Forum PeUndeMerg.ro

România => Domenii strategice => Energie => Topic started by: Ionut on January 09, 2017, 07:51:12 AM

Title: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 09, 2017, 07:51:12 AM
Se merita un thread dedicat, vad ca se aduna anunturile despre infrastructura de mobilitate electrica.

Harta retea de statii electrice din toata lumea

Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 09, 2017, 07:51:28 AM
Petrom deschide în nordul Capitalei
prima staţie de încărcare a maşinilor electrice în parteneriat cu Electrica


Săptămâna aceasta, cel mai mare petrolist din România, OMV Petrom, va deschide în parteneriat cu Electrica prima staţie de încărcare rapidă a maşinilor electrice, acesta fiind primul pas pe care compania îl face spre domeniul mobilităţii electrice. Cel mai probabil, vor veni şi ceilalţi petrolişti cu anunţuri similare. Prima staţie în care va fi implementat sistemul de alimentare cu energie electrică este OMV Aerogării, OMV Petrom fiind prezent pe piaţa locală atât prin intermediul brandului Petrom, cât şi prin staţiile OMV.

,,Acesta (sistemul de încărcare electrică rapidă - n. red.) face parte din proiectul-pilot în domeniul electromobilităţii iniţiat de Electrica şi OMV Petrom Marketing (compania prin care sunt administrate benzinăriile Petrom - n. red.)", au anunţat la finalul săptămânii trecute cele două companii. Electrica este cel mai puternic jucător din domeniul distribuţiei şi furnizării de energie electrică.

ZF (http://www.zf.ro/auto/petrom-deschide-in-nordul-capitalei-prima-statie-de-incarcare-a-masinilor-electrice-in-parteneriat-cu-electrica-16053127)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 13, 2017, 07:48:55 AM
În Bucureşti apar 6 staţii electrice Petrom-Electrica.
,,În zece ani, mobilitatea se va baza tot pe petrol, dar ne completăm serviciile"


,,Noi analizăm tendinţele mondiale din domeniul energiei. Credem că şi în următorul deceniu mobilitatea se va baza pe hidrocarburi, dar în acest moment noi ne completăm portofoliul de servicii", a spus Adrian Nicolaescu, retail manager în cadrul OMV Petrom. Până la finalul acestui an, cele două companii spun că vor deschide 6 astfel de puncte de alimentare, două dintre acestea urmând să fie amplasate chiar lângă sediile centrale ale celor două firme.

ZF (http://www.zf.ro/companii/energie/in-bucuresti-apar-6-statii-electrice-petrom-electrica-in-zece-ani-mobilitatea-se-va-baza-tot-pe-petrol-dar-ne-completam-serviciile-16059272)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on September 04, 2017, 07:31:13 AM
Romania va avea 40 de statii noi de 50 kW pentru reincarcarea masinilor electrice

Romania va avea, pana la final de 2020, inca 40 de noi statii de reincarcare pentru masini electrice, de putere mare (50 kW), prin implicarea directa a companiilor BMW, Nissan, MOL si E.ON. In prezent sunt 16 statii de 50 kW functionale in Romania, iar daca le includem si pe cele de 22 kW deja vorbim de circa 130 de statii la nivel national deja functionale. Prima statie de reincarcare pentru masini electrice de 50 kW a fost instalata la sediul BMW Group din Bucuresti in 2016, iar in circa un an s-a ajuns la 16 astfel de statii prin investii ale unor companii precum Lidl, Kaufland si Renovatio.

Toate statiile din Romania si din lume pot fi vazute AICI (https://www.plugshare.com/).

0-100/Hotnews (http://0-100.hotnews.ro/2017/09/01/romania-va-avea-40-de-statii-noi-de-50-kw-pentru-reincarcarea-masinilor-electrice/)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on September 28, 2017, 06:23:24 AM
Un nou pas pentru dezvoltarea infrastructurii pentru masini electrice:
11 noi statii au primit finantare guvernamentala


Infrastructura pentru masini electrice din Romania face un nou pas inainte, fiind aprobate fonduri guvernamentale de 961.445,15 lei (circa 209.000 euro) pentru 11 noi statii de reincarcare care pot deservi masini electrice si hibride de tip plug-in. Pretul mediu pe statie este de circa 19.000 euro, cu mentiunea ca unele sunt mai ieftine de atat, iar altele mai scumpe, in functie de putere. In prezent Romania are circa 130 de statii de reincarcare pentru masini electrice (majoritatea de putere medie, 22 kW), dintre care 16 de mare putere (50 kW).

,,In data de 26 septembrie 2017, a fost publicata, pe site-ul AFM, lista proiectelor acceptate in cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: statii de reincarcare pentru vehicule electrice si electrice hibrid plug-in, depuse in sesiunea 15 septembrie-15 noiembrie 2016. Au fost selectate pentru finantare un numar de 5 dosare prin care se solicita 11 statii de reincarcare in valoare de 961.445,15 lei", a anuntat Administratia Fondului pentru Mediu (AFM).

(http://0-100.hotnews.ro/home/wp-content/uploads/2017/09/Finantare-Statii-Electrice-sursa-AFM-655x409.jpg)

Pentru Romania sunt planificate 40 de statii de incarcare rapida (50 kW). Activitatile proiectului au inceput deja in 2017 prin lansarea activitatilor internationale multianuale planificate sa se incheie la 31 decembrie 2020.


0-100/Hotnews (http://0-100.hotnews.ro/2017/09/27/un-nou-pas-pentru-dezvoltarea-infrastructurii-pentru-masini-electrice-11-noi-statii-au-primit-finantare-guvernamentala/)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Bogdan_Cluj on September 28, 2017, 12:17:44 PM
@ Ionut: Este aici o harta a statiilor electrice.
Poti sa o adaugi daca vrei la primul comentariu din thread, sa o vada toata lumea, si sa fie mai usor de gasit :). Nu stiu daca se poate da embeded...

http://masinaelectrica.ro/harta-statii-incarcare/
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on September 28, 2017, 12:27:56 PM
Se poate da embed, am pus. :cheers:
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on October 31, 2017, 08:08:31 AM
Parlamentul va fi dotat cu o stație de încărcare a automobilelor electrice.
Parlamentarii vor trebui să plătească pentru încărcarea mașinilor personale


Senatorii au avizat achiziționarea unei stații de încărcare pentru autovehiculele electrice, urmând să decidă între cumpărarea uneia mai ieftine, de 15.000 euro, la care încărcarea este lentă, sau una mai scumpă, de 50.000 euro, dar la care încărcarea este rapidă. Dacă pentru mașinile de serviciu nu vor plăti nimic, parlamentari care și-ar încărca mașinile personale la stația respectivă vor trebuie să plătească.

Profit.ro (https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/parlamentul-va-fi-dotat-cu-o-statie-de-incarcare-a-automobilelor-electrice-parlamentarii-vor-trebui-sa-plateasca-pentru-incarcarea-masinilor-personale-17357442)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on November 04, 2017, 04:28:50 AM
QuoteA inceput constructia retelei pan-europene de statii de incarcare pentru masini electrice. Este finantata de constructori auto importanti si va ajunge la 400 de statii de mare putere.
Un consortiu format din grupurile BMW, Daimler, Ford si Volkswagen a inceput constructia retelei de incarcare pentru masini electrice, retea care va ajunge sa aiba in 2020 aproximativ 400 de statii de mare putere in Europa. Primele 20 de statii vor fi instalate pana la final de an si in 2018 obiectivul este sa se mai adauge 100. ,,Prin lansarea a aproximativ 400 statii HPC pana in 2020, IONITY va usura calatoriile pe distante lungi si marcheaza un pas important pentru automobilele electrice", spun companiile din consortiu.
Un total de 20 de statii vor fi deschise publicului in acest an, localizate pe principalele drumuri din Germania, Norvegia si Austria, la intervale de 120 de kilometri, prin parteneriate cu ,,Tank & Rast", ,,Circle K" si ,,OMV". In 2018, reteaua se va extinde la peste 100 de statii, fiecare permitand sa fie utilizata de mai multi clienti, cu automobile de la constructori diferiti, pentru a-si reincarca vehiculele simultan.
Cu o capacitate de pana la 350 kW per punct de incarcare, reteaua va utiliza standardul european de incarcare Combined Charging System (CCS) pentru a reduce semnificativ timpii de incarcare in comparatie cu sistemele existente.
Standardul CCS poate fi folosit pentru incarcarea unor moele precum cele din gama i a BMW, e-Up! si e-Golf de la Volkswagen, viitoarele modele electrice de la Ford si cele de la Mercedes. La aceste statii vor putea fi incarcate si masini de la alte marci decat cele din consortiu, dar cu conditia sa fie compatibile cu standardul. Nu sunt compatibile masini de la marci precum Tesla, PSA, Nissan si Mitsubishi,
Avand sediul la Munchen (Germania), joint-venture-ul este condus de directorul executiv Michael Hajesch si directorul de operatiuni Marcus Groll, cu o echipa in extindere care va numara 50 de oameni la inceputul anului 2018.
Partenerii fondatori – BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company si Volkswagen Group – au cote egale in acest joint-venture, in timp ce alti constructori auto sunt invitati sa contribuie la extinderea retelei.
Cele mai puternice statii de reincarcare din Romania, spre exemplu, au putere 50 kW si permit incarcarea completa a bateriei unui BMW i3, spre exemplu, in mai putin de o ora (pentru autonomie reala in jurul a 200-230 km).

0-100.hotnews.ro (http://0-100.hotnews.ro/2017/11/03/a-inceput-constructia-retelei-pan-europene-de-statii-de-incarcare-pentru-masini-electrice-este-finantata-de-constructori-auto-importanti-si-va-ajunge-la-400-de-statii-de-mare-putere/#more-80748)

Cum deocamdată există mai multe standarde de încărcătoare, probabil că va trebui să planificăm rutele din stație compatibilă în stație compatibilă.

CHAdeMO e suportat de Nissan, Mitsubishi, etc., CCS de către BMW, VW, Ford, etc., Tesla are propriile "supercharger", chinezii au și ei standardul lor. Există adaptoare dar nu universale și costă destul de mult. Există și stații cu mai mulți conectori. Eternul război VHS vs Betamax. Să vedem cine câștigă (se pare că pentru Europa CCS va fi standardul, se zvonește că și Tesla Model 3 va avea CCS)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on November 04, 2017, 04:35:18 AM
QuoteCharging hardware maker ABB announced this month that it has enabled a feature called Autocharge by tapping into a unique ID given to every vehicle with a Combined Charging System (CCS) fast-charging port. With it, charging providers can link your vehicle to an account and bill you automatically. That may sound like a minor step, but it has been a long time coming, as anyone can attest who has found that charging involves fumbling with fobs or cards, struggling with unresponsive smartphone apps or after-hours call centers, or carrying around yet another card all the time. The feature has been baked into CCS (also called Combo) standards all along. According to ABB, the upgrade requires nothing on the hardware side; charging-station operators just need to adapt software to accommodate the feature. The European charging provider Fastned was first to take advantage of it, already announcing earlier this month that it will be available within a few weeks on all of its stations. Drivers will have to verify each vehicle the first time using an alternate method, but after that it's as simple as just plugging in.
Autocharge functionality is based on open standards, and the group behind the feature noted that most electric vehicles manufactured with CCS capability since 2012 (that's before the final standard was even set) are capable of the new functionality—so we're talking about the BMW i3, Chevrolet Bolt EV, Ford Focus Electric, Hyundai Ioniq Electric, Honda Clarity Electric, and others. EVgo fast charger Fremont CAModels that use the CHAdeMO standard—including the Nissan Leaf, Kia Soul EV, and Mitubishi i-MiEV—won't be able to use the plug-and-play feature in the near future, because it hasn't been built into that standard the way it has for CCS. But it could be built into future updates.

