Efectele economice ale dezvoltării infrastructurii de transport

Started by DanCld, June 02, 2013, 03:15:08 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DanCld

Aveam de mult in cap ideea unui astfel de topic: deja incepem sa avem un pic de infrastructura iar anul asta se fac 10 ani de la deschiderea primului segment de autostrada post-decembrist dintre Bucuresti si Fundulea.

Oare ar fi timpul pentru a ne opri un pic si a ne uita un pic in fata si in spate?

Mingea la fileu a fost ridicata:

Quote from: ovidiubu on June 02, 2013, 10:37:27 AM
Am o curiozitate. Sunt 2 ani de cand exista o autostrada intre Arad si Timisoara. In acesti doi ani ce efecte economice a avut deschiderea acestei autostrazi? Se simte ceva in zona? Autoritatile locale profita de oportunitate?

Cred ca ar trebui deschis un topic nou cu subiectul asta. Ar trebui sa urmarim si post contructie ce se intampla in zonele care beneficiaza direct sau indirect de acces la autostrada.
Sunt curios daca la Guvern cineva urmareste treaba asta.
Va invit sa comentam aici sau in alt topic despre acest lucru.

Eu personal nu sunt foarte optimist; autostrazile nu au salvat Spania de la un somaj record, in special in randul tinerilor; de asemenea sudul Italiei (incluzand Sicilia) ramane in continuare subdezvoltat cu tot cu autostrazi. Portugalia a stabilit recorduri in absorbtia de fonduri europene, perforand munti si ducand asfaltul pana in cele mai departate catune: din pacate asta nu a reusit sa propulseze salariul mediu net pe economie peste 1000eur.

Alte idei?


Henning

Nu cred ca autostrazile au sensul de a scadea sau ridica somajul,urca sau ridica economia,sunt doar niste sosele pe care te poti deplasa mai rapid de la A la B.Recent am aterizat la TSR iar de acolo la Arad drumul a fost o placere,deci cred ca au construit pt. din astia ca mine  :D.
Eu as pune problema in alt fel si anume:Cine va invatza sa circulati pe autostrazi?Nu de alta insa am obs. ca multa lume nu prea stie.

sebba

ba exact asta e rolul lor, deplasarea "privata" neffind unul din scopurile primordiale alea acestora
nu dezvolt in detaliu dar intreaba-te de ce nu vin turisti in Romania, de ce Ford vrea autostrada si asa mai departe

din pacate cioturile existente nu au destula "putere" ca sa accelereze o dezvoltare rapida si vizibila - inca - dar cu siguranta se va vedea in urmatorii ani ce vor urma definitivarii A1, cel putin

in zona Arad-Timisoara se vede si nu prea dar asta e si din alt motiv
neavand autostrazi, multe firme au preferat locatii apropiate de vest, de HU, tocmai ptr a avea un drum cat mai scurt pana la autostrazile vestului, catre potentialii clienti

nu mai dezvolt, sunt intr-o usoara criza de timp
Sailing away! S/Y Haimana

DanCld

Faptul ca autostrada e construita pentru a permite un tranzit rapid intre punctele A si B este totusi un truism. Intrebarea reala este cine beneficiaza de asta:

- transportul local? Probabil, dar nu direct ci mai degraba prin separarea de traficul de tranzit. Economia de timp si de combustibil poate fi un castig cel mult marginal pentru zona adiacenta autostrazii atat timp cat in zona raman aceleasi surse de venit.

- transportul international? In mod clar, insa atat timp cat sursa si destinatia transportului se afla in afara frontierelor nationale singurele beneficii pot fi obtinute doar prin (a) taxare - dar banii se duc la bugetul national sau (b) servicii cu valoare adaugata gen benzinarii, vulcanizari si spatii de odihna. Aceste servicii nu creaza insa suficient de multe slujbe pentru a produce schimbari semnificative la nivelul comunitatii locale.

- transportul national? Aici e marea discutie, fiindca in principiu o dezvoltare economica genereaza o nevoie de consum, deci aparitia unei autostrazi care sa asigure o aprovizionare constanta, rapida si previzibila este o consecinta a acestui fenomen. Aparitia centrelor logistice de la marginea autostrazilor este doar un efect al cresterii economice in zonele adiacente iar slujbele create acolo sunt in siguranta doar atat timp cat intreaga zona este "pe plus" din punct de vedere economic.

