradea-Cluj-Sibiu-Bucuresti si Budapesta-Szeged-Arad-Timisoara-Sibiu-Bucuresti. Ulterior un HSR spre Iasi sau Suceava

dan tm

S-a explicat pe aici despre HSR, ca nu avem ,,bazine" de populatie care sa justifice.

GAC

HSR se preteaza in tari dens populate, cu grad ridicat de urbanizare, cu venituri peste media europeana, cu trend demografic stabil si fara milioane de emigranti, fara 50% picati la bac, etc.
Sunt pasionat CF, dar trebuie sa vad si dimensiunea financiara a problemei. HSR implica investitii de zeci de miliarde, care vor fi amortizate mai mult prin deficitul bugetar decat prin bilete.
Ma uit la americani. acolo companiile de CF fac bani prin transporturi de marfa. ce conteaza ca nu e electrificat, sau ca unele sectiuni sunt cu linie unica, pun cate 6 locomotive la 150 de vagoane si tot fac bani.
Europa trebuie sa se reindustrializeze si CF trebuie sa joace un rol important in aceasta noua ordine mondiala. 
ambitia de a avea trenuri rapide devine contraproductiva. scopul CF nu este sa duca pasageri cu 300 km/h ci marfa cu 100 km/h.

shift2rail

Comparatia cu USA e complet irelevanta, in speta HSR: distante uriase, densitate scazuta a populatiei, concentrata pe cele doua coaste, resurse abundente de fosili, in casa, sau in protectorate. Si mai important, o cultura deletera a individualismului, cu corolar mobilitate: toti in masina 4×4; apetit aproape de zero ptr servicii publice, y compris transport colectiv public. Idem ptr preocuparea ptr mediu, clima, ecologie.

 Imho, NU este modelul de urmat ptr Ro.

cristi5

@flr.cola l-am rugat pe @Ionut sa mute postarile despre HSR aici. Mai sunt cateva pe topicul "discutii si proiecte"

Atat timp cat nu avem macar un studiu de prefezabilitate nu are rost sa discutam acolo.

200 fiind la limita inferioara HSR, putem zice fa avem Ploiesti-Suceava faza 2 si Bucuresti-Craiova faza 2 la 200 (ceea ce include si denivelarea tuturor Trecerilor la Nivel). Deocamdata se va licita faza 1 la 200.

Mai e si posibilitatea ridicarii suprainaltarilor (la sina sau material rulant special) asa incat sa de poata lua curbe cu 180-200 (si sa continue cu 200 in aliniament). S-a discutat mai sus pe topic dar se pare ca SFurile Ploiesti-Suceava vor prevede ceva de acest gen.

@dan tm povestea cu populatia e in teorie. In practica politicienii si EU pot hotari ca pornesc proiectul... Ce stim insa e ca tunelul Predeal trebuie folosit la HSR viitor deci traseul va fi pe acolo. Posibil sa se ajunga la ceva similar si cu tunelurile Apata-Cata (finantarea CEF expira in cateva luni)

Tot politic probabil HSR va trece pe la Targu Mures. Cam asta putem presupune azi...


Ionut


dan tm

E stire de anu ăsta?

Pe pagina 51 e aceeasi stire dar de anul trecut. Cred ca Orban îl ia la misto pe Ciolacu.
Oare mai in spate pe forum nu mai avem stirea asta?
https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=56.750

rio tinto

Daca în timpul vieții noastre o să vedem cum circulă trenurile neîntrerupt între București și Budapesta pe la Curtici respectiv Episcopia Bihor, eu zic că ar trebui sa zicem mersi frumos și ochii la ușă.
Atât, să văd constant trenuri la 120km/h până la ieșire din țară. Ar fi arhisuficient pentru următorii 30 de ani.

AndreiB

+Schengen. Se pierde 1h-2h in functie de tren cu granita. Enorm pentru calatorii scurte.