Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

dorum

multumim cutter...am citit si eu cateva, dar m-am plictisit...este evident ca nu prea sunt in regula clauzele din contract si termenele...

cutter

Prin clauzele respective, CNADNR a încercat să transfere toate riscurile la prestator - chiar și unele care nu sunt sub controlul acestora.

Spre exemplu, se menționează undeva că este responsabilitatea prestatorului să-și asigure accesul pe terenurile unde ar nevoie să execute foraje geo și că dacă apar întîrzieri acestea sunt exclusiv din vina prestatorului și e bun de plată, etc.

Asta sună foarte bine în teorie, dar așa cum explică una dintre companiile contestatoare, deși în România există o lege (din 2010 parcă) care obligă deținătorii de terenuri să permită accesul pentru realizarea investigațiilor pentru studii de fezabilitate, dacă acești deținători refuză să permită accesul, compania nu poate trece peste refuz (aceasta s-ar constitui în "tulburare de posesie") fără sprijinul autorităților (Poliție, cel puțin, dacă nu cumva trebuie și hotărîre judecătoarească). Prin urmare, dacă un nebun/rău intenționat vrea să te blocheze, te poate întîrzia cu săptămîni/luni de zile, ceea ce în condițiile contractuale extrem de stricte (6 săptămîni pentru studiul geo pe 100km, sau așa ceva) s-ar lăsa cu penalizări grave și urmări pentru prestator ca urmare a unei situații care este dincolo de controlul lui.

Evident, după părerea mea, CNSC și eventual Curtea de Apel vor da în mare măsură dreptate contestatorilor. Trăim totuși într-un stat de drept.

Clauzele respective arată de parcă ar fi fost făcute de niște ageamii în domeniul juridic care pur și simplu au vrut să arunce toată răspunderea la contractor. De altfel, nu știu de ce CNADNR nu lansează o licitație și cu tema "Managementul unei companii naționale de drumuri și autostrăzi", de ceva vreme încoace ei oricum încearcă să nu-și asume niciun risc și nicio decizie și să externalizeze totul ("consultantul a zis că", "JASPERS a zis că"). Dacă o mare companie privată cu cifră de afaceri similară cu bugetul CNADNR (2 miliarde de euro pe an) ar fi condusă așa (fără nici o asumare de responsabilitate) ar da rapid faliment.

florin74

Deocamdata CNSC a respins cererile de suspendare a procedurii, urmand a se pronunta pe fond imediat. Toate cele 10 licitatii au fost contestate de cel putin 4-5 firme - fiecare licitatie in parte.

msamoila

Inca o poveste de adormit copiii
http://www.zf.ro/companii/cum-va-arata-harta-autostrazilor-in-2020-12636712
Merge cineva la conferinta sa puna niste intrebari incomode? Din nefericire eu nu sunt in Bucuresti ca as merge...macar asa sa ii zgandar putin..

ciprebbe


Dan Șova pagina de FB

"Lucrări de infrastructură în derulare în 2014
În 2014, vor începe lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureș, Sebeș - Turda, Comarnic - Brașov, Suplacu de Barcău - Iași ( :OOOO) , Nădlac - Arad lotul 2, Gilău - Nădășel și, în funcție de înțelegerea(ca la piata) cu Comisia Europeană, Craiova - Pitești și centura de sud a Bucureștiului.
În lucru pe 2014, în afară de cele menționate, sunt Nădlac - Arad lotul 1, Timișoara - Lugoj lotul 2, loturile 2,3 și 4, Lugoj - Deva, Orăștie - Sibiu lotul 3, București - Ploiești km 0-19, o parte din centurile orașelor Medgidia și Constanța.
,,Ca evaluare personală(you're right), se vor termina în 2014 aproximativ 90 de kilometri de autostradă.", a declarat Dan Șova."



Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

AFC

"Intr-o epoca de minciuna universala, sa spui adevarul este deja un act revolutionar" - George Orwell

cutter

#1026
După părerea mea, CNADNR se află într-o situație de colaps, situație în care a fost adusă de managementul lui Dan Șova/Narcis Neaga.

