Trenuri cu tilt in Romania

Started by cristi5, November 05, 2018, 12:24:30 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cristi5

Propun sa discutam aici despre posibilitatile implementarii trenurilor cu tilt in Romania pentru a obtine o viteza mai mare decat permite geometria liniei (140-160 pe linie de 120, 180-200 pe linie de 160 etc)

Nu e chiar o discutie despre material rulant pentru ca infrastructura trebuie sa ajute chiar daca trenurile sunt usoare:
- terasament mai bun
- catenara pt viteze mai mari
- probleme cu peroanele in linie directa din cauza balansului trenului
- treceri la nivel securizate pentru viteze peste 160 km/h (si numai pe drumuri cu MZA mic)

Multe astfel de discutii s-au purtat pe topicul CIV (coridorul feroviar Rin-Dunare), pe "discutii ca-n gara", etc. Propun pentru inceput sa colectam URLuri la mesajele care pornesc aceste discutii, ca acesta:
http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=69.msg219814#msg219814

Cat despre trenuri, in Romania a trecut unul singur din cate stiu, o vizita a trenului Pendolino.

anacronox

imi aduc aminte ca am vazut ceva articol cu un tren Pendolino in teste la CFR. Pana la urma parca a ajuns la caile ferate din Cehia.

rizzuh

^

Quote from: frunzaverde on November 01, 2013, 03:11:17 AM
Quote from: Wadan on October 29, 2013, 09:56:41 AM
Referitor la trenul Pendolino amintit de colegul frunzaverde, in Romania in anul 1996 a fost un proiect de achizitionare a 20 de trenuri Pendolino capabile de a circula cu o viteza de 200 km/h. Trenurile Pendolino sunt trenuri cu cutie inclinabila, lucru care sporeste confortul la mersul in curba.
In acest sens a fost si testat un tren Pendolino pe calea ferata din Romania si, spun ei in articolul CFR(am sa caut si articolul), a circulat cu o viteza de 167 km/h intre Bucuresti si Constanta.

Din pacate proiectul nu s-a mai realizat.

Articolul il gasesti aici : http://forum.construim-romania.ro/showthread.php?tid=242, gratie lui @Baiazid. 180 ar fi fost v. max. pe infrastructura romaneasca conform testelor, dar bineinteles, nu cu semnalizarea curenta.

ETR 470-0, prototipul a fost la 'plimbare' in 1996 prin Europa de Est, intr-un fel de calatorie promotionala (Polonia - mai fusese acolo in 1995, Cehia, Slovenia, Slovacia si Ungaria).

Cehii, slovenii si polonezii au semnat contracte de achizitie (polonezii l-au anulat in 1998, cehii au pus in functiune primul tren dintr-un lot de 8 in 2005, slovenii au 3 bucati, pif 2003 parca).

Romanii au semnat o scrisoare de intentie in 1998, CFR urmand sa cumpere 2 trenuri, 19 alte trenuri urmand sa fie construite in Romania pentru re-export. Intelegerea a picat, guvernul neavand de unde sa scoata garantiile guvernamentale pentru respectiva achizitie.

Cam in aceiasi perioada se negocia si cu Siemens, si CFR era mult mai "doritor" de automotoare mici si flexibile (considerate in vreme in CFR ca "panaceul universal" la problemele companiei) decat de servicii premium.

nokia2010

Mai ţin minte reportajul de atunci, deşi am priceput atunci eronat (şi am rămas cu impresia până acum vreo 2 ani) că erau T.G.V.-uri. Credeam că o să avem trenuri moderne, dar vise... acum şi calea ferată e în stare proastă pe multe porţiuni.
Mă întreb cum ar fi un tilting train pe Bucureşti - Braşov care să poată merge cu viteză mai mare pe Valea Prahovei. În fine, dacă pui aşa ceva de rapid, ar trebui să fie Bucureşti - Cluj. Dar repet, dacă se merge încet, degeaba. Când vom avea Bucureşti - Cluj (exceptând Valea Prahovei + Predeal - Timişuri - Braşov) de 120-160 k.m./h, atunci vor avea rost trenuri tilting, că altfel degeaba iei tren de 200 la oră dacă pe anumite porţiuni se merge cu maxim 100. Hai că de la Bucureşti până la Predeal (via Ploieşti, Câmpina, Valea Prahovei) e modernizat, mai e pe la Sighişoara, dar în rest?
Britanicii au investit ani la rândul în trenuri tilting, dar au ieşit cu probleme. Le-au tras-o grav Italienii. Cred că înţelegeţi măcar 70% din ce se spune în clipul de mai jos.

Trenul este un mod de viaţă!

AlexxC

In teorie este o idee buna...in practica nu prea avem unde o aplica. Coridorul IV va aveam o geometrie buna dupa modificare si pentru trenurile clasice; celelalte magistrale din Moldova si zona de sud sunt in general linii drepte.
Pe un tren Bucuresti -Cluj sa bagi un astfel de tren doar pentru portiunile Campina Brasov si Campia Turzii Cluj nu mi se pare nerentabil.

Singura ruta unde vad viabil un astfel de tren este Oradea-Cluj-Suceava-Iasi...Exemplu IR1834     11'30min /610 km---vit medie 53kmph...adusa linia la normal dpdv tehnic probabil se ajunge la 65kmph----adica 9'23min. Cu tren tilt crestem viteza la 75kmph si timpul de parcurs scade la 8'08min. Sau cu mai putine opriri poate 80kmph...asta inseamna 7'37min, aproape 2 ore economisite din tehnologie.
Cresterea vitezei medii de la 40-50kmph (majoritate retelei) la 80kmph se simte enorm,  40-50% scadere timp parcurs....in schimb o crestere de la 80 la 100kmph aduce doar -20% economie de timp.
Cu cat creste mai mult viteza cu atat beneficiile sunt mai mici dar costurile cresc exponential. Un exemplu Bucuresti-Suceava -450km ,actual 6'20 si 70kmph vit medie; upgrade la 160kmph sa zicem ca scoatem 130kmph vmedie---3'27min timp parcurs!!super!!!;   upgrade la 180-200kmph si cost pe masura duce viteza medie la 150kmph(din burta) si timpul de parcurs la 3 ore....doar minus 27 min. Merita? eu zic ca nu!

AndreiB

Bucuresti-Suceava insa e aproape dreapta, cred ca beneficiul trenurilor tilt e relativ minor. In general rutele din vechiul Regat au un alianament bun (ajutat de relief). In Transilvania cred ca ar fi beneficiul cel mai mare, si eventual pe rute transcarpatice.