News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

High Speed Rail (HSR) in Romania

Started by davyl, November 22, 2011, 05:12:26 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

catalin_i

Părerea mea este ca traseul propus are foarte mult sens: sa nu uitam ca trebuie sa fie viabil economic și pentru aceasta trebuie sa unească orașe mari, și nu neaparat pe drumul cel mai scurt.
Un exemplu Franța: TGV de la Paris la Perpignan nu trece prin mijlocul Franței ci prin Lyon, Valence, Montpellier. Deci prin orașe mari care aduc călători.

rizzuh

Pai... cum dracu va fi viabil economic daca Bucuresti - Cluj, cea mai ceruta legatura, este cu ocol prin Timisoara? Cand un avion face 50 de minute cine ar mai lua trenul care face 5 ore?

Exemplul tau ar fi mers daca traseul era Bucuresti - Brasov - Alba Iulia - Cluj sau Bucuresti - Brasov - Targu Mures - Cluj sau Bucuresti - Pitesti - Sibiu - Alba Iulia - Cluj, adica in directia corecta. Timisoara este spre Belgrad/Budapesta, nu Cluj.
Asta pe langa faptul ca este o idiotenie sa traversezi muntii de 2 ori...

carutasul

Probabil se gândesc doar la călători București-Craiova, București-Timișoara și Timișoara-Cluj. Dar oricum e stupid. Până în limita de 3, hai 4 ore cred că ar funcționa ( la aeroport pierzi suplimentar o oră, chiar două, deci ajungi cam tot pe acolo). Mai mult, nu cred...

rizzuh

Nu platesc prea multi 3x-5x ca sa faca Bucuresti - Craiova in 1h in loc de 2h15m, cat ar fi perfect realizabil cu un RK al liniei (e proiectata pentru 140 km/h pe 95% din distanta ce dracu), cum s-a circulat prin anii '90. In sens invers, Craiova - Bucuresti cu atat mai putin...

Iar mai ieftin de 3x-5x pretul actual al biletelor n-are cum sa fie, un bilet clasa a 2-a e 60 lei. Nici asa nu cred ca recuperezi toate costurile de operare, ca sa nu mai zic de cele de constructie (care sunt absolut imense, mai ales daca vorbim de o linie complet noua pentru 300 km/h).

Iar pentru Bucuresti - Timisoara, Timisoara - Cluj, Bucuresti - Cluj, cu treceri peste munti si distante relativ mari, solutia cea mai buna este avionul. Adica Blue Air, Wizz Air, TAROM. Adica fix ce avem acum. Mai bine investim o mica parte din banii de HSR ca sa refacem si noi aeroporturile la un standard decent...

catalin_i

Tocmai că exact traversarea munților se evita... Iar avionul in 50 de minute e relativ: cu 2 ore înainte la aeroport plus o ora sa ajungi la aeroport și de la aeroport in oraș ajungi la un total de ore bune...
Nimeni nu zice ca toată lumea sa ia trenul de mare viteza - cine se grăbește foarte tare sa ia avionul... cu toate limitările la bagaje de exemplu...
Ca sa revin la exemplul cu Franța: exista numeroase avioane între Paris și sudul Franței și totuși TGV sunt pline. Iar biletele sunt într-adevăr scumpe însă doar dacă le cumperi in ultimul moment sau nu ai card de fidelitate.
Sunt sigur ca dacă proiectul se va realiza vor exista destui călători - sa așteptam și rezultatele studiului de fezabilitate.

rizzuh

Pai cum se evita? Daca vreau sa ajung de la Bucuresti/Craiova la Cluj trec muntii pe la Orsova si ii mai trec odata pe la Deva sau Huedin. Sau odata daca merg Timisoara - Cluj. Muntii trebuie sa-i traversezi cumva - ori clasic, prin tuneluri, pe viaducte, prin deblee, etc. - ori prin tunel de baza, de care clar n-avem bani (sunt doar cateva tari in lume care au facut asa ceva, toate putred de bogate).

Si la un HSR tot trebuie sa ajungi cu ceva timp inainte la gara. Trenul cel mai probabil nu va pleca din Gara de Nord, ci dintr-o gara dedicata. Nu de alta, dar daca pleci din GdN cu 5 km/s peste macazuri expirate s-a dus dracu o buna parte din economia de timp. In Franta si Anglia sunt gari dedicate pentru HSR, inclusiv in Londra si Paris (Gare du Nord are zona dedicata pentru TGV si Eurostar, St. Pancras International este dedicata pentru Eurostar). Am stat o ora la coada la Gare du Nord pentru Eurostar, la fel ca la aeroport.

