Forum PeUndeMerg.ro

România => Feroviar => Nivel național => Trenuri => Topic started by: tom_sawyer on April 08, 2022, 06:25:26 PM

Title: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on April 08, 2022, 06:25:26 PM
Aprobarea Raportului nr. 3 în cadrul proiectului

,,Sistem integrat, baza de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători"

La finalul lunii februarie 2022 a fost aprobat Raportul nr. 3 cu privire la activitățile desfășurate în cadrul proiectului ,,Sistem integrat, baza de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători" în perioada 12.12.2021-10.02.2022. Cele două soluții informatice incluse în proiect sunt realizate de SC Informatica Feroviară SA (IF), prestatorul de servicii contractat de  Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) în iunie 2021. Raportul mai sus menționat a fost prezentat Comitetului director al proiectului și a fost aprobat de conducerea ARF.

Referitor la soluția software SSW01 – Baza de date unică, calcul indicatori și subvenție, a fost îndeplinită activitatea 3 prevăzută în caietul de sarcini – exploatare în producție și mentenanță. Astfel, în perioada de raportare, au fost organizate de către IF cursuri de instruire referitoare la soluția software SSW01 pentru personalul autorizat nominalizat de ARF. De asemenea,  s-au efectuat operațiuni legate de optimizarea procesului de încărcare a datelor transmise de operatorii de transport feroviar de călători (OTFC) cu privire la statisticile necesare pentru operarea bazei de date, respectiv bilete vândute, trenuriile care au circulat pe parcursul anului 2021.

În ceea ce privește soluția software SSW02 – Emitere electronică de bilete la trenurile de calatori în trafic intern, cu privire la activitatea 3 – Ghișeu unic, sistemul casă de bilete asistată de casier, s-au realizat activități legate de adaptarea aplicației de ticketing care să permită emiterea tuturor tipurilor de bilete ale OTFC care aderă la ghișeul unic.

Rezultatele acestui proiect sunt:

    asigurarea interoperabilității sistemelor de ticketing ale operatorilor de transport feroviar de călători din România și crearea unei baze de date, prin intermediul căreia, ARF să monitorizeze activitatea și performanța OTFC în conformitate cu indicatorii și standardele stabilite prin contractele de servicii public, astfel încât să se îmbunătățească modul de verificare a compensației de serviciu public prestată de OTFC;
    implementarea ghișeului unic, ce reprezintă un ansamblu de programe prin care se poate vinde o singură legitimație de călătorie pe distanța origine-destinație pentru toți operatorii care își dau acordul pentru acest sistem. Sistemul permite ca fiecare OTFC să vândă bilete la trenuri proprii și bilete combinate cu mai mulți OTF-C.

În vedere implementării soluțiilor software livrate prin acest proiect, ARF are un grup de lucru dedicat modificărilor legislative necesare introducerii biletului unic. La aceste grupuri de lucruri participă reprezentanți ai ARF și ai celor șase operatori de transport feroviar de călători din România.

Reamintim că proiectul este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare și co-finanțat de la bugetul de stat.

https://arf.gov.ro/web/aprobarea-raportului-nr-3-in-proiectul-de-ticketing/
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: AndreiB on April 08, 2022, 07:04:49 PM
In comunicatul asta incredibil de stufos lipseste ceva esential: cand va deveni operational ghiseul unic?
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: frunzaverde on April 08, 2022, 07:19:20 PM
Tehnologic, e posibil de vreo 5 ani (de altfel, CFR si TFC folosesc deja sistemul xSELL facut Informatica Feroviara), tot proiectul curent fiind doar consum de bani pe ceva ce exista deja (si la o calitate si implementare mediocra).

E nevoie de lege, sa-i oblige pe operatori sa-si integreze ofertele si sa foloseasca acelasi sistem. Chestie care s-ar putea rezolva in cateva zile, dar cum ARF e ARF fac "grupuri de lucru" si "sedinte de progres", asa ca va mai dura cativa ani...
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: AndreiB on April 08, 2022, 07:29:49 PM
Pare o slujba nestresanta 🤣. Fac angajari?
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: etravel on April 09, 2022, 04:17:27 PM
Quote from: frunzaverde on April 08, 2022, 07:19:20 PMva mai dura cativa ani...
Nu exista produse software "ou-of-box" care pot fi cumparate, instalate si customizate pe masura cerintelor beneficiarului, daca tot vor ceva de la zero ? Chestia asta sigur costa mai putin decat ceea ce vor ei sa faca, si functioneaza garantat.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: frunzaverde on April 09, 2022, 10:39:18 PM
xSELL, solutia facuta de Infofer, exista deja si functioneaza deja out-of-the-box, cu cerintele ARF/CFR (vezi infofer.ro, unde cu exceptia partii de emis bilete, functioneaza).

Nu asta e problema: problema e:
1. ca ARF a recontractat la Infofer ceva ce deja exista de facto, pe bani buni, asa ca... dureaza "implementarea" (traducere : ajustarea sistemului) de catre Infofer, ca nu pot zice "a, dar aveam deja ce vreti, si vi l-am mai vandut odata la CFR Calatori"

2. e nevoie de schimbari legale, care sa forteze operatorul sa foloseasca xSELL si sa asigure decontarea procentuala a incasarilor pe bilete (o sa fie nasol, ca stim cat de bine plateste CFR Calatori...)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on March 05, 2023, 11:18:03 AM
Quote from: bgd77 on February 28, 2023, 11:17:26 AMA aparut un update la aplicatia CFR Calatori (pt Android in cazul meu) care permite sa alegi vagonul si locul in vagon, daca cumperi biletul cu mai mult de 24 de ore inainte de plecarea trenului.


Alegerea locului și vagonului la cumpărarea biletului online
1 martie 2023

CFR Călători dorește să fie mai aproape de clienții săi și lucrează permanent la extinderea serviciilor oferite. De Mărțisor, CFR Călători pune la dispoziția clienților săi din mediul online o nouă și foarte solicitată facilitate.

Fie că doriți să călătoriți pe un loc la fereastră pentru a vă bucura de priveliște sau preferați să stați în vagon alături de prieteni sau familie, cu CFR Călători vă puteți alege locul și vagonul în care doriți să călătoriți. CFR Călători a îmbunătățit aplicația de cumpărare online a biletelor de tren prin introducerea acestei noi facilități.

După perioada de testare necesară implementării, facilitatea este intuitivă și permite cu ușurință clienților, alegerea locului și vagonului în care doresc să călătorească. Această facilitate este valabilă la orice rang de tren cu regim de rezervare obligatoriu sau facultativ, doar la vagoanele de clasa 1 și a 2-a.  Alegerea locului este posibilă pentru biletele cumpărate cu cel puțin 24 de ore înainte de plecarea trenului. În funcție de rezultatele aplicării generale pe toate trenurile cu vagoane clasă, aplicația va fi dezvoltată astfel încât să acopere întreaga gamă de servicii oferită de CFR Călători.

Cum puteți selecta locul și vagonul?

    1. intrați pe cfrcalatori.ro sau pe aplicația mobilă cu cel puţin 24 de ore înaintea plecării trenului pe care vi-l doriți;
    2. Selectați locația de plecare, locația în care doriți să ajungeți și dați click pe căutare;
    3. Din lista de trenuri afișată, alegeți și trenul cu care doriți să călătoriți și apăsați butonul ,,cumpără";
    4. Apoi selectați clasa, tipul biletului și apăsați butonul ,,pasul următor";
    5. La pasul al 3-lea, după ce veți selecta numărul de călători, mergeți în josul paginii la secțiunea ,,personalizate" și apăsați butonul ,,Alegeți locurile";
    6. Se va deschide o fereastră unde veți putea selecta vagonul și locul pe care îl preferați, iar pentru a salva preferințele dumneavoastră apăsați ,,salvează";
    7. Apoi urmează afișarea prețului, autentificarea în contul dvs., confirmarea selecției, datele călătorului și achitarea biletului.


Biletele în trafic intern pot fi achiziţionate cu o anticipație de până la 30 zile, prin utilizarea următoarele canale de vânzare:

    online de pe www.cfrcalatori.ro;
    din aplicația mobilă "CFR Călători mersul trenurilor și bilete online" (disponibilă în Google Play, App Store și Huawei AppGallery);
    de la automatele de vânzare bilete din gări;
    de la casele de bilete din gări, agenții de voiaj  CFR Călători și distribuitori autorizați (agenții de turism).


cfrcalatori.ro (https://www.cfrcalatori.ro/comunicate/alegerea-locului-si-vagonului-la-cumpararea-biletului-online/)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: oc7avian on March 06, 2023, 10:10:03 AM
Alte câteva schimbări văzute la CFR Călători:
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: AndreiB on March 06, 2023, 12:17:20 PM
La cate trenuri IC sunt, limitarea e complet ilogica, imho.

As sugera ca avem nevoie si de un TrenPlus 50 (50% reducere), la un pret fix mult mai mare.

Si visul meu - bilete flexibile pe rute scurte care sa permita caltoria cu orice tren.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: 40-0802-5 on March 06, 2023, 10:51:58 PM
@Andrei B nu uita de tarif unic pe zone kilometrice de genul 50-100km.  O:-)
E mare nevoie de asa ceva. Macar o valoare mediana intre cele actuale de la R si IR.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: AndreiB on March 07, 2023, 11:24:42 AM
Eu as merge chiar mai departe si as face un tarif global, unic, cu suplimente de clasa (II, I, cuseta, VD, VD lux).

Fara nici o diferenta la nici un rang de tren. Rangul de tren ar trebui prioritizat ca eficienta operationala (e.g. hub and spoke), nu ca diferentiere de clasa. Putem compensa prin cresterea preturilor la clasa I de exemplu, care mi se pare relativ ieftina vs alte tari (raportat la clasa a II-a).

Si in general as plusa mai mult pe abonamente nationale / regionale, nu bilete la trenuri cu regim de rezervare obligatorie.

As avea si TrenPlus 25, 50 dar si TrenPlus 100, care sa ofere un numar nelimitat de calatorii (gen GA Elvetian sau Bahn 100).

Exista cartea de calatorie acum, dar pretul e complet nerealist vs preturile de bilete single. In general, eu cred ca trenul ar trebui sa fie la fel de flexibil ca masina - frecvente mari, turn up and go, ca un fel de cvazi metrou national.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: frunzaverde on March 11, 2023, 12:43:35 AM
As merge si mai departe - sunt complet de acord cu tariful unic al lui @AndreiB dar:

1. As desfiinta cel putin temporar "clasa 1" - nu exista si nu vor exista multa vreme vagoane pentru asa ceva in parc. Adesea, dat fiind componenta parcului, vagoanele clasa 1 sunt sub cele clasa a 2-a. Putinele vagoane clasa 1 cat-de-cat decente (care sunt 10-70 si 10-90/1), le-as folosi ca vagoane dedicate pasagerilor cu rezervare de loc (optionala) pe rute foarte populare (ca un incentive de revenue management).

Apoi m-as gandi bine ce vreau sa insemne clasa 1 la CFR in viitor, si daca vreau s-o reintroduc. Ar insemna un serviciu un pic mai calm si un pic mai confortabil, ca in Elvetia? Sau ar insemna un pas imens in confort si servicii, ca in, de exemplu, aici in Suedia? Acum e "ce-ai norocul" - poti prinde un junghi vechi de 50 de ani (Amee-urile), cu tapiteria uzata, scartaind constant, cu aerul conditionat nefunctional, poti prinde un scaun tare de Desiro, poti prinde un vagon identic clasa a 2-a dar cu scaune alte culori sau poti prinde un fotoliu reglabil electric, cu plus si ultra-confort. Cum ai noroc...

2. As pastra serviciul "Vagon de Dormit" exclusiv acolo unde pot oferi vagoane moderne de dormit, tip 70-91 sau 71-70, ceea ce inseamna in principiu doar una sau doua rute, dat fiind starea parcului. Vagoanele antice, 70-31, nu au ce cauta la un serviciu premium, cat mai e nevoie de ele, le-as reactiva patul 3, si le-as vinde ca o solutie ultra-low-cost de noapte, la pret sub cuseta normala.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: cristi5 on April 03, 2023, 01:15:07 PM
Nu stiu daca se mai discuta asta pe alt topic?

CFR Calatori nu mai afiseaza (in app si pe web) legaturi sub 15 minute

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0iMi6KZ6YLk8EVoqWf9dQHrXVaHgD3HsuEctqttYewB3fKPAFkUjAfbMN1bCVaCCjl&id=100000683622271

Nici la casa nu se mai vand bilete care au mai putin de 15 minute legatura. Se pot cere in schimb 2 bilete separate. Dar trebuie sa stii...

@dan tm ne-a aratat ca totul e "bine" specificat pe site-ul CFR Calatori

https://www.cfrcalatori.ro/cum-sa-cumperi-bilet/

QuoteIntervalul minim între ora de sosire a unui tren şi ora de plecare a următorului tren de legătură poate fi cuprins între minim 15 minute şi maxim 23 ore și 59 minute. Dacă se solicită călătoria cu trenuri care nu se încadrează în condițiile de mai sus, respectiv se solicită:
(...)  intervalul dintre ora de sosire a unui tren şi ora de plecare a următorului tren de legătură este mai mic de 15 minute,
parcursul format din aceste trenuri nu va fi considerat o singură călătorie şi se vor emite legitimaţii de călătorie diferite.

La CFR SA (mersultrenurilor.infofer.ro) legaturile apar pt ca timpul minim intre trenuri e 5 minute.

Mie mi se pare aberant. Ar putea macar sa afiseze legaturile in app si sa zica ca nu garanteaza legatura. Din cate inteleg dupa discutii cu @alinuttt "cutuma" trenului care asteapta dupa legatura intarziata nu e specificata nicaieri, desi in practica se intampla.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: 40-0802-5 on April 03, 2023, 02:20:42 PM
Apropo de asta, de cateva zile la majoritatea trenurilor de la CFR nu mai poti vedea compunerea trenurilor, nici daca sunt in parcurs sau anticipat, la cateva zile distanta.

S-au suparat ca face lumea circ ca nu vor sa dea banii la cazaturile de 49-uri & 68-uri?
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: frunzaverde on April 03, 2023, 11:59:32 PM
Nu am avut si nu am problema asta (tocmai am verificat). Toate IR-urile au compunere, si am observat ca au bagat compunerile la din ce in ce mai multe trenuri R, care nu aveau aproape niciodata compunerea specificata. Sunt si etajate, sunt si 20-68-uri, si 20-49-uri... Pare ca dispar compunerile dupa ce trenul a plecat din ultima statie intermediara la "live", dar asta e probabil legat de sistemul de rezervari (si la ce ai nevoie de compunerea unui tren deja sosit la destinatie?).

E in formatul nou (vagonul nu mai e o imagine, ci elemente construite cu javascript, cu fiecare scaun selectabil). Posibil sa fie nevoie sa stergi cache-ul la browser, o retine formatul vechi cu linkuri care nu mai exista.

Aici un etajat:
(https://i.imgur.com/ClaG2Nw.png)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: 40-0802-5 on April 04, 2023, 10:20:49 PM
@frunzaverde am vrut azi sa revin cu un edit la comentariul precedent. :D
Pot spune ca e o surpriza placuta.

Apropo de schimbari: mai se stie ceva despre platforma aia unica de ticketing? Citisem o declaratie de-a lui Roseanu acum cateva saptamani, prin care ar urma / fi urmat sa dea "in productie" sistemul in aprilie.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on April 08, 2023, 02:46:47 PM
Interviu cu directorul ARF:


min. 43:50: "în săptămânile următoare vom avea eliminată obiligativitatea de a rezerva biletul [locul] pentru distanțele până în 40 km[...] omului care nu dorește să stea jos i se poate reduce biletul cu 5 lei"
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: shift2rail on April 08, 2023, 06:30:22 PM
Nastrusnica idee: cum te asiguri ca un pasager care nu doreste sa stea jos (sic) chiar nu se aseaza pe un loc liber? Politia scaunelor?
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: dan tm on April 08, 2023, 09:23:07 PM
@shift2rail
tu ai mers vreodata cu trenul? sau mergi des?

postezi peste tot diverse opinii ...

In prezent exista trenuri regio adica fostele personale la care primesti obligatoriu loc rezervat desi in urma lui vine unul la  care locul rezervat nu e obligatoriu.

De fapt locul la personal ar trebui sa poata fi rezervat doar optional. Vreau sa fiu sigur ca o sa am loc, cer bilet cu loc rezervat, daca nu vreu loc,  merg fara loc dar ma sez pe un loc liber insa exista riscul ca trenul sa fie aglomerat si fie nu mai gasesc loc liber sau toate locurile sa fie rezervate.

omul nu a stiuy sa se exprime.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: shift2rail on April 08, 2023, 09:36:52 PM
^cu majoritatea operatorilor din vestul Europei si, evident, in Ro: nicaieri nu primesti un discount ptr ca te angajezi sa circuli in picioare.

Rezervarea locului e altceva, omul s-a referit explicit la o reducere ptr cei care prefera sa circule standing.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on April 08, 2023, 09:49:46 PM
Se referă că nu va mai plăti, pentru distanțe de până la 40 km, tariful de 5 lei de rezervare obligatorie a locului la trenurile IC,IR,RE (CFR Călători). Exprimarea a fost inexactă, eu l-am citat mot-a-mot.

Te lămurești citind aici:
https://www.cfrcalatori.ro/pretul-integral-al-legitimatiilor-de-calatorie/
"Pentru toate trenurile IC, IR şi RE se aplică tariful obligatoriu de rezervare a locului la clasa I şi la clasa a II-a, de 5 lei."
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: TibiV on April 08, 2023, 10:39:47 PM
Recomand cu caldura moderatorului sa deschida un nou topic: Ticketing pe tren ...
("La comun" ar fi mult mai comod decat pe fiecare operator in parte...)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on May 12, 2023, 07:04:39 PM
Lansare în probe site  de achiziții bilete feroviare integrate

Începând de astăzi, 12 mai, puteți accesa (în versiune de testare și corecție) site-ul de achiziție integrată a biletelor feroviare al ARF.

Acesta va pune la dispoziție informații de mers de tren integrate pentru toți operatorii iar, pentru cei care au implementat deja API-ul de interconectare, se pot emite bilete integrate.

Pentru ceilalalți, opțiunea devine activă după finalizarea procedurilor de implementare a API-ului proprii fiecărui operator.

Platforma de testare este disponibilă pe adresa: https://bilete-arf.infofer.ro/ro-RO/Itineraries

www.facebook.com/arfromania
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: frunzaverde on May 16, 2023, 01:00:01 AM
Deci practic UE plateste din nou pentru acelasi xSell reincalzit, facut acum aproape 20 de de ani de Informatica Feroviara cu bani de la CFR Calatori. Un sistem care e plin de probleme si de disfunctionalitati, si la care nu s-a adaugat nimic nou (facilitatile multi-operator existau de vreo 10 ani, dar nu erau pornite...).

UE ar trebui instantaneu sa trimita auditul pe capul ARF, e inacceptabil sa se plateasca un sistem prost (e lent, infrastructura de back-end e, din multiple surse, foarte invechita si cu o arhitectura slaba, dezvoltarea pe el e dificila), deja platit de ani de zile. Ar fi fost ok daca macar construiau functii noi - dar si la aspect este identic cu solutia CFR Calatori...
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: etravel on May 18, 2023, 01:57:41 PM
Quote from: frunzaverde on May 16, 2023, 01:00:01 AMnu s-a adaugat nimic nou
Pare a fi doar un alt frontend ( alt "site" ) pentru acelasi xSell obosit, site probabil facut cu foarte multi bani. S-au laudat cu fix nimic. Jenant, jenant, jenant.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: cristi5 on May 18, 2023, 09:44:06 PM
@frunzaverde dar functionau acele functii multi-operator? Ca de folosit in productie nu au fost folosite, sau?
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: frunzaverde on May 18, 2023, 10:29:32 PM
Serviciile de cautare rute si identificat tarife multi-operator functionau in productie (pe site-ul infofer.ro) de prin 2013-14. Functioneaza si azi.

Serviciile de vanzare si contabalizare multi-operator au fost activate un timp foarte scurt intre Regiotransul vechi si TFC, daca nu ma insel cei de la Regiotrans foloseau serverul TFC. Cand a falimentat vechiul Regiotrans au renuntat mult timp la vanzari online, si cand au revenit au folosit alt server.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on April 19, 2024, 04:55:06 PM
Quote from: tom_sawyer on April 08, 2023, 02:46:47 PMInterviu cu directorul ARF:

min. 43:50: "în săptămânile următoare vom avea eliminată obiligativitatea de a rezerva biletul [locul] pentru distanțele până în 40 km[...] omului care nu dorește să stea jos i se poate reduce biletul cu 5 lei"

Rezervarea locului devine facultativă sub 40 km, bicicletele mai ieftin de transportat

Actul normativ aduce și noutăți. Astfel, se spune că în limita a 40 de kilometri nu este obligatorie cumpărarea rezervării, indiferent de categoria trenului. ,,Pentru distanța kilometrică 1 – 40 km achiziționarea tichetului de rezervare este opțională, indiferent de categoria și subcategoria trenului. Staționarea/ ocuparea unui loc nu este permisă la vagoanele de dormit și, după caz, cușetă fără achitarea suplimentului de pat".

Apoi, tariful de transport a bicicletei nedemontabile nu va mai fi fix, ci diferențiat pe distanțe. Dacă până acum era unic la nivelul de 25 lei de acum va începe de la șapte lei pentru călătoriile de până la 60 de kilometri și nu va depăși valoarea unică de până acum.

O altă noutate este introducerea tarifelor pentru transport metropolitan. De exemplu, o călătorie metropolitană în București-Ilfov va avea un preț de 6-7 lei, în funcție de distanță.

https://clubferoviar.ro/rezervarea-locului-devine-facultativa-sub-40-km-bicicletele-mai-ieftin-de-transportat/


Astăzi, 9 aprilie 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:

Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind aprobarea tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public

Scurtă descriere

Proiectul de ordin a fost elaborat cu respectarea legislației primare şi ținând cont de următoarele aspecte:

    necesitatea stabilirii tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport furnizate în cadrul obligației de serviciu public, inclusiv regulile privind reducerile care pot fi acordate pentru fidelizarea clienților;
    necesitatea aprobării tarifelor de deservire generală din transportul feroviar public de călători;
    modul de aplicare a reducerilor prevăzute în actele normative privind drepturile de călătorie a unor categorii socio-economice;
    stabilirea categoriilor de tren pentru care sunt valabile titlurile de călătorie;
    stabilirea stațiilor, gărilor, haltelor de pe teritoriul fiecărei zone metropolitane și punctelor de oprire;
    stabilirea mecanismelor de încasare a tarifelor;
    stabilirea de către operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători, cu respectarea normelor privind ajutoarele de stat, a valorii tarifelor pentru alte servicii;
    necesitatea introducerii tarifelor de călătorie metropolitană care vizează achiziționarea unui titlu de călătorie, între punctele de îmbarcare și debarcare de pe teritoriul zonei metropolitane alese, cu trenurile oricărui operator de serviciu public de transport feroviar de călători, așa cum este definită în Legea nr. 246/2022;
    stabilirea tarifelor care au impact asupra bugetului de subvenții și care nu au fost clar reglementate până în prezent;
    introducerea tarifelor pentru autorizațiile de călătorie ce permit efectuarea mai multor călătorii gratuite în interes de serviciu și în interes personal pe căile ferate române;
    introducerea tarifului pentru permise de călătorie care vizează achiziționarea unui număr limitat de permise de călătorie ce permite efectuarea de călătorii gratuite în interes de serviciu și în interes personal pe căile ferate române;
    stabilirea tarifelor suplimentare pentru vagoane de dormit/cușetă, transport biciclete și schiuri, percepute de către operatorul de serviciu public suplimentar tarifelor de călătorie.

Tarifele de deservire prevăzute în proiectul de ordin sunt cele aflate în vigoare la data prezentării propunerii de proiect de act normativ.

https://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/5227-omti09042024dtf
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on April 27, 2024, 04:42:42 PM
Obiectiv ARF îndeplinit – Integrarea celor 6 OTF pe platforma electronică Ghișeu Unic – Vânzare Online

Începând de ieri, 24 aprilie 2024, soluţia software Ghiseul Unic – dezvoltată de ARF – funcționează cu toți cei 6 operatorii de transport feroviar de călători (0TF) care prestează servicii publice de transport feroviar, odată cu integrarea SC Regio Călători în această platformă electronică de emitere bilete, livrată de SC Informatică Feroviară SA, în cadrul proiectului SISTEM INTEGRAT, BAZĂ DE DATE UNICĂ ȘI FURNIZARE DE INFORMAȚII PRIVIND SISTEMUL DE TICKETING AL OPERATORILOR DE TRANSPORT FEROVIAR DE CĂLĂTORI, finanțat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020.

Scopul sistemului Ghișeu Unic – Vânzare Online îl reprezintă vânzarea de bilete la orice tren, indiferent de OTF care îl operează şi rezervarea locurilor la trenurile oricărui OTF.

Astfel, menționăm că, prin aceeași interfață (https://bilete.infofer.ro/ro-RO/Itineraries) călătorul poate cumpăra legitimațiile de călătorie pe rute complexe, compuse din trenuri ale mai multor operatori de transport feroviar și poate efectua plata integrală a călătoriei dintr-o singură tranzacție.

De asemenea, opțiunea achiziționării unui bilet rămâne, în continuare, pentru trenurile unui singur operator, prin platforma proprie a acestuia.

Precizăm că rezultatele principale ale proiectului mai sus-amintit au constat în:
• integrarea sistemelor de ticketing ale OTF din România;
• îmbunătățirea capacității ARF de a monitoriza contractele de servicii publice, în vederea asigurării unui control riguros al elementelor pe baza cărora se calculează sumele alocate de la bugetul de stat pentru subvenții în domeniul transportului feroviar de călători;
• dezvoltarea unui sistem dinamic și predictibil de achiziție, validare și control a titlurilor de călătorie, utilizate în transportul feroviar de călători.

Valoare totală a proiectului s-a ridicat la suma de 6.165.537,94 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează:
– 85% contribuția Uniunii Europene – 4.132.226,68 lei lei;
– 15% contribuţia Guvernului României – 729.216,45 lei;
– cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA – 1.304.094,81 lei.

https://arf.gov.ro/web/obiectiv-arf-indeplinit-integrarea-celor-6-otf-pe-platforma-electronica-ghiseu-unic-vanzare-online/
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on May 16, 2024, 12:17:53 AM
^
Un ordin al ministrului Transporturilor așteptat de ani buni de navetiști a fost în sfârșit publicat în Monitorul Oficial. Concret, prețul biletului CFR pentru navetiști scade semnificativ, în unele cazuri chiar la jumătate sau o treime. Astfel, vom putea merge cu trenul de la Buftea la București sau de la București Nord la București Băneasa cu 6 lei, indiferent de rangul trenului. Tariful de rezervare a locului a devenit opțional pe distanțe mai mici de 40 km.

Odată cu intrarea în vigoare a prezentului act normativ, adică peste două luni, prețul biletului CFR pentru navetiști pe relația Buftea-București se va înjumătăți, adică o călătorie va costa doar 6 lei.

La fel și în cazul navetei pe relația Periș-București sau Scroviștea-București – biletul va costa tot șase lei, față de 11,5 lei în prezent cu tren Regio Expres. În aceste condiții, cei care se grăbesc să ajungă la serviciu vor prefera să plătească dublu pe biletul de tren față de cel de autobuz, deoarece călătoria va fi mult mai scurtă.

"Orice tren care intră într-o arie metropolitană și are oprire într-o stație din interiorul acesteia va avea același tarif, indiferent de rangul trenului", a declarat pentru Club Feroviar secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu. În consecință, tariful va fi același indiferent dacă vom călători în interiorul acestor arii cu un tren Regio, regio Expres sau InterRegio.

La rândul lui, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, ne-a explicat că biletul metropolitan pentru o călătorie va fi valabil pentru orice tren, indiferent de rang și indiferent de stația de destinație și de urcare de pe linia respectivă.

Pentru fiecare arie metropolitană au fost stabilite tarife în funcție de rutele parcurse. Le puteți consulta în tabelele de mai jos.

https://clubferoviar.ro/pretul-biletului-cfr-pentru-navetisti/


(https://i.imgur.com/4FVZMHW.jpeg)

(https://i.imgur.com/RuErtvR.jpeg)

(https://i.imgur.com/sxVsmhp.jpeg)


Powered by API/PUM imgur uploader (https://proinfrastructura.ro/poze.html)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: AndreiB on May 16, 2024, 03:57:06 PM
Mi se pare o idee buna, precum si eliminarea obligativitatii rezervarii pe <40km. Personal as scoate rezervarea de tot, dar aia e alta discutie.

Mi se pare insa ca din proiectul rutelor metropolitane lipseste una foarte importanta: Valea Prahovei.

Sugerez o noua zona metropolitana Valea Prahovei, cu un singur traseu: Comarnic - Predeal. Daca e prea dificil de depasit granitele judetului, Comarnic - Azuga.

Si inca o data - tarifarea nu trebuie sa aiba legatura cu operarea trenurilor. Pentru trenuri suburbane in Bucuresti, Scrovistea - GdN nu are sens, traseul natural e Ploiesti - GdN, dar poate fi tariful metropolitan valabil doar pana la Scrovistea, si tarif standard pentru mai departe.

Mai am o sugestie pe partea de tarifare. Abonamentele trebuiesc facute de catre ARF. Acum daca iti iei abonament Bucuresti - Buftea, ai de apes intre trei OTF distincti, ceea ce e ilogic pentru o ruta de naveta. Avem deja precedent pe GdN - OTP, asa ca nu e imposibil administrativ.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: oc7avian on May 17, 2024, 10:12:36 AM
Extras din ordin:

Art. 1. - (1) Se aprobă tarifele de deservire generală din transportul feroviar public de călători, denumite în continuare tarife, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin:
a) tarif pentru o călătorie;
b) tarif de călătorie metropolitană;
c) tarif abonament;
d) tarif abonament metropolitan;

Art. 4. - (1) Titlurile de călătorie eliberate în baza tarifelor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b) și d):
f) sunt valabile la trenurile oricărui O.T.F.-C, în perioada și pe zona de valabilitate;
g) se validează și se controlează prin mijloace electronice sau digitale;



Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: dan tm on May 17, 2024, 10:41:26 AM
Zona metropolitana Sfîntu Gheorghe linia 2. Întorsura Buzaului
ZM Deva linia 2.Stoieneasa.  O:-)
ZM Tîrgu Mures linia 1 Bălăușeri :-[  (este pe linia Blaj -Praid)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: Ionut on May 26, 2024, 10:15:01 PM
Prezentare oficială ARF în cadrul CM PT mai 2024, Timișoara.

(https://i.imgur.com/59ZmEgCh.jpeg) (https://i.imgur.com/59ZmEgC.jpeg)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on July 03, 2024, 07:33:06 PM
Oportunități și Inovații în Transportul Feroviar prin Implementarea OMTI 1039/2024

Odată cu implementarea OMTI 1039/2024 la 13 iulie 2024, apare o oportunitate promițătoare atât pentru operatorii de transport feroviar de călători (OTF), cât și pentru publicul larg, facilitând creșterea acestui serviciu public astfel în cât sa răspundă esențial cerințele de mobilitate în evoluție ale cetățenilor. Această dezvoltare ia în considerare diverși factori, cum ar fi eficiența, accesibilitatea, flexibilitatea și confortul.

O caracteristică notabilă a acestei măsuri de reglementare este implementarea unei adăugiri semnificative la sistemul feroviar românesc. Acest nou sistem se deosebește de programul existent al fiecărui operator feroviar individual, oferind o abordare mai transparentă și predictibilă.

Pentru a pune în aplicare în mod eficient prevederile ordinului anterior menționat, ARF a adus clarificări suplimentare prin propunerea  deciziei  președintelui ARF cu privirea la completarea anexelor. Aceste clarificări vizează reglementarea propunerilor exprimate de operatorii feroviari de transport de călători în timpul reuniunilor grupului de lucru ARF-OTF-Informatică Feroviară. Ca de exemplu, tarifele reglementate pentru autorizații si permise de călătorie se vor aplica, începând cu 1 ianuarie 2025, tuturor operatorilor feroviari de călători, creând un spațiu pentru implementarea bugetelor de venituri si cheltuieli aferente anului 2024.

Totodată, trebuie precizat că, noul ordin de ministru pune in valoare tarifarea dinamică, bazată pe utilizarea sistemelor electronice sau a aplicațiilor informatice, permițând utilizatorilor să aibă acces la tariful cel mai avantajos pe unitate de timp circumstanță ce facilitează monitorizarea deplasării călătorilor.

În contextul reglementării transparenței a tarifelor abonamentelor feroviare, regăsiți diferențele de preț, prin achiziționarea abonamentului lunar, față de tariful prevăzut unei călătorii dus/întors:

Plecare    Sosire    Preț călătorie dus/întors    Preț abonament lunar    Reducere prin achiziționarea                             
abonamentului
București    Ploiești    20 lei x 22 zile = 440 lei    220 lei    220 lei
București    Roșiori    35 lei x 22 zile = 770 lei    385 lei    385 lei
Constanța    Mangalia    17 lei x 22 zile = 374 lei    187 lei    187 lei
Iași    Târgu Frumos    17 lei x 22 zile = 374 lei    187 lei    187 lei
Iași    Pașcani    28 lei x 22 zile = 616 lei    308 lei    308 lei
București    Titu    17 lei x 22 zile = 374 lei    187 lei    187 lei
București    Fetești    54 lei x 22 zile = 1188 lei    594 lei    594 lei

arf.gov.ro/web/oportunitati-si-inovatii-in-transportul-feroviar-prin-implementarea-omti-1039-2024-2/
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on July 03, 2024, 07:34:25 PM
Aprobarea OMTI 1039/2024 un pas înainte în optimizarea serviciilor feroviare de călători din România (II)

Unul din scopurile importante ale OMTI 1039/2024 îl constituie fixarea unui sistem unic și transparent de tarifare pentru rezervările de loc, în funcție de distanța de deplasare.

Prin acest act normativ se instituie dreptul călătorilor de a nu plăti tarife de rezervare loc pentru călătoriile sub 40 km, fapt ce poate stimula creșterea mobilității locuitorilor din aceste zone.

Astfel, pentru călătoriile efectuate pe distanțe mai mici sau egale cu 40 km și, după caz, pentru călătoriile efectuate pe teritoriul zonelor metropolitane definite în baza Legii nr. 246/2022, la trenurile unde există regim de rezervare a locului, achitarea tarifului de rezervare este opțională, indiferent de categoria și subcategoria acestora.

În această situație, călătorii pot ocupa un loc doar în condițiile în care locul nu este rezervat de un alt călător pe segmentul respectiv de călătorie și, după caz, locul nu este ocupat de un alt călător.

De asemenea, tariful tichetelor de rezervare loc pentru trenurile din categoriile Intercity, indiferent de zona km, atât la clasa I, cât și la clasa a II-a, este de 5,50 lei, iar pentru trenurile din categoriile Interregio și Regio, în funcție de zona km, acesta pornește de la 1,50 lei și ajunge la 5,50 lei la ambele clase.

arf.gov.ro (https://arf.gov.ro/web/aprobarea-omti-1039-2024-un-pas-inainte-in-optimizarea-serviciilor-feroviare-de-calatori-din-romania-ii/)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on July 03, 2024, 07:36:13 PM
Aprobarea OMTI 1039/2024 un pas înainte în optimizarea serviciilor feroviare de călători din România (III)

O componentă importantă a OMTI 1039/2024 este reprezentantă de abonamentul feroviar, care este un mijloc modern și eficient, destinat să garanteze drepturile călătorilor din transportul feroviar.
Astfel, conform Regulamentului nr. 782/2021 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar abonamentul este definit ca fiind o legitimaţie emisă pentru un număr nelimitat de călătorii care permite titularului autorizat să călătorească pe calea ferată, în decursul unei perioade specificate, pe o anumită rută sau reţea.

Tariful acestui titlu de călătorie – stabilit în baza acestui act normativ – permite efectuarea mai multor călătorii de către un călător:
(i) în intervalul de timp prestabilit conform dispozițiilor prezentului ordin;
(ii) în perioada de valabilitate;
(iii) cu trenurile operatorului de transport feroviar ales de călător, din categoriile și subcategoriile de valabilitate;
(iv) pe traseul pe care este valabil.

Abonamentele feroviare pot fi emise pe diferite perioade timp, respectiv pe 5 zile, 14 zile sau lunare și permit călătoria cu orice tren din categoriile Intercity, Interregio și Regio pe ruta pentru care sunt emise, fără loc rezervat. Pentru rezervarea locului și, după caz, pentru călătoria la vagon de dormit sau cușetă se achită integral tarifele de rezervare corespunzătoare.

De asemenea, din punct de vedere pecuniar, prețul abonamentului feroviar este net avantajos în raport cu cel stabilit pentru o călătorie simplă. În acest sens, prezentăm câteva exemple, cum ar fi :
•⁠ ⁠pentru o medie de 22 zile lucrătoare, o călătorie dus-întors cu trenurile din categoria Regio, clasa a 2-a, pe zona kilometrică 21-30, care costă 12 lei/zi, suma cheltuită este de 264 lei, iar la abonamentul feroviar lunar valoarea acestuia se ridică la suma de 132 de lei, realizându-se, astfel, o economie de 132 lei;
•⁠ ⁠pentru o călătorie dus-întors cu trenurile din categoria Interregio, clasa a 2-a, timp de 14 zile, pe zona kilometrică 91-100, tariful este 938 lei, față de prețul acestuia care se ridică la valoarea de 516 lei, de aici rezultând o diferență de 422 lei;
•⁠ ⁠pentru o călătorie dus-întors cu trenurile din categoria Intercity, timp de 5 zile, pe zona kilometrică 71-80, prețul este de 315 lei, iar abonamentul feroviar pe aceeași perioadă costă 203 lei, realizându-se, astfel, o economie de 112 lei.

În plus, față de atuul de necontestat al prețului convenabil, abonamentul feroviar este un sistem de plată pre-plătit care oferă o predictibilitate mai mare operatorilor de transport feroviar de călători în a-și planifica capacitățile de transport, arondate rutelor de circulație prevăzute în contractele de servicii publice.

arf.gov.ro (https://arf.gov.ro/web/aprobarea-omti-1039-2024-un-pas-inainte-in-optimizarea-serviciilor-feroviare-de-calatori-din-romania-iii/)
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: AndreiB on July 03, 2024, 07:53:10 PM
Deci in final se va vinde un numar nelimitat de bilete pe rute <40km?
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: flr.cola on July 04, 2024, 09:22:56 AM
Sa inteleg ca biletele acestea sub 40 de km sunt doar in zona metropolitana definita de primariile fiecarei resedinte de judet adica pe traseele din acele tabele ? Daca e asa, e o prostie. Sunt localitati la mai putin de 40 de km care sunt aproape de un oras mare resedinta de judet dar situat in alt judet. Exemplu Sfantu Gheorghe si Brasov plus localitatile Chichis si Ozun din judetul Covasna.
Atunci de ce sa nu poti lua bilet metropolitan spre Brasov din aceste localitati cat timp se incadreaza la distanta de 40 km ?

Inca un exemplu este Dej-Gherla. De ce sa nu fie bilet cu pret metropolitan ?


Mi se pare normal ca un bilet pe o distanta de 20 km sa coste identic indiferent daca e intre resedinta de judet si o localitate in acelasi judet, sau e intre doua orase mici cum e exemplu Dej-Gherla dar care nu mai se regasesc in zona metropolitana a resedintei de judet... Sau Dej-Beclean, sau multe alte variante.
Si in zona Timisoarei sunt localitati din Arad unde poti merge spre Timisoara si nu depasesti 40 km. Sau invers, poti merge spre Arad dintr-o localitate situata in jud Timis.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: AndreiB on July 04, 2024, 09:54:29 AM
Ca pret difera, da. Dar intelegerea mea e ca nu mai e obligatorie rezervarea.

Pe langa ce ai mentionat tu, o lipsa critica e Valea Prahovei.
Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: dan tm on July 04, 2024, 02:05:58 PM
da exact zonele metropolitane Timisoara si Arad sînt vecine la limita dintre judete.
Cu atîtea linii lasate in nepasare in Banat si  in Arad oamenii s-au indreptat spre ce pot ca sa naveteze. Nu e obligatoriu sa stai in Timis si sa lucrezi doar in Timis.

Title: Re: Ticketing feroviar
Post by: tom_sawyer on July 13, 2024, 07:54:46 PM
𝗨𝗻 𝗽𝗮𝘀 𝗺𝗶𝗰, 𝗱𝗮𝗿 𝗿𝗲𝘃𝗼𝗹𝘂𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗿 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗹 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗮𝗻
𝗔𝗺 𝗮𝗰𝗵𝗶𝘇𝗶𝘁𝗶𝗼𝗻𝗮𝘁 𝗶𝗻 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁𝗮 𝗱𝗶𝗺𝗶𝗻𝗲𝗮𝘁𝗮 𝗽𝗿𝗶𝗺𝘂𝗹 𝗯𝗶𝗹𝗲𝘁 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗴𝗿𝗮𝘁 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗧𝗿𝗲𝗻 𝗠𝗲𝘁𝗿𝗼𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗮𝗻 𝗶𝗻 𝗿𝗲𝗴𝗶𝘂𝗻𝗲𝗮 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗮𝗻𝗮 𝗕𝘂𝗰𝘂𝗿𝗲𝘀𝘁𝗶-𝗜𝗹𝗳𝗼𝘃

Începând de astăzi, 13 iulie 2024, pe calea ferată din România sunt valabile primele bilete și abonamente metropolitane, iar eu am achiziționat deja în această dimineață primul bilet integrat pentru trenul metropolitan în regiunea metropolitană București-Ilfov.

Acest pas mic este important pentru dezvoltarea serviciului de tren metropolitan și a mobilității durabile atât în regiunea București-Ilfov, cât și în restul reședințelor de județ din țară, după proiectul pilot de succes a trenului metropolitan de pe linia București Nord - Mogoșoaia - Otopeni Patinoar - Aeroportul Internațional Henri Coandă.

𝗖𝗲 𝗮𝗱𝘂𝗰𝗲 𝗻𝗼𝘂 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗹𝗲𝘁 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗮𝗻?

➡️ Oferă libertate călătorului să utilizeze trenul de care are nevoie, fără a mai fi nevoit să-și facă programul după mersul trenurilor unui operator anume;

➡️ Biletul de călătorie metropolitană poate fi folosit la un tren de pe linia aleasă din ziua de valabilitate, indiferent de operator și categorie de tren;

➡️ Abonamentele pot fi folosite la orice tren, pe orice direcție, în intervalul de valabilitate, pe zona metropolitană de interes. Atenție! Biletele și abonamentele se cumpără pentru o zonă metropolitană / linie metropolitană specifică!

➡️ Prețul biletelor și abonamentelor au fost calculate în așa fel încât să fie o plus valoare călătorului care vrea să-și facă o viață normală în relația urban - periurban: se raportează la prețurile biletelor de trenuri Regio (cele mai frecvente în aceste zone metropolitane) și nu includ rezervare de loc (aceasta este opțională și se poate achiziționa de la caseriile operatorului trenului ales). În plus, vechiul sistem de tarifare este valabil, cu bilete și abonamente stabilite pe zone kilometrice (câte 10 km).

➡️ Astfel, pentru călătorii care știu care este trenul de care au nevoie și călătoresc pe o distanță relativ scurtă, astfel de bilete / abonamente pot ajuta la realizarea de economii. Totuși, biletul / abonamentul respectiv îl obligă pe călător la o planificare justă a călătoriei. În plus, pentru călătoriile de sub 40 km (cele mai predilecte distanțe de navetă), rezervarea locului este opțională pentru călător. Astfel, drepturile de care beneficiază, în regim pilot, de doi ani călătorii de pe ruta București Nord - Mogoșoaia - Aeroport Internațional Henri Coandă Otopeni, se extind la nivel național.

Măsurile stabilite în baza Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 1.039/2024 și a Deciziei Președintelui ARF nr. 174/2024 și care au intrat în aplicare de astăzi, 13 iulie 2024, vin să sprijine mobilitatea durabilă și inteligentă a românilor și a vizitatorilor României.

În anul 2024, biletele și abonamentele metropolitane feroviare vor fi disponibile prin platforma Ghișeul Unic ARF (bilete.tren.ro), în condițiile în care echipa de dezvoltare software a Informatica Feroviara S.A. (alături de cele ale dezvoltatorilor contractați de unii operatori privați) continuă să pună la punct toate instrumentele informatice necesare emiterii, validării și controlului acestor titluri de călătorie valabile la 6 operatori de transport feroviar diferiți, care lucrează cu 4 platforme informatice diferite. În primele zile se vor putea emite doar bilete cu valoare întreagă, dar în termenul cel mai scurt se vor putea emite bilete și abonamente și pentru elevi și studenți.

facebook.com/IrinelScriosteanu


(https://i.imgur.com/Pj0OZn7.jpeg)


Powered by API/PUM imgur uploader (https://proinfrastructura.ro/poze.html)