[AR] Discutii, lucrari si proiecte diverse in Arad

Started by sebba, June 18, 2013, 03:18:17 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

sebba

da, ptr ca e singura intersectie unde banda de stanga nu e degajata de marcaje
si asta nu pot face pana nu elibereaza banda 1 de masini parcate (care oricum nu au voie sa parcheze acolo dar sunt lasate - o fi vreun shtab de pe la primarie ce sta acolo? ca alta explicatie nu vad... politia locala tot bantuie pe la UTA si si alte intersectii si da amenzi la masinile parcate insa la fortuna nu stau niciodata, sau cel putin nu asa de mult ca in alte locuri)
Sailing away! S/Y Haimana

marius_ar

#61
S-a dat drumul circulatiei rutiere peste pasajul CF de la Ghioroc. Pietonii si tramvaiele mai asteapta.
Harta: https://www.google.ro/maps/dir/46.1553075,21.5939653/46.1388104,21.5309292/@46.1477191,21.5675387,15z

http://www.youtube.com/v/u9mJ8ihormY

dr4qul4

interesant cum un oras ca Aradul are aceste linii de tramvai care se prelungesc in localitatile din jur.

In Bucuresti nu s-a gandit nimeni la asa ceva, desi ar fi fost necesare de acum 10 ani si nu foarte greu de realizat pe partea de sud si est (Bragadiru, Jilava, Berceni, Popesti, Pantelimon, Voluntari si chiar Pipera)
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

marius_ar

Se pare ca m-am inselat. S-a dat drumul si tramvaielor.

iuli

Quote from: dr4qul4 on September 19, 2015, 06:23:29 PM
interesant cum un oras ca Aradul are aceste linii de tramvai care se prelungesc in localitatile din jur.

In Bucuresti nu s-a gandit nimeni la asa ceva, desi ar fi fost necesare de acum 10 ani si nu foarte greu de realizat pe partea de sud si est (Bragadiru, Jilava, Berceni, Popesti, Pantelimon, Voluntari si chiar Pipera)

Povestea liniei de tramvai din Arad e putin diferita de a altor orase.

Totul a inceput cu Sageata Verde la inceputul secolului.



Aceasta linie care lega la inceput podgoriile Radna, Ghioroc, Siria si Pancota a legat Aradul pentru ca oamenii din zona rurala sa ajunga in oras pentru diversele treburi si sa dezovolte comertul. Trenul (tramvaiul) mergea in Arad pana la actuala piata pe care orice aradean o cunoaste sub numele de Podgoria. Apoi, in decursul timpului reteaua de tren electric s-a extins si urban ajungand sa fie a doua retea ca lungime (dupa Bucuresti) din tara.

Eu am mai prins Sageata Verde in functiune la inceputul anilor 80, inainte de a fi desfiintata. Am mers cu tramvaiul pana la Ghioroc si apoi cu Sageata pana la Pancota. O calatorie lunga dar plina de amintiri... Pacat ca s-a desfiintat linia :(
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

cristi5

Quote from: marius_ar on September 19, 2015, 08:19:28 PM
Se pare ca m-am inselat. S-a dat drumul si tramvaielor.

Revin dupa un an :) Pe OSM podul e inca inchis pt tramvai

http://www.openstreetmap.org/#map=18/46.15423/21.58338

Poate cineva confirma ca trec tramvaiele? Merci!

grig73

Nu am fost in zona insa, conform cu siteul CTP Arad, se circula. Din ce imi aduc aminte se circula chiar din septembrie 2015

alexandru_m


cristi5

#68
Am fost 12 ani la scoala la Arad si ulterior cand am ajuns la Budapesta si Viena mi-am inchipuit ca tramvaiul aradean a venit pe traditia austro-ungara, mai ales ca sageata verde exista de atunci (prima linie interurbaba electrificata din Europa de Est, etc)

Astazi aflu cu stupoare ca tramvaiul din Arad se trage din... Odessa. Linia si vagoanele aduse ca prada de razboi in 1942 (si in alte orase: Craiova, Constanta, Brasov...).

(sursa)

Aradenii aveau vagoane (la Bucuresti li se spunea Thomson) dar nu si linii, asa ca au trebuit sa le monteze rapid (intre gara si Pta Romana). Apoi au venit rusii si au trimis vagoanele inapoi la Odessa, au ramas doar liniile :) (sursa, ce noroc, din alte orase au luat si liniile).

Asa ca Aradul a construit propriile tramvaie. Un pasionat al tramvaielor din Olanda (Hans Orlemans) a vizitat zona de cateva ori, fotografiind si in Arad si in podgorie (sageata verde)

Tramvaiul Gemenele, realizat pe plan local (singurul exemplar din cate inteleg)


Un tramvai realizat local in 12 exmplare, i se zicea Pullman. La inceputul anilor 80 a aparut o carte numita "Orele orasului Arad" und cineva de la IJTL zicea ca la Pullman s-a lucrat inclusiv la forma aerodinamica :) :)


Cand am inceput eu scoala in 77 lui Pullman i se zicea "tramvai vechi" (spre deosebire de noile Tatra T4R , mult mai avansate). Tot tramvai vechi era si modelul  ITB adus din Bucuresti si Sibiu, din care unul a fost restaurat in 2006 si readus la bucla in jurul bisericii din Gai


Am fost suprins cand am aflat ca Pullman e mai vechi decat ITB. Se tinea mult mai bine.

Tramvaiele ITB aveau si remorca (se cupla si la Pullman). De la Fat Frumos spre Gai era (si mai este cred?) linie simpla, ca la sageata verde, asteptau unul dupa altul in statiile care aveau linie dubla (la fabrica de spirt si drojdie si la Generala 10). Intr-o dimineata nu au asteptat si Pullman-ul in care eram a ciocnit frontal in curba de la Bidi ITBul ce venea dinspre Gai, al carui vagon a luat-o la vale spre Generala 10...

Am lasat ITBurile pe linia 4 (Tatra nu a intrat niciodata, sau foarte tarziu, in Gai din cate stiu) si am facut 8 ani naveta Fat-Frumos-teatru cu Tatra. Era perioada cea mai urata a comunismului, nu erau destule tramvaie, se mergea mult pe scari si aud si acum motoarele electrice de la usile care nu se puteau inchide. Sarea suportul usii din canalul lui si trebuia sa vina vatmanul cu ranga sa le puna la loc. Dura si o ora drumul... Au aparut apoi tramvaiele Timis 2, cu niste usi pneumatice absolut brutale, dar nici alea nu faceau fata.

Apropo de Timis, era mare rusine la Arad ca vatmanul trebuie sa schimbe macazul manual cu ranga, cand la Timisoara se schimba automat :)

Ce mi se pare interesant e ca desi atat tramvaiele din Odessa (liniile din oras) cat si sageata verde aveau ecartament metric, cele doua sisteme au fost conectate abia la inceputul anilor 80 cand 9 a inceput sa mearga la combinat si apoi 11 la Ghioroc. Ca elev venit in Arad nu prea am avut tangenta cu sageata verde... Mi-amintesc ca sina din Siria putea fi miscata cu piciorul, era foarte subreda, nu credeam ca poate trece un tren pe acolo. Nu pricepeam de ce parintii mei numeau piata Podgoria "gara electrica". Apoi am ajuns in armata la Radna in 1989 si a fost singura data cand m-am urcat in sageata, fugind din unitate pana acasa. Ma tineam de doua bare si simteam cum se modifica continuu distanta dintre ele :)

E trist ca in 1911 s-au gasit bani pt electrificarea sagetii (cu 55 de ani inainte de orice alt tren electric din Romania moderna) iar in 1991 statul nu a gasit bani pt un RK pe 40 km Radna-Ghioroc-Pancota... Ma bucur totusi ca au pastrat si restaurat primul "tramvai electric" (sageata verde gri), la cate gari si material rulant se pierd, orice activitate de documentare e binevenita.

Incheiem cu sageata la Radna, in memoriam



cristi5

Quote from: alexandru_m on December 02, 2016, 06:24:19 PM
Se circula, se circula.

Multumesc!
O alta intrebare: s-a mai pastrat aliniamentul liniei Radna-Ghioroc-Pancota?

Cu alte cuvinte ma intreb cine a fost/este proprietarul terenului pe care era calea de rulare sagetii? Si ce s-a intamplat cu terenul, mai e inca "rezervat" sau e folosit acum de ex pt largirea soselei? Stiu ca la caile ferate dezafectate, CFR pastreaza de obicei terenul, nu stiu daca e cazul si aici. Merci.

iuli

Nu mai e pastrat nimic. Totul a fost distrus. Au ramas din cand in urme ale sinei sau cate un stalp ratacit. Pe aliniament s-au construit podete, santuri, s-a extins in unele locuri soseaua cand a fost modernizata. Nu va putea fi refacuta linia niciodata din pacate.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

alexandru_m

Iuli are dreptate, nu mai este nimic dincolo de Ghioroc. Tramvaiul circula pana in centrul Ghiorocului. Nu stiu dincolo de Sambateni cum este linia (am mers doar Arad-Sambateni cu el), dar pana la Sambateni parca faci white water rafting. Tzopai ca in masina de spalat. Mai departe este posibila sa fie chiar placuta calatoria, liniile parand intretinute. Am mers cu bicicleta in paralel cu tramvaiul pe Sambateni-Ghioroc si pot sa iti spun ca mergea cu 35-38 kmh reali si nu parea sa se zgaltaie prea tare :)

Vice33

#72
Ce se mai stie de pasajul rutier peste M200 de langa Centura Aradului din zona Micalasa? Era un articol acum un an dar nu am mai gasit nimic actualizat. Cine poate sa ne dea cateva informatii va rog. Multumesc

Sursa articol: http://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-20704045-pasajele-dn7-centura-aradului-fost-rescoase-licitatie-finalizarea-pasajului-micalaca-peste-calea-ferata-spre-bucuresti-estimata-7-8-milioane-euro.htm

UPDATE 21 Mar 2017: Am gasit acest articol in care se mentioneaza ca pana la sfarsitul anului pasajele rutiere peste M200 sa fie finalizate.

Sursa: http://www.actualitati-arad.ro/poveste-fara-sfarsit-alte-licitatii-pentru-pasajele-de-pe-centura/

yetiman

Vezi discutii aici.

Se pare ca sunt doar "gogosi" marca CNAIR si MT.

Ba se fac in regie proprie, ba se fac licitatii, dar de fapt nu sunt bani bugetati, s.a.m.d. Povestea continua la nesfarsit pe nervii soferilor care stau la bariere uneori cu orele...
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu