ISS | The International Space Station

Started by Ionut, September 18, 2011, 09:29:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

TibiV

Este vorba despre "rezerva" pentru a ajunge in punctul corect....

"Din prima" nu ai cum sa ajungi exact in punctul corect de cuplare... La decolare, vrei-nu vrei, traiectoria este afectata de conditiile atmosferice si alti factori "minori"...

Si atunci se ajunge la "orbita de parcare". Timp in care ISS a trecut de cel putin 15 ori "pa langa" Dragon...
Cand toata telemetria confirma ca esti "OK" ca pozitie si viteza, capsula "accelereaza" putin (in baza celor de mai sus, "accelereaza" inseamna ca "urca") si ajunge pe acelasi "palier" cu ISS.
Practic, este vorba de asigurarea "sincronizarii" intre doua obiecte cu foarte putine posibilitati de manevra. De fapt, zero posibilitati de manevra in cazul ISS.

Nu uita doua lucruri:
- NU are sens sa folosesti din putinul combustibil disponibil (carburant+comburant) pentru a frana, daca ai ajuns prea sus...
- Manevrele sunt unice. Probabil daca vorbim de "puf"-uri de 200-300 de metri le poti repeta de cateva ori. Dar daca ai ratat cu 500 de km (pe traiectorie, nu pe altitudinea fata de sol) intalnirea cu ISS este cam nashpa... Sa o "prinzi din urma" ar insemna sa accelerezi, dar asta te-ar arunca pe o traiectorie mai inalta. Logica este valabila si daca ai ajuns "in avans" la intalnire.

Cele 19 ore despre care vorbesti sunt normale...
Misiunile Apollo catre luna se invarteau cam 1,5-2 zile in jurul Pamantului inainte sa plece spre Luna.

Nu sunt "aerospatial", dar astea m-au interesat mereu...
Mai ales pentru ca am avut privilegiul de a vedea LIVE primul pas al omului pe Luna... La un televizor alb-negru, Temp-6, si eram doar un baietel, dar am stat o noapte intreaga impreuna cu tatal meu sa vedem "minunea"...  ;)

Iar "Apollo-13" cu Tom Hanks este unul din favoritele mele.
Recunosc, tot ce a facut Tom Hanks (interpretat/regizat/produs) intra foarte sus in topul preferintelor mele... O:-)

Pacat ca nu avem topic "cinematografic"... Aici ar intra (la infrastructura feroviara) "Podul peste raul Kwai"...
Iar kitsune are si el o lista...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

Multumesc, incepe sa devina mai clar

Quote from: TibiV on June 04, 2020, 12:24:46 AM
Si Timp in care ISS a trecut de cel putin 15 ori "pa langa" Dragon...

Aici nu inteleg. Din ce am vazut, capsula si ISS sunt destul de sincronizate. Aceeasi viteza si directie, doar capsula e initial mai jos. Deci nu inteleg de ce 15 ori. E adevarat ca ISS face N ture in 19 ore dar nu la fel face si capsula?

Io

#107
Putina mecanica celesta sau despre orbitele satelitilor: esentialmente exista 3 tipuri de orbite in jurul Terrei, joase ~180-2000 km (majoritatea satelitilor "stiintifici"), medii 2000-35 780 km (cei pentru navigatie si cei "speciali") si inalte (la care se adauga si cele geosincrone) > 35 780 km, cam o zecime din distanta pina la Luna (multi dintre satelitii meteo si unii dintre cei de comunicatii).  Satelitii se misca pe orbite eliptice. Absolut toti, indiferent de ce fac ei pe-acolo (va aduc aminte, cercul e o elipsa ale carei focare sint in acelasi punct). Prin urmare viteza satelitilor variaza conform Legilor lui Kepler. Simplu spus, cu cit un satelit este mai aproape de Terra cu atit se misca mai repede din cauza gravitatiei crescute. Citeva orbite au proprietati speciale: orbita heliosincrona (24 de ore pe zi) 705 km altitudine/27500 km/h, cea a satelitilor GPS 20200 km/13900 km/h, cea geostationara 35 780 km/11100 km/h (geostationare mai sint ele multe), etc.
Schimbarea inaltimii unui satelit va schimba automat viteza lui orbitala iar asta aduce ceva ce la prima vedere poate fi o ciudatenie: daca un operator de satelit doreste sa mareasca viteza orbitala nu poate pur si simplu sa porneasca motoarele pentru ca facind asta va inalta orbita ceea ce va duce la scaderea vitezei orbitale! Deci va proceda exact invers, va frina satelitul (prin rotirea si pornirea motoarelor insa sensul invers al miscarii, asta va pune satelitul pe o orbita mai joasa si implicit de viteza mai mare.
Alte caracteristici: excenticitatea si inclinarea orbitei. Excencitritatea se refera la cit de alungita este elipsa/cit de indepartati sint polii elipsei. Un satelit pe o orbita de excentricitate mica se misca pe o orbita joasa mai mult sau mai putin apropiata de un cerc, o orbita excentrica este "puternic" eliptica/turtita iar distanta fata de Terra variaza in functie de pozitia satelitului pe orbita conform suspomenitelor Legi. Va aduc aminte ca Terra este intotdeauna intr-unul dintre cele doua focare ale elipsei si ca centrul de masa al sistemului celor doua corpuri celeste este undeva foarte apropiat de centru de masa al Terrei si ca ambele corpuri (Terra si satelitul) se misca in jurul acelui centru comun de masa. Excentricitatea are valori de la zero (orbita este circulara) la <1, o orbita de 0.9 este foarte foarte turtita. La limita, o orbita cu excentricitatea 1 e doar o linie care uneste cele doua corpuri si e imposibila.
Inclinatia orbitei este unghiul planului orbitei cu planul Ecuatorului. Un satelit care orbiteaza exact deasupra Ecuatorului merge pe o orbita cu inclinatie zero, cel care merge pe directia Polului Nord (cel geografic nu cel magnetic) are o orbita cu inclinatia 90 de grade, orbita spre Polul Sud (geografic) are inclinatia 180 de grade.
Astea trei, inaltimea, excentricitatea si inclinatia orbitei determina ce portiune din Terra va vedea si cit de des o va face e valabil si pentru ISS si pentru SS Enterprise.

La cele scrise de Tibi am o mica adaugare: orbita ISS are inclinatia de 51.6 grade si este rezultatul unei negocieri intre rusi si americani pentru a putea fi facute mai usor lansari catre ISS si din US si de la Baikonur.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

TibiV

+1

Asta cu negocierea dintre rusi si americani NU o stiam.

Deci pana si legile fizicii (aplicarea lor...) pot fi negociate....
Bine ca Romania nu lanseaza sateliti, ca tot la Piata Mtache i-am fi inghesuit.... :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Quote from: cristi5 on June 04, 2020, 12:47:00 AM
Deci nu inteleg de ce 15 ori. E adevarat ca ISS face N ture in 19 ore dar nu la fel face si capsula?

Sorry, gandesc inca in "regim terestru".
De 15 ori prin/pe deasuprea posibilului loc de "cuplare". Care, evident, se tot muta (ca referinta Terra)....
Nu am urmarit exact datele, dar am inteles ca ISIS si Dragon au trecut "una pe langa alta" de 2 ori pana la cuplare...

Ideea ramane: cuplarea o faci "din prima" (cel mult 4-5 incercari...)
Daca nu... Go back home!
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Io

#110
Urmare: cantitatea de energie necesara pentru lansarea unui satelit depinde de locul lansarii (luati in considerare ca planeta se roteste de la Vest la Est si cu cit punctul de lansare e mai apropiat ca latitudine de Ecuator cu atit lansarea beneficiaza de un "efect de prastie" - viteza tangentiala la suprafata planetei creste cu scaderea latitudinii (Olanda se misca liniar mai lent decit sa spunem Algeria, viteza unghiulara find evident aceeasi) si cu altitudinea. Orbitele satelitilor in orbite inalte necesita energiiile cele mai mari iar satelitii de pe orbite foarte inclinate (cele polare spre exemplu) necesita energii mai mari decit cele cu traiectorii apropiate de planul ecuatorial.
Traiectoriile tuturor satelitilor pe orbita sint influentate de Luna, de Soare si de Jupiter (!), astea dimpreuna cu variatiile cimpului gravitational terestru fac ca inclinatiile orbitelor sa varieze. De aceea unii sateliti trebuie "mutati" de 3-4 ori pe an pentru a ramine pe orbita iar satelitilor de pe orbite joase li se ajusteaza inclinatiile orbitelor in fiecare an pentru a le mentine orbite heliosincrone. Satelitii in orbite joase sint influentati puternic de atmosfera (desi foarte rarefiata acolo) si rezistenta moleculelor de aer rarefiat "trage" satelitii in jos. Urmarea e ca gravitatia ii accelereaza si in timp vor capata o traiectorie spirala cu arderea lor in atmosfera mai densa de mai jos sau cu prabusirea lor pe sol. Frinarea de catre atmosfera este mai mare in timpul in care Soarele este mai activ, atmosfera pur si simplu se umfla/se dilata si ii frineaza: in timpul in care Soarele este "linistit" satelitilor pe orbite joase trebuie sa le fie ajustate orbitele de 3-4 ori pe an iar in perioadele de activitate solara crescuta un satelit poate fi nevoie sa fie manevrat la fiecare 2-3 saptamini. Atit de puternica e influenta stelei noastre.

Tibi, imi aduc aminte ca m-ai intrebat acum multa vreme ceva despre energia "vintului" solar si a celui intergalactic, sub forma: "au bagat atitea miliarde de dolari in CERN pentru energiile alea si tu zici ca vintul solar si cel galactic ne schimba clima?" LE - aici https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=482.msg157201#msg157201
Poate e momentul sa raspund cu scuze pentru intirziere: energiile atinse la CERN sint micute pe linga cele ale bombardamentului energetic solar de care ne apara cimpul magnetic terestru, altfel ar fi cancere galopante pe tot globul – ma rog, inainte de toate am ramine aproape imediat fara atmosfera ...- , iar bombardamentul energetic solar e minor in comparatie cu energia radiatiilor cosmice care izbesc Sistemul Solar si de care ne apara ceea ce numim Heliosfera ale carei granite (extrem de nete!) le-am vazut recent cind Voyager a parasit-o. Inca nu avem o intelegere a modificarilor climei ca urmare directa a radiatiilor cosmice dar e aproape sigur ca  influenta lor este importanta si ca se poate sa fi fost la originea unor transformari majore/extinctii pe planeta noastra.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

cristi5

#111
@TibiV
Merci, acum inteleg ca nu ii chiar stiinta exacta.

Dar de ce 15 ori, 2 ori si 4-5 ori?

Si daca e pe incercate, de ce se stia ca vor fi 19 ore? Atata ii trebuie capsulei sa urce 20 km pe o traiectorie "economica"?

E drept ca dupa 18h si ceva, transmisia spune "we are ahead of schedule"

Pe de alta parte Dragon (cargo) s-a mai dus la ISS de unul singur. Ajustarile/ incercarile de care spui se faceau de la centrul de comanda? Sau era full autonom si se auto-regla pe traiectoria optima?

Anca_Emanuel

#112
În primele misiuni SpaceX trimitea cargo care ajungea lângă ISS în cam 10 minute (asta înseamnă frânare la maxim). După aia cei de la NASA au zis că e prea riscant cu asemenea manevre și au impus ceva restricții (limite la care te poți apropia de stație). Se vede în Demo1 cum au testat: stop. Ok, ai voie mai aproape, etc.
De ce a durat așa mult Demo2 ? Păi au vrut test de zbor manual inițial la 200km altitudine cu vedere spre pământ, stil navetă spațială din filme scifi cum ar fi Startrek. Pe urmâ test de zbor manual pentru apropiere de ISS.

cristi5

^ N-am gasit nicio misiune Dragon care sa faca 10 min la ISS.

Asta cred ca e prima, lansare in 8 octombrie, capturata de ISS la 10 octombrie (2012)

https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_CRS-1

Aici sunt toate misiunile Commercial Resupply

https://en.wikipedia.org/wiki/Commercial_Resupply_Services

Apropo, Boeing Starliner a ratat intalnirea cu ISS

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Orbital_Flight_Test