Derularea contractelor și FIDIC

Started by Ionut, March 24, 2016, 12:31:50 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ionut

Problema o stim. Ma rog, eu o stiu.
Avem actiune in instanta a constructorilor. Se cere suspendarea ordinului. Deci si a licitatiilor.

Corect?

NGC

Alta problema. DX12. Scriu acolo imediat.

Ionut

E bine daca e alta problema. Nu aveam suficiente. :lol:

Ionut

Ce-am mai discutat ieri la CM POIM. Pai am intrebat, desigur, din nou, despre OMT 600 si despre noul contract national. De data asta am fost sustinut puternic de dl Stanciu de la ARIC/Search si de Carsten Rasmussen de la DG Regio. A fost absolut refreshing sa vad cum un inalt oficial al Comisiei Europene sustine atat de puternic puncte de vedere sustinute si de API. Nu pot decat sa-i multumesc.

Pozitia Comisiei Europene/DG Regio prin vocea lui Carsten Rasmussen, intrebare directa catre CNAIR: "Why on Earth did you launched billion of euros worth of tenders when you knew that the OMT 600 is not balanced and the CE's position is against the order?!" Evident, raspunsul CNAIR a fost "aaa,... uh oh..... :| :o"

Ce s-a promis:
- din nou s-a promis ca NU se mai lanseaza licitatii pana cand nu iese noul contract national
- noul contract national iese in decembrie (HG publicata in MO)


Ce s-a declarat:
- noua HG anuleaza OMT 600 si licitatiile deja lansate (A0 3 loturi, DX12 4 loturi, PiSi 2 loturi) vor "intra" pe noua HG. Asta dupa ce saptamana trecuta la SCS Transport erau voci care ziceau ca acele licitatii merg in continuare pe OMT 600.

Am vorbit cu mai multe persoane, avocati, si acestia spun ca licitatiile lansate pe OMT 600 NU POT intra pe noul contract decat daca nu s-au deschis ofertele. De ce? Pentru ca ar trebui sa dai timp ca si ceilalti constructori sa depuna oferte! Deci licitatiile unde avem deja oferte deschise (A0, DX12, PiSi), probabil ca vor trebui anulate. E posibil ca acei constructori care nu au depus oferte sa conteste licitatiile. Nu stiu cum si in ce fel.

E complicat. Rau.

bogdix

Asta e consecinta faptului ca la noi se trateaza doar efectul (necesitatea suplimentarii contractelor datorita caietelor de sarcini slabe, pierderea multor procese la curtile de arbitraj) si nu cauza (managementul neprofesionist).

Cine zice ca politizarea CNAIR e o greseala are dreptate. Trist, dar adevarat.

icristian

E vreun orizont de timp pentru noua HG care va inlocui O600? Am vazut ceva de decembrie, dar ma gandeam la un orizont mai realist.
De asemenea sunt cunoscute modificarile din noul HG? Adica vor rezolva problemele din O600 sau doar le amana?

Ionut

V-am scris eu ca au tot promis ca apare in MO in decembrie. :) Asteptam sa treaca luna. Cine stie cand o sa apara? Acest nou model de contract national este echilibrat (pozitie luata de la ARIC si de la Comisia Europeana la modul live, in SCS Transport, v-am povestit). Evident ca nu ar rezolva perfect totul... nici nu se poate. Insa este un act normativ acceptat de toata lumea. Sunt unii proiectanti sau unii constructori care ar mai avea de comentat/modificat, dar na, nu poti multumi pe toti.

subway


Ionut

Detalii de la dna Antofie - ARIC.




Standard pentru toate contractele de lucrări peste cinci milioane euro

În prima Hotărâre adoptată în acest an, Guvernul a adoptat modelul de contract la toate lucrările valorând peste cinci milioane euro. Noile contracte de lucrări publice se doresc a avea o formă modernă luând în calcul faptul că au fost concepute după ultimele recomandări ale Comisiei Europene (PRAG - Practical Guide din decembrie 2016).

Care sunt cele mai importante modificări, potrivit avocatului Diana Antofie, vicepreședinte ale Asociației Române a Inginerilor Consultanți (ARIC)?

Cui se aplică. Modelele de contract se vor aplică tuturor obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, inclusiv fonduri nerambursabile şi/sau rambursabile, a căror valoare totală estimată, conform prevederilor legale, este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut de art. 7 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016 (respectiv 23,22 milioane lei).

Cât de ușor pot fi modificate contractele. Beneficiarii sunt îndreptăţiţi să elaboreze Condiţii Speciale numai cu privire la subclauzele şi numai în legătură cu subiectele listate într-un tabel prevăzut la finalul Condiţiilor Generale. Orice altă Condiţie Specială este nulă. Astfel, se elimină posibilitatea ca orice Beneficiar să poată aduce propriile modificări la contracte.

Garanția de Bună Execuție va fi emisă de o societate bancară sau de o societate de asigurări, autorizată să emită asemenea garanții pe teritoriul Uniunii Europene sau (pentru celelalte societăți) cotată cel puțin cu ratingul BBB-/Baa3 sau echivalent și Antreprenorul va transmite documentele doveditoare în această privință.

Procedura de soluţionare a revendicărilor – atât ale Beneficiarilor cât şi ale Antreprenorilor – este foarte strictă. Au fost introduse termene şi sancţiuni (decădere din drepturi) pentru majoritatea obligaţiilor ce nu sunt îndeplinite corespunzător sau la timp de către una din părţi.

Existența unor Costuri suplimentare în sensul Condițiilor Contractuale necesită ca Antreprenorul să aducă dovada că:

- aceste Costuri au fost suportate sau vor fi suportate, în mod rezonabil, de către Antreprenor. Pentru evitarea oricărui dubiu: (i) un Cost nu poate include profitul Antreprenorului, (ii) un simplu risc de cheltuieli nu reprezintă un Cost, (iii) pierderea de profit nu este un Cost.

- aceste Costuri suplimentare sunt datorate în mod clar cauzei invocate și nu ar fi fost suportate fără această cauză.

- aceste Costuri suplimentare sunt fundamentate pe baza înregistrărilor Antreprenorului, care vor include în mod obligatoriu și datele financiare, contabile și altele asemenea, referitoare la costurile suportate sau care vor fi suportate de către Antreprenor.

Profitul pierdut. A fost limitată la 2% cota de profit ce poate fi solicitată de Antreprenori în cadrul revendicărilor. Astfel, în condiţiile noi se precizează că Antreprenorul va fi îndreptăţit la "plata Costurilor suplimentare, potrivit prevederilor clauzei 55 [Costuri suplimentare], la care se adaugă un profit de 2% din aceste Costuri (sau cota de profit declarată explicit de către Antreprenor în Ofertă, dacă aceasta este mai mică de 2%)."

Soluționarea disputelor. În cazul oricărei dispute, ambele Părți vor încerca să soluționeze disputa pe cale amiabilă, înainte de începerea arbitrajului. Părțile pot agrea să recurgă la soluționarea disputei în mod direct sau prin intermediul unui mediator.

Cine va soluționa disputele. Acestea vor fi soluţionate în mod obligatoriu prin arbitraj "local"; se renunţa la utilizarea regulilor ICC (Curtea de Arbitraj de la Paris); "Orice dispută rezultată din prezentul Contract sau în legătură cu acesta se soluționează prin arbitraj, potrivit regulilor de procedură arbitrală ale Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României".

Noile prevederi sunt menite să înlocuiască vechile prevederi stabilite prin ordinul Ministrului Transporturilor nr 600 din 2017, criticate de firmele din domeniu. În toamna anului trecut zeci de firme de construcții au trimis o scrisoare Ministerului Transporturilor în care cereau anularea ordinului menționat. Unul dintre aspectele criticate era cerința ca disputele dintre companiile de stat și constructori să se judece in fața instanțelor de judecată din România, chiar dacă judecătorii sunt prea puțin familiarizați cu specificul contractelor complexe din zona lucrărilor publice.

Digi24

alecu26

Quote from: subway on February 02, 2018, 01:54:01 AM
O licitatie de lucrari pe un SF rasuflat e sinucidere curata...

Sinucidere pentru cine? Pentru Beneficiar? Cu O600 Beneficiarul nu risca nimic. Maxim risca sa nu se execute nimic inca vreo 3 ani in santier. La ei asta e placere si faptul pentru care vin la servici zi de zi.

Dar pentru constructori, e intradevar sinucidere curata, dar firme sinucigase s-au gasit si la Craioava Pitesti, si la Sibiu Pitesti si la A0 sud.

Daca nu se liciteaza pe O600 ci pe noile Contracte Nationale, e sinucidere curata pentru Beneficiar. Claimurile (e impropriu spus Claim) ci mai degraba modificarile si adaptarile la teren vor curge garla, cu bani suplimentari de platit...la fel...garla, si care probabil nu vor fi finantate de UE si care oricum vor ajunge intr-un blocaj birocratic unde se va striga din nou "DNA si Curtea de Conturi si Bruxelles nu ne lasa sa lucram, nu ne lasa sa ne dezvoltam tara".
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

NGC

Quote from: NGC on January 31, 2018, 10:36:38 PM
Quote from: Ionut on January 22, 2018, 05:55:25 PM
Dosarul contra OMT600 are termen pe 31 ianuarie.

S-a amanat pana in 07.02.2018.

Am uitat sa va spun ce s-a intamplat.

07.02.2018

Quote
Obiect: Suspendare executare act administrativ
Tip solutie: Respinge cererea de suspendare
Solutia pe scurt: Admite excepţia invocată de pârât. Respinge cererea de suspendare ca rămasă fără obiect. Cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Pronunţată în şedinţă publică azi, 07.02.2018.

Ionut

Am uitat sa comentez aici. Daca inteleg bine, CAB a respins cererea de suspendare pe motiv ca OMT 600 este mort? Si asta ce inseamna pentru licitatiile lansate deja pe OMT 600?! Plus ca sunt curios daca se face sau nu recurs... @NGC stii ceva de asta?

NGC

Vrabiutele inca nu au raportat. Revin cand stim ceva sigur.

Ionut

#118
Pana atunci... intreb si eu ca un necunoscator. CAB spune: "respinge cererea de suspendare ca rămasă fără obiect". OK. Deci practic, daca inteleg eu bine, spune ca OMT 600 nu mai exista. Ma rog, nu isi mai produce efectele. Deci e ca si suspendat. E inert. Ceea ce inseamna ca "cererea de suspendare nu are obiect". Bun. Pai si atunci... licitatiile in curs au la baza un act nul/inert/suspendat/care nu isi mai produce efectele. Pai si cum naiba poti sa semnezi un contract pe asa ceva?! Cum sa semnezi un contract care are la baza un act mort? Si podul Braila, contract semnat, pe ce se bazeaza?! Pe OMT 600? Pai nu mai exista. E mort. Sau nu e? E un fel de vampir?!

Sau cum?!?! Nu inteleg. Bai chiar nu avem niciun avocat pe forum, wtf?!

NGC

#119
Trebuie sa vedem motivarea.

Uite o situatie asemanatoare.

Licitatia pentru "Proiectare si executie Autostrada Bucuresti - Brasov, Tronson Comarnic-Brasov, Lot 1: sector Comarnic - Predeal, km 111+300 - km 115+300; Lot 2: sector Predeal - Cristian, km 162+300 - km 168+600 si Drum de Legatura" a fost atribuita catre ALPENSIDE in baza vechii legislatii de achizitii publice, adica in baza OUG 34 / 2006, dar contractul a fost semnat in 02.10.2017, deci dupa ce a aparut legislatia noua, adica dupa ce a aparut Legea 98 / 2016.