Derularea contractelor și FIDIC

Started by Ionut, March 24, 2016, 12:31:50 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

hawko

in logica juridica, diferita de cea de baza, nu ca se poate, ci e absolut necesar sa anulezi actele care se intemeiaza pe acte nule.

e un principiu dupa care soarta actului accesoriu urmeaza soarta actului principal ( care a stat la baza emiterii).

practic anularea ordinului 600 va duce  la anularea tuturor licitatiilor lansate in baza lui si in care s-au facut acte semnificative - clarificari/ depuneri de oferte, cu exceptia, probabil, a celor abia anuntate in care  anularea ordinului sau suspendarea efectelor lui nu ar putea decat sa duca la  o eventuala revenire la conditiile  anterioare.

cam asa.

pericolul e mare si pentru atragerea finantarii si pentru  proiecte in general care sunt sortite pe conditiile astea sa se sufoce si sa fie relicitate in primele  6 luni de la semnare. e ca si cand ai lansa  in cursa niste cai gata morti. si nu vorbim de proiecte mici.

ei incearca sa faca in asa fel incat acolo unde au certificate de urbanism si acord de mediu sa nu mai ajunga sa le modifice in faza post aprobare PT - singurul moment in care te poti adresa Autoritatii de Mediu cu o cerere de revizuire AM.

dar se ajunge la modificari oricum pentru ca studiile de teren sunt proaste si optimizarile sunt necesare iar cateodata obligatorii, cerute de standard.

totusi daca nu e posibil sa  modifici SF-ul prin Declaratia de Proiectare si in acelasi timp toate celelalte faze de proiectare  trebuie sa se coreleze cu Declaratia, adica cu SF-ul,  sigur ca orice modificare va fi "semnificativa" si legea te obliga sa relicitezi.

in 6 luni de la  data de incepere  vor incepe sa apara roadele ordinului 600.

sa fim sanatosi pana atunci.




GDPR

FIDIC a lansat anul asta trei noi modele de contract:

Quote- THE NEW CLIENT/CONSULTANT MODEL SERVICES AGREEMENT (the White Book) is suitable for general use for most services provided by consulting engineers, including pre-investment and feasibility studies, detailed design, construction administration and project management, both for Employer-led design teams, and for Contractor-led design teams on design and build commissions.

- THE NEW FIDIC JOINT VENTURE AGREEMENT: FIDIC has developed model forms for two types of associations between service suppliers - this Model Joint Venture Agreement and a Model Sub-Consultancy Agreement.

- THE SUB-CONSULTANCY AGREEMENT has been developed from the Fifth Edition 2016 of the Client/Consultant Model Services Agreement "White Book" and is intended to be used where a Consultant appointed under the White Book wishes to engage a Sub-Consultant to undertake part of the Services. The Sub-Consultancy Agreement therefore incorporates many of the terms and conditions of the White Book such that the obligations and rights of the Sub-Consultant are largely consistent with those of the Consultant under the White Book.

Mai multe aici: http://fidic.org/sites/default/files/Blog/%20pdf/REVIEW%20New%20FIDIC%20Suite%20of%20Agreements%20ed%202017.pdf

cristi5

Quote from: hawko on October 27, 2017, 03:26:49 PM
in 6 luni de la  data de incepere  vor incepe sa apara roadele ordinului 600.

Multumim pentru consideratiile de drept!

Cu alte cuvinte, singura sansa ca O600 sa nu duca la relicitare e ca totul sa mearga struna, fara modificari? Cand s-a intamplat asta la un proiect de infrastructura romanesc???

Deci dl. Cuc ne-a lasat o bomba cu ceas si dl. Ionita o tine in brate....

dr4qul4

Nu as fi atat de sigur ca se va intampla asa cum spune hawco.

Mai degraba, in cazul anularii ordinului, licitatiile vor ramane in picioare si in contracte se va modifica doar locul unde se vor judeca litigiile.
Licitatiile nu sunt organizate in baza acelui ordin, ci in baza legislatiei privind achizitiile publice.
Si oricat de absurd ar fi acel ordin, asta nu inseamna ca nu e legal. Si sa nu uitam ca o instanta din Romania va judeca legalitatea unui ordin care avantajeaza judecatorii din Romania.
Sau voi credeti ca lor le convine sa stea pe margine si sa vada cum totul se hotaraste la Paris? Oare nu ar fi mai "convenabil" pentru un judecator ca el sa fie cel care decide soarta catorva milioane de euro?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

Problema e ca in loc sa trateze cauzele (documentatie proasta, birocratie lenta, birocrati incapabili sa isi asume o solutie) O600 trateaza efectul (claim-uri). Redescoperin noi apa calda si inventam un nou contract.

alecu26

Nu e așa simplu dra4cule.  Când un document se decide ca e ilegal, tot ce se bazează pe el e la revedere. Eu prima data mă gândeam ca e ca la penal...odată ce a apucat sa fie aplicat....și anulat după. ..e prea târziu (era discuția cu Oug 13 ca și pt câteva secunde dacă e valabila) este aplicata.
1. Și dacă acele clauze devin invalide. ..cu ce înlocuiești
2. Odată înlocuite schimbi principiul concurentei. Fără acele clauze participau cu totul alte firme și cu totul alte preturi.
3. Ordinul da condițiile de.contract. așa ca o fi licitatia ok...dar fără contract?
4. Și tocmai ăsta e...ca e și o problema de legalitate a ordinului. Nu poți schimba cu un ordin, niște legi de ordin superior.
5. Și tu ce vrei sa zici acum? Ca toți, dar toți judecătorii din Curțile de apel ssunt cointeresate? Dacă e ceva în neregula cu un judecător se poate cere recuzarea lui, sau chiar el se abține și se înlocuiește cu altul.
Alte dubii?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

strainu

#96
Quote from: alecu26 on October 27, 2017, 10:16:11 PM
5. Și tu ce vrei sa zici acum? Ca toți, dar toți judecătorii din Curțile de apel ssunt cointeresate? Dacă e ceva în neregula cu un judecător se poate cere recuzarea lui, sau chiar el se abține și se înlocuiește cu altul.

Da Alecu, cam asta e presupunerea în România: corupt până se dovedește altfel. E mai simplu și mai puțin riscant (dpdv al dezamăgirilor ulterioare) să gândești așa.

Pe de altă parte, nu sunt așa convins că se va ajunge până  la anularea licitațiilor. Legal situația poate este cum zici tu, dar se poate ajunge într-o poveste  ca cea de la timbrul de mediu, în care se anula unul și apărea altul de aceeași valoare.
Mi-e frică să merg pe DN2. Pentru unii, asta înseamnă că n-am ce căuta pe șosele.

alecu26

Intradevar, ar fi o lectie greu invatata, dar ar fi bine sa o invatam.

Iar ne credem noi buricul pamantului. si ce merge in in zeci de tari, sute de mii de proiecte, rafinat de zeci de ani.....noi nu, si nu si nu.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

GDPR

Art. 1255 - Cod Civil. Nulitatea parţială:

(1) Clauzele contrare legii, ordinii publice sau bunelor moravuri şi care nu sunt considerate nescrise atrag nulitatea contractului în întregul său numai dacă sunt, prin natura lor, esenţiale sau dacă, în lipsa acestora, contractul nu s-ar fi încheiat.
(2) În cazul în care contractul este menţinut în parte, clauzele nule sunt înlocuite de drept cu dispoziţiile legale aplicabile.
(3) Dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător şi clauzelor care contravin unor dispoziţii legale imperative şi sunt considerate de lege nescrise.

dr4qul4

Asa imi aminteam si eu, dar nefiind jurist e greu de spus ce vor hotari judecatorii. De fapt e greu chiar si pentru un profesionist la ce jungla legislativa avem.
Dar tind sa cred ca nu se vor anula complet toate licitatiile, altfel nu am fi avut atatea oferte de la firme destul de ok.
Sper ca nu crede cineva ca Astaldi sau Porr cheltuiau bani aiurea pentru pregatirea licitatiilor.
Chiar mi se pare ciudat ca a contestat doar Strabag.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

alecu26

#100
Ok, hai sa acceptam ca se vor anula partial niste clauze.

