Fast Danube | Dunarea navigabila tot anul

Started by shift2rail, June 24, 2023, 09:32:48 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shift2rail

Principalele recomandari ale sf-ului Fast Danube (mentinerea conditiilor de navigabilitate tot anul, n.m.):


"De ce e necesar proiectul
În conformitate cu recomandările Comisiei Dunării, pe segmentul româno-bulgar al Dunării ar trebui asigurată o adâncime de minim 2,5 metri la Etiajul de Navigație și de Regularizare – ENR, o lățime a șenalului de 180 metri și o rază de curbură de 1.000.

Soluții tehnice
În total, pe sectorul româno-bulgar al Dunării au fost identificate 12 puncte critice (șase în partea română, șase în partea bulgară). În baza modelor matematice, ca soluții tehnice s-a ajuns la concluzia că în 9 puncte (Garla Mare, Salcia, Bogdan-Secian, Dobrina, Corabia, Vardim, Iantra, Batin si Kosui) reconfigurarea și corectarea traiectoriei șenalului navigabil se poate face prin dragaje capitale, iar în 3 puncte critice – Bechet (România), Belene și Popina (Bulgaria) – este nevoie și de o serie de lucrări hidrotehnice.

La Bechet, pe lângă apărări de maluri, ar trebuie instalate epiuri – un soi de ,,pinteni", cu un capăt încastrat în mal și celălalt în albie, precum și chevroane – diguri potcoavă/în arc, pentru controlul curgerii și reducerea depunerilor de aluviuni. De asemenea, la Bechet s-ar dori crearea unei insule artificiale, în amonte de o insulă deja existentă, prin crearea unei structuri care să faciliteze stabilizarea materialului în timp, asigurând totodată protecția și dezvoltarea de noi habitate fluviale.

În ceea ce privește punctele critice de la Belene și Popina, acestea pot fi mai bine gestionate doar prin folosirea unor sisteme de epiuri și chevroane."



https://www.dw.com/ro/proiect-vital-pentru-naviga%C8%9Bia-pe-dun%C4%83re-blocat-de-birocra%C8%9Bie-%C8%99i-de-bulgaria-presshubro/a-63035715

shift2rail

Fairway Danube I (CEF1), alt proiect european ptr year-round navigability, va fi continuat  de Fairway Danube II din 2023( finantare CEF2):

http://www.fairwaydanube.eu/

Lucrarile hidro structurale din primul post intarzie insa...


shift2rail

Sub presiunea Comisiei EU, autoritatile romane si bulgare vor(not) Dunarea navigabila tot anul. La cheie un proiect Fast Danube II,  depus la CINEA de eur 250 mil:

https://spotmedia.ro/stiri/mediu/romania-si-bulgaria-vor-sa-faca-dunarea-navigabila-aproape-tot-anul-proiect-pe-fonduri-europene

shift2rail

^ Desi, oficial, rezultatele call-urilor CINEA sunt anuntate la sf lui Iunie, a transpirat deja in presa ca proiectul Fast Danube 2 ar fi castigat grantul CEF2 de 200+ mil eur:

https://www.economica.net/fast-danube-2_744340.html

tom_sawyer

Nu reiese din articol că ar fi câștigat deja.

Konter

" Sunt prevăzute să fie executate mai multe lucrări hidrotehnice pentru îmbunătățirea condițiilor de navigație pe fluviul Dunărea.
Acordul de mediu ce vizează proiectul ,,Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno – Bulgar al Dunării – Fast Danube" a fost încheiat, ieri, între Agenția Națională pentru Protecția Mediului și Ministerul Mediului.
Proiectul, cu o valoare estimată la 5,252 milioane de euro, a fost împărțit în cinci zone critice, astfel: trei zone critice în cadrul sectorului de navigație administrat de autoritățile române și două zone critice în cadrul sectorului de navigație administrat de autoritățile bulgare.
Fast Danube este un proiect multianual care beneficiază de o finanțare de 85% din partea Uniunii Europene și de 15% de la bugetul de stat.
Conform Acordului de Mediu, perioada de implementare a proiectului FAST Danube este de aproximativ șapte ani, din care doi ani sunt pentru lucrări de dragare și construcție, iar pe toată durata desfășurării acestuia vor avea loc activități de monitorizare a efectelor structurilor construite asupra mediului și a condițiilor hidromorfologice.
În cadrul celor 5 zone critice, au fost identificate 12 puncte critice (PC) în care vor fi efectuate lucrări hidrotehnice în albia fluviului și/sau pe maluri, pentru a îmbunătăți condițiile de navigație: 6 puncte critice pe sectorul românesc și alte 6 puncte critice pe sectorul bulgăresc.
Scopul principal al proiectului este de a identifica soluțiile tehnice care urmează să fie puse în aplicare în vederea asigurării condițiilor de navigație pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării și desfășurarea transportului pe Dunăre în condiții de siguranță, în toate punctele critice, pe tot parcursul anului.
Partenerii proiectului sunt administratiile căilor navigabile din România și Bulgaria – Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați și Agenția Executivă pentru Explorarea și Întreținerea Dunării, din Ruse (Bulgaria).
Proiectul acoperă o lungime totală de 488 km, de la km 863 la km 375 (km sunt numărați de la Marea Neagră) și include următoarele corpuri de apă:
– RORW14.1_B3 "Dunărea: Porțile de Fier II – Chiciu" – km 863 – 374 în România;
– BG1DU000R001 "Dunav" – km 846 – 374 în Republica Bulgaria.
Proiectul este amplasat între Porțile de Fier II și Chiciu – Silistra (între km 863 și km 375) pe teritoriul județelor Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași.
Sursa

shift2rail

^^ e oficial, 200 mil eur ptr navigabilitatea Dunarii. Lista completa cu proiecte infra selectate in ultimul call CEF disponibila mai jos:

https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/eu-invests-record-eu7-billion-sustainable-safe-and-smart-transport-infrastructure-2024-07-17_en