Presa din Romania (si foarte multi forumisti si bloggeri) s-au legat insa de scenariul invers, anume ca prezenta autostrazii va atrage oricum investitori care vor ridica fabrici si uzine de unde se vor exporta bunuri si care vor crea slujbe practic "din aer" (fara vreo alta sursa de crestere economica). Realitatea sta un pic altfel, astfel de cazuri fiind probabil absolut exceptionale (dar oare exista? serios acum). Nu de alta dar calculele se fac din mult mai multe puncte de vedere.

sebba

nu garanteaza nimeni ca prezenta autostrazii va atrage investitori dar lipsa lor ii goneste, cu siguranta  ;)
Sailing away! S/Y Haimana

DanCld

Hai sa mai sapam un pic in partea de fundament economic si sa ne gandim la ce se preteaza la transportul pe autostrada - si ma voi referi strict la marfuri:

- combustibil? da, insa numai pentru aprovizionarea benzinariilor (deci in lipsa autostrazii aceasta nevoie de transport dispare). Restul se trimite oricum prin conducte sau cu trenul.

- materii prime? cel mai probabil nu, trenul si vaporul fiind mult mai potrivite pentru transportul de minereuri.

- produse finite, componente, subansamble? Da, in masura in care nevoia de transport este constanta (gen fabrica de televizoare, de pneuri, de cablaje etc).

- produse alimentare? Da, cu detaliul ca produsele perisabile beneficiaza in mod direct de prezenta autostrazii.

De asemenea trebuie subliniat ca in lumea de azi sectorul serviciilor conteaza pentru 70% din economie (PIB) - iar acest sector nu genereaza o nevoie primara de transport (nu se produc bunuri tangibile) ci doar una secundara (cresterea consumului).

Ce vreau sa zic e ca autostrada in sine va aduce in vecinatatea ei doar anumite dezvoltari industriale - cum se intampla in prezent in vestul tarii cu fabricile de componente auto - si ca aceste dezvoltari industriale nu au cum sa contribuie mai mult de cateva procente la PIB, oricum ai calcula. Adica, pe romaneste, 9x% din PIB genereaza NEVOIA de autostrazi, iar restul pana la 100% poate veni ca EFECT al prezentei lor.

sebba

problema cu trenul e ca nu prea mai exista sau e total inabordabil ptr micii si medii producatori
vaporul? unde? in afara de constanta? si de la vapor cu ce pleaca? nu cu tirul? nu pe autostrada?
sunt niste puncte de vedere diferite dar si "consumatorii" sunt diferiti

din pacate nu mai avem mari consumatori/producatori de materii prime/materiale astfel incat sa fie nevoie de garnituri intregi de tren ca sa justifice transportul feroviar
uita-te doar la numarul de trenuri si la cate vagoane mai au acestea

poate chiar lipsa posibilitatii unui transport decent si sigur influenteaza indirect zona afacerilor
stiu multe cazuri in care un transport din germania cu livrare in bucuresti ar fi costat dublu fata de livrare in arad sau vestul tarii
plus reticenta si strambarea din nas transportatorilor externi de a aborda trasee in interiorul Romaniei

o mana spala pe alta, asta e realitatea, si din pacate lipsa autostrazilor atrage dupa ea si alte probleme, cum ar fi cele de imagine, cel putin
Sailing away! S/Y Haimana

marisRO

O modalitate de a determina efectele economice ale unei autostrazi poate consta in calcularea economiilor realizate.
De ex:
- intr-o ora parcurgi 100 km de drum pe autostrada la viteza de 100 km/h, iar aceeasi distanta in 2 ore pe un drum national la viteza de 50 km/h
- deci obtinem o economie de timp de 1 h/zi, care la un viteza de 50 km/h, reprezinta 50 km
- la un consum de 7,5 l/100 km economia de timp reprezinta un consum de 3,75 l
- la pret mediu combustibil cu 5 lei/l, economia de timp reprezinta 18,75 lei/masina
- la un trafic de 1.000 masini/zi, obtinem intr-un an 6,84 mil lei sau 1,55 mil euro.
Deci noi castigam 6,84 mil lei sau 1,55 mil euro, dar statul pierde 1,32 mil lei sau 0,33 mil euro doar din TVA.
Poate e prea simplu modul de calcul dar ... ce parere aveti?


sebba

nu e chiar corect calculul, masina nu consuma la fel la 50 si la 100 km/h, la 100 consuma mai mult
dar economia de timp si mai ales faptul ca poti calcula cu mai mare exactitate cat poti face din pct A in pct B este si acesta un avantaj
si asta se aplica mai ales la traficul de marfa unde tiristii au de respectat un program strict si nu pot conduce chiar cum vor ei
inseamna ca in timp mai putin parcurg mai mult si cum timpul inseamna totusi bani.... apare acea economie
dar nu economia e sursa de venit ci un pret mai mic, mai competitiv, al transporturilor
nu cu mult, nu va ramane la jumatate, dar va mai fi ceva care sa conteze in angrenajul care determina preturile produselor pe piata
Sailing away! S/Y Haimana

cst08

Ce pot spune eu ca daca nu as avea autostrazii aici unde ma aflu nu as face nici jumatate din bani  ca si firma de prestari servicii , asa ca economic vorbind conteaza foarte mult !

Goldmund

1-autostrazile au un rol strategic pentru o tara, regiune. In caz de calamnitate naturala, pe autostrada se pot transporta in timp record oameni si mijloace tehnice pentru o regiune/oras.

2- comparatia cu Spania de ex. mi se pare un pic exagerata:
Spania e o tara cu o economie dezvoltata, cu un turism foarte dezvoltat, dar nu este tara de tranzit(decat spre Portugalia, o tara mica). Daca Spania nu ar fi avut infrastructura foarte dezvoltata(ca acum) nu ne putem imagina unde ar fi aceasta tara azi. Cert este ca de ex. firma Audi(VW) produce masiv in Spania ansambluri pentru a fi montate in uzinele din Germania. Ciclul de productie e unul 'just-in-time', ceea ce ar fi imposibil fara autostrazi.... Cand francezii au facut o greva generala si au blocat cateva autostrazi de tranzit, uzinele Audi si VW din Germania au mai avut rezerve de piese din Spania doar pentru trei zile...

3-un turism dezvoltat nu poate fi conceput fara o infrastructura moderna, de la trenuri rapide, la aeroporturi moderne si autostrazi. Asta nu inseamna ca daca avem o infrastructura dezvoltata vor fi si turisti. Dar fara o infrastructura moderna nu este posibil o dezvoltare a turismului.

4-dezvoltarea economica a unei regiuni nu este posibil in lipsa autostrazilor - care sa lege regiunea de alte regiuni mai dezvoltate economic.

5-Romania este intr-o pozitie geografica favorabila: tara dunareana, tara cu iesire la Marea Neagra, tara intre nord, nord-vest,nord-estul si sud-estul continentului, Din punct de vedere politc, tara noastra are inca un mare avantaj fata de vecinii din fosta Jugoslavie: apartenenta la UE. Intr-un fel, multe drumuri de interes european duc prin tara noastra. Tranzitul poate deveni o 'industrie' daca exista strategii(de ex. castigul din viniete, innoptari - constructia de moteluri - , carburanti, in general consumul, plus cunoasterea tarii noastre de cat mai multi oameni)
Prin 'desert' nu doreste nimeni sa trasporte marfuri, calatori...

6-turismul intern nu este posibil fara autostrazi. Revin asupra unui fapt constatat in anul...1976, atunci cand am vizitat cu un prieten pentru prima data Clujul. Prietenii din Cluj nu vizitasera Bucurestiul niciodata, capitala tarii lor, "e prea departe, mai aproape pentru noi e Budapesta"...Liceele din Stuttgart organizeaza excursii la Berlin pentru fiecare scolar. Bucurestiul are ce arata, dar inca nu e unit de metropolele din Transilvania, Banat, Moldova, Oltenia...

7- este o certitudine existenta multor firme internationale care se uita dupa infrastructura unei tari inainte de a decide unde investesc miliardele. In lume se gasesc in circulatie sume gigantice de capital, dar politicile locale si infrastructura joaca rolul decisiv unde sunt investite acele sume. Faptul ca pe A3(AT) nu au aparut mari investitii ne spune poate si ca legatura importanta cu Oradea inca lipseste, ca Autostrada Transilvania inca neterminata este. Inca o data, autostrada nu aduce in mod automat si investitii, oportunitatile locale, regionale sunt la fel de importante.

8-in contextul UE, Romania pare o pata alba daca luam harta autostrazilor. Legatura noastra cu 'restul lumii' inca nu este infaptuita!

9- Romania exporta din ce in ce mai multe marfuri. Multe firme locale se vaita de infrastructura promisa, dar inca nerealizata.

10-firmele de logistica nu pot apare in lipsa autostrazilor. Abia cu A1 si A2 au inceput sa apara si la noi uriasi ai bransei.

11-unitatea statului roman ar fi intarita si prin infrastructura, de ex. prin mai multe autostrazi care ar uni capitala Romaniei de regiunile tarii,  mai ales prin traversarea Carpatilor prin mai multe locuri(VP, VO, V. Cernei, Targu Mures-Iasi)
12- siguranta rutiera pe autostrada e infinit mai mare decat pe DN-uri si DJ-uri. Daca 'viata conteaza', alegem autostrada!

.....O data am gasit 28 de motive strigente pentru constructia de autostrazi in tara noastra, de aceea va rog pe voi sa completati aceasta lista.

Harry

Discutand strict de autostrazi

1. pot aduce beneficii nationale : scaderea timpilor de deplasare
2. pot aduce dezvoltare locala in localitatile nod/terminus : in specal parcuri logistice si industriale
3. pot avea efect zero asupra localitatilor care nu sunt nod/terminus
4. pot avea efect distructiv asupra comunitatilor mici si foarte mici care sunt amplasate dealungul unor sosele foarte circulate si unde micile magazine traiau mai ales din vanzarile de tranzit si care odata cu inaugurarea autostrazii si scaderea dramatica a numarului masinilor pe drumul vechi au fost nevoite sa traga obloanele. Astfel adio locuri de munca, populatia pleaca din asezare spre un oras sau alta tara si asezarea se depopuleaza. Chestia asta s-a intamplat si se intampla destul de des in Statele Unite.

Goldmund

Harry,
la punctul 4 de pe lista ta as avea ceva de adaugat:
faptul ca ungurii au pierdut multe locuri de munca (ale 'comerciantilor' de pe marginea soselelor) prin darea in exploatare a multor km de autostrada, i-au facut sa castige infinit mai mult prin atragerea in tara lor a unor firme internationale care activeaza global(de ex. Mercedes), aceste firme venind acolo tocmai pentru existenta acestor autostrazi...Ce au pierdut ungurii? Locurile de munca ale mestesugarilor artizanali si au castigat mai multe locuri de munca intr-o industrie de varf! Castigul este colosal. Cine isi inchipuie ca Budapesta ar avea in fiecare week end zeci de mii de turisti austrieci daca capitala ungara nu ar fi legata prin autostrada de capitala austriaca si nu ar fi ambele tari in Schengen?  Restul de locuri de munca(in gastronomie,hoteluri/moteluri, statii de benzina s.a.) pot fi usor transferate pe autostrazi (daca exista un concept, pe care inca nu l-am sesizat in Romania)
Oricum, artizanatul in tarile dezvoltate are loc in orasele turistice si nu pe marginea soselelor.
Exemplul USA:
care populatie americana a plecat "in alta tara"?! Marile centre industriale, economice,  vor fi mereu puncte de atractie pentru majoritatea populatiei unei tari, regiuni - un fenomen demografic intalnit frecvent in tarile dezvoltate.
La punctul 3:
daca o autostrada nu are punct terminus in Sebes sa spunem, acea autostrada nu are nici un efect pozitiv asupra localitatii respective? Eu zic ca din contra, efectele sunt benefice:
Sebes a scapat de vacarmul trazitului, are acces usor la autostrada, economia localitatii are doar de castigat. Cate orase  mari si mijlocii din Romania nu ar dori sa fie in situatia Sebesului de azi?(ramanand doar la acest exemplu)

Harry

Corect, de acord cu tine.
Referitor la exemplul dat cu Sebes sa nu intelegi gresit ca as fi impotriva autostrazilor, din contra. Sa avem cat mai multe si cat mai bune!!!!