Discuții cu și despre CNAIR

Started by Ionut, October 12, 2015, 06:17:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vancouver

#885
Quote from: dr4qul4 on September 15, 2016, 10:00:14 AM
Eu sper ca cei din noua companie sa nu mai aiba acea teama de decizie. Sa nu mai paseze hartia de la unul la celalalt.

Ce vorbesti tu acolo? Daca ai impresia ca deciziile se iau dupa chef sau dupa vreo teama, te inseli amarnic.

Marea problema in TOATA ROMANIA este ca deciziile sunt luate aproape exclusiv la nivelul oamenilor numiti politic. De ex. in primarii (mai ales cele mici) primarii taie si spanzura, nu exista DECIZII luate de altcineva acolo. La ministere la fel. Nu exista decizii majore luate fara acordul ministrului. Orice rahat de aprobare trebuie semnata de un ministru sau macar de un secretar de stat. Spre comparatie, in Germania primarii NU AU VOIE sa ia nici un fel de decizii, iar cei de la sate sunt doar primari onorifici, nu au nici macar salarii. Ceilalti au doar rol de a reprezenta urbea si pot avea anumite initiative. Iar deciziile se iau astfel: demararea unui proiect se decide politic, de catre consiliu / parlament; orice decizie urmatoare se ia STRIC de catre oameni fara legatura cu numirile politice. Cum ar fi decizia de a da drumul sau nu la o factura. Astfel ministrul sau primarul nu poate controla fluxul de bani / plati, nu semneaza nimic in directia asta (la noi fara semnatura lui nu se da drumul la nimic). Si atunci poti sa vii sa-i dai pana mâine spaga primarului / ministrului, ca nu poate influenta aceste aspecte. Iar angajatii obisnuiti sunt mult mai reticenti in a lua, pentru ca in joc le este jobul. Plus ca oamenii politici insisi, nefiind mânjiti, la randul lor au grija ca nici altii din subordine sa nu fie.

Ceea ce spui tu, dr4qul4, nu este frica de decizia. Este JAFUL INTENTIONAT care se face la noi, si anume NU SE IA INTENTIONAT NICI O DECIZIA, PANA NU INTRA SPAGA. Acesta este SISTEMUL MAFIOT existent peste tot in statul român. "Frica" suplimentara aparuta dupa ce DNA a mai intrat in paine, nu este nici o frica. Este pur si simplu REVOLTA sistemului: AAAAA, nu ne mai lasati sa luam spaga, pai atunci nu mai facem nimic.


Dar, EXISTA AC DE COJOCUL acestui sistem. Aceeasi oameni care azi iau spaga si nu misca un deget (le e vezi-doamne frica de decizii) pot fi repejor pusi la treaba. Conditii sunt:


1. Eliminarea posibilitatii de a numi politic persoane din administratie.
2. Eliminarea posibilitatii ca oameni numiti politic sa dispuna de bani / sa poata decide legat de efectuarea sau nu a unor plati.
3. Numai decizia pornirii unor proiecte poate (nu trebuie, dar poate) fi politica.
4. Trebuie sa existe termene precise si scheme de implementare pentru fiecare tip de investitie. Oamenii din sistem sa nu poata sa franeze proiectele, ci doar sa aibe parghii pentru a veghea la calitatea executiei lucrarilor. Pentru orice situatie aparuta trebuie sa existe proceduri standard.
5. Deciziile importante trebuie luate in termen de x zile (prestabilite) si de CATRE UN SINGUR OM, dar ATENTIE, pe acelasi tip de decizie trebuie sa fie mai multi functionari (astfel daca unul este bolnav preiau altii, iar dosarele de aprobare se distribuie aleatoriu intre decidenti). Chiar daca acesti functionari care decid au un sef, acel sef NU POATE SCHIMBA DECIZIILE. Intreaga raspundere trebuie sa fie a unui singur om, si acela nu este un sef, ci un SPECIALIST. Exact cum la scoala fiecare profesor da note elevilor sai, iar directorul NU ARE VOIE sa schimbe aceste note si singurul care raspunde pentru corectitudine este profesorul. Pe de alta parte, exista inspectori care verifica modul in care profesorul pune note. Iar rolul directorului scolii nu are legatura cu NOTELE primite de elevi, ci doar cu organizarea in ansamblu a scolii.
6. Orice decizie intra imediat in vigoare si produce efecte, dar dosarul este trimis ULTERIOR in inca 2 locuri (in ALTA institutie), spre verificarea modului de a lua decizia. Daca decizia se dovedeste luata gresit, se pot aplica penalizari, mergand pana la desfacerea contractului de munca sau trimitere in judecata.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

adiarc

Deconectare totala de politic....daca intentiile bune sunt vizibile in prezent,am ceva temeri,dupa decembrie...

+1 vancouver
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

vancouver

#887
Da, dar repet, atentie: nu este suficienta deconectarea de politic. Directorii de institutii de stat le vor lua locul, vor proceda precum directorii fabricilor care s-au dus naibii dupa 1990. DECIZIA, cuvantul cheie bine puctat de dr4qul4, aici e cheia. Toate deciziile nu au voie sa fie in mana unui singur om si decizia trebuie ulterior controlata. Repet si pun accent pe ulterior (pentru a face procesele decizionale rapide). + controlul care este si el esential. Directorul se ocupa de organizarea institutiei in ansamblu si specialistii iau deciziile.

Daca se facea o gandire de genul acesta, anti-coruptie, la CNIR, eram de acord, asa e o ameteala.


PS. Ca sa nu existe confuzie legat de unii termeni:
- cand spun "deciziile nu au voie sa fie in mana unui singur om" ma refer la faptul ca trebuie sa existe - dau un exemplu - 10 specialisti care dau (semneaza) autorizatii de mediu la Ministerul Mediului. Dosarele ajung la ei aleatoriu. Daca unul e bolnav sau in concediu, automat preia altul, etc...
- pe de alta parte DECIZIA TREBUIE SA FIE A UNUI SINGUR OM. UNUL SINGUR DIN CEI 10. El analizeaza cap - coada un dosar si-si asuma decizia. Nu contrasemneaza vreun director sau altcineva. Pentru ca semnaturile multe dilueaza responsabilitatea si fac sa depinda totul de acel director.
- Decizia intra imediat in vigoare (exista termen, nu are voie sa intarzie, daca specialistii nu fac fata se lucreaza peste program sau se angajeaza oameni in plus - aici de ex. este rolul directorului, sa asigure ca personalul este suficient si toate dosarele se decid cf. termen legal).

Mai simplific inca o data:
- NICI UN OM NU ARE IN MANA TOATE DECIZIILE,
dar
- FIECARE DECIZIE ESTE SEMNATA DE UN SINGUR OM

Iar rolul oamenilor politici este sa dea o directie generala si sa creeze acest sistem (el nu se poate autocrea), sa-l supravegheze si imbunatateasca. Niciodata ei insa nu au voie sa intre in sistem.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

drrond7

#888
+1

Intrebarea este CINE sa schimbe in acest moment tot ce propui tu, logic si argumentat!? Cand ABSOLUT TOTI decidentii sunt inregimentati in sistem si tin cu "dintii si cu ghearele" de ceea ce au gasit acolo si chiar au dat spaga ca sa intre si sa aiba parte de o felie? @adiarc spune ca dupa decembrie are retineri. Eu nici acum nu sunt convins. Sigur ca sunt in continuare optimist si ma gandesc ca au reusit pe ici pe colo sa mai patrunda cativa oameni in care am incredere, cum ar fi colegii nostrii de forum @cutter si @horatiu.cosma. Insa ei se pot numara pe degete si cred ca au in fata un "zid".
Sper din tot sufletul sa ma insel, insa eu ma uit in jurul meu (chiar langa mine) si constat cu amaraciune ca aparent nimic nu s-a schimbat. Si nu ma refer doar la infrastructura...
Carpe Diem!

frunzaverde

#889
Quote from: pasadia on September 21, 2016, 10:52:34 PM
Mda, si cand am zis eu ca CNADNR ar trebui descentralizat in sensul asta mi-ati cam sarit in cap...

Nu confunda carpeala (care nu are de ce si cum sa functioneaze) cu solutia. Faptul ca starea actuala e foarte proasta nu inseamna ca solutia e una ad-hoc, demonstrat proasta pe termen lung. Doar pentru ca (unele) autoritati locale functioneaza marginal mai bine ca CNADNR-ul nu inseamna ca autoritatile locale ar trebui sa planifice si sa implementeze reteaua nationala de autostrazi...

Avem o situatie de "descentralizare" la aeroporturi. Rezultatul e asta: avem aeroporturi mari, cu potential mare de trafic (OTP, IAS, CLJ, TSR) care nu au resurse de dezvoltare suficiente si se chinuie cu infrastructura profund inadecvata rolului si traficului lor (mai ales Timisoara). In schimb, consilii locale cu vise si solvabilitate si conexiuni politice atrag bani pentru proiecte utopice, cu foarte putine sanse de viabilitate, gen Baia Mare, Tulcea, Oradea sau Suceava... Ca sa nu mai vorbim de ideea "bone-headed" de la Arad... Acelasi lucru se va intampla la drumuri: vom avea n-spe centuri inclusiv unde nu e nevoie, segmente de autostrazi inspre suburbii in orasele bine conectate "la teava cu bani", dar nimic in spatiul rural (judete intermediare) care leaga orasele mari. Vezi Australia. Sau Suedia. Sau Canada.

Quote from: vancouver on September 16, 2016, 09:25:19 PM
...

+10. E una din cele mai bune descrieri de bune practici administrative "pe intelesul tuturor" pe care am vazut-o vreodata. Teoria administratiei condensata intr-un post
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Se infiinteaza CNIR = Compania Nationala de Investitii Rutiere si CNADNR se redenumeste si devine CNAIR = Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Asa ca schimbam si noi thread-ul.

terraignis

Quote from: vancouver on September 16, 2016, 11:58:31 PM

- dau un exemplu - 10 specialisti care dau (semneaza) autorizatii de mediu la Ministerul Mediului. Dosarele ajung la ei aleatoriu. Daca unul e bolnav sau in concediu, automat preia altul, etc...
- pe de alta parte DECIZIA TREBUIE SA FIE A UNUI SINGUR OM. UNUL SINGUR DIN CEI 10. El analizeaza cap - coada un dosar si-si asuma decizia.

Cugetare adâncă de la vancouver!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  Pai  dacă sunt 10 specialișiti, pentru a se lua  cea mai bună decizie , e nevoie ca cei 10 să dezbată și să analizeze cazul împreună , pentru ca scăpările sau greșelile unuia să poată fi corectate de ceilalți și viceversa și toți împrună să își asume decizia corectă  și să răspundă pentru ea, că de aia sunt specialiști. Iar dacă sunt mai multe păreri decizia să o ia cei care au și curajul să răspundă pentru ea.
  Un exemplu de asumeare a răspunderii pentru lucările proiectate este ceea ce a făcut Anghel Saligny, care la testarea podurilor de peste Dunăre , proiectate de el , stătea în barcă supt pod.


frunzaverde

Quote from: terraignis on September 27, 2016, 09:47:18 AM
  Pai  dacă sunt 10 specialișiti, pentru a se lua  cea mai bună decizie , e nevoie ca cei 10 să dezbată și să analizeze cazul împreună , pentru ca scăpările sau greșelile unuia să poată fi corectate de ceilalți și viceversa și toți împrună să își asume decizia corectă  și să răspundă pentru ea, că de aia sunt specialiști. Iar dacă sunt mai multe păreri decizia să o ia cei care au și curajul să răspundă pentru ea.

Tu ai auzit vreodata de conceptul de "design by committee?". Exista o gramada de literatura academica in cam toate domeniile ingineriei, informaticii, economiei, planificarii etc. care spune ca exact ce spui tu acolo, adica comitetele sunt o mare tampenie. La americani exista expresia "o camila e doar un cal proiectat de un comitet". Sovieticii, acum multe decenii, au facut o comedie in care radeau de efectele designului de comitet (era atat de benign incat a trecut si de cenzura fara probleme), filmul se da in Rusia de anul nou in fiecare an.

De ce? N-o sa intru in teorie prea mult, ca n-are rost, dar daca te intereseaza, cauta legea lui Conway si teorema lui Condorcet. Ce-o sa se intample sunt doua chestii mari si late:

1. Cum decizia se ia de un comitet in unanimitate (in practica, se prefera consensul in fata majoritatii, chiar daca regulamentul prevede majoritate, pentru ca fiecare membru al comitetului va trebui sa lucreze si in viitor cu comitetul, deci va evita sa-l antagonizeze), toate nemultumirile fiecarui membru se vor traduce in solutia finala. Adica se va ajunge ori la "lowest common denominator", adica la o solutie care sa-i multumeasca pe toti, dar care e mult sub-optima (in general un exemplu canonic) fata de situatia reala, ori la stratificarea proiectului in multiple straturi, in care fiecare din membrii comitetului are in mod ad-hoc o felie pe care raspunde. Feliile astea nu vor vorbi intre ele, pentru ca regula e simpla - tu nu te bagi peste mine, eu nu ma bag peste tine.

2. Nimeni nu-si va asuma riscul, toata lumea isi va asuma beneficiile. Adica, orice chestie care aduce un risc suplimentar (chiar si cu un beneficiu probabil de mii de ori peste riscul asumat) va fi evitata. Adica, pana se va semna un document, va trece o gramada de timp, iar documentul va fi sanitizat pana cand tot riscul va fi pasat in afara comitetului (adica documentul va fi inutil in practica).

Solutia este exact ce spune Vancouver, adica echipa, nu comitet. Adica, da, se lucreaza in echipa, dar exista UN responsabil pentru fiecare element al procesului, responsabil decis in avans. Care isi asuma raspunderea si decizia finala asupra muncii echipei sale in acel element al procesului.

Apropo, atribute individuale gen curaj sau frica sunt cele mai mari tampenii intr-o structura institutionala bine-facuta. O astfel de structura trebuie sa garanteze ca daca-ti faci treaba cum trebuie, iti asumi raspunderile la care te-ai angajat cand ai semnat contractul de munca si vii cu initiativele date prin "fisa postului" totul o sa fie bine si pentru tine, si pentru proiectul tau (si pentru "tara"). Ultimul lucru pe care-l vrei e initiative tip "lone wolf".

Quote from: terraignis on September 27, 2016, 09:47:18 AM
Un exemplu de asumeare a răspunderii pentru lucările proiectate este ceea ce a făcut Anghel Saligny, care la testarea podurilor de peste Dunăre , proiectate de el , stătea în barcă supt pod.

Nu la "testare", ci ca exercitiu de imagine, la inaugurarea efectiva, cand s-a repetat unul din testele de incarcare, pentru impresionarea audientei prezente.

Si ce spui tu aici e fix contradictie a propunerii cu "comitetul" de mai sus. Saligny a avut raspunderea finala asupra intregului proiect, exact cum propune Vancouver.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

vancouver

+1 ^^ Perfect raspuns frunzaverde.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

alecu26

Of topic frunza verde....dar chiar sunt curios: cum funcționează sistemul de jurați la americani?
Dar ce spuneți tu și VANCOUVER aveți absoluta dreptate.  Cineva trebuie sa-si asume deciziile, de aia eu nu înțeleg birocrația din CNADNR în care scrisorile sunt semnate de 7 persoane. Cine e responsabil?  Ăla care a facut-o sau Homor care semnează în final? Răspunsul e unul singur....nici unul complet.  E cumva ca și la Colectiv, nici un judecător în nici un sistem juridic nu îl va condamna pe Piedone pt faptul ca a semnat "ca primarul" o scrisoare.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Ionut

Va rog discutati in Parcare. Multumesc!

ionut5blue

Pe 28 septembrie a fost publicată în Monitorul Oficial (partea I, nr. 758) OG 55 privind reorganizarea CNADNR și înființarea CNIR și CNAIR.

http://www.monitoruloficial.ro/RO/article--e-Monitor--339.html

Horațiu 87

Ruperea CNADNR costă 60 de milioane de euro

O estimare făcută de angajaţi din interiorul Companiei Naţionale de drumuri susţine că desfacerea acesteia în două societăţi, aşa cum prevede un proiect aprobat de Guvern, ar urma să scoată din buget 60 de milioane de euro. Una dintre noile firme se va ocupa de întreţinerea drumurilor şi autostrăzilor. Cealaltă va avea grijă de viitoarele mari proiecte de investiţii. Angajaţii acesteia din urmă vor fi plătiţi cu salarii aproape duble faţă de cele din CNADNR.

Doar pentru capitalul social al companiei nou înfiinţate, statul va cheltui 12 milioane de euro.

Alin Goga, consilier juridic în CNADNR: ,,Cum să aruncăm 12 milioane de euro pentru capitalul social al acestei companii şi apoi, pentru susţinerea unei companii cu 400 de oameni, încă 45 de milioane de euro? Faceţi dumneavoastră calcule şi o să vedeţi că ne apropiem de 60 de milioane de euro."

Compania de Investiţii Rutiere se va ocupa pentru început de cinci proiecte mari, inclusiv centura de sud a Capitalei şi autostrăzile Piteşti-Sibiu şi Târgu Mureş-Ungheni. Toate, în prezent, la stadiul de proiect.

Noua companie va avea o conducere stufoasă: un Consiliu de Administraţie de 9 membri, plus un Consiliu Director, ambele cu mandate de 4 ani. Deasupra tuturor va fi un Consiliu de Supraveghere cu alţi 7 membri, inclusiv un deputat, un senator, un reprezentant al Ministerului Transporturilor şi unul al Administraţiei Prezidenţiale. Ei vor primi indemnizaţii echivalente cu 15% din remuneraţia brută a directorului general.

Sorin Buşe, ministrul Transporturilor: ,,Estimăm că numărul de angajaţi al CNIR va fi între 400 şi 600, în funcţie de proiecte. Această creştere va fi eşalonată, se va începe în ianuarie-februarie cu un nucleu operativ. Primul proiect este Piteşti-Sibiu. Dorim prin salarizare să atragem oameni competenţi. Dorim ca oamenii pe care îi formăm să putem să îi păstrăm când capătă experienţă profesională", spunea ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, la prezentarea viitoareai structuri.

Salariul unui debutant porneşte de la 3.700 de lei brut, iar un director ajunge la 30.500 de lei pe luna. Dublu, aproape, faţa de cât câştiga acum şeful CNADNR.

Alin Goga, consilier juridic în CNADNR: ,,Pentru 400 de persoane o să cheltuim de sute de ori mai mult decât echivalentul pentru cei 6.000 de salariaţi (ai CNADNR – n.r.), deci sunt nişte salarii generoase."

Asta în condiţiile în care şi CNADNR are cheltuieli mari cu angajaţii, estimate pentru acest an la 308 milioane de lei.

http://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/ruperea-cnadnr-costa-60-de-milioane-de-euro-578388

vancouver

#898
Orice salariat normal din INTERIORUL sistemului s-ar bucura ca se dau salarii mai mari, rezulta ca are si el sansa la o crestere sau poate, daca se duce in noua companie, poate primi acel salariu mai mare.

Dar se pare ca pe Dl. Goga Alin nu-l intereseaza sa ia salariu mai mare. DE CE OAREEEE? Poate pentru ca nu-l intereseaza in general salariul, ci il intereseaza doar sa-i distruga pe altii, care la randul lor i-au distrus lui planurile de a se infrupta impreuna cu Neaga & Co. la mega-excrocheria "CoBra in concesiune".


Pe de alta parte, nu iese fum fara foc, si practic se adevereste ceea ce spunea @frunzaverde: in loc sa tratam cancerul numit CNADNR, il lasam asa cum este si mai cream INCA O STRUCTURA IN PLUS. Exact ca in Grecia, unde s-a ajuns prin aceasta metoda la un aparat de stat supra-supra incarcat si LA FEL DE INEFICIENT. Ca doar nu ne imaginam ca noua companie CNIR va fi mai eficienta decat CNADNR. Nu e vorba de un om sau altul, ci de SISTEM. Sistemul este acelasi: directorul este un mic Ceausescu, are toate deciziile in mana, inclusiv cele referitoare la plati. Ca atare el poate bloca total activitatea pana nu-si primeste "dreptul" = spaga. El este numit politic, trebuie sa cotizeze la randul lui celor care l-au numit etc... Sistemul pe care-l stim. Iar angajatii - pai daca directorul are in cap doar spaga, spaga, spaga, nu mai are timp sa stea sa-i organizeze eficient, sa vada cine-i competent, etc... dimpotriva trebuie sa-i aduca si pe salariati la tacere, si cine se potriveste cel mai bine: incompetentii si cei cu pile. Deci SISTEMUL promoveaza incompetenta, spaga si pilele. Exact asa va fi si CNIR. Doar in situatii deosebite, ca acum, cu oameni care chiar vor sa faca treaba, se mai misca ceva, iar in rest doar ceea ce se face ca sa nu se stea...
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

TibiV

Quote from: vancouver on October 01, 2016, 03:22:36 PM
Doar in situatii deosebite, ca acum, cu oameni care chiar vor sa faca treaba, se mai misca ceva, iar in rest doar ceea ce se face ca sa nu se stea...

Culmea este ca in aceasta "situatie deosebita" (banuiesc ca vorbeai despre "groapa"...) sunt implicati actualii angajati ai actualei CDNDAR...

Incurcate sunt cararile....  O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)