Franta nu este un exemplu bun pentru HSR si bilete ieftine, SNCF are datorii de miliarde de euro din cauza TGV-ului, pentru ca abia isi recupereaza costurile de operare, cele de construire nu cred ca si le va recupera vreodata. Am mers si eu cu TGV-ul pe Nisa - Paris, 100 euro clasa 1 pentru 2 persoane, am preferat in fata avionului la acelasi pret si acelasi timp total, insa asta este nesustenabil, este un bilet luat cu 7 luni in avans; banii se fac din traficul business, care cumpara biletele cu cel mult cateva zile inainte si platesc pretul intreg, de sute de euro.

dragos76

Quote from: catalin_i on September 07, 2018, 12:08:06 PM
Tocmai că exact traversarea munților se evita... Iar avionul in 50 de minute e relativ: cu 2 ore înainte la aeroport plus o ora sa ajungi la aeroport și de la aeroport in oraș ajungi la un total de ore bune...

Exagerat. Pentru zbor intern, cu checkin făcut online, fără bagaj de cală (în 90% din cazuri nu cred că are cineva nevoie), e mai mult decât suficient o oră. Da, deplasarea până la aeroport poate dura ceva mai mult, dar asta depinde mult de la caz la caz.

Oricum, ține cont că aici (aviație) discutăm de un model de business care funcționează acum, pe o infrastructură existetă.
PT HRS e nevoie de costuri de implementare imense, și apoi și de costrui de exploatare care e de văzut la ce sume se pot ridica.

De banii ăștia, cum zice rizzuh, mai bine te ocupi de infrastructura aeroportuară. Și de conectarea lor (rutieră, feroviară etc) eficientă la zonele deservite.

pasadia

Credeam ca vorbiti discutii de plictiseala ca e vineri, dar asta cu "Sunt sigur ca dacă proiectul se va realiza vor exista destui călători" m-a dat pe spate. Daca tot ati fost in Franta, vi sa parut ca orasele alea pomenite erau niste maghernite precum ale noastre (fara suparare, dar nu vor scoate Timisoara sau Craioba numarul de calatori pe care il da Lyon sau Marseille nici daca mai mareste Olguta pensiile de 5 ori)? Despre ce populatie, despre e densitati vorbim?

Asta ca sa nu mai pomenesc de restul (numarul de turisti, putere economica, existenta unor servicii capabile sa aduca clientii la botul TGV-ului, etc...). Plus ca ... am o vaga banuiala ca HSR-ul dorit de PSD e cu 160km/h, nu TGV-ul francez. Si ca aceasta este si explicatia traseului (ceva de genul B-BV - AB - AR e deja 160km/h, hai sa promitem ca facem si restul, adica Buc - TM - AR si Teius - CJ).

catalin_i

Vom trai și vom vedea studiul de fezabilitate ce zice...

rizzuh

#354
@dragos76: exact, de banii astia faci linie directa de la GdN la OTP, cu pasaje denivelate in toate locurile, inclusiv diagonala peste M1000, pentru 100 km/h (mai mult nu-i nevoie, distanta este mica si n-apuci sa accelerezi). La fel si in Timisoara, Cluj si Craiova. Rahat, poti sa faci si M6. Astea pe langa o reabilitare completa a tuturor aeroporturilor. Si pana acum, cu toate astea, ai cheltuit doar banii pentru un singur tunel de baza (ne trebuie doua) ;)

@pasadia: total de acord. Nu comparam Craiova cu Marseille sau Lyon. Si nici Constanta cu Nisa (oricum nu este HSR de la Marseille la Nisa, este linie conventionala). Este clar ca buna ziua ca la noi "tren de mare viteza" = 160 km/h. Mare rahat de viteza, o sa rada si curcile de noi daca ne apucam de daramat si reconstruit Bucuresti - Craiova, proiectata din anii '30 la 140 km/h, ca sa ii "crestem" viteza la 160 km/h - da' doar cu unele trenuri, pentru ca n-avem trenuri cu ERTMS (care oricum nu e functional).

@catalin_i: daca se va face vreodata un SF. Si daca se va face ca ala pentru A3 Comarnic - Brasov ajungem sa deviem Dunarea ca sa facem HSRu' prin albie.

Ionut

Doar asa... ca sa ne distram cu Sova si chinezii.




Linia ferată de mare viteză revine - Ministrul Transporturilor a discutat despre construcția unei astfel de linii cu omologul său din China, într-o întâlnire la Belgrad

​Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a discutat la Belgrad cu omologii săi din regiune, dar și cu ministrul Transporturilor din China, unul dintre subiectele abordate fiind construcția unei linii ferate de mare viteză. Subiectul revine din când în când, dar este oarecum nepotrivit în condițiile în care lucrările la Coridorul IV feroviar au câțiva ani întârziere, iar legăturile noastre cu sudul sunt deficitare, podul de la Grădiștea nefiind reconstruit, iar cel de la Calafat este grav depunctat de starea precară a liniei spre Craiova.