Să rezumăm situația "realizărilor" la zi:
- licitație SF Sibiu-Pitești: anunțată ca fiind "declanșată" pe 3 martie 2014 de Șova - nu este nici astăzi pe SEAP
- licitație Arad-Nădlac lot 2: în curînd se împlinește un an și n-a fost încă publicată pe SEAP (deși Șova anunța în noiembrie în 2013 că anul acesta va fi gata)
- București-Ploiești km0-km19,5: proces în curs cu Pizzarotti, lucrările sunt blocate
- Orăștie-Sibiu lot 3, Impregilo: nu există încă autorizații/avize de mediu pentru mega-excavațiile care se vor face, lucrările sunt blocate, între timp Comisia Europeană și ONG-urile de mediu e posibil să reacționeze față de soluția barbară propusă
- cele 10 licitații pentru SF-uri de autostrăzi publicate pe SEAP: contestate toate de cîte 4-5 companii, cu șanse mari de cîștig și probabil anulare
- proiectul Comarnic-Brașov: aproape de colaps - probleme cu finanțatorii, probleme cu FMI
- celalalte PPP-uri propuse, Centura București Sud, Pitești-Craiova: cu șanse minime de realizare avînd în vedere că nici pentru Comarnic-Brașov nu se reușeste finanțarea
- loturile în execuție Lugoj-Deva lot 2, 3, 4; Timișoara-Lugoj lot 2; Sebeș-Turda lot 3, 4: cu termene de finalizare în 2016, deci o parte semnificativă din finanțarea europeană se va pierde
- licitația pentru Cîmpia Turzii-Tg. Mureș: nelansată încă în SEAP, șanse mici de a se da o porțiune semnificativă în circulație pînă la 31.12.2015 astfel încît să existe absorbție din POS-T

În plus, pe plan strategic este o mare varză:
- memorandumurile propuse de dl. Șova sunt criticate ca nerealiste (și pe bună dreptate) chiar de Ministerul Fondurilor Europene
- Master Plan-ul a fost blocat cît s-a putut, a fost deturnat dintr-un document tehnic făcut de specialiști în planul "România 100" (făcut de cine?)
- niciunul din termenele anunțate în legătură cu Masterplanul (lista aici) nu a fost respectat
- finanțările prognozate sunt total fantasmagorice: pentru fiecare sursă de finanțare se prognozează un număr dublu de km de autostrăzi realizați pînă în 2020 față de posibilitățile reale (ex. din acciză se face Tg-Mureș-Iași, dar și Nădășel-Suplacu-Borș; din Fondul de Coeziune se face și Sibiu-Pitești, dar și Ploiești-Iași și așa mai departe)

Mai nou, văd că CNADNR se dă în judecată cu AMPOST  ceea ce nu poate să fie decît un semn că lucrurile sunt scăpate de sub control.

AFC

Foarte buna sinteza. As spune mai mult realista decat pesimista. Colapsul este generat de actiunile politicianiste ale lui Sova care bulverseaza CNADNR si schimba ordinea fireasca/pragmatica de abordare a proiectelor.
Dar ar trebui sa ne intrebam ,si mai mult ,sa ne gandim ce trebuie sa facem noi. Eu cred ca trebuie sa gasim o formula de a devoala toate aceste realitati.
Am intrat in comunitatea PUM mai mult din pasiune pentru infrastructura si din convingere ca dezvoltarea acesteia are un mare impact asupra economiei si a societatii in general. In scurt timp insa ( si asta datorita pasiunii colegilor nostri si datorita calitatii si acuratetii informatiilor ) am realizat ca putem face mai mult.
Noi cei de pe PUM suntem parte a societatii civile care trebuie sa fie foarte puternica daca vrea sa schimbe ceva.
Concret, plecand de la acest gen de sinteza, cred ca o idee ar fi sa stabilim contacte cu cei din media( de toate felurile ) si sa le oferim informatii. In felul asta cred ca putem creste vizibilitatea informatiilor corecte si putem contracara aburelile. Ce parere aveti?
"Intr-o epoca de minciuna universala, sa spui adevarul este deja un act revolutionar" - George Orwell

Ionut


cutter

Salut ideile tale și civismul care răzbate din ele.

Pe planul comunicării, din păcate, sunt foarte greu de contracarat "aburelile" de care vorbești. Pentru că ei (Șova/Ponta) pot minți oricît și întotdeauna spun chestii pozitive și luminoase (și mincinoase): "vom face", "se va face", "am reparat ce au făcut rău cei dinainte", "am alocat bani", "am lansat licitații" - sunt maeștri în comunicare - în timp ce noi, societatea civilă cum spui tu și presa, spunem adevărul care din păcate arată trist, urît și deprimant (vezi în sinteza mea) și oamenii instinctiv nu prea vor să audă lucruri negative.

Dar nu trebuie să ne lăsăm, pînă la urmă adevărul răzbate, sunt convins de asta.

frunzaverde

Quote from: cutter on May 22, 2014, 03:40:06 PM
în timp ce noi, societatea civilă cum spui tu și presa, spunem adevărul care din păcate arată trist, urît și deprimant (vezi în sinteza mea) și oamenii instinctiv nu prea vor să audă lucruri negative.

Da, dar media tocmai, traieste cu stirile negative - nu e subiect de stire "totul e bine". Mai mult, se pot face subiecte "carnoase" din "autoritatile mint". Doar ca forumurile noastre au foarte putine legaturi cu oameni din presa...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AFC

Baieti, ma gandesc ca asa cum @disney sintetizeaza intrebarile pentru CNADNR la fel putem face si cu sinteza informatiilor pentru presa pe un thread nou dedicat. De exemplu de sinteza se ocupa @cutter si ulterior o postam pe thread-ul de comunicare cu presa. Facem un pic de "research"si aflam care sunt ziaristii care se ocupa de infrastructura si le transmitem eventual si e-mail, cu un header de genul " anexat gasiti informatii de interes cu privire la situatia infrastructurii de transport din Romania sintetizate de membrii forumului PUM "
"Intr-o epoca de minciuna universala, sa spui adevarul este deja un act revolutionar" - George Orwell

vancouver

Foarte buna sinteza @cutter. Ca sa evidentiem si lucrurile bune facute cu chiu cu vai de actuala conducere a CNADNR si MT, eu le-as numi:
- A1 Lugoj-Deva lot 2,3,4 - finalizarea licitatiilor incepute pe vremea doamnei Boagiu / d-lui Nazare, semnarea contractelor, demararea lucrarilor. O consider o realizare, pentru ca se poate si mult mai rau (pe vremea lui Silaghi s-au deschis doar ofertele in august 2012 si apoi pana in mai 2013 a fost ZERO = ZERO = ZERO)
- A1 Tm-Lugoj lot 2 - asemanator, dar aproape sigur gata pana in 31.12.2015.
- A1 Nadlac-Arad lot 1: s-a reluat licitatia si acum se lucreaza in plin, pana in 31.12.2015 sigur gata
- A1 Sebes - Turda: studii de fezabilitate foarte repede, demararea licitatiilor, 2 din 4 loturi au deja contracte semnate, celelalte 2 probabil in toamna
- A3 Gilau - Nadaselu: s-a dat ordinul de incepere (si aici se putea si mai rau, multa vreme am crezut ca acest contract a fost reziliat si puteau sa-l rezilieze de-a binelea)
- se mai misca cate ceva pe la Brasov (centura), podul 2 de la Agigea
- se reface stratul de asfalt pe unele drumuri DN importante, reabilitate acum mai multi ani (ex. DN1 Sebes-Cluj-Oradea)
- s-a finalizat centura de diamante a Clujului prin sud-est

La dezamagiri, as mai adauga nefinalizarea completa a unor tronsoane, cum ar fi A4 sau A1 Timisoara - Arad sau centura Domasnea sau chiar A3 Turda-Gilau. Daca firmele au pretentii aiurea, atunci trebuie reziliat contractul pe ceea ce a ramas si gasit alt constructor pentru aceste retusuri.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

cutter

#1033
Hai să luăm un exemplu clar de (posibilă) minciună și cu ajutorul celor de pe forum care se pricep și la finanțe publice să încercăm să-l lămurim: pasajele de la Arad.

Astăzi la Arad, Ponta a declarat că "există alocare financiară" și că, vezi Doamne, constructorii nu lucrează. De asemnea, există și un comunicat CNADNR pe tema asta de acum două săptămîni.

În fapt, eu m-am uitat în legea bugetului pe 2014 și alocarea pare să fie ZERO, așa cum a fost și în 2013, și în 2012 după (cred) rectificarea operată de guvernul Ponta I. Dar recunosc că nu sunt un specialist, așa că-mi mențin o rezervă, de acea cer sprijinul celor de pe forum care se pricep mai bine ca mine.

Ce presupun eu este că poate la rectificarea bugetară (la 1 iulie) se intenționează această alocare de fonduri, dar asta e cu totul altceva. Constructorii nu au cum să lucreze pînă cînd nu le sunt plătite facturile restante și nu sunt notificați oficial despre reluarea lucrărilor, lucru care eu presupun că nu s-a întîmplat întrucît nu există baza legală pentru asta.

Este exemplul perfect de situație alambicată, unde minciuna (dacă este o minciună, îmi păstrez o rezervă, după cum am spus) este destul de greu de demontat. Mă ajutați să-i dăm de capăt?

EDITARE ULTERIOARĂ: Eu m-am uitat aici și la pag. 901-904 nu apare nicio alocare pe 2014 pentru aceste proiecte.

delacroix

Ce autostrada se face la Arad de se construiesc pasaje?