[CJ] Centura Metropolitana Cluj-Napoca

Started by alexV, September 23, 2015, 11:09:33 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Wiz

#645
Interviu cu Project Managerul care se ocupa de SF-ul centurii.

https://media9.ro/cat-va-costa-centura-metropolitana-studiul-de-fezabilitate-este-aproape-gata/

Cateva elemente interesante pentru cei care nu au timp sa urmareasca tot interviul:

* Acordul de mediu s-ar putea teoretic aproba in 60 de zile (teoretic).
* Aprobarea HG guvern ori la sfarsitul anului ori Q1 2022.
* Pistele pentru velo/trotinete separate de trafficul auto prin panouri/spatii verzi, alte solutii.
* Cost peste 800 milioane ("sa vedem daca ne apropiem de 1 miliard" spune coordonatorul proiectului).

bacovia

Acest proiect e tot mai SF.

Boc si Tise ar trebui sa mearga in audienta la Bolojan sa li se explice cum se face o centura.

RobertH

Adica o strada la marginea orasului care tot o modifica de ani si ani mai facand un pasaj ?

Fara suparare dar aia nu e centura pentru un oras de 300-400 mii de locuitori. 

neobluenet

De acord cu RobertH, la Oradea au facut o strada noua pe care au numit-o centura si apoi au tot adaugat la ea cate un pasaj, o dublare, insa geometria nu este la nivel de drum express. In vest e o curba la 90 de grade ce urmeaza a fi  eliminata cand va fi gata legatura cu A11 si drumul de legatura cu A3. Pe langa asta nu au luat bine in calcul extinderea inspre est. Initial era o trecere la nivel cu calea ferata, eliminata acum de pasajul peste calea ferata, dar a ramas un giratoriu la vechea intersectie. Daca vor sa prelungeasca centura cu o ocolitoare pentru Osorhei, puteau face legatura asta cu DN1 printr-un alt tip de intersectie care ar fi lasat deschise mai multe moduri de continuare a drumului.

Avand in vedere ca viitoarea centura a Clujului este un drum care incepe inainte de Gilau si se termina la Apahida, trece pe si prin niste dealuri, include un nod cu autostrada, multe viaducte si 2 tuneluri, nu se poate compara cu centura Oradiei, facuta pe teren plat. Probabil ca daca s-ar fi facut studiul de fezabilitate mai devreme, acum am fi putut avea o legatura Apahida-Zorilor sau o ocolitoare a Gilaului si a Florestiului, insa traficul prin oras ar fi fost la fel de ridicat. Problema este sectorul central, prin sudul orasului, care are ca scop eliminarea traficului prin centru si Floresti.

bacovia

Daca o centura care este si va ramane mult timp la stadiu de proiect (+gogosi electorale) e mai buna decat una existenta, data in exploatare, atunci ne meritam soarta.

dragos76

presimt iarăși niște discuții de genul celor ce le aveam la 15 ani cu "a cui e mai mare"... din păcate.
Eu zic că cel mai bine e să recitim ce a scris bacovia mai sus.

alexV

Si in asociatie incepem sa punem sub semnnul intrebarii capacitatea proiectantului de a livra la timp proiectul asta. Parca le lipsesc constrangerile. E pacatos pentru un proiect sa ii dai impresia antreprenorului ca nu are limite.

Constrangere de timp: SF-ul  a pornit la drum cu termen de realizare 1 an (insuficient). Doi ani ar fi fost oarecum fezabil, dar uite ca implinim 3 ani.

Constrangere de bani: SF-ul a pornit cu o estimare a proiectului de 400 mil euro. Insuficient, zicea toata lumea inca de pe atunci. Dublu ar fi fost poate convenabil. Acum ajungem la 1 miliard de euro, avem piste de biciclete suspendate pe piloni... Nu isi pune nimeni problema cum ceri si obtii finantare cu un proiect de centura oraseneasca de 1 miliard ?!?! Daca e pe bani europeni, exercitiul financiar 2021 - 2027, cam acum e momentul ideal sa incepi niste demersuri.

cristi767

#652
^
Vis-a-vis de bani, poate de asta s-a construit și "strada" aia în Oradea așa pe bucăți și "se mai tot modifică" și "i se adaugă câte un pod". Pentru că dacă se stătea până se strângeau toți banii disponibili, poate nu era în lucru nici astăzi. Poate că șansa centurii de aici ar fi să fie cumva atacată și ea pe tronsoane, bucăți și extinsă apoi. Ar fi o presiune financiară mai mică. Și apoi, odată început ceva, tot se termină el mai devreme sau mai târziu.

Oricum, e prima dată când văd critici atât de acerbe împotriva centurii Oradea. Și m-au surprins. Probabil că nu e nimeni dintre decidenți să vadă aceste critici. Altfel sigur nu s-ar gândi la proiectarea unui inel metropolitan mai la sud, stupoare, doar cu o bandă pe sens: link.



RobertH

@bacovia Eu nu is de acord cand comparam mere cu pere. Cum a precizat si @neobluenet, situatia in Cluj e aproape complet diferita de cea din Oradea. In Cluj nu gasesti o strada la marginea orasului care sa o poti moderniza si sa faci centura din ea care sa duca traficul unui oras de 400 mii de oameni.

Ceva apropiat deja s-a facut la Cluj. Ii centura Apahida-Valcele. E facuta cu minim de investitie, e functiona si totusi nu suntem multumiti de ea pentru ca nu rezolva traficul din oras decat in mica parte.

Au si cei din Arad o astfel de strada modernizata dar nu complet, o bucata trece printr-un cartier. Nu ii vad tare fericiti ca s-a ales minimul de investitii si pas cu pas chiar daca nu sunt un oras mare. 
Sa nu mai vorbim de bataia de joc din Timisoara unde chiar daca se face centura noua si e la campie e gandita pentru acum 10-15 ani. 

Dintre toate centurile facute recent sau in constructie, cea din Satu Mare pare un model de buna proiectare. Urmatoarea ar fi cea din Brasov dar care inca are sensuri giratorii.


pasadia

Eu țin să spun că mi se pare greșită ideea de a adăuga piste de bicicletă acestui proiect. Și de fapt mi se pare greșită ideea de a adăuga astfel de piste oricărui proiect nou de investiție rutiera.

După logica mea, în momentul în care deschizi pentru traficul motorizat (autoturisme, camioane, moto) un traseu nou, când îi pui la dispoziție încă 4 benzi de circulație CONCOMITENT ar trebui luat în calcul că în alte zone acestui tip de trafic i se poate lua o parte din spatiu de care dispune pentru a fi acordat pistelor de bicicleta / trotineta. Și aceasta cu atât mai mult cu cât traseul firesc pentru bicicleta este cel direct, mai scurt, adică cel care acum e ocupat de mașini.

Nu înțeleg de ce am vrea pista de bicicleta cocoțată prin Feleac când ea e necesara prin zonele centrale.

klax187

Pistele de biciclete nu au fost adaugate pentru a forta includerea in PNRR? stiti voi, politica green, etc...

Ca nu a fost inclus si ca pistele au ramas, e alta discutie.
Oricum, nu cred ca trebuie sa ii dam prea mare atentie. Cu siguranta pistele acelea sunt de fapt acostamentul centurii.
Din momentul in care au aparut pistele pt biciclete in discutie a fost pomenita si latirea suprafetei centurii? Pt ca eu nu tin minte sa fie asa discutii.

Le Serj


raulbogdan23

Quote from: Le Serj on October 28, 2021, 01:04:06 AM
S-a depus azi la Agenţia de Protecţie a Mediului Cluj raportul cu studiile pt obţinere acordului de mediu (conform Media9)

https://media9.ro/centura-metropolitana-s-a-depus-raportul-privind-impactul-asupra-mediului/?fbclid=IwAR2lObTv5R8x85435Hinjj9rCeaUrHmSeJPDUeqHf3yKSCFL3cHm7XAu_TY

@La Serj data viitoare pune si continut din link-ul chior. Articolul poate sa fie editat, sters, etc.

Quote
Echipa care realizează studiul de fezabilitate pentru centura metropolitană a depus, astăzi, la Agenţia de Protecţie a Mediului Cluj, studiile aferente etapei de obţinere a acordului de mediu, respectiv raportul privind impactul asupra mediului, studiul de evaluare adecvată și studiul de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă.

,,Pentru elaborarea studiilor de mediu au contribuit peste 30 de experţi în vederea analizării complete a impactului generat de proiect asupra componentelor de mediu și pentru stabilirea măsurilