Aeroportul International Oradea [OMR]

Started by Alexandru., May 25, 2014, 09:34:06 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Io

#165
Iar am de dat o bere lui Frunzaverde. Oricind cu placere, domnule!
Nu ca m-ar interesa domeniul (am absolvit totusi Mate-Fizica la Gojdu, nu liceul de insinuari pentru manichiuriste aeroportuare nr x din Seleus), zbor cu majori (platesc si asta e), dar explicatiile lui sint ca intotdeauna spot on si clare pentru orice om de buna credinta si cu scoala la zi. Si ii multumesc pentru ele, e interesant de aflat una alta (date interpretate de cineva care stie sa le interpreteze) fata de nu stiu ce biiguieli locale atotcunoscatoare si (mai rau!) atotsuficiente. Care biiguiieli n-au fost decit complexe locale si biete sopirle provinciale. Qu'on passe s'il vous plait!
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

GrmmrNzi

Quote from: GrmmrNzi on March 17, 2018, 11:57:50 AM(...)cum exemplele aeroporturilor nerentabile o arată (tichie de mărgăritar, altă boală importată din vest; în Germania cred* că sunt circa o duzină de aeroporturi care se întrețin singure, restul gen Osnabruck, Paderborn et co. ar crăpa fără subvenții bugetare).
*) poate mă corectează frunzăverde cu cifre exacte :)
Ca să nu poluăm celălalt thread, poate și aici e un pic off-topic, dar din câte au auzit eu în Germania break-evenul e atins cam pe la 10m pasageri/an, ceea ce ar face exact 8 aeroporturi rentabile. Al nouălea e departe... https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_Germany

Costurile în Ro sunt evident mai mici, sunt curios cam pe la ce nivel de trafic poate trece un aeroport românesc "pe plus". Sunt conștient că infrastructura mare este bun public și în multe situații are nevoie de subvenții (dar fără să se sară calul).

alex8

De la 10 mil de pasageri nu mai sunt primite subvenții.

GrmmrNzi

Mersi de corecție.

Am găsit un studiu de anul trecut, http://www.foes.de/pdf/2017-03-FOES-Kurzanalyse-Regionalflughaefen.pdf (în germană) în care scrie că doar șase aeroporturi internaționale germane au raportat profit, se pare că celor două din Berlin le dă cu minus. La aeroporturile regionale, doar două (Stralsund-Barth și Sylt) au făcut profit minuscul în 2013, dar dacă se deduc subvențiile directe doar Stralsund rămâne, care e minuscul. Cele patru regionale cu peste 1m pasageri au avut pierderi considerabile în 2013 (18 mil. Dortmund, Frankfurt/Hahn, Niederrhein-Weeze, respectiv 5 mil. Karsruhe/Baden-Baden).

frunzaverde

#169
Quote from: GrmmrNzi on March 17, 2018, 12:05:31 PM
la 10m pasageri/an,
...
*) poate mă corectează frunzăverde cu cifre exacte :)

Nu exista o cifra exacta, depinde foarte mult de mixul de trafic, de nivelul efectiv de deservire a pasagerilor, de nivelul de taxe suportat etc..

Aviatia generala (avioane mici, de agrement sau utilitare gen Cessna) sunt in general foarte profitabile. Folosesc super-putine servicii (de obicei, un proprietar de Cessna e super-multumit daca are acces la un butoi de 100LL, un spatiu de parcare pentru avion, si acces la un veceu. Un briefing room si o aeroterma in camera respectiva e deja lux.), uzeaza foarte putin suprafetele de miscare, si platesc pentru tot ce folosesc cash in avans. Si biz-jeturile sunt foarte profitabile.

Comercialul de pasageri poate fi foarte profitabil sau foarte gaunos, in functie de cine iti opereaza, cat e dispus sa plateasca in taxe de operare, si cum e dispus orarul de pasageri. "Traditionalele" in bancuri clare de sosiri-plecari, si dispuse sa plateasca taxele intregi se vor comporta foarte diferit de ULCC-uri, care cer taxe chiar si de sub 1 euro/$ pe pasager (fata de 5-20 euro in mod normal) pentru a veni pe aeroportul tau.

In mod normal:
- La sub 0.5 milioane de pasageri pe an, este foarte, foarte greu, daca nu chiar imposibil sa ai profit. Majoritatea aeroporturilor in clasa asta nu-si acopera nici costurile de functionare curenta, daramite costurile de investitii.
- La 0.5 - 1 milion, in functie de trafic, de obicei iti acoperi costuri de functionare curenta, dar nu costurile de reparatii si investitii.
- La peste 1 - 1.5 milioane, in general iti acoperi costurile si asteptarea e sa ai profit. Exista (multe) exceptii insa  - cel mai usor e sa ai foarte, foarte mult trafic ultra-low-cost, eventual in regim de monopol, cu subventii, facilitati masive si scutiri de taxe. Aici intra Weeze si Hahn si Girona si Skavsta - RYR si WZZ isi folosesc pozitia de monopol pentru a duce costurile lor cat mai aproape de zero (cu amenintari de plecare constante), nu folosesc aproape nici un alt serviciu aeroportuar - doar handling ultra-bare-bones, si ala in general negociat la sange (Ryanair isi cara inclusiv scarile pentru pasageri in avion), pasagerii rareori genereaza consum aeroportuar mare etc.

P.S. Spre deosebire de alte infrastructuri, aeroporturile au tendinta sa fie profitabile, chiar super-profitabile in unele cazuri. Heathrow are profit masurabil in miliarde de euro (EBTIDA a fost 1.6 miliarde in 2016). Otopeni a avut profit inca din epoca cand avea sub 2 milioane de pax.

Quote from: Alexandru. on March 16, 2018, 11:07:19 PM
Eu raman la ideea ca aceste retrageri sunt influentate de problemele interne cu care se confrunta Ryanair.

Si musiu, care sunt aceste probleme interne?  Spre deosebire de autoritatile publice netransparente romanesti, Ryanair e cotat la bursa si o duce chiar bine.

1. Au avut peste craciun o problema masiva cu disponibilul de piloti. Culmea, in momentul ala au rezolvat-o prin recunoasterea sindicatelor, cresterea salariilor si angajari masive (inclusiv training ab-initio a 2000 de piloti).
2. Nu au probleme cu flota; au 110 de 737-MAX200 comandate care incep sa vina in septembrie-octombrie 2018.
3. Profitabilitatea e exceptionala, se asteapta la profituri de 1.5 - 1.6 miliarde de euro pentru anul fiscal 2018. Bursa le merge bine (sunt cotati la 16.33 euro fata de 14.77 la inceputul lui 2017), mai ales comparat cu restul pietei.

Deci, care e problema lor interna? Si care a fost problema lor interna la Timisoara, Craiova, Targu Mures, Arad, Constanta, din care s-au retras in ani cu profitabilitate extrem de buna? Nici una?

Quote from: Alexandru. on March 16, 2018, 11:07:19 PM
Restul, povesti......OMR este un obiectiv de succes, cifrele oficiale o spun.  :D

Care cifre oficiale?
1. Numarul oficial de pasageri care indica un grad mediu de incarcare de 70%?
2. BVC-ul aeroportului, care indica clar si la obiect ca 40% din veniturile de operare curenta ale aeroportului vin din bani publici (subventii)? Si faptul ca fiecare zbor si fiecare pasager in plus aduce o paguba suplimentara, nu un profit?

Declaratiile sefului de CJ, care te minte pe fata cu Lufthansa si Ljubljana NU sunt oficiale. Sunt doar bășini de pulitician. Apropo de bășini, ai avut macar curiozitatea minimala sa verifici ce spune dl. sef de CJ?

1. Nenea Laszlo spune ca OMR - STN a avut grad de incarcare 93% în acest an. Asta inseamna ca avioanele Ryanair au plecat in ianuarie si februarie (cele mai proaste luni in aviatie) cu, in medie, 13 locuri libere la bord.
2. Ryanair spune clar si la obiect ca nu face overbooking sub nici o forma. Cate locuri are in avion, atatea bilete vinde: https://corporate.ryanair.com/about-us/passenger-charter/
3. Ryanair iti permite sa rezervi bilete pentru 25 de pasageri (fata de 9, politica standard IATA).

Surpriza, verifica disponibilitatea cu 25... In afara de cateva zboruri saptamana viitoare (unde sunt 15-20 de locuri libere), si aia pe varf de trafic (paste catolic, care se apropie rapid) e cacalau disponibilitate, chiar si la 30-40 euro biletul pentru toti cei 25... Daca media ar fi fost de 93%, ar fi trebuit sa-mi fie aproape imposibil sa-mi transport grupul de 25... In schimb, pot, chiar si saptamana viitoare.

Verifica, baiete, si apoi deschide gura.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

#170
QuoteJURNAL BIHOREAN: Domnule președinte, Ryanair a anunțat că părăsește Aeroportul Oradea de la sfârșitul lunii octombrie 2018 și, după toate aparențele, sunt slabe șanse să fie întors ,,mortul" de la groapă. Aceasta cu toate că știm că există semnat un contract cu Ryanair și că CJ Bihor a pus în aplicare o schemă ex-ante, de reducere majoră a taxelor aeroportuare. Practic, s-au subvenționat astfel zborurile internaționale aduse de Ryanair.

PASZTOR SANDOR: Contractele-cadru sunt pe 5 ani, nu pe un an. Acesta este motivul pentru care Ryanair folosește expresia juridică de suspendare, evitând alte expresii. Însă, după cum se poate observa, deși invocă motive comerciale, Ryanair suspendă Timișoara, suspendă Craiova, iar cu Oradea este încă neclar. Într-un scenariu negru, Ryanair ar rămâne să opereze doar pe București, din toată România.

JB: Spuneți că este neclară situația Ryanair în legătură cu zborurile din Oradea. Să înțeleg că încă aveți speranțe că Ryanair va rămâne la Oradea din toamnă?

P.S.: Chiar am încercat să facem rezervări la cursele Ryanair de la Oradea pentru luna noiembrie, și nu am reușit. Nu se poate din România decât de la București.

Însă în 27 martie avem deja fixată o întâlnire la Dublin, cu reprezentanții Ryanair. Mă voi deplasa în Irlanda împreună cu dl. Pașc (directorul Aeroportului Oradea – n.red.) și cu dl. Ivașcu, de la compania de handling (directorul general al Romanian Handling Services – n.red.). Acolo ne vom întâlni cu domnul David O'Brien – directorul comercial al companiei Ryanair, cu doamna Evelin Horvath – managerul de dezvoltare rute și cu doamna Kate Sherry – director adjunct al departamentului de dezvoltare a rutelor Ryanair.

În funcție de rezultatul acestei întâlniri, vom vedea cum mergem mai departe.

În orice caz, nu cred că este o chestiune țintită pe Oradea, pentru că altfel compania Ryanair nu abandona Timișoara și Craiova. Poate ne naștem cu o variantă mai scumpă...

JB: Ryanair a invocat considerente comerciale pentru decizia de a suspenda zborurile de la Oradea. Aceste motive se pot traduce prin lipsa lor de rentabilitate economică.

P.S.: Trebuie știut faptul că o cursă devine deja una de succes dacă are un grad de încărcare ce depășește 55-60%. În privința Aeroportului Oradea, statisticile arată că avem două curse cu grad de încărcare ce gravitează în jurul procentului de 80%. Destinația Memmingen, din Bavaria, a avut 80% în 2017 și 83% în 2018. Destinația Dusseldorf (Weeze) a avut 81% în 2017 și 80% în 2018 (ambele destinații au fost lansate abia în septembrie și octombrie 2017 – n.red.). Restul destinațiilor de la Oradea au toate un grad de încărcare de 90% și peste 90%.

Londra (Stansted) a avut 94% grad de încărcare în 2017 și 93% în acest an (cursă lansată tot astă-toamnă – n.red.). Barcelona (Girona) a avut 91% în 2017 și este la 88% pe primele două luni din 2018 (cursă lansată în martie 2017 – n.red.). Milano (Bergamo) a avut 87% în 2017 și 82% în 2018 (datează tot din martie 2017 – n.red.).

Aceasta este o statistică pe bilete cumpărate.


Noi, Consiliul Județean, și Aeroportul Oradea am depus toate eforturile ca aceste lucruri să funcționeze. Să nu uităm de investițiile făcute de noi. Am făcut tunelul acela de la Aeroport special pentru ei, pentru Ryanair. Am discutat tot cu ei pentru noul terminal (aflat în construcție – n.red.), deoarece ni s-a transmis că trebuie să ajungem la un anumit standard. Să nu uităm nici de celelalte investiții făcute de noi – o serie de reclame împreună cu ei, la târgurile de turism din orașele de destinație ale curselor.

JB: Cu ce rezultat credeți că puteți veni după întâlnirea cu Ryanair, de la Dublin?

P.S.: De la Dublin pot veni cu trei variante: să avem parte de o suspendare și apoi să vedem ce se întâmplă de la primăvară; să încercăm să menținem măcar o parte din cursele existente, sau varianta cea mai neagră, ca Ryanair să iasă complet de la Oradea.

În funcție de rezultatul discuției de la Dublin, vom pune în mișcare planul B.

JB: Cum arată acel plan B?


P.S.: Este neplăcut, dar panică nu este. La nivelul la care vom fi, infrastructural, noi vom fi în stare să aducem alternative. Pentru că noul terminal va fi finalizat la toamnă. În principiu, nu mai mergem pe varianta exclusivității cu Ryanair și reluăm discuțiile pe care le-am avut.

Sunt ferm convins că dacă totuși suspendă temporar lucrurile (zborurile – n.red.), noi vom crea alternative. Nu vom aștepta ca Ryanair să vină înapoi sau nu. Ei trebuie să vină înapoi, pentru că au contract cu noi pe cinci ani.

De ieri seară am făcut primii pași pentru planul B. Am anunțat posibilii parteneri că după discuția de la Dublin vom putea discuta pentru orarul de toamnă (Pasztor refuză să nominalizeze posibilii parteneri – n.red.).

JB: Să înțeleg că exista o clauză de exclusivitate cu Ryanair?

P.S.: Nu, nu exista o variantă de exclusivitate cu Ryanair. Am ținut cont că Ryanair au fost primii și am încercat să nu creez variante paralele cu ei. Acum o lună fusesem sunat de Wizz Air, de la Londra. Însă, de vreme ce am intrat într-un parteneriat cu Ryanair, concretizat cu deschiderea a cinci destinații internaționale, nu mi se părea etic să purtăm discuții și cu alții.[/b]

Acum, dacă vom ajunge la varianta suspendării, sunt obligat să asigur alternative pentru Oradea. Avem în regulă infrastructura aeroportului și sunt ferm convins că vom atrage firme de transport.

JB: Poate alții, în locul dvs., ar fi înțeles să procedeze altfel și ar preferat să aducă o concurență pentru Ryanair pe Aeroportul Oradea.

P.S.: Rămâne de văzut după discuția de la Dublin. Rămân sceptic în privința Wizz Air. Au fost la Oradea, am discutat cu ei în urmă cu un an, au stat o noapte aici și, totuși, nu am reușit să ajungem la un numitor comun. Aceasta fiindcă am observat că doar în condiții imposibile pentru noi intrau în discuții să opereze de pe Aeroportul Oradea, în condițiile în care nu numai la Debrețin, dar și de la Satu Mare există deja o cursă Wizz Air.

JB: Lufthansa?


P.S.: Ei voiau să vină pe o perioadă de un an. Ar fi lăsat aici o aeronavă mai mică – Lufthansa Regional – pentru ruta Oradea – Ljublijana, unde au ei hub. De acolo ne-au oferit 12 capitale în Europa, în maximum trei ore distanță de călătorie. Ni se propunea să facem o construcție economico-financiară pe cursa Oradea – Ljubljana, în sensul de a împărți veniturile și cheltuielile pe această rută. Și dacă urma să fie pe plus, și dacă urma să fie pe minus. Însă cel mai ieftin bilet negociat era 150 de euro, spre Viena. Tot ce era mai departe de Viena costa 220 de euro, în timp ce la Ryanair era de maximum 25 de euro.[/b]

bihon.ro

PS: dupa ce am postat, am vazut ca frunzaverde deja a postat link la interviul de mai sus, dar cred ca e bine sa avem si declaratia completa aici

TibiV

Hop si etica... ;)

Quote
Am ținut cont că Ryanair au fost primii și am încercat să nu creez variante paralele cu ei. Acum o lună fusesem sunat de Wizz Air, de la Londra. Însă, de vreme ce am intrat într-un parteneriat cu Ryanair, concretizat cu deschiderea a cinci destinații internaționale, nu mi se părea etic să purtăm discuții și cu alții.

:lol: :lol: :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dumbravaandrei

Nu vreau sa fiu cinic sau...
1. "Nu avem contract de exclusivitate" ==> dar in acelasi timp cam refuzam pe altii din motive etice. Aici e subiect de cel putin ANI.
2. Avand in vedere sursa fondurilor din care a fost reabilitat OMR, o asemenea exclusivitate este permisa? (Eliminam din discutie orice inseamna TAROM)
3. Cred ca onor don' Preș. ar trebui sa lase piata sa decida preturile si nu neaparat sa decida el care este tariful cel mai potrivit pentru bihoreni. Ca poate descopera lumea ca e mult mai rentabil sa iei un zbor la un pret corect intr-o destinatie corecta decat sa mergi cu 30-40 de eur pana in tara respectiva iar mai apoi sa platesti cel putin 50-60 EUR un bilet ca sa ajungi din aeroportul unde aterizezi pana undeva in proximitatea orasului in care ai treaba. Iau ca exemplu Memmingem: Daca ai treaba la Munchen numai Memmingem-Munchen Hbf dus-intors e minim 45EUR (trebuie sa se alinieze multe astre sa prinzi pretul asta, de obicei e 49 EUR/segment) si la cum aterizeaza Ryanair acolo ai o asteptare de minim 3 ore pana la urmatorul tren spre Munchen.
4. Da... aia cu Ljublijana este... de acum caracteristica pe la noi.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

tom_sawyer

Discuțiile de la Dublin nu au avut niciun rezultat

Președintele CJ Bihor, Pasztor Sandor, anunță că, în iarna 2018 – 2019, nu vor fi zboruri Ryanair de la Oradea. După întâlnirea de la Dublin, de miercuri, compania irlandeză i-a transmis șefului Consiliului Județean documentul oficial prin care informează despre întreruperea zborurilor.

Pe lângă Oradea, Timișoara și Craiova, Ryanair va închide curse din Croația, Bulgaria, Lituania, Spania, Danemarca, anunță președintele Pasztor. Acesta afirmă că întâlnirile purtate la Dublin cu reprezentanții Ryanair, au generat "discuții purtate în paralel".

Potrivit acestuia, discuțiile cu Ryanair privind orarul de primăvara viitoare vor fi reluate spre finalul iernii 2018 – 2019.

Președintele CJ Bihor anunță că săptămâna viitoare va purta discuții, la București, cu alți operatori aerieni, pentru înlocuirea rutelor Ryanair, începând din toamnă. Londra, Spania și nordul Italiei sunt destinațiile în top, cerute de la Oradea, pe care Consiliul Județean Bihor va încerca să le acopere.

Președintele CJ a ținut să sublinieze că măcar pe durata unui an calendaristic nu va putea aplica schema ex-ante de care beneficiază Ryanair și altor operatori, pe rutele pe care zboară acum Ryanair. Această schemă presupune reducerea maximală a taxelor aeroportuare (sub 3 euro/pasager, de la 9 euro/pasager, cât ar fi costul normal).

bihon.ro

ciprebbe

Quote from: frunzaverde on March 16, 2018, 11:35:39 AM

Quote from: Alexandru. on March 15, 2018, 07:44:48 PM
Cifrele o spun, nu povestile. Pana una alta, in data de 27 martie cica ar fi programata o intalnire la Dublin intre reprezentantii celor doua parti.

Cat de intalnire o sa se desfasoare exact ca toate de pana acum, cu zeci de aeroporturi:
- RYR: Vrem mai multi bani in subventii si contracte de publicitate.

Cu alternativele:
- CJ : Nu, UE nu ne lasa.
- RYR : La revedere.
Sau:
- CJ : Facem. Mai taiem din banii de la spitale si scoli, nu mai asfaltam DJ-ul si nu mai luam autobuze noi.
- RYR : Ok. Ne vedem in doi ani, cand iar vom face manevra.



Iara ai avut dreptate :))
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

colonelu81

Quote from: tom_sawyer on March 29, 2018, 04:30:30 PM
Discuțiile de la Dublin nu au avut niciun rezultat

Președintele CJ Bihor, Pasztor Sandor, anunță că[...]

Poate sa-mi spune cineva de ce la Oradea discutiile cu Ryanair sunt purtate de catre prim-secretarul de la judeteana de partid ? Aeroportul ala nu are director sau presedinte al consiliului de administratie?

TibiV

Pentru că CJ este proprietarul aeroportului și pentru că CJ a plătit subvențiile către Ryanair...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

adymartianul

Stansted e incarcat doar pana la sfarsitul lunii mai.

Alexandru.

Cel putin 2 rute la care renunta Ryanair vor fi operate de alta companie.Cu siguranta, vor veni si alte destinatii. :D 8)

rizzuh

Sursa? Care alta companie? Wizz?

Acele alte destinatii sper sa fie Frankfurt, Munchen sau Amsterdam, nu Beauvais, Luton sau Birmingham ;)