Cum poti accepta (indiferenta ca esti constructor sau beneficiar) noul contract? In general, fiecare clauza de acolo se traduce in bani, in costuri care tu le-ai prevazut, in riscuri.

Dar ok, pe cale amiabila, cred ca se poate accepta modificarea contractului. Dar aici vor mai avea ceva e spus si aia de la ANAP, si de la POIM, si de la Comisia Europeana....cu privire la concurenta.

Adica incerc sa transpun aceste contracte intr-un mediu privat, in care lucrurile merg mult mai simplu, si si acolo gasesc greu un mod de functionare. Dapoi intr-un mediu in care, de exemplu la Holdea, inca nu s-a semnat aditionalul pentru un ecoduct deja construit...si se stie de el de vreo 4 ani de zile???

Dar intradevar, va fi mind blowing sa se anuleze. Nu o sa cred nici eu pana nu voi vedea.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

alex8

Până se finalizează judecata se vor semna contractele iar legea se va modifica înainte de pronunțarea deciziei definitive.
Companiile care au câștigat la final o să facă claim. Bănuiesc

qsv

Dar companiile care nu au participat, din cauza ordinului?

Ionut

Ieri la SCS Transport am intrebat si am cerut explicatii si detalii despre stadiul noului contract national, cel care va inlocui FIDIC in Romania si care va sta la baza contractarii in infrastructura (si nu numai). Evident, acest "contract national" este critic. Stiti pozitia constructorilor pe OMT 600/2017, ordinul dat de Cuc (cu ampla colaborare a sefului CNAIR, Stefan Ionita), ordin aspru criticat de toata lumea, inclusiv de Comisia Europeana si de Ambasadele a patru state europene.

Vestea buna este ca acum 2 zile (marti) a fost o dezbatere publica (proiectul este in consultare publica de vreo 3 saptamani) cu toti stakeholderii, inclusiv constructorii si consultantii/proiectantii (ARIC, ARACO) si am primit asigurarea ca in saptamana asta pleaca pe circuitul de avizare. Va fi HG dat de guvern pentru aprobarea acestui model de contract. Si, iarasi am primit asigurari, ca in decembrie vom avea HG adoptata de guvern.

Am cerut pozitie de la ARIC (asociatia consultantilor/proiectantilor) si reprezentanta ARIC a spus ca acest model de contract este OK, este semnificativ mai echilibrat decat mizeria de OMT 600. Nu a zis "mizerie". :lol: La nivel de "90% din clauze" sunt de acord si sunt OK. A dat si un exemplu de clauza cu care nu sunt de acord... insa niciodata nu poti multumi pe toti. In plus, este inca deschidere pentru "fine tuning".

Acest contract nu este unul de tip FIDIC, insa respecta un contract specific al Comisiei Europene si sunt practic aceleasi tipuri de termene si conditii ca intr-un contract FIDIC.

Simplu spus, pozitia ARIC este ca acest contract este decent, mult mai echilibrat si pe 90% din clauze sunt de acord.

Pe MDRAP gasiti modelul de contract (25.10.2017)

UN LUCRU CRITIC
Am primit asigurari ca NU se vor mai lansa licitatii noi pana cand acest contract cadru nu este adoptat prin HG.

Asta este un lucru extrem de important. Ca sa nu mai avem discutii si licitatii boicotate.

Ce se intampla cu licitatiile deja lansate? Am intrebat si asta, desigur. Raspunsul scurt: merg inainte. Ramane de vazut daca actiunea in justitie a celor de la Strabag, Geiger & co merge mai departe si aceste licitatii lansate acum vor fi blocate/anulate... vom vedea.

NGC

Eu zic sa nu va bucurati prea tare deocamdata cu mersul inainte. Am zis in parcare ca "Houston, we have a PROBLEM!". ;)