Hotnews

cristi5

#356
Imi e tot mai clar ca PPP este scuza pentru a nu face de fapt nimic

http://m.ziare.com/economie/desi-n-a-construit-niciun-capat-din-autostrazile-promise-guvernul-sustine-ca-va-face-si-linii-de-tren-de-mare-viteza-1551551-font1

Quote
Ulterior, Cabinetul Dancila a mai promis ca, tot printr-un proiect in PPP, va transforma Bucurestiul in port la Dunare. La jumatatea lunii decembrie, s-a lansat in dezbatere publica studiul de fundamentare pentru acest proiect.

Asa cum Ziare.com v-a informat deja, sansele ca acest proiect sa se realizeze sunt nule. Cu toate acestea, simpla lui existenta influenteaza constructia altor obiective de infrastructura. Spre exemplu, CFR SA e obligat sa faca la Gradistea un pod peste Arges mai mare decat ar trebui, astfel incat sa nu stanjeneasca navigatia prin zona a navelor de croaziera pe care Cabinetul Dancila spune ca le va aduce in zona, pe Canalul Dunare-Bucuresti.

Quote
Pe langa toate aceste proiecte uriase pe care promite ca le va realiza in PPP, Cabinetul Dancila vrea acum sa isi mai asume unul. Este vorba despre o linie de tren de mare viteza, care sa ajunga de la Ploiesti tocmai pana la Siret, in nordul tarii.

Pro Infrastructura: Linia de mare viteza, inca o poveste prin care autoritatile mimeaza munca!


Potrivit unui proiect de hotarare lansat in dezbatare publica de Comisia de Prognoza, Cabinetul Dancila urmeaza sa construiasca, tot prin PPP, linia de cale ferata de mare viteza Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani - Iasi - Suceava - Siret (Vicsani), cu o lungime totala de circa 505 kilometri.

Aceasta linie ar urma sa fie gata in 4 ani si, potrivit notei de fundamentare a proiectului, ar "conduce la atragerea unui numar insemnat de calatori de la transporturile aeriene si rutiere catre transportul feroviar, la atragerea turistilor, a tinerilor cu inalta calificare dornici de a lucra in centrele universitare/de cercetare/industriale, care exista/se vor dezvolta pe traseu, dar si a investitorilor straini, prin crearea unor sectoare industriale specializate".


Constructorul care va realiza calea ferata o va putea inchiria vreme de 16 ani pentru a-si scoate investitia si a face profit. In plus, acelasi constructor va primi niste bani sub forma de subventii de la stat.

Directorul executiv al Asociatiei Pro Infrastructura (API), Ionut Ciurea, a explicat pentru Ziare.com de ce acest proiect este, de fapt, o simpla promisiune si nu se va realiza, intr-adevar, niciodata.

"Pe calea ferata de mare viteza - 'high speed railway' cum mai este numita - viteza maxima de deplasare poate sa ajunga la 200 de km/h. Ce-i drept, calea ferata e mai ingusta decat o autostrada. Dar are mai multa infrastructura, iar costul de realizare este comparabil, daca nu chiar mai mare in anumite situatii, decat al unei autostrazi.


Iar aici vorbim despre peste 500 de kilometri de cale ferata de mare viteza? Sa presupunem ca fiecare kilometru ar costa doar vreo 5 milioane de euro. Tot am ajunge o valoare a proiectului de 2,5 miliarde de euro.

Cat ar trebui sa costa un bilet de tren ca privatul sa isi scoata banii? Sa ne gandim acum ca romanii vor plati averi ca sa ajunga de la Ploiesti la Siret?

E simplu sa anunti un proiect. Ba, poti ajunge chiar sa organizezi si o licitatie. Dar asta nu inseamna ca se va construi vreodata calea ferata de mare viteza care, pur si simplu, nu e rentabila", a explicat Ionut Ciurea.

Reamintim ca Romania are deja o retea de cale ferata de aproximativ 10.000 de kilometri. In mare parte, insa, infrastructura este imbatranita si ar trebui modernizata urgent. Chiar fostul ministru al Transporturilor, Lucian Sova, sustinea, in 2018, ca trenurile CFR nu mai circula nici macar cu viteza pe care o atingeau la inceputul anilor '90...


In aceste conditii, in loc sa promita trasee de tren de mare viteza pe care nu are cu ce sa le construiasca, Cabinetul Dancila le-ar face un mai mare bine romanilor daca ar stimula investitiile in modernizarea cailor ferate existente.

nenea_hartia

^ Sunt șocat și trist că am ajuns să spun asta, dar cred că e mai bine dacă ăștia nu încep nimic. Și sper ca ,,nimic" să includă și legătura extrem de prost ,,gândită" spre Otopeni.

TibiV

"Noi am vrut, dar multinationalele sorosiste..."

Auch...

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

subway

Un interviu <pe bune> cu dl Octavian Udrişte la Club Feroviar.
Sa nu-mi spuneti ca e <senil>...ca nu e!