Asta e o veste bună, poate că și cei care au rețele de încărcare în România o pot adopta. Momentan ai nevoie de card de access care uneori merge, uneori nu.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on November 29, 2017, 08:10:29 AM
Pariul viitorului: Uniunea Europeană finanţează construcţia de staţii de încărcare pentru maşini electrice

În România, peste 100 de staţii sunt ridicate prin proiecte cu finanţare de la UE.

Uniunea Europeană finanţează dezvoltarea de staţii electrice în Europa, România fiind una dintre ţările care au de câştigat de pe urma investiţiilor făcute prin fonduri europene. Next-E şi parteneriatul dintre companiile Renovatio şi Telekom Croaţia sunt două dintre proiectele care au primit finanţare de la UE pentru a dezvolta reţele de staţii de încărcare pentru maşinile care funcţionează pe bază de curent electric. În România, 101 staţii vor fi construite cu contribuţia Uniunii Europene, la care se adaugă banii pe care îi investesc companiile Renovatio, filiala locală a grupului petrolier ungar MOL şi distribuitorul de energie electrică E.ON.

ZF (http://www.zf.ro/companii/pariul-viitorului-uniunea-europeana-finanteaza-constructia-de-statii-de-incarcare-pentru-masini-electrice-16836113)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on December 14, 2017, 08:15:19 AM
BMW Group România instalează două noi stații de reîncărcare pentru mașini electrice

Succesul primei stații de reîncărcare pentru mașini electrice de 50 kW instalate de BMW Group România, la propriul sediu, determină filiala românească a mărcii premium germane să instaleze două noi stații pentru mașini electrice, însă de putere mai mică. La stația vârf de gamă, de 50 kW, instalată în 2016, s-au realizat în acest an peste 800 de încărcări și au fost consumați peste 11 MW de energie, potrivit statisticilor furnizate de companie.

Stația de 50 kW de la sediul BMW Group România a fost a doua de asemenea putere din țară (după cea de la Porsche România) și prima astfel de stație din rețeaua BMW. Dată în folosință în iulie 2016, stația este folosită atât pentru încărcarea parcului de test drive al importatorului BMW și MINI în România, dar și de foarte mulți clienți externi, accesul fiind gratuit. Ea este amplasată în zona de birouri Băneasa Business and Technology Park. Pe lângă portul de alimentare la 50 kW, curent continuu (DC), această stație (marca ABB) mai are și un port de încărcare la 22 kW, curent alternativ (AC).

Cu peste 800 de încărcări doar în 2017 și peste 11 MW de energie livrați, BMW Group România consideră că această stație este un succes, fiind una dintre cele mai folosite stații de 50 kW din București. Volumul de energie de 11 MW este suficient pentru ca un BMW i3 să înconjoare Pământul de aproape două ori, la Ecuator, şi o reducere a emisiilor de CO2 cu aproximativ cinci tone prin folosirea automobilelor electrice în locul celor convenţionale. Date fiind aceste rezultate, planurile de extindere a infrastructurii pentru mașini electrice continuă cu două noi stații, dar de putere mai mică (11 kW, Type 2, AC), tot cu acces gratuit. Aceste două stații noi sunt amplasate în parcarea mall-ului Băneasa Shopping City, pe culoarul dintre cele două ieşiri, şi pot fi folosite non-stop şi gratuit.

0-100/Hotnews (http://0-100.hotnews.ro/2017/12/12/bmw-group-romania-instaleaza-doua-noi-statii-de-reincarcare-pentru-masini-electrice/)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: istvan78 on December 14, 2017, 02:52:41 PM
Quote from: Ionut on December 14, 2017, 08:15:19 AM
BMW Group România instalează două noi stații de reîncărcare pentru mașini electrice

au fost consumați peste 11 MW de energie
...
peste 11 MW de energie livrați,
...
Volumul de energie de 11 MW
Ofofof... ma zgarie pe retina... cica publicatie de specialitate :zen:
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 06, 2018, 07:21:36 AM
O nouă companie străină a venit în România pentru mașini electrice,
cu planul de a controla Bucureștiul și principalele drumuri naționale din Peninsula Balcanică


Compania bulgară Eldrive, care în țara vecină a încheiat recent un parteneriat cu grupul petrolier olandezo - britanic Shell pentru a instala în benzinăriile lanțului stații de încărcare rapidă a mașinilor electrice, devenind astfel cel mai mare operator de infrastructură pentru încărcare mașini electrice din Bulgaria, a intrat în România, planul fiind de a acoperi complet Bucureștiul până în vara anului viitor.

Profit.ro (https://www.profit.ro/must-read/surpriza-o-noua-companie-straina-a-venit-in-romania-pentru-masini-electrice-cu-planul-de-a-controla-bucurestiul-si-principalele-drumuri-nationale-din-peninsula-balcanica-17552656)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 10, 2018, 07:07:34 AM
În România sunt 150 de ,,benzinării" pentru maşini electrice.
Până în 2020 ar trebui să apară alte 1.000 de unităţi


Bucureştiul ar mai putea ,,aduna" până în 2020 circa 50 de staţii pentru maşinile electrice, faţă de cele circa 20 care sunt montate acum, potrivit informaţiilor disponibile. Însă până la răspândirea acestei noi forme de mobilitate, inclusiv la nivelul transportului în comun, RATB îşi duce călătorii la destinaţie cu autovehicule vechi de 30-40 de ani. La jumătatea anului trecut, sta­tis­ticile arată că posesorii de vehi­cule electrice aveau la dispo­ziţie o reţea naţională de 150 de puncte de încărcare, cei care au optat pentru mobilitatea prietenoasă cu mediul fiind deocamdată un club destul de exclusivist.

ZF (http://www.zf.ro/companii/energie/in-romania-sunt-150-de-benzinarii-pentru-masini-electrice-pana-in-2020-ar-trebui-sa-apara-alte-1-000-de-unitati-16920520)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on February 14, 2018, 07:39:30 AM
Apare încă o reţea de "benzinării" electrice: Renovatio şi Telekom Croaţia pariază peste 3,1 mil. euro pe 56 de staţii electrice de încărcare în România

În trei ani, investiţia ar trebui să fie finalizată şi va face posibilă deplasarea cu maşinile electrice pe distanţe lungi rezolvând astfel una dintre principalele probleme ale mobilităţii electrice, autonomia încă redusă. Renovatio şi Telekom Croaţia vor ca în următorii trei ani să monteze 69 de staţii de încărcare rapidă şi 4 de încărcare ultra-rapidă în România şi Croaţia, 56 de staţii, dintre care trei vor fi ultrarapide urmând să fie realizate pe plan local.

ZF (http://www.zf.ro/companii/energie/apare-inca-o-retea-de-benzinarii-electrice-renovatio-si-telekom-croatia-pariaza-peste-3-1-mil-euro-pe-56-de-statii-electrice-de-incarcare-in-romania-16986580)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on February 15, 2018, 10:49:19 PM
Ascultam azi la radio că în Suceava (?) s-au inaugurat 27 de stații de încărcare, 15 rapide parcă şi restul nu mai ştiu. Caut ştirea.
Am găsit-o, sunt 28 de stații, 14 standard şi 14 rapide. Şi doi proprietari de maşini electrice în oraş. Dar ideea e că vor să cumpere autobuze electrice.

Ştirea aici (https://www.europafm.ro/suceava-au-fost-puse-in-functiune-28-de-statii-de-incarcare-a-masinilor-electrice/)

LE: Dintr-un ziar local (https://www.crainou.ro/2018/02/15/municipiul-suceava-are-statii-functionale-de-alimentare-a-autovehiculelor-electrice/) aflăm că sistemul este cu card luat gratuit de la primărie şi:
"Cardurile pot fi folosite la toate staţiile din municipiul Suceava, cu excepţia autovehiculelor aflate în tranzit, care se pot alimenta doar de la sediile din Areni şi din Burdujeni ale Primăriei, ,,unde vor lua legătura cu ofiţerul de serviciu"."
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on February 16, 2018, 07:56:32 AM
MOL România a deschis prima staţie de încărcare pentru autovehicule electrice. Urmează încă 14 unităţi

MOL România a deschis prima staţie de încărcare pentru autovehicule electrice  în perimetrul benzinăriei din zona Nicolae Caramfil din Bucureşti, alte 14 staţii urmând să fie inaugurate până la finele anului în cadrul proiectului european NEXT-E. Alimentarea autovehiculelor la staţia de încărcare electrică se face prin curent alternativ şi curent continuu de 50 kW, staţia fiind astfel compatibilă cu orice tip de autovehicule vândute în Europa şi Asia, electric sau hybrid.

ZF (http://www.zf.ro/companii/energie/mol-romania-a-deschis-prima-statie-de-incarcare-pentru-autovehicule-electrice-urmeaza-inca-14-unitati-16993409)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: TibiV on March 06, 2018, 02:15:05 PM
http://0-100.hotnews.ro/2018/03/06/lovitura-pentru-masinile-electrice-in-romania-tarifarea-incarcarii-mai-costisitoare-decat-un-plin-de-carburant-fosil/ (http://0-100.hotnews.ro/2018/03/06/lovitura-pentru-masinile-electrice-in-romania-tarifarea-incarcarii-mai-costisitoare-decat-un-plin-de-carburant-fosil/)

Quote
Cele mai multe stații de încărcare pentru automobile electrice din România ofereau energie gratuit, pentru a încuraja adopția mașinilor electrice, dar posesorii acestor automobile au parte de o surpriză: tarifarea încărcării va fi mai costisitoare decât cumpărarea de benzină sau motorină, pentru aceeași distanță de parcurs. Cea mai importantă rețea națională de încărcare începe taxarea în 19 Martie 2018, la circa doi ani distanță de la montarea primelor stații în România.

Planul tarifar este redat integral mai jos, iar niște calcule simple arată că încărcarea de la 0 la 100% a unui BMW i3 sau Volkswagen e-Golf la 50 kW (cea mai puternică priză disponibilă în România, care încarcă o astfel de mașină în circa 45 de minute) va costa circa 70 Lei (abonament Start), sumă cu care poate fi parcursă o distanță de 130-230 km (în funcție de condițiile meteo și de configurația traseului).

În cazul abonamentului Entry costul pentru o astfel de încărcare va fi de 40 Lei (dar există și un cost fix lunar de 99 Lei, indiferent de numărul de încărcări), iar în cazul abonamentului Fast o încărcare va costa 18 Lei (dar și alți 220 Lei/lună, cost fix, indiferent de numărul de încărcări).
(http://0-100.hotnews.ro/home/wp-content/uploads/2018/03/Tarife-Renovatio-e-charge-1024x464.jpg)

Cu alte cuvinte, pentru mașinile care se pot încărca cu maximul de curent pe care îl poate livra stația, costul unei încărcări va fi cuprins între 18 Lei și 70 Lei, în funcție de tipul de abonament. Costul cel mai bun presupune însă și un abonament în valoare fixă de 220 Lei/lună, încheiat pe minimum 12 luni, sumă ce echivalează un plin de benzină sau motorină la o mașină de clasă B sau C.

Pe scurt, parcurgerea unei distanțe de 200 km (în medie) cu un Volkswagen e-Golf sau BMW i3 va costa 70 Lei, fără alte obligații contractuale, abonamente sau taxe.

Cu aceeași sumă pot fi cumpărați 12-13 litri de benzină sau motorină – cantitate suficientă pentru a parcurge 200 km în regim mixt sau extraurban cu orice mașină care folosește combustibil fosil și are performanțe dinamice comparabile.

Modul de taxare gândit de cea mai importantă rețea națională de încărcare complică lucurile pentru posesorii de mașini electrice, în loc să le simplifice: un lanț de benzinării nu-ți percepe un abonament lunar de 99 Lei sau 220 Lei pentru a putea cumpăra benzină sau motorină la un preț mai mic față de clienții fără abonament. În plus alimentarea unei mașini cu combustibil extras din petrol durează 5 minute și asigură o autonomie de 400-800 km, de 2-4 ori mai mare decât a unei mașini electrice oarecare. Deci un plus de confort în utilizare.

Toate aceste detalii pun clientul de automobil electric în situația de a regreta alegerea făcută pentru că oricât de previzibilă era taxarea încărcărilor, foarte puțini utilizatori și-ar fi imaginat că va fi mai costisitor prețul per kilometru parcurs cu o mașină electrică decât cu oricare altă mașină.

Mai mult, ca achiziție, automobilul electric este mai scump sau la paritate cu un model diesel sau pe benzină echivalent, se încarcă greu (chiar și 45 de minute, cel mai rapid cu putință, este de aproape 10 ori mai lent decât umplerea unui rezervor cu combustibil fosil), autonomia are de suferit dramatic iarna, iar distanța ce poate fi parcursă cu o încărcare este de 2-4 ori mai mică.

Paradoxal, plinul de curent de 70 Lei, liber de contract, cerut în rețeaua Renovatio e-charge, este dublu față de cât taxează benzinăria OMV pentru un plin de curent (adică 1 Leu/kWh, ceea ce la un BMW i3 sau Volkswagen e-Golf înseamnă sub 35 Lei pentru o încărcare completă; serviciu de încărcare gratuit pentru cine folosește spălătoria). Totodată, tarifele cerute de Renovatio e-charge sunt de 6-7 ori mai mari față de costul încărcării acasă a unei mașini electrice. Aceste variații uriașe arată cât de necoaptă este încă piața de servicii pentru încărcarea mașinilor electrice. Revenind la exemplul cu benzinăriile, nu vei găsi nicăieri în România un litru de benzină care să coste 5,4 Lei într-o benzinărie și 10,8 Lei în altă benzinărie. Diferențe și variații există între mărci/rețele și chiar între stațiile din aceeași rețea, dar totuși pe o plajă mult mai redusă.

,,Renovatio, prin divizia de mobilitate electrică, a realizat prima rețea publica bazată pe soluții de încărcare rapidă din România. Rețeaua are în prezent 61 de puncte de încărcare în peste 30 de locații, asigurând astfel mobilitatea electrică în marile orașe și de-a lungul coridoarelor pan-europene ce traversează țara noastră", spune compania, pe site-ul propriu.

Dacă acest sistem de taxare pentru mașini electrice se va generaliza la nivel național, urmând și ca alți furnizori să adopte aceleași niveluri de preț, clienții de mașini electrice vor fi ,,condamnați" să le încarce doar acasă și să le folosească doar în oraș. Orice încărcare la o stație cu plată (la costurile de mai sus) și orice ieșire din oraș ar fi total nerentabilă în comparație cu utilizarea unei mașini diesel sau pe benzină. Mai mult, cei care ar fi luat în calcul achiziția unei mașini electrice vor fi și mai circumspecți în condițiile de cost date.

Pentru cei câteva sute de clienți din România care au ales până acum o mașină electrică nouă sau second hand lovitura a venit fix de unde nu se așteptau, din partea rețelei naționale de încărcarcare care promitea cel mai mult. Și, culmea, alimentarea unei mașini electrice la o benzinărie tradițională costă la jumătate (în unele benzinării încărcarea fiind chiar gratuită) față de costul din rețeaua creată special pentru automobile electrice.

Costurile de încărcare anunțate pentru România copiază modelul și valorile întâlnite în alte rețele din Europa, cum ar fi
aceasta. (https://smatrics.com/en/charging-network#tarife)

Pentru a face calcule singuri, cifrele relevante la momentul publicării acestui articol sunt următoarele:

0,5 Lei/kW este costul mediu al energiei electrice în România.
35 kWh este capacitatea medie a bateriei unei mașini electrice compacte.
45 minute este timpul de încărcare în regim rapid pentru o mașină electrică capabilă de Fast Charge.
5,4 Lei costă un litru de benzină sau motorină.
50 litri este capacitatea medie a unui rezervor la o mașină diesel sau pe benzină.
5 minute durează în medie alimentarea cu carburant fosil.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: cezar-mario2012 on March 06, 2018, 03:27:59 PM
 Era de așteptat și la fel o să se întâmple peste tot, stațiile de încărcare costa, curentul pentru aceea putere este mai scump....  așa ca frenezia electricelor o să se cam termine.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Bogdan_Cluj on March 06, 2018, 03:31:31 PM
Si totusi, TESLA a oferit pe viata, sau oricum pe un termen foarte lung alimentare gratis pt masinile Tesla ..., poate "frenezia" sa continue acolo :)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: dumbravaandrei on March 06, 2018, 04:30:45 PM
Quote from: Bogdan_Cluj on March 06, 2018, 03:31:31 PM
Si totusi, TESLA a oferit pe viata

Nu mai ofera de un an de zile energie gratis ;). Continua politica partial doar pentru cei care si-au achizitionat Model S/X pana in aprilie 2017. Dupa data de aprilie 2017, se plateste la TSC
Title: Re: Electromobilitate
Post by: adiarc on March 06, 2018, 07:20:43 PM
Hai sa fim seriosi.....nu vor capitula "electrici",asa de usor...asadar eu cred ca e o falsa problema

Adevaratele provocari sunt cele legate de infrastructura si nu neaparat cea de incarcare care se poate extinde relativ repede ci mai ales investitiile in cresterea capacitatilor de producere si mai ales subdimensionarea retelelor de distributie....sa nu uitam ca retelele( la noi ),sunt la nivelul anilor 70 si banii de investitii sunt scosi din companiile de stat pt a da de mancare unui sistem bugetar bolnav de "obezitate morbida".....morbida si pt cei din privat care "livreaza", "mancarea",fara voia lor
Title: Re: Electromobilitate
Post by: voicul on March 06, 2018, 09:46:27 PM
Scrie in articol: la OMV este la jumatate.

Mai sunt o gramada de statii gratuite (adevarat de 43kw si cele mai multe de 22kw).

Intradevar Renovatio e-charge are un numar consistent "de pompe", dar pentru o gratuitate eu as misca masina inca 2 -3 km (asta se aplica in B).
Title: Re: Electromobilitate
Post by: ghrt on March 06, 2018, 10:46:29 PM
Interesant este că taxează timpul, nu puterea (kilowatii). Putem sa ne asteptăm la nişte banditism wild wide west în domeniul ăsta?
PS: dacă e coadă la casă şi mai stai 15-30 minute în magazin, ţeapă!
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on March 07, 2018, 08:33:11 AM
Electromobilitate, dar nu la noi. Mai stam o tura.




Un gigant furnizor chinez de baterii pentru maşini electrice a pus ochii pe Europa

Un furnizor chinez de baterii pentru autovehicule electrice care vrea să construiască o fabrică cu o capacitate suficientă pentru a depăşi producţia Tesla priveşte către Europa, relatează Bloomberg. Contemporary Amperez Technology este pe punctul de a selecta una din trei zone din Uniunea Europeană pentru prima sa fabrică din afara Chinei, a declarat preşedintele companiei Zeng Yuqun. Compania analizează trei zone, din Germania, Ungaria şi Polonia pentru amplasarea fabricii, potrivit unei surse familiare cu planurile companiei.

ZF (http://www.zf.ro/auto/un-gigant-furnizor-chinez-de-baterii-pentru-masini-electrice-a-pus-ochii-pe-europa-17052138)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on March 07, 2018, 08:58:53 AM
Cea mai mare rețea de încărcare a mașinilor electrice a introdus primele tarife pe minut. Pentru stațiile Fast Charge, prețul poate egala alimentarea cu benzină

Rețeaua de stații de încărcare Renovatio a anunțat că încărcarea la punctele rețelei va fi pe baza unor abonamente, la tarife diferite, în funcție de puterea fiecărei stații. Costurile de încărcare sunt comparabile cu cele ale benzinei, din momentul introducerii acestor tarife. Renovatio e-charge, una dintre cele mai importante rețele de încărcare a mașinilor electrice din România, care a ajuns la peste 20 de puncte de încărcare, din care 10 în București, a anunțat introducerea de tarife pentru încărcarea mșinilor, începând cu această lună. Prețurile diferă în funcție de tipul abonamentelor, de la 0,018 lei pe minut, la 1,60 lei pe minut.

La aceste costuri se adaugă prețul abonamentului, care începe de la START - 0 lei, dar cu prețuri mai mari pe intervalul de timp (0,074 lei/minut, cel mai ieftin), abonamentul intermediar, ENTRY, de 99  de lei pe lună, cu tarife între 0,039 lei/minut și 0,888 lei pe minut, și ajunge la cel mai scump, FAST, 220 lei pe lună și tarifele cele mai reduse, între 0,018 lei și 0,401 lei pe minut. La aceste sume se adaugă și costul cardului Renovatio, de 249 lei. În cazul stațiilor de încărcare Fast Charge, prețurile devin deja comparabile cu cele ale benzinei/motorinei, însă ele ar trebui să fie încărcări complementare celor de acasă sau de la locul de muncă. Tarifele pentru punctele de încărcare Slow Charge pot oferi energie electrică ieftin, însă timpul de încărcare este unul care poate ajunge la 10 ore. Astfel, cu un abonament de 220 lei pe lună, noaptea mașina se încarcă complet pentru suma de 10 lei, o încărcare fiind suficientă pentru cel puțin 150 km la modelele mai vechi și chiar 300 km, la modelele foarte noi.

Profit.ro (https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/cea-mai-mare-retea-de-incarcare-a-masinilor-electrice-a-introdus-primele-tarife-pe-minut-pentru-statiile-fast-charge-pretul-poate-egala-alimentarea-cu-benzina-17935554)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: TibiV on March 07, 2018, 02:08:12 PM
Interesant....

Quote
Kaufland România va suporta costurile de încărcare a mașinilor electrice în rețeaua e-charge pentru clienții săi
•   Kaufland România anunță că va suporta pentru clienții săi toate costurile de alimentare la cele 20 de stații de încărcare a mașinilor electrice - amplasate în parcările sale în parteneriat cu Renovatio, din dorința de a veni în sprijinul celor care vor să conducă eco.
•   Decizia vine în contextul în care Renovatio va introduce un sistem de tarifare al serviciului de încărcare a mașinilor electrice în cadrul rețelei e-charge începând cu 19 martie 2018.
•   Alimentarea va fi gratuită utilizând cardurile de încărcare emise de Kaufland România, ce se pot ridica gratuit din orice magazin Kaufland România dotat cu stație de alimentare;

București, 7 martie 2018 – Kaufland România va suporta toate costurile de alimentare ale clienților săi, posesori de vehicule electrice, din dorința de a încuraja tranziția către un mod de transport sustenabil și de a proteja astfel mediul înconjurător. Măsura vine în contextul deciziei Renovatio de a introduce un sistem de tarifare al serviciului de încărcare a mașinilor electrice în cadrul rețelei e-charge, începând cu 19 martie 2018. Astfel, din această dată, Kaufland România va pune la dispoziția clienților săi carduri de încărcare a mașinilor electrice, care asigură gratuitatea alimentării și sunt utilizabile exclusiv la cele 20 de stații din parcările magazinelor sale.

Încă din momentul lansării rețelei e-charge, în aprilie 2016, atât Kaufland România, cât și Renovatio au suportat costurile încărcărilor pentru utilizatorii de mașini electrice. Renovatio a anunțat că începând cu 19 martie 2018 va introduce un sistem de tarifare al serviciului de încărcare aplicabil stațiilor din întrega rețea e-charge. Kaufland România își menține angajamentul de a-i sprijini pe toți cei care conduc eco și va achita către Renovatio toate costurile de încărcare generate de utilizatorii care folosesc acest serviciu.   

Stațiile de încărcare în cadrul cărora alimentarea va fi gratuită sunt amplasate în parcările magazinelor Kaufland din 18 orașe, funcționează non-stop și acoperă nevoile de mobilitate ale posesorilor de vehicule electrice în marile orașe, dar și în tranzit, pe coridoarele principale ce traversează România: Constanța – București – Sibiu – Timișoara – Arad (finalizat în 2016); București – Ploiești – Brașov – Târgu Mureș – Cluj-Napoca – Oradea (finalizat în 2017).
Cardurile de încărcare Kaufland pot fi ridicate gratuit de la Biroul de Informații din magazinele prevăzute cu parcări ce oferă soluții de încărcare pentru vehiculele electrice.

În prezent, cele 20 de magazine Kaufland România dotate cu stații de încărcare a mașinilor electrice se află în:
-   Arad – Calea Aurel Vlaicu, nr. 139-151 (stație Normal Charge)
-   Timișoara – str. Damaschin Bojincă, nr. 4 (Fast Charge)
-   Timișoara – magazinul de pe str. Mihail Kogălniceanu, nr. 11-14 (stații Fast Charge + Normal Charge)
-   Deva - magazinul de pe Calea Zarandului, nr. 67 (stații Fast Charge + Normal Charge)
-   Sebeș – magazinul de pe str. Mihai Viteazul, nr. 13 (Normal Charge)
-   Sibiu – magazinul de pe șos. Alba Iulia, nr. 40 (Fast Charge + Normal Charge)
-   Râmnicu Vâlcea - magazinul de pe str. Barajului, nr. 32-34 (Normal Charge)
-   Pitești - magazinul de pe str. Exercițiu, nr. 216 (Fast Charge + Normal Charge)
-   Ploiești – magazinul de pe Bdul Republicii, nr. 138 (Fast Charge + Normal Charge)
-   București – magazinul de pe str. Barbu Văcărescu, nr. 120-144 (Fast Charge + Normal Charge)
-   București – magazinul din cartierul Basarab, de pe Bd. Orhideelor, nr. 46 (Fast Charge + Normal Charge)
-   Constanța – magazinul din cartierul Obor, de pe Bdul. 1 Dec. 1918, nr. 21 (Normal Charge)
-   Iași - magazinul din cartierul Alexandru cel Bun, de pe str. Pavlov, nr. 14 (Normal Charge)
-   Cluj-Napoca – magazinul din cartierul Mărăști, de pe str. Fabricii nr. 12 (Fast Charge + Normal Charge)
-   Alba Iulia – magazinul de pe Calea Moților (Normal Charge)
-   Brașov - magazinul de pe str. Avram Iancu, nr. 62 (Fast Charge + Normal Charge)
-   Târgu Mureș – magazinul de pe str. Gheorghe Doja, nr. 64-68 (Fast Charge + Normal Charge)
-   Oradea – magazinul de pe Bdul Borșului, nr. 6 (Fast Charge + Normal Charge)
-   Turda – magazinul de pe str. Calea Victoriei, nr. 39 (Normal Charge) – în funcțiune începând cu sfârșitul lunii martie 2018
-   Sighișoara - magazinul de pe str. Mihai Viteazu (Normal Charge) – în funcțiune începând cu sfârșitul lunii martie 2018

Începând cu 2018, Kaufland România și Renovatio au demarat procesul de dezvoltare a rețelei de stații de încarcare pe două noi coridoare, București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Lugoj – Timișoara și București – Buzău – Focșani – Bacău – Suceava – Iași, în paralel cu extinderile din marile orașe.
Astfel, Renovatio și Kaufland România își mențin poziția de lideri în serviciul de încărcare a mașinilor electrice.

Stațiile de încărcare rapidă aflate în parcările Kaufland permit alimentarea majorității vehiculelor electrice în mai puțin de o oră (0% - 80% din capacitatea bateriei). În prezent, 12 din cele 20 de puncte de alimentare oferă soluții de încărcare rapidă, numărul acestora fiind în continuă creștere. 

Stațiile deservesc toate tipurile de vehicule 100% electrice și hibride plug-in, atât pentru standardele de încărcare rapidă, în curent continuu, (CHAdeMO și CCS) la o putere de maxim 50kW, cât și pentru încărcare în curent alternativ (type 2) la o putere de maxim 22kW.

,,Am venit cu ideea acestui parteneriat din dorința de a oferi un nou tip de serviciu prin care contribuim la reducerea poluării și pentru de a aduce cu adevărat mai aproape de români un viitor sustenabil.
    Iată că îi răsplătim pe cei care aleg să conducă eco și folosesc mașini electrice, punându-le la dispoziție autonomie în deplasare: printr-o infrastructură acoperitoare și prin asigurarea gratuității deplasării, suportând costurile alimentării. Motivația noastră este grija pentru mediu și dorința de a încuraja comportamentele eco, așa cum e condusul fără emisii poluante. La rândul nostru, încurajăm utlizarea mașinilor electrice și am achiziționat o flotă de 26 de mașini nepoluante (zero emisii), 100% electrice
", a declarat Valer Hancaș, Director Comunicare & Corporate Affairs Kaufland România.

Piața mașinilor electrice este în creștere: în 2017, ponderea maşinilor electrice şi hibrid în totalul vânzărilor de autovehicule noi a atins 2,2%, numărul acestora ajungând la 2.811 unităţi, în creştere cu 136,7% faţă de anul anterior, potrivit datelor făcute publice de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) în ianuarie 2018.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on April 16, 2018, 07:18:46 AM
Compania franceză DBT, printre cei mai vechi jucători pe piața de profil, intră în România cu stații de încărcare pentru mașini electrice, semnând o înțelegere cu un operator telecom

Compania franceză DBT va instala, în următoarele săptămâni, prima sa stație de încărcare rapidă pentru mașini electrice din România, în urma unei colaborări parafate cu Telekom România. Deși România este mult în urmă la acest capitol, chiar și față de țările vecine, piața locală a mașinilor electrice este în creștere. Anul trecut, au fost înmatriculate doar 188 de vehicule electrice, un volum în creștere cu 154%.  În același timp, numărul de vehicule hibride înmatriculate la noi a fost de 2.039 de unități, cu 87% mai multe decât în 2016.

"Așteptăm mai multe comenzi în România, unde estimăm că vom livra circa 50 de stații pe parcursul anului 2018", afirmă Hervé Borgoltz, director general al DBT.

Profit.ro (https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/compania-franceza-dbt-printre-cei-mai-vechi-jucatori-pe-piata-de-profil-intra-in-romania-cu-statii-de-incarcare-pentru-masini-electrice-semnand-o-intelegere-cu-un-operator-telecom-18063006)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on May 31, 2018, 06:37:42 AM
Nouă abordare la stațiile pentru mașinilor electrice în România: fără abonament, taxare mai transparentă, prețuri mai mari

Cea mai extinsă rețea națională de încărcare pentru mașini electrice, Renovatio e-charge, renunță la abonamente și tarifează mai transparent încărcarea, începând cu 1 Iunie 2018. Kilowat-ul va fi botezat Unitate pentru ,,a fenta" legislația, iar prețurile sunt mai mari decât cele propuse inițial, astfel că încărcarea unei mașini la aceste stații rămâne la fel de dezavantajoasă pentru utilizator, față de încărcarea acasă, peste noapte. Prețurile per kWh (Unitate) sunt de cel puțin trei ori mai mari la principalele stații din țară, comparativ cu tarifele pentru utilizatorii casnici.

Din dorința de a simplifica lucrurile, Renovatio e-charge și-a revizuit tarifele și acum taxează astfel:

- 1,45 Lei/unitate, încărcare AC. Acest tip de încărcare poate fi accesată cu orice mașină electrică sau hibridă de tip plug-in care are standard de încărcare Type 2. Cei mai câștigați sunt utilizatorii de Renault Zoe Z.E. deoarece versiunile mai noi ale modelului se pot încărca la stații de 43 kW, AC (curent alternativ). Cu alte cuvinte, un Renault Zoe Z.E. poate trage dintr-o priză AC cu putere instalată mare (43 kW) cel mai mult curent pe minut față de alte mașini electrice care au conector Type 2 și care se pot încărca în regim AC.

- 1,95 Lei/unitate, încărcare DC. Acest tip de încărcare rapidă poate fi utilizată pentru orice mașină care are standard de încărcare CCS (BMW i3, Volkswagen e-Golf) sau CHAdeMO (Tesla, Nissan).

0-100/Hotnews (http://0-100.hotnews.ro/2018/05/29/noua-abordare-la-statiile-pentru-masinilor-electrice-in-romania-fara-abonament-taxare-mai-transparenta-preturi-mai-mari/)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on June 17, 2018, 06:59:34 AM
Guvernul alocă marilor primării subvenții de până la 190.000 lei/unitate pentru instalarea de stații de încărcare a vehiculelor electrice

Guvernul va subvenționa cu cel mult 190.000 lei/unitate instalarea de stații de încărcare a vehiculelor electrice de către primăriile municipiilor reședință de județ și de către cea a Capitalei, banii provenind din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră alocate României de către UE și fiind gestionați de către Administrația Fondului pentru Mediu. Instituția a aprobat recent Ghidul de finanțare a "Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice". "Suma maximă finanțată pentru instalarea unei stații de reîncărcare cu putere înaltă este de 190.000 lei, valoare ce reprezintă 90% din totalitatea chelutielilor eligibile", se arată în documentul de fundamentare a Ghidului de finanțare.

Multe detalii pe Profit.ro (https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/guvernul-aloca-marilor-primarii-subventii-de-pana-la-190-000-lei-unitate-pentru-instalarea-de-statii-de-incarcare-a-vehiculelor-electrice-18170305)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: tom_sawyer on July 02, 2018, 08:17:08 PM
Directivă UE: Statul român trebuie să asigure staţii de încărcare pentru maşinile electrice până în 2025

Noi modificări ale Directivei 2010/31/UE intră în vigoare de luna viitoare, iar clădirile rezidenţiale şi nerezidenţiale trebuie să aibă staţii de încărcare electrice până la 1 ianuarie 2025

Oficialii UE au adus modificări acestei directive, iar una dintre acestea prevede că statele trebuie să stabililească cerințele pentru instalarea unui număr minim de puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice pentru toate clădirile nerezidențiale cu peste douăzeci de locuri de parcare până la 1 ianuarie 2025.

De asemenea, "În ceea ce privește clădirile nerezidențiale noi și clădirile nerezidențiale supuse unor renovări majore, care au mai mult de zece locuri de parcare, statele membre se asigură că este instalat cel puțin un punct de reîncărcare în înțelesul Directivei 2014/94/UE a Parlamentului European și a Consiliului (*)", se mai arată în documentul citat.

Statul va trebui să asigure infrastructura necesară unor staţii de încărcare pentru vehicule electrice şi în blocurile cu apartamente, atât cele noi, cât şi cele care sunt supuse unor renovări majore, şi care au mai mult de zece locuri de parcare.

economica.net (http://www.economica.net/directiva-ue--statul-roman-trebuie-sa-asigure-statii-de-incarcare-pentru-masinile-electrice-pana-in-2025_155540.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: tom_sawyer on July 10, 2018, 01:58:28 PM
Quote from: Ionut on March 07, 2018, 08:33:11 AM
Un gigant furnizor chinez de baterii pentru maşini electrice a pus ochii pe Europa

Un furnizor chinez de baterii pentru autovehicule electrice care vrea să construiască o fabrică cu o capacitate suficientă pentru a depăşi producţia Tesla priveşte către Europa, relatează Bloomberg. Contemporary Amperez Technology este pe punctul de a selecta una din trei zone din Uniunea Europeană pentru prima sa fabrică din afara Chinei, a declarat preşedintele companiei Zeng Yuqun. Compania analizează trei zone, din Germania, Ungaria şi Polonia pentru amplasarea fabricii, potrivit unei surse familiare cu planurile companiei.

ZF (http://www.zf.ro/auto/un-gigant-furnizor-chinez-de-baterii-pentru-masini-electrice-a-pus-ochii-pe-europa-17052138)

Au ales Germania:

CATL construieşte în Germania prima sa fabrică europeană unde va produce baterii pentru maşinile electrice

Cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice din China - Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) - va construi prima sa fabrică europeană în Germania, pentru a furniza baterii litiu-ion grupului auto german BMW AG, transmite Reuters.

Contractul privind construirea noii uzine a fost semnat luni, în timpul vizitei în Germania a premierului chinez Li Keqiang.

În prima fază a proiectului vor fi investite aproximativ 240 de milioane de euro, le-a declarat jurnaliştilor Wolfgang Tiefensee, ministrul Economiei din landul Turingia.

Luna trecută, CATL a anunţat că a încheiat un contract important cu BMW şi analizează potenţialele locaţii pentru facilitatea de producere a bateriilor din Europa, iar oficialii din landul Turingia au încurajat compania chineză să folosească o unitate din Erfurt, în estul ţării.

Markus Duesmann, şeful departamentului de achiziţii de la BMW, a declarat că grupul german vrea să preia în următorii ani baterii în valoare de patru miliarde de euro de la CATL. Oficialii chinezi au dat asigurări că fabrica din Erfurt este doar primul lor pas în Europa şi sunt luate în considerare şi alte locaţii.

La fabrica CATL vor fi create aproximativ 600 de locuri de muncă, iar până în 2022 producţia va ajunge la 14 gigavaţi pe oră.

În mai, un alt mare producător auto german, Daimler AG, a plasat o comandă către CATL pentru a achiziţiona bateriile necesare funcţionării maşinilor sale electrice.

În prezent, majoritatea bateriilor pentru vehiculele electrice se produce în Asia, piaţa fiind dominată de firmele nipone Panasonic şi NEC, grupurile sud-coreene LG şi Samsung, de companiile chineze BYD şi CATL, şi de Tesla în SUA.

economica.net (http://www.economica.net/catl-construieste-in-germania-prima-sa-fabrica-europeana-unde-va-produce-baterii-pentru-masinile-electrice_155877.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: tom_sawyer on July 27, 2018, 07:26:26 PM
Enel a obţinut un împrumut de 115 milioane euro de la BEI pentru instalarea a 14.000 de staţii de încărcare a vehiculelor electrice în Italia

Enel X Mobility, subsidiara grupului italian Enel, a obţinut un împrumut în valoare de 115 milioane de euro de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru dezvoltarea infrastructurii de staţii de încărcare a vehiculelor electrice pe întreg teritoriul Italiei în perioada 2018-2022.

Enel şi-a luat angajamentul de contribui în mod semnificativ la dezvoltarea mobilităţii electrice în Italia prin Programul Naţional propriu, ce are ca scop instalarea în toată ţara a 7.000 de staţii de încărcare până în 2020, ajungând la un total de 14.000 până la finalul anului 2022, cu o investiţie totală de aproximativ 300 de milioane de euro.

news.ro (https://www.news.ro/economic/enel-a-obtinut-un-imprumut-de-115-milioane-euro-de-la-bei-pentru-instalarea-a-14-000-de-statii-de-incarcare-a-vehiculelor-electrice-in-italia-1922404627592018071818291621)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: tom_sawyer on August 13, 2018, 05:11:59 PM
Rompetrol deschide o benzinărie cu staţie de încărcare pentru maşini electrice la Bacău, prima din oraş

Rompetrol Downstream – divizia de retail a Grupului KMG International în România, a deschis astăzi o nouă stație Rompetrol în Bacău, pe strada Milcov, numărul 5A, care are, în premieră pentru oraşul din Moldova, un punct de încărcare gratuită a maşinilor electrice.

În premieră pentru Bacău, noua stație este prima unitate de profil dotată cu un punct de încărcare electric, un serviciu oferit gratuit tuturor clienţilor Rompetrol care deţin maşini electrice sau hibride. De asemenea, acest serviciu a fost extins și în stația Rompetrol din strada Republicii, numărul 100", arată compania într-un comunicat.

Alimentarea la punctul de încărcare electric se efectuează prin curent alternativ şi curent continuu de 22 kW, iar capacitatea instalată de 50KW asigură alimentarea în acelaşi timp a două maşini. Asfel, un vehicul electric poate în statiile Rompetrol să-şi încarce bateria până la 80% din capacitatea sa în doar 20 de minute, comparativ cu timpul necesar pentru încărcarea obişnuită – circa 7-8 ore", arată compania.

economica.net (http://www.economica.net/rompetrol-deschide-o-benzinarie-cu-statie-de-incarcare-pentru-masini-electrice-la-bacau-prima-din-oras_157104.html#n)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on October 13, 2018, 09:18:03 AM
Clădirile noi de birouri, cu staţii de încărcare, sunt bune pentru maşinile electrice

Construcţiile de noi clădiri de birouri, de centre comerciale şi inclusiv de cartiere rezidenţiale susţin puternic expansiunea pieţei maşinilor electrice prin implementarea de la început a unei reţele de încărcare. ,,Dezvoltatorii de real-estate ajută infrastructura de încărcare pentru că investesc de la început în reţea şi regăsim peste tot acest trend: toate clădirile noi de birouri şi clădirile comerciale au staţii de încărcare deoarece sustenabilitatea este tot mai importantă", a spus Wolfgang Schulz directorul general al BMW România.

Spre exemplu, cea mai nouă clădire de birouri din Bucureşti, Campus 6.1, construită aproape de intersecţia dintre bulevardele Iuliu Maniu şi Vasile Milea, dispune de zece locuri de parcare cu staţii de încărcare pentru maşini electrice, iar potrivit lui Andrei Ivan, project manager în cadrul Skanska, declara faptul că sistemul electric al clădirii a fost proiectat astfel încât în viitor să poată fi instalate mai multe staţii de încărcare, pe mai multe locuri de parcare. ,,Noi am semnat un parteneriat cu cei de la Amber Gardens, un proiect rezidenţial din zona de nord a Bucureştiului, dezvoltat utilizând soluţii de reducere a consumului de energie. Ei promovează maşinile electrice BMW i3 şi noi susţinem instalarea staţiilor de încărcare în cadrul proiectului. Avem valori comune şi astfel a luat naştere parteneriatul şi noi deja vindem maşini acolo", a declarat directorul general al BMW Group România.

ZF (https://www.zf.ro/proprietati/cladirile-noi-de-birouri-cu-statii-de-incarcare-sunt-bune-pentru-masinile-electrice-17553822)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: tom_sawyer on October 29, 2018, 09:07:23 PM
Kaufland și Renovatio inaugurează primul hub de încărcare rapidă pentru automobilele electrice din România și Europa de Est

Kaufland și Renovatio inaugurează primul hub de încărcare rapidă pentru automobilele electrice din România și Europa de Est. Acesta este situat în parcarea magazinului Kaufland de pe Strada Barbu Văcărescu, nr. 120-144 din București.

Hub-ul oferă posibilitatea încărcării simultane a 6 vehicule electrice, noutatea și principalul beneficiu al lui fiind ca 3 dintre acestea se vor putea încărca în regim rapid, la o putere de maxim 50kW. În acest fel, majoritatea modelelor electrice prezente pe piața din România vor putea ajunge la 80% din capacitatea bateriei, în mai puțin de o oră. În completarea stațiilor de încărcare rapidă, sunt disponibile 3 puncte de încărcare semi-rapidă, cu o putere de 22kW.

Stațiile din cadrul hub-ului sunt compatibile cu toate tipurile de vehicule 100% electrice și hibride plug-in, au un regim de funcționare non-stop și, conform angajamentului de la începutul acestui an, costurile încărcărilor sunt suportate în totalitate de către Kaufland România.

Și cum grija față de mediu este o prioritate pentru Kaufland, în magazine, și implicit pentru încărcarea bateriilor mașinilor electrice, este folosită peste 95% energie din surse regenerabile. Rețeaua Renovatio e-charge numără, în prezent, 92 puncte de încărcare în 38 de locații din care 62 puncte de încărcare sunt instalate în 23 de locații Kaufland.

http://newsby.marianandrei.com/kaufland-renovatio-incarcare-electrice/ (http://newsby.marianandrei.com/kaufland-renovatio-incarcare-electrice/)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Mamutu on November 06, 2018, 11:34:08 AM
S-au deschis punctele de încărcare a mașinilor electrice construite de primăria Cluj. Deocamdată gratis cu aplicația Polyfazer.
In perspectiva cei de la Vivo-Polus mi-au răspuns la o întrebare și mi-au confirmat ca sunt in negocieri pentru construirea in parcarea lor de puncte de incarcare.

https://ziuadecj.realitatea.net/administratie/poftiti-la-alimentarea-gratuita-a-masinilor--179576.html
Title: Re: Electromobilitate
Post by: tom_sawyer on November 11, 2018, 12:33:31 AM
Germania: Guvernul alocă un miliard de euro pentru producţia de baterii destinate automobilelor electrice

Guvernul german a pus deoparte un miliard de euro pentru a sprijini un consorţiu de companii germane care vor să producă celule de baterii destinate automobilelor electrice şi de asemenea intenţionează să finanţeze un centru de cercetare care va dezvolta o nouă generaţie de baterii solide, au declarat vineri pentru Reuters mai multe surse din apropierea acestui dosar.

Sursele citate de Reuters susţin că printre companiile care poartă discuţii cu ministrul german al Economiei, Peter Altmaier, cu privire la construirea unei uzine se numără producătorul german de baterii VARTA Microbattery, gigantul din domeniul chimiei BASF şi subsidiara Ford din Germania, Ford-Werke GmbH.

economica.net (http://www.economica.net/germania-guvernul-aloca-un-miliard-de-euro-pentru-productia-de-baterii-destinate-automobilelor-electrice_160944.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on November 14, 2018, 06:53:00 AM
Enel investeşte 20 de milioane de euro în 2.500 de puncte de încărcare pentru maşini electrice

Enel X România, companie membră diviziei de servicii avansate de energie a Grupului Enel, a lansat marţi un plan de dezvoltare de infrastructură, cu o investiţie de 15 – 20 milioane euro, pentru instalarea a circa 2.500 de puncte de încărcare a maşinilor electrice. Punctele de încărcare prevăzute în planul de mobilitate electrică vor fi instalate, începând cu 2019, în toate regiunile României, pe principalele drumuri din ţară, precum şi în majoritatea marilor oraşe. Primele puncte de încărcare vor fi instalate în 2019 în Bucureşti, Timişoara şi Constanţa. Planul acoperă toate zonele României, astfel încât poziţionarea şi instalarea infrastructurii de încărcare să fie adaptată creşterii gradului de utilizare a vehiculelor electrice la nivelul gospodăriilor, al instituţiilor, precum şi în rândul companiilor, ca urmare a cererii pentru flote.

Circa 300 de puncte încărcare urmează să fie instalate în 2019. Enel X România va oferi serviciul de instalare de infrastructură de încărcare către "Partenerii de Reîncărcare", cum ar fi centre comerciale, supermarketuri, restaurante şi hoteluri care doresc să atragă utilizatorii de vehicule electrice. Instalarea şi mentenanţa infrastructurii de încărcare nu presupune costuri pentru parteneri, în schimbul punerii la dispoziţie a locurilor de parcare. Compania oferă un serviciu similar municipalităţilor care sunt interesate de îmbunătăţirea calităţii aerului prin încurajarea mobilităţii electrice.

Infrastructura care va fi dezvoltată în România se bazează pe soluţiile de încărcare noi, inteligente, ale diviziei globale Enel X. Acestea sunt echipamente modulare, scalabile, livrabile "la cheie" către consumatorii individuali, companii şi instituţii. Este prevăzută instalarea de staţii cu putere de 22 kW (Quick), 50 kW (Fast) şi peste 150 kW (Ultrafast).

ZF (https://www.zf.ro/companii/energie/enel-investeste-20-de-milioane-de-euro-in-2-500-de-puncte-de-incarcare-pentru-masini-electrice-17643080)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on December 08, 2018, 07:46:52 AM
ZF Live. Alexandru Teodorescu, CEO al Renovatio. Vrem să dublăm numărul staţiilor de încărcare electrică în 2019, să ajungem la 200 de staţii

Renovatio, compania care acti­vează în industria regenerabilă, pune la dispoziţie peste 100 de staţii de încăr­care electrică în toată ţara pentru cele 2.000 de autovehicule electrice şi hi­bride plug-in, care rulează pe şoselele Ro­mâniei, iar pentru anul viitor compania vrea să dubleze numărul lor, po­trivit lui Alexandru Teodorescu, CEO al Renovatio. Declaraţia a fost făcută în cadrul emisiunii de business ZF Live.

,,Avem peste 100 de puncte de încărcare electrică în toată ţara, dintre care 30 sunt rapide (se încarcă în jumătate de oră până la 80%). În viitor vrem să acoperim toată ţara. Ţinta principlă sunt staţiile de încărcare electrică normală, în zona mallurilor, supermarketurilor şi a spaţiilor co­merciale. Pe de altă parte, pentru clienţii care au businessuri, ne gândim să amplasăm spaţii de încărcare rapidă în jurul biroului. Anul viitor ne dorim să dublăm numărul staţiilor de încărcare electrică, să ajungem la 200 de staţii", a spus Alexandru Teodorescu, CEO al Renovatio.

ZF (https://www.zf.ro/companii/zf-live-alexandru-teodorescu-ceo-al-renovatio-vrem-sa-dublam-numarul-statiilor-de-incarcare-electrica-in-2019-sa-ajungem-la-200-de-statii-17764533)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on December 15, 2018, 07:44:07 AM
VIDEO. Primăria Capitalei face paşi timizi pentru combaterea aerului poluat: PMB anunţă că a montat şapte staţii de încărcare electrică

Primăria Capitalei a inaugurat, vineri, 7 staţii de încărcare a maşinilor electrice, în mai multe locuri din oraş, patru dintre acestea fiind amplasate în parcarea de lângă Palatul Copiilor. Costul pentru o încărcare completă a unei maşini este de aproximativ 30 de lei. ,,Înregistrăm azi o premieră, chiar dacă este una timidă, este una importantă, pentru aplicarea atât a Planului de Mobilitate Urbană din Capitală, cât şi a Planului Integrat de Calitate a Aerului, şi inaugurăm şapte staţii de încărcare a maşinilor elecrice, în trei parcări de pe raza sectorului 4. Timp de doi ani, Primăria Capitalei, prin Compania Municipală Energetica, va amplasa 300 de astfel de staţii de încărcare pentru maşinile electrice, programul valorând în total 15 milioane de euro", a declarat, vineri, primarul general, Gabriela Firea, care a aprticipat la inaugurarea staţiilor de la Palatul Copiilor.

,,Până la jumătatea anului viitor vom mai monta încă 40 de staţii pentru încărcarea maşinilor electrice, în câteva punce ale Capitalei, şi mă refer la Piaţa Victoriei, la Piaţa Universităţii, la Obor, La Alba Iulia, la Ateneu, la Operă. În România nu sunt foarte multe, din păcate, maşini electrice, în jur de 1600, dintre care 900 sunt în Capitală, dar cred că acest început, timid, trebuie să fie unul simbolic şi trebuie să fie de durată pentru că este o necesitate (...) Treptat, trebuie să renunţăm la toate tipurile de autovehicule care sunt poluante", a mai declarat Gabriela Firea.

ZF (https://www.zf.ro/auto/video-primaria-capitalei-face-pasi-timizi-pentru-combaterea-aerului-poluat-pmb-anunta-ca-a-montat-sapte-statii-de-incarcare-electrica-17786126)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: voicul on December 28, 2018, 07:04:33 PM
Tesla vine în România, în 2019. Informația a fost confirmată de Elon Musk pe Twitter

București, Craiova și Brăila. Sunt primele trei orașe din România unde Tesla va instala câte un Supercharger - sistemul de încărcare rapidă a automobilelor electrice, inventat de producătorul american. Informația apare pe site-ul oficial al companiei și a fost confirmată pe Twitter, chiar de CEO-ul Elon Musk, într-o discuție cu un român.

Vestea vine, după ce, în octombrie, s-au purtat negoicieri între reprezentanți Tesla și George Maior, ambasadorul României în SUA, care a prezentat, într-o întâlnire de lucru, măsurile implementate de țara noastră în domeniul energiei regenerabile.

Pe site-ul companiei, informația despre cele trei orașe a fost postată de ceva timp, fără a fi precizată însă data exactă la care au de gând americanii să-și extindă rețeaua de super-încărcătoare și la noi în țară.

Acum vestea că aceste sisteme rapide de încărcare vor exista în toată Europa a fost confirmată oficial de Elon Musk, pe contul de Twitter. Miliardarul spune că se va întâmpla în 2019.

Restul pe: https://www.digi24.ro/stiri/economie/tesla-vine-in-romania-in-2019-informatia-a-fost-confirmata-de-elon-musk-pe-twitter-1056223
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Cuneo on January 12, 2019, 08:55:48 PM
Timișoara va avea stații de reîncărcare pentru mașini electrice. Avem 25 de vehicule electrice și 318 hibride în oraș

http://www.tion.ro/timisoara-va-avea-statii-de-reincarcare-pentru-masini-electrice-avem-25-de-vehicule-electrice-si-318-hibride-in-oras/2177669
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 16, 2019, 09:00:24 AM
DOCUMENT Noua schemă de ajutor de stat: Vor primi subvenție firmele care investesc o sumă minimă în stații de încărcare electrice. Autoritățile promit ajutor pentru 1.000 de firme

Noua schemă de ajutor de stat privind stimularea amplăsării de stații de încărcare a autovehiculelor electrice și electrice hibrid pulg-in, anunțată de Profit.ro și aflată în stadiu de aprobare la Comisia Europeană, va putea fi accesată de firmele care investesc în domeniu peste 200.000 euro. Autoritățile promit subvenții pentru circa 1.000 de firme. De ce este important: Este vorba despre o subvenție nouă, având în vedere că, în prezent, programele Rabla și Rabla plus acordă subvenții pentru achiziția de autovehicule noi, electrice sau hibrid, iar Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi propune dezvoltarea și susținerea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic, respectiv stații de reîncărcare pentru vehicule electrice.

Proiectul se afla la finele anului trecut în stadiu de prenotificare la Bruxelles, dar acum autoritățile de la București așteaptă de la Comisia Europeană chiar aprobarea acestei scheme de ajutor, conform unui document oficial al Ministerului Mediului.

Profit.ro (https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/document-noua-schema-de-ajutor-de-stat-vor-primi-subventie-firmele-care-investesc-o-suma-minima-in-statii-de-incarcare-electrice-autoritatile-promit-ajutor-pentru-1-000-de-firme-18815936)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 19, 2019, 02:57:43 PM
MDRAP vrea să cumpere 51 de autobuze electrice în valoare de peste 140 de milioane lei

Pe lângă acestea, ministerul mai vrea să achiziţioneze, prin licitaţie deschisă, 15 staţii de încărcare rapidă şi 51 staţii de încărcare lentă în Alba Iulia, Buzău, Constanţa şi Ploieşti.

ZF (https://www.zf.ro/auto/mdrap-vrea-sa-cumpere-51-de-autobuze-electrice-in-valoare-de-peste-140-de-milioane-lei-17845029)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 23, 2019, 07:32:33 AM
Unde încarci o mașină electrică în 2019 și cât costă. E România pregătită pentru electromobilitate?

Rețeaua de încărcare pentru mașini electrice din România se îndreaptă cu pași repezi spre ieșirea din faza de pionierat: în toate orașele importante din țară există cel puțin câteva puncte de încărcare de putere medie (22 kW) și minimum o stație rapidă (50 kW). Așadar, în acest articol vei găsi informații despre unde încarci o mașină electrică în 2019 și cât costă să faci asta. Din capul locului e bine să știi că 1 kWh = 0,5 Lei, în medie, pentru un consumator casnic. Înmulțești această sumă în Lei cu capacitatea bateriei mașinii electrice care te interesează și afli cât costă, acasă, o încărcare. Mai multe detalii sunt în acest articol.

Detalii multe in 0-100/Hotnews (https://0-100.ro/2019/01/22/unde-incarci-o-masina-electrica-in-2019-si-cat-costa-e-romania-pregatita-pentru-electromobilitate/)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: ghrt on January 23, 2019, 08:27:23 PM
Ce aiurea! Sunt sigur pierderi importante, cred că minim 20%, dacă ai cablu foarte lung şi amperaj mare chiar mai mult.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on January 24, 2019, 09:29:34 AM
Pe lângă maşini, VW vrea acum să vândă şi electricitate

Copiind Tesla, producătorul auto german va construi o reţea europeană de staţii de încărcare şi va comercializa electricitate, precum şi staţii de încărcare a maşinilor electrice pentru acasă, scrie Handelsblatt. VW a creat o nouă divizie, Elli, pentru distribuirea de electricitate din surse regenerabile către staţii de încărcare pentru autovehicule electrice, dar şi pentru alte servicii. Crearea Elli vine cu un an înaintea punerii în aplicare a planurilor companiei de comercializare a unei noi serii de autovehicule electrice.

ZF (https://www.zf.ro/business-international/pe-langa-masini-vw-vrea-acum-sa-vanda-si-electricitate-17849837)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Mamutu on February 16, 2019, 08:28:11 AM
Guvernul investește in 350 de stații de incarcare rapida pentru taxiuri.
E o idee foarte buna, mașinile electrice se pretează excelent ca taxi.

Ah, nu la noi ci in Marea Britanie , acolo s-au introdus taxiuri hibride produse de Geely (firma chineza care deține și Volvo).

https://insideevs.com/uk-government-invests-in-charging-points-for-electric-taxis/
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on February 16, 2019, 09:22:21 AM
,,Confesiunile" unei stații de 50 kW: cum și cât încarcă un român mașina electrică

A doua stație de 50 kW destinată încărcării mașinilor electrice inaugurată în România București furnizează date interesante despre modul în care șoferii utilizează infrastructura de alimentare: cum și cât încarcă, cum a evoluat consumul la stație în raport cu creșterea pieței de mașini electrice (și plug-in hybrid). Stația este una ABB, instalată în curtea Băneasa Business and Technology Park, pentru a deservi în principal mașinile de test drive BMW Group România (importatorul – n.r.), însă accesul la ea a fost mereu liber și gratuit, non stop, pentru orice utilizator de mașină electrică, de la orice marcă.

Detalii multe pe 0-100.ro (https://0-100.ro/2019/02/14/confesiunile-unei-statii-de-50-kw-cum-si-cat-incarca-un-roman-masina-electrica/)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on February 21, 2019, 09:14:00 AM
Statul promite 600 de puncte de încărcare pentru maşini electrice până anul viitor, plus câte o staţie la fiecare 100 de kilometri pe drumurile naţionale

,,Anul acesta vrem să finalizăm insfrastructura de staţii de încărcare. Programul este împărţit în două, iar una dintre părţi este pentru autorităţi locale, ca în municipiile de judeţ să instalăm undeva la 600 de puncte de încărcare. Sunt 22 de municipii care au depus proiecte, iar până la sfârşitul anului o parte vor fi deja finalizate. Vor fi staţii de încărcare în parcări publice. Până anul următor toate muncipiile vor avea aceste puncte de încărcare", explică Cornel Brezuică, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, în cadrul ZF Power Summit 2019. ,,De 9-10 luni lucrăm cu Comisia Europeană şi Consiliul Concurenţei pentru o schemă de sprijin în vederea realizării infrastructurii la nivel naţional pe drumuri naţionale şi autostrăzi, atâtea câte avem. Vom realiza o staţie la fiecare 100 de kilometri. Deci toată România va fi împânzită de instalaţii de peste 500 KW. Nu ne uităm la o putere mică petnru că nu are rost", specifică Brezuică.

ZF (https://www.zf.ro/companii/energie/statul-promite-600-de-puncte-de-incarcare-pentru-masini-electrice-pana-anul-viitor-plus-cate-o-statie-la-fiecare-100-de-kilometri-pe-drumurile-nationale-17883733)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on February 26, 2019, 07:08:44 AM
Cum arată cel mai nou lanţ de "benzinării" pentru maşinile electrice? La finalul anului viitor, vor exista 40 de astfel de unităţi

E.ON Energie România, unul dintre cei mai mari furnizori de utilităţi la nivel local, a deschis, în Iaşi, în cadrul unei benzinării MOL, o staţie de încărcare rapidă pentru maşinile electrice, parte a proiectului NEXT-E din care cele două companii fac parte. Aceasta este cea de-a cincea staţie din cele 19 pe care E.ON le are în dezvoltare, alte 21 de unităţi urmând să fie realizate de MOL, cele 40 de unităţi, toate parte a proiectului regional NEXT-E, urmând să fie puse în funcţiune până la finalul anului viitor. În total, proiectul NEXT-E este format din 252 de unităţi, acestea urmând a fi amplasate în şase ţări din Europa Centrală şi de Est. În cadrul staţiilor cu încărcare rapidă, timpul mediu de încărcare a unei maşini electrice va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie.

ZF (https://www.zf.ro/auto/cum-arata-cel-mai-nou-lant-de-benzinarii-pentru-masinile-electrice-la-finalul-anului-viitor-vor-exista-40-de-astfel-de-unitati-17889327)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on March 08, 2019, 07:44:16 AM
Tesla pregătește extinderea rețelei Supercharger inclusiv în România. Orașele din țară unde vor fi deschise primele stații de încărcare ultrarapidă

Tesla vrea să își extindă rețeaua Supercharger de stații de încărcare rapidă în Europa și estimează că va ajunge la o acoperire de 99% pe continent până la finele anului, scenariu care presupune, cel puțin teoretic, și lansarea primelor superchargere în România. Europa de Est a fost ocolită până acum de producătorul auto american, România, la fel ca alte state din regiune, printre care Bulgaria și Serbia, aflându-se pe "lista de așteptare" de mai mulți ani. Conform planurilor companiei, care au fost reiterate în fiecare an începând cel puțin cu anul 2015, București, Galați și Craiova vor fi primele orașe românești care vor găzdui stații de încărcare Supercharger. Tesla nu a avansat nici de această dată un termen concret în privința lansării celor trei stații. Pe harta globală a superchargerelor, în dreptul stațiilor pregătite pentru România, este menționat însă că acestea vor fi deschise "în curând".

Profit.ro (https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/tesla-pregateste-extinderea-retelei-supercharger-inclusiv-in-romania-orasele-din-tara-unde-vor-fi-deschise-primele-statii-de-incarcare-ultrarapida-18930292)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on March 10, 2019, 10:02:27 AM
Tesla se pregăteşte de o nouă revoluţie: Compania va lansa pe piaţă o nouă tehnologie, care va încărca maşinile electrice în 15 minute

Tesla va lansa de luna viitoare încărcătorul Supercharger V3, noua tehnologie este capabilă să dubleze numărul de KW pe care încărcătoarele de până acum le puteau livra. Noul încărcător este construit să reducă timpul de alimentare al maşinilor electrice la 15 minute, scrie Bloomberg. Primul model de Supercharger V3 va intra pe piaţă din luna aprilie a acestui an, iar după lansarea în America de Nord, tehnologia va fi livrată în Europa şi în regiunea Asia-Pacific. Produsul creat de Tesla este capabil să ofere 250 de KW într-o singură sesiune de alimentare, în timp ce încărcătoarele de până acum puteau livra doar 120 de KW.

ZF (https://www.zf.ro/auto/tesla-se-pregateste-de-o-noua-revolutie-compania-va-lansa-pe-piata-o-noua-tehnologie-care-va-incarca-masinile-electrice-in-15-minute-17902802)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Liviu M on March 10, 2019, 10:56:35 AM
Pe hartie suna bine. Sa vedem ce vor zice sarmele din care statia va trage cei 250 kW.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Mamutu on March 10, 2019, 05:37:52 PM
Încărcarea la 250kw va funcționa se pare la niveluri mici de încărcare a bateriei, între 10 și 25%, apoi va scădea, dar va permite scurtarea timpilor de oprire la încărcătoarele Tesla care vor fi tot mai aglomerate. Modelele S și X nu por încarca așa de repede.
Pana una alta se testează la încărcătoarele de la fabrica din Fremont de către mașinile angajaților. Dacă nu vor fi probleme in câteva luni, se pare, va intra la stațiile Tesla.

https://cleantechnica.com/2019/03/08/supercharger-v3-shocking-power-smart-strategy-by-tesla-charts/
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on April 01, 2019, 09:58:54 AM
Reţeaua de staţii de încărcare pentru maşinile electrice începe să prindă contur: E.ON adaugă pe harta locală două unităţi, la Suceava şi Roman

E.ON Energie România, unul dintre cei mai mari furnizori de utilităţi la nivel local, a deschis două staţii de încărcare rapidă pentru maşinile electrice în oraşele Suceava şi Roman, iniţiativa făcând parte din proiectul NEXT-E, cofinanţat din fonduri europene, prin care compania şi-a propus să instaleze la nivel local 19 unităţi de încărcare rapidă a autovehiculelor, alte 21 urmând să fie instalate de către MOL, unul dintre partenerii proiectului. Cele două staţii de încărcare de la Suceava şi Roman, care au urcat la şapte numărul de unităţi funcţionale instalate de companie pe plan local, au o putere maximă de 93 kW. Astfel, timpul mediu de încărcare a unei maşini electrice va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie.

ZF (https://www.zf.ro/companii/energie/reteaua-de-statii-de-incarcare-pentru-masinile-electrice-incepe-sa-prinda-contur-e-on-adauga-pe-harta-locala-doua-unitati-la-suceava-si-roman-17992465)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Ionut on April 18, 2019, 07:32:11 AM
O chestiune de strategie internationala, dar se aplica perfect in Romania:




Gareth Dunsmore, Nissan: următoarea mare miză este să avem și infrastructură de putere mică pentru mașinile electrice

Nissan comercializează deja de aproape zece ani mașini electrice, iar experiența câștigată pe parcurs arată cât de importantă este în definitiv pentru client implicarea producătorului auto în crearea de infrastructură de încărcare, dar și în a găsi cele mai bune soluții de încărcare. În acest sens următoarea mare miză este crearea unei infrastructuri de putere mică pentru încărcarea mașinilor electrice, astfel încât oricând mașina stă, să fie conectată la o priză banală, priză care se va dovedi suficientă pentru utilizatorul mașinii și, în același timp, ușor și ieftin de instalat în parcări, a declarat Gareth Dunsmore, director în cadrul Nissan responsabil de autovehicule electrice, în cadrul unei mese rotunde, la Salonul Auto de la Geneva (5-17 Martie).

Hotnews (https://economie.hotnews.ro/stiri-auto-23092761-gareth-dunsmore-nissan-urmatoarea-mare-miza-este-avem-infrastructura-putere-mica-pentru-masinile-electrice.htm)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Mamutu on June 08, 2019, 09:16:43 AM
Daca tot e forumul de infrastructura, articolul de mai jos detaliaza necesarul unei statii de incarcare rapida pentru masinile electrice.
1km=1000m cabluri!
Fastned e o retea de incarcare din Olanda care se extinde in Germania si UK si poate incarca pana la 350KW/h (daca si masina poate sa traga atata - deocmandata numai Porsche Taycan ar avea posibilitatea asta). Statiile au panouri solare pe acoperis pentru a mai produce si local ceva din energia transferata masinilor. Pret 0,59EUR/KWh fara abonament, 0,35 cu abonament. Asta iese cam la 5,25Eur/100Km (in Olanda Benzina costa 1,8Eur/l, motorina 1,5) iese echivalentul a 3l/100km de benzina!
In Olanda se estimeaza procentul de vanzari de electrice pentru anul acesta la 10%!
Tesla a anuntat si ea deschiderea versiunii 3 de statii de incarcare cu transfer de pana la 250KW/h (deocamdata in California).

https://insideevs.com/news/353022/fastned-1000-meters-cable-ducts-charging-station/

https://fastned.nl/en/
Title: Re: Electromobilitate
Post by: voicul on June 12, 2019, 04:22:02 PM
Veşti bune pentru deţinătorii sau doritorii de maşini electrice: Guvernul a adoptat un memorandum pentru finanţarea reţelei de staţii de alimentare electrică

Guvernul a adoptat, miercuri, un memorandum care vizează finanţarea reţelei de staţii de alimentare pentru maşini electrice pe autostrăzi, drumuri naţionale şi europene, informează Ministerul Mediului. Bugetul aferent anului 2019 este 92 milioane de lei.

Guvernul a adoptat, miercuri, la propunerea Ministerului Mediului, Memorandumul necesar aprobării schemei de ajutor de stat pentru dezvoltărea infrastructurii de alimentare a maşinilor cu energie electrică pe autostrăzi, drumuri naţionale şi europene, pentru reducerea la minimum a dependenţei de combustibilii.

"Iată că România face încă un pas important către eco-mobilitate. Această schemă de ajutor de stat vine în completarea măsurilor pe care deja le-am luat în acest scop: cel mai consistent stimulent financiar din Europa pentru maşini electrice – 10.000 euro şi programul de finanţare pentru staţii de încărcare în reşedinţele de judeţ. Prin această nouă linie de finanţare, transportul electric pe distanţe lungi va deveni o realitate şi în România. După aprobarea acestui memorandum, estimăm că în toamnă vom lansa sesiunea de finanţare pentru acest nou program", a declarat Graţiela Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministrul Mediului.

Potrivit sursei citate, bugetul alocat schemei de ajutor de stat, pe parcursul celor 6 ani de valabilitate, este de 250 milioane lei, iar bugetul aferent anului 2019 este de 92 milioane lei. Schema se adresează unui număr de 600 potenţiali beneficiari, cu un număr mediu anual de 86 de beneficiari. Beneficiarii măsurii de finanţare sunt operatorii economici, ce activează în toate sectoarele/domeniile de activitate.

,,În ceea ce priveşte durata schemei de ajutor de stat, aceasta va fi aplicată până la 31 decembrie 2025, perioadă în care pot fi selectaţi beneficiarii şi în care se pot semna contractele de finanţare nerambursabilă, plăţile în cadrul contractelor semnate urmând a se efectua până la 31 decembrie 2027. Fiecare instalaţie va avea 2 puncte de încărcare, cu o putere de peste 50 kw/punct. Infrastructura de alimentare a autovehiculelor cu energie electrică se va amplasa pe autostrăzi, drumuri naţionale şi europene, la o distanţă de cca. 100 km una de cealaltă", se mai arată comunicatul Ministerului Mediului.

Schema de ajutor de stat va fi administrată de Administraţia Fondului pentru Mediu, iar aprobarea Ghidului de finanţare a programului se face prin Ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.


https://www.gandul.info/financiar/vesti-bune-pentru-detinatorii-sau-doritorii-de-masini-electrice-guvernul-a-adoptat-un-memorandum-pentru-finantarea-retelei-de-statii-de-alimentare-electrica-18167210
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Dominik on February 07, 2020, 01:43:33 PM
CNAIR anunță persoanele interesate că, până în 16 februarie 2020, se desfășoară procesul de consultare de piață privind Caietul de Sarcini pentru realizarea proiectului "Instalarea stațiilor de reîncarcare pentru vehicule electrice în anumite Spații pentru Servicii situate pe Autostrada #A1, tronsoanele Nădlac - Timișoara – Sibiu și Pitești - București și pe Autostrada A2, București – Constanța".
Documentele și informațiile referitoare la desfășurarea procesului de consultare a pieței se regăsesc pe pagina web a companiei (www.cnadnr.ro) la secțiunea "Transparență"/"Achiziții Publice"/"Centralizatorul achizițiilor publice" (ID 1310).

DRDP Timişoara
Title: Re: Electromobilitate
Post by: ghrt on February 07, 2020, 05:22:04 PM
În sfârşit o veste bună. Câteva prize în fiecare parcare şi un sistem de informare şi rezervare online ar oferi multă siguranţă.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: horyatm on September 30, 2020, 11:20:24 AM
https://www.romania-insider.com/Watto-e-vehicle-stations-potential-funding0sept-2020?fbclid=IwAR0w2QwPj77RrWjf_ZXMSd_yRoXOqOyydDCP2UHyU1dGRrgNfCc6GTL_c5A (https://www.romania-insider.com/Watto-e-vehicle-stations-potential-funding0sept-2020?fbclid=IwAR0w2QwPj77RrWjf_ZXMSd_yRoXOqOyydDCP2UHyU1dGRrgNfCc6GTL_c5A)

Romanian start-up Watto, which is building a regional network of ultra-fast charging stations for electric vehicles, has started talks with investors for the second round of financing, worth EUR 5 million.

The company will use the money to start building the network's first two locations, which could be ready in the first half of 2022, explained Daniel Pintilie, CEO of Watto.
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on September 30, 2020, 03:57:33 PM
Nici nu știu unde să pun asta. Inițial am zis că pe aria de Constanța, dar apoi am înțeles că e ceva national sau chiar european. Așa că, fiind vorba de electrice, pun aici:



(GPS) (http://maps.google.com/maps?q=44.203023299722226,28.6491696)
(https://i.imgur.com/qfBKUJVh.jpg) (https://i.imgur.com/qfBKUJV.jpg)


Powered by API/PUM imgur uploader (http://proinfrastructura.ro/poze.html)

Nu am făcut legătura între săpătura in asfalt cu ditamai copex-ul și "scrumiera" asta. Abia după ce am văzut scrisul, EnelX și am căutat pe net am aflat că de fapt e statie de încărcare. Mai multe detalii pe site-ul EnelX (https://www.enelx.com/ro/ro/news-and-media/news/installation-charging-stations-electric-vehicles-romania), sincer, nu am citit tot ce scrie acolo și nici nu vreau să le fac reclamă (eu am plecat de la ei la alt furnizor, nu de prea mult bine).
Oricum, chestia asta e un Juice Pole, de 22 kW, capabil să încarce 2 mașini simultan.

https://www.youtube.com/watch?v=RaQOzINvY3Y (https://www.youtube.com/watch?v=RaQOzINvY3Y)

Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on May 14, 2021, 08:55:43 PM
De când am postat mai sus (anul trecut), stația EnelX de lângă mine a devenit funcțională. Dar nu cred că a încărcat vreodată cineva acolo pentru că parcarea e mereu ocupată cu mașini cu ICE. Nici nu e vreun semn că ar exista stația asta, nici nu e vreun semn de rezervat pentru cei ce încarcă. Mă întreb, care a fost ideea celor de la Enel dacă stația nu poate fi folosită. Doar așa, să fie la număr?
De curiozitate, chiar am descărcat aplicația lor să văd dacă apare pe hartă. E acolo. Dar nicio informație despre tipul de conector, putere, etc. Am vrut să mă loghez chiar, dar în momentul în care mi-a cerut CNP-ul am renunțat și am intrat doar ca "guest". Pentru ce are nevoie o aplicație de încărcare de CNP-ul meu?

(GPS) (http://maps.google.com/maps?q=44.203130799722224,28.6490556)
(https://i.imgur.com/oqwlJirh.jpg) (https://i.imgur.com/oqwlJir.jpg)


(https://i.imgur.com/JC3liPAh.jpg) (https://i.imgur.com/JC3liPA.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)


Powered by API/PUM imgur uploader (http://proinfrastructura.ro/poze.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Cristi N on May 15, 2021, 10:02:10 AM
Probabil actele sunt uitate pe undeva prin vreun sertar. Enelul se misca greu by default dar cred ca de data asta ii concureaza si primaria la capitolul lentoare. ;)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on May 15, 2021, 12:59:07 PM
Cred că ai dreptate. Din păcate stația de lângă mine nu e singurul loc unde sunt probleme. Am căutat un pic pe plugshare și am dat de review-uri pentru stația de la Spital, tot Enel. Unul din ele e delicios: stația e pusă în dreptul parcării pentru handicap, omul a vrut să încarce și au venit gardienii publici să îl amendeze :bash:


(https://i.imgur.com/wvvGdt7h.jpg) (https://i.imgur.com/wvvGdt7.jpg)


Powered by API/PUM imgur uploader (http://proinfrastructura.ro/poze.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: dumbravaandrei on May 18, 2021, 08:34:54 PM
In general in Constanta este o vraiste... si in portul turistic stau ICE-urile la greu la statia de 50kw. acum 2 saptmani m-am enervat si am sunat la politie.
Iar la Constanta politia isi merita din plin titulatura de "cap de creta".
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on May 19, 2021, 11:36:30 AM
He, he, s-a auzit mai sus și s-au apucat de ele. Sunt curios dacă și la spital fac asta:

(GPS) (http://maps.google.com/maps?q=44.203229,28.6489437)
(https://i.imgur.com/fymWvSGh.jpg) (https://i.imgur.com/fymWvSG.jpg)


Powered by API/PUM imgur uploader (http://proinfrastructura.ro/poze.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: TibiV on May 19, 2021, 01:28:09 PM
Am impresia ca sunt mult mai multi (si mai "smecheri") cei care citesc forumul decat ne imaginam noi...  ;)

PS
Sunt convins ca in legislatia rutiera NU exista nici o reglementare "este interzisa parcarea masinilor cu MT/ICE pe locurile destinate realimentarii automobilelor electrice".
Avem interdictii de parcare in intersectie, pe pod, sub pod, pe locurile pentru handicapati, in statiile de transport in comun, pe calea ferata, pe trotuar, pe Luna si pe Marte...
Dar interdictie pentru parcare pe locurile pentru alimentarea electricelor sigur nu avem...

Legile au fost scrise de aia care se bucurau ca au Moskwitch / Moskwich negru...
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on May 19, 2021, 02:19:52 PM
De acord cu tine, nu există interdicția in lege. Dar există posibilitatea ca locul/locurile respective să fie închiriate de către firma care are încărcătorul și atunci ei pot restricționa accesul. Cel puțin la noi în oraș sunt foarte multe parcări închiriate de saloane de coafură, notariate, boutique, cabinete medicale, etc. (adică cei care au sediul în apartamente la parter sau spații comerciale de bloc).
De asemenea, poate fi făcută o HCL pentru asta (interdicția, sau mai bine zis accesul doar autovehiculelor care încarcă, pentru că și eu am hibrid, dar nu se încarcă, scot un cablu din portbagaj și îl agăț de încărcător, mulți văd, puțini cunosc  ;)), așa cum la noi EV și hibridele parcau gratuit (nu știu dacă mai există asta, regulamentul parcărilor e in aer, cred că pentru a doua oară) tot prin HCL.

Cred că era vorba de Volga. Moskvich-ul era mai banal. Cel puțin 406 sau 408 (nu mai țin minte). LE: 407
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on May 19, 2021, 05:34:10 PM
Și se pare că și la spitalul județean se vor apuca de vopsit (știți unde, acolo unde trebuie să ai handicap ca să poți încărca, altfel iei amendă). Dacă mai fac din astea, gardienii publici vor merita trofeul Kitsune.

(GPS) (http://maps.google.com/maps?q=44.186874499999995,28.641219599722223)
(https://i.imgur.com/E7o5oSMh.jpg) (https://i.imgur.com/E7o5oSM.jpg)


Powered by API/PUM imgur uploader (http://proinfrastructura.ro/poze.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: kitsune on July 04, 2021, 12:07:02 PM
După săptămâni întregi de nefolosire, azi stația era plină. Cred că s-au vorbit

(GPS) (http://maps.google.com/maps?q=44.203056799722226,28.64921119972222)
(https://i.imgur.com/dgJdFLJh.jpg) (https://i.imgur.com/dgJdFLJ.jpg)

Și între timp a apărut și o Dacie, cu încărcare wireless. Se vede clar că încarcă, are avariile aprinse  :lol:

(GPS) (http://maps.google.com/maps?q=44.203268,28.649034999999998)
(https://i.imgur.com/sTYZFjSh.jpg) (https://i.imgur.com/sTYZFjS.jpg)


Powered by API/PUM imgur uploader (http://proinfrastructura.ro/poze.html)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: tom_sawyer on March 24, 2023, 08:56:16 AM
328 de puncte de încărcare electrică noi în România finanțate prin CEF – Transport 2022

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează că, în luna martie 2023, Comisia Europeană, prin Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA), a anunțat rezultatul selecției de proiecte depuse în cadrul apelului  de proiecte  - Alternative Fuel Infrastructure Facility - Unit Contributions, cut-off 3, lansat în septembrie 2022 în cadrul instrumentului de finanțare ,,Mecanismul pentru Interconectarea Europei" (CEF - Trasnport) 2021-2027.

Toate cele 3 aplicații de finanțare depuse în cadrul acestui apel au fost aprobate de către Comisia Europeană, România beneficiind de o finanțare în valoare totală de 13,74 mil. euro prin CEF- Transport 2022 pentru dezvoltarea rețelei națională de alimentare cu carburanți alternativi.

Prin aceste investiții situate de-a lungul rețelei TEN-T centrale și globale, 328 de puncte de încărcare cu capacitate de peste 150 kW vor fi montate în 99 de locații de pe teritoriul României. Dintre acestea, 12 benzinării situate de-a lungul autostrăzii A1 România - frontiera cu Ungaria vor avea 24 de stații de încărcare rapidă cu o putere de 300kW și posibilitatea încărcării simultane în curent continuu de 150kW (pentru vehicule electrice ușoare - LDV).

Proiectele acceptate la finanțare din partea României sunt:

    ,,Next Wav-E: Develop an EU-wide network of electric vehicles' high-power charging infrastructure for the electrification of mobility and decarbonisation of the road transport sector";
    ,,Development of Rompetrol's alternative fuel infrastructure on A1 highway at the RO - HU border";
    ,,Accelerate the Central and East European Ultra-Fast Charging".

Acordurile de finanțare cu INEA vor fi semnate în primul semestru al anului 2023, informații suplimentare cu privire la proiectele acceptate la finanțare fiind accesibile ulterior pe site-ul Comisiei Europene - https://ec.europa.eu/transport/. 

MT (https://www.mt.ro/web14/comunicate-oim/4497-oim20032023)
Title: Re: Electromobilitate
Post by: Mamutu on October 19, 2023, 11:50:12 AM
La Craoiva s-a deschis un nou Supercharger!