Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 2 Guests are viewing this topic.

horatiu.cosma

Nu este 100% on topic, dar postez aici ca e cel mai aproape de 100%  :) : La urmatoarea tura de intrebari catre CNADNR ar trebui adusa in discutie urmatoarea intrebare- In ultimele saptamani s-au facut anumite declaratii de presa gen "in 50 de zile vom anunta castigatorul pe tronsonul X", sau "in luna aprilie vom deschide ofertele pentru tronsonul Y" etc, deci asumari pentru perioade bine definite din viitor. In cazul in care aceste termene asumate nu vor fi respectate, cine si cu ce va raspunde? Sa vada cel putin ca suntem pe faza si ii asteptam la colt in cazul in care fac vreun pas gresit.

NGC

^^^ Adreseaza intrebarea in topicul dedicat si va fi preluata de acolo spre a fi trimisa. Lui disney ii este destul de greu sa tina pasul cu toate intrebarile pe care le scrieti ba aici ba dincolo si nu le scrieti si acolo.  ;)

horatiu.cosma


frunzaverde

#1983
Quote from: horeaa on February 04, 2015, 11:28:15 AM
Pe mine ma deranjeaza foarte mult bretelele de iesire si intrare care nu au banda de urgenta si parapeti pe ambele parti, gen iesirea de la Gilau

Noduri de tipul asta, adica bretele cu o singura banda si fara banda de urgenta sunt extrem de comune in majoritatea Europei. Inclusiv intre doua autostrazi (exemplul asta e in orasul meu, intre autostrada primara care sta centura, si o scurta autostrada-acces de 3 km care intra in oras, deci autostrada-autostrada: https://goo.gl/maps/mrVYu). La fel, autostrada-autostrada in Franta: https://goo.gl/maps/mrVYu (aici exista un acostament de 1.25 m), sau autostrada-DN in UK (https://goo.gl/maps/7ozfy).

Si tendinta de constructie a benzilor simplex fara banda de urgenta e in crestere, masinile fiind mult mai fiabile acum decat erau acum 40 de ani, cand au fost facute multe autostrazi europene.

Acum, ca CNADNR doreste montatul de parapet pe peste tot, asta-i alta poveste, si putem dezbate asta separat. Dar totusi, nu mai traim in anii '50-'60, masinile si camioanele sunt mult mai fiabile, si probabilitatea de defectiune care sa-ti imobilizeze vehiculul in cei 250 m de banda simplex din nod este minuscula.

Exista drumuri in aliniament construite in regim banda simplex cu parapet pe mijoc, lungi de km, uite un exemplu din miile de km existenti doar in Suedia : https://goo.gl/maps/b94yl. In cazul asta, daca ai o masina imobilizata pe un segment de tip o banda (I), toata directia de mers se va imobiliza pe km intregi; e mult mai grav ca la un nod de autostrada, pentru ca in cazul asta traficul nu are cum evita nodul si continua inainte cu ocol. In cazul asta, tot drumul pur si simplu se blocheaza. Si vorbim inclusiv de drumuri intens circulate, cu MZA 8-10.000 (bucata asta are >12.000 si e parte a magistralei nord-sud: https://goo.gl/maps/0r6cp).

Si totusi, o defectiune care sa imobilizeze masina pe segmentul 1 (care e de obicei de 1.5 - 2 km lungime, alternat cu un segment cu 2 benzi) se intampla EXTRAORDINAR de rar, si nimeni nu e gandeste sa puna un unimog la fiecare astfel de segment (repet, sunt mii de km de astfel de drum). Conditiile meteo sunt, mai ales in nord, mult mai dure, si parcul de vehicule suedez este mai vechi! decat cel romanesc.

Quote from: horeaa on February 04, 2015, 11:28:15 AM
Pe langa senzatia de claustrofobie am citit de nunumarate ori in presa cand un tir/camion se defecteaza pe o bretea ca si aceasta si blocheaza total accessul pe directia respectiva ... o banda de urgenta ingusta, si de 2m, era suficient pentru a evita situatiile acestea stupide si a elimina senzatia de claustrofobie.

Mi se pare foarte ciudat ca "se strica" fix acolo masini. Cf. modelului suedez de calcul, la nodul din Gilau ar fi trebuit sa se strice fix 0.12 masini pana acum. La Lancram 0.03 masini. Singura chestie la care ma pot gandi e dezorientare urmata de accident, cauzat de neobisnuinta condusului pe autostrazi. Dar defectiune? Totusi, doar nu vorbim de Rabe din anii '60 carora le pica motorul...

Bineinteles, asta nu scuza proiectantul de idiotenii, adica noduri mult sub-proiectate. Cred ca nodul de la Gilau este sub-proiectat, pentru ca traficul acolo va fi foarte mare mereu, si probabil nodul va ajunge rapid la peste valoarea proiectata odata ce mai multe segmente din A3 se vor deschide.  Dar nu vad nimic gresit cu nodul in sine cu exceptia faptului ca nu e "future proof" deloc (singurul caz in care ar fi future-aware ar fi daca ar exista un plan pe termen scurt-mediu pentru o noua intrare in Cluj dinspre vest).

La fel, nodul A1-A6 de la Lugoj este o alta idiotenie, nefiind deloc, dar absolut deloc future-proof.

Dar nodul de la Lancram e ok. In conditiile in care in 3 ani de la PIF a nodului se va da in functiune o autostrada care va reduce fluxul de trafic cu 95+%, nu avea rost constructia a ceva mai complex acolo. Pana la urma, odata cu A10 (despre care se stia ca va exista, ori ca DX ori ca A cand s-a facut nodul), nodul respectiv va servi exclusiv Lancramul plus centrul si zona industriala din Sebes. Pentru care un nod simplu este mai mult decat suficient.

Quote from: horeaa on February 04, 2015, 11:28:15 AM
Pe langa asta ma ingrijoreaza posibilitatea ca bretelele intre autostrazi (A10-A3 sau A10-A1) sa aiba tot o banda, dupa cum apare in ultimul raspuns la intrebarile lui disney ... stie cineva daca acestea ar trebui sa aiba macar banda de urgenta conform normativului?

Nu sunt prevazute benzi de urgenta la bretele in normative. Insa, in mod normal, A10-A3 si A10-A1 nu ar trebui sa aiba, cel putin pe directiile principale de mers, 1 banda pe sens. Cf. normativului, sunt noduri de tip A, care, cu exceptia unei eventuale portiuni de convergenta de cativa zeci de m (unde are sens ca traficul sa curga ca flux unic), ar trebui sa fie multi-banda.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

delacroix

Quote from: frunzaverde on February 09, 2015, 02:23:27 PM
...
.... Cred ca nodul de la Gilau este sub-proiectat, pentru ca traficul acolo va fi foarte mare mereu, si probabil nodul va ajunge rapid la peste valoarea proiectata odata ce mai multe segmente din A3 se vor deschide.  Dar nu vad nimic gresit cu nodul in sine cu exceptia faptului ca nu e "future proof" deloc (singurul caz in care ar fi future-aware ar fi daca ar exista un plan pe termen scurt-mediu pentru o noua intrare in Cluj dinspre vest).
...
Ca de obicei bine argumentat cu o exceptie:
Nici vorba. In urmatorii 10-15 ani singura directie pe care poate creste traficul prin nod este Cluj-Nadaselu-Bors. In schimb relatia Turda-Huedin se va reduce drastic. In plus cei din nordul Clujului vor prefera nodul de la Nadaselu

horeaa

Multumesc de raspuns frunzaverde, per total, deacord cu ceea ce zici ... as avea totusi cateva comentarii.

Quote from: frunzaverde on February 09, 2015, 02:23:27 PM
Noduri de tipul asta, adica bretele cu o singura banda si fara banda de urgenta sunt extrem de comune in majoritatea Europei.
Corect, dar foarte rar vezi sa aiba parapeti pe ambele parti si asa aproape de drum ca si cel de la Gilau, asta ma derajeaza cel mai mult. Si in exemplele care mi le-ai dat tu cred ca in toate se poate trece la viteza mica pe langa un vehicul oprit pe margine.
Pentru ca conduc zilnic in UK, exemplul dat de tine aici mi se pare mai mult o exceptie, regula mi se pare mai mult ceva de genul: https://goo.gl/maps/mmhY4 sau https://goo.gl/maps/hzqh1

Quote from: frunzaverde on February 09, 2015, 02:23:27 PM
Si tendinta de constructie a benzilor simplex fara banda de urgenta e in crestere, masinile fiind mult mai fiabile acum decat erau acum 40 de ani, cand au fost facute multe autostrazi europene.
Total de acord ca masinile sunt mai fiabile, dar asta e doar unul din cativa factori care contribuie la numarul de defectiuni/km. Trebuie luat in calcul si:
- nr de masini mult mai mare decat acum 40 de ani
- nr de km mult mai multi parcursi de fiecare masina (o naveta zilnica cu masina de 100km, era de neconceput acum 40 de ani, azi am doi colegi langa mine care fac asta zilnic)
- ignoranta in crestere a soferilor (verificari de rutina ignorate, raman multi fara benzina, baterii descarcate, etc ...)
Un articol interesant realizat de cei la RAC il gasiti aici care imi sustine unele din argumentele de mai sus.

Greu de explicat de ce sansele sunt mai mari decat normal la o defectiune pe iesiri-intrari ... citisem de ceva vreme un articol care explica ca incetinirile si accelerarile bruste, plus zonele de stationare din cauza traficului cresc sansele de defectiune ... dar din pacate nu mai gasesc articolul ca sa-l citez aici ... oricum, irelevant zic eu, si sa fie sanse minuscule mi se pare ciudat totusi sa avem standardul acesta de autostrada asa de frumos cu benzi late si banda generoasa de urgenta si apoi sa ne zgarcim la cateva sute de metrii la bretele ... ii ca si cand iti faci o casa superba in care trebuie sa intrii in patru-labe pt ca n-ai mai avut bani de o usa intreaga :)

alecu26

#1986
Quote from: delacroix on February 09, 2015, 03:29:02 PM
Ca de obicei bine argumentat cu o exceptie:
Nici vorba. In urmatorii 10-15 ani singura directie pe care poate creste traficul prin nod este Cluj-Nadaselu-Bors. In schimb relatia Turda-Huedin se va reduce drastic. In plus cei din nordul Clujului vor prefera nodul de la Nadaselu

exact asta vroiam sa spun si eu. Acolo, acea dubla trompeta a fost facuta sa bage bani la Bechtel.
1. Nodul e departe de oras cu un Floresti cvasicongestionat.
2 ....multi vor folosi nodul Nadasel,
3. multi folosesc si vor folosi in continuare DN 1,
4. plus ca o legatura a centurii CLuj cu Autostrada....va scadea si mai mult traficul prin nodul Gilau.
5. Indiferent ce se va zice....A1 va partaja traficul cu A3...deci si de aici poate veni o scadere a traficului, dar mai ales pe traseu principal nu prin bretele.

Si ca tot asta e subiectul....la A4 a fost o mare mare cearta, care normativ sa se aplica in cazul nodului A2 cu A4. Daca va uitati pe goggle earth, veti vedea ca peste tot unde sunt bretele cu sens unic, dar doua benzi pe sens, exista banda de urgenta si pe o parte si pe alta. Asta e normativul Trans european motorway. In normativul Romanesc nu exista asa ceva.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

delacroix

Quote from: alecu26 on February 09, 2015, 05:50:35 PM
....
veti vedea ca peste tot unde sunt bretele cu sens unic, dar doua benzi pe sens, exista banda de urgenta si pe o parte si pe alta. Asta e normativul Trans european motorway. In normativul Romanesc nu exista asa ceva.
Fals. O fi asta normativul numai ca nu se aplica. De la Genova la Regensburg, trecand prin 4 tari, n-am vazut asa ceva.

alecu26

la noi s-a aplicat.

pagina 17 din normativul TEM. http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/tem/temdocs/TEM-Std-Ed3.pdf

In fapt....exista si la noi in normativ. Uita-te la profilul sugerat de PD 162 pentru constructia autostrazii cu cai denivelate. De fapt si acolo e o strutocamila...ca doar o cale are doua benzi de urgenta, cealalta un acostament ceva mai mare si o banda de urgenta.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).




panda_no 5

#1992
Si totusi, vara trecuta cand nu era gata tronsonul lui Impregilio, pe banda care te scotea spre sensul giratoriu de iesire din A1 ( banda care avea parapet pe ambele laterale) culmea, era ramas un camion in pana.
Soferul TIR-ului reusise sa traga cat de mult pe dreapta, aproape ca se lipise de parapet.
Cu oglinzile pliate si dirijati soferii de autoturisme reuseau sa treaca insa camioanele nu aveau nici o sansa si deja se formase coada la iesirea de pe A1.
Nu stiu cum s-au descurcat mai departe sau cat a durat pina s-a deblocat acea bretea.

ArKE

#1993
Hotnews a publicat si o harta din noul masterplan


Pare putin mai normala decat aberatiile din ultima vreme, dar cred ca sunt cateva trasee care ar trebui reincadrate
- Bucuresti-Giurgiu ar fi fost foarte bine sa fie autostrada- e o zona relativ simpla pentru constructie.
- Lipseste practic atat de mult discutata "autostrada a Marii Negre", dar macar o parte din traseu e prevazuta ca DX. Desi eu as fi continuat A4 pana la Mangalia cel putin
- A3 lipseste cu desavarsire intre Tg Mures si Fagaras
- tot nu vad sensul autostrazii intre Brasov si Bacau, un DX era arhisuficient, mai utila mi s-ar fi parut legarea Bacaului cu A3 la Ploiesti prin Focsani/Buzau
- Nu vad sensul legarii Brailei prin 2 DX-uri atat cu Focsaniul cat si cu Buzaul. Puteau sa gandeasca unu pana la Ramnicu-Sarat de exemplu
- Timisoara (+centura) - Moravita iarasi mi se parea de bun simt sa fie autostrada.
- Imi scapa utilitatea DX-ului dintre Ploiesti si Gaesti.
- Podul de la Calafat nu e legat cu nici un drum mai de doamne-ajuta de reteaua de autostrazi

horatiu.cosma

Bucuresti-Giurgiu e 2+2, se merge bine, si e scurt. Cu A s-ar castiga 10 minute poate, nu prea merita(la cate avem de facut mult mai presante). Pe litoral, o centura pentru Agigea, Eforie S si N , Tuzla,Mangalia si dublarea la 2 benzi pe sens DN39 peste tot e suficient, mai ales ca trafic avem acolo 3 luni pe ani, iar spre Bulgaria nu e un trafic enorm la Vama Veche. Daca se face si Sibiu-Brasov, pe Tg.Mures-Brasov traficul greu va disparea aproape de tot, drumul e bun, nu ar mai fi cazul cel putin pe moment de o autostrada Tg.Mures-Fagaras foarte scumpa. Brasov-Bacau intr-adevar e cam fortata, DX e mai mult decat suficient daca se face si Tg.Mures-Ungheni. De acord cu Braila-Rm.Sarat, acel triunghi Buzau-Focsani-Braila nu ar avea trafic puternic decat pe Buzau-Focsani. DX intre Ploiesti si Gaiesti este mai mult pentru a evita DNCB Nord pentru Oltenia-Moldova.