News:

.

Main Menu

Triajul București

Started by MBG, November 25, 2023, 12:13:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MBG

Bună ziua,


Vă scriu acest topic deoarece doresc să știu mai multe despre Triajul vechi București, cel de la Halta Pajura, care nu avea cocoașă. Eu când eram copil în anii 90 mergeam în vizită la străbunici care stăteau pe Str. Marginei și care zona aia era vis-à-vis de niște linii cu un grup de vagoane de marfă tip cutie, maro. Mereu mă bucuram să îi viztez pentru că aveam ocazia să văd o grămadă de trenuri, în special personale multe cu LDE 2100 CP cu fluier. Mai vedeam și marfare, ce-i drept mai rar, pe racordul Băneasa-Chitila. Unul din marfare avea niște vagoane pe care nu le-am mai văzut pe urmă, se ducea la Constanța și avea două locomotive electrice fiindcă era foarte mare avea vreo 50 de cisterne negre cu scris alb PETROBRAZI.
Alt marfar pe care l-am văzut venea dinspre Constanța cu locomotivă LDE 2100 CP cu fluier cu cisterne portocalii cu metanol, aveau și un cap de schelet desenat pe ele. Acest marfar l-am mai văzut prin 2004 odată și pe M800 la Herăstrău cu aceeași locomotivă.
Vedeam și atelierele din spate cu acoperișul acela, la care auzeam mult timp când eram în vizită la străbunici motorul de la un LDH 450 CP cu sunetul caracteristic și scârțâit de roți de vagoane, care cred că era de la manevre. Lângă atelier mai era și o macara turn cu o formă aparte.
Mai târziu când au apărut hărțile satelitare am putut să văd că acea grupă era de fapt Grupa B a Triajului vechi, sau B1.
Doresc să vă întreb cum se realiza manevra în acest Triaj vechi pentru că am înțeles că acest triaj spre deosebire de cel nou cu cocoașă avea manevrare prin împingere, în sens invers dinspre Ploiești spre București.
Vă voi scrie mai întâi cum cred eu că avea loc. Apoi dacă voi puteți să îmi explicați la unele nelămuriri ale mele vă rog.
Presupun că manevrele în Triajul vechi (cel fără cocoașă) se desfășurau în modul următor. Trenul pentru triere intra în Grupa A1 puțin în apropiere de Halta Depoul București Triaj. De acolo vagoanele erau manevrate prin împingere în Grupa B1, trecerea dintre grupe fiind pe strada Marmurei.

Locul ar fi cam aici:

https://www.google.com/maps/@44.4780932,26.0243523,3a,51.2y,237.15h,76.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1scAOpcd0fXHod5JfGSZGTqw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Din Grupa B1 se mergea pe sub podul cu racordul de legătură dintre M800 și M900 spre Halta Carpați până unde wikimapia zice că era capătul liniilor din triaj, cred că pe undeva pe aici:

https://www.google.com/maps/@44.4659921,26.0439703,3a,20.9y,344.21h,96.33t/data=!3m7!1e1!3m5!1sfKUTqJ4Yxjyap90c9Amx2w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DfKUTqJ4Yxjyap90c9Amx2w%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D19.415886%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Prin intermediul unor fire și macazuri locomotiva împingea garnitura în sens invers și se întorcea în Triaj tot pe sub podul cu racordul de legătură dintre M800 și M900, în Grupa C1 și de acolo se manevra mai departe în Grupa D1 pe sub un alt pod pe care era un fir care pare că lega Gara Băneasa de Grupa A1 (poza din satelit 1966, lângă atelierele de vagoane de marfă). Practic același fir care era mai jos pe podul de legătură dintre M800 și M900.

Legătura dintre C1 și D1 era pe undeva pe aici și pare că se vede și ea vag:

https://www.google.com/maps/@44.4774694,26.0234187,3a,75y,268.34h,79.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1stP5G04g_B-_hZBKBmt6j2g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Semnalizată pentru șoferi și ea:

https://www.google.com/maps/@44.4776079,26.0236079,3a,25.6y,240.48h,85.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sarm34W214b8BlcrSq72JJQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Tot pe Strada Marmurei ajungea și legătura dintre Gara Băneasa și Grupa A1:

https://www.google.com/maps/@44.4780541,26.0242254,3a,56.4y,240.45h,74.24t/data=!3m7!1e1!3m5!1sGOSNCCGTX_thHhu2RLc_qw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DGOSNCCGTX_thHhu2RLc_qw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D128.37427%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Linia aceasta avea și avertizare pentru șoferi (poză din sens invers):

https://www.google.com/maps/@44.4779132,26.0240079,3a,75y,55.9h,89.75t/data=!3m6!1e1!3m4!1sl6FU8IgCV1BPWr0O7qVrRA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Se vede vag:

https://www.google.com/maps/@44.4779811,26.0240845,3a,46.2y,77.65h,84.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKp9Gw7V6Dt_tTWU-j1gPWg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu


Grupa C1 era mai subțire și era lipită de Grupa B1 (după cum se vede din poza din satelit din 1966). Grupa D1 se vede și ea puțin oblic lângă A1.
Legat de al doilea pod de peste Grupele C1/D1 se observă că firul 301 M avea două ramificații: una spre A1 și a doua spre D1.

Cea spre D1 ar fi fost aici tot pe Str. Marmurei, adică puțin mai la vest de cea spre A1:

https://www.google.com/maps/@44.4772857,26.0231843,3a,75y,64.08h,66.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7U2bJtt_510sYGI33mEVHQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
În concluzie pe Str. Marmurei treceau legăturile dintre grupele A1 și B1 și C1 și D1, care erau "sandviș", între două ramificații ale 301 M dinspre Gara Băneasa. Probabil că ideea pentru legătura dintre Gara Băneasa și A1 era de a primi trenurile pentru triere, care veneau dinspre Constanța, iar pe cealaltă parte se intra dinspre Gara Chitila.

Cele două ramificații sunt încă prezente, dar au multă vegetație și locuințe peste ele.

Vă rog să îmi explicați și mie vă rog dacă puteți, cum avea loc manevra în acest Triaj pentru că locul acesta are o poveste interesantă și am amintiri.

Pun și link cu poza din 1966 despre care vorbeam mai sus:

https://fostulbucuresti.github.io/#17.11/44.47531/26.02858/0/!a3



MBG

Trenurile de marfă care se triau în Triajul vechi intrau în el numai dinspre Chitila și se triau așa cum am scris eu mai sus ? Înainte de 1989 cele două triaje lucrau concomitent, sau cel Nou a înlocuit Triajul vechi ?

TVlad

#2
Am facut o incursiune in acest triaj pentru a vedea la fata locului care mai e situatia. Se pare ca nu mai este in uz ca triaj ci doar ca loc de stocare a unor vagoane. Cea mai mare pare a liniilor sint ocupate dar una din ele fusese eliberata relativ recent (dupa semnele de vegetatie s-ar zice ca in aceasta primavara) dar nu pentru circulatie ci pentru a recupera vagoanele ce fusesera parcate acolo. Cele mai noi dintre cele care au ramas au revizia expirata prin 2018.


PS: pentru copiii care poate citesc: nu va urcati pe acoperisul vagoanelor! triajul nu e complet electrificat dar odata format acest prost obicei, e foarte periculos. Tensiunea nu asteapta sa atingeti firul de contact, va trasneste prin simpla prezenta in apropiere!

Aspect general



Linie eliberata


Frina



Powered by API/PUM imgur uploader

AndreiB

Nu cred ca mai exista trafic de marfa pentru triaje. Circula predominant trenuri complete directe, deci avem nevoie de linii de stocare si terminale intermodale.

Cea mai buna utilizare pentru triajul Bucuresti ar fi in opinia mea o desfiintare si reconversie urbanistica - un cartier nou de la zero.

Avem nevoie de un terminal nou intermodal de marfa, insa nu cred ca zona triajului e ideala pentru asta.

Eu as face un terminal intermodal nou de marfa adiacent M800, la nordul Orasului Pantelimon.

Are urmatoarele avantaje:

1. Acces facil la DNCB si A0
2. Teren ieftin, fara alt uz posibil in afara de teren agricol
3. Zona Pantelimon / Branesti are o dezvoltare industriala ok
4. E pe linia principala de transport de marfa (Constanta - Brasov)

Alt loc posibil ar fi la Domnesti, adiacent spatiului logistic de langa A1. Poate putem face ambele terminale.

dobrogean

Quote from: AndreiB on April 23, 2025, 01:08:05 PMEu as face un terminal intermodal nou de marfa adiacent M800, la nordul Orasului Pantelimon.
In proiectul de modernizare al centurii feroviare Bucuresti este prevazut un terminal (cu linii electrificate pe capete, pentru a asigura accesul si manevra cu locomotive electrice) in statia Bucuresti Sud.
Accesul facil la sistemul rutier este esential, iar de la Bucuresti Sud se ajunge usor la A0.
De asemenea, se ajunge usor la centura feroviara a capitalei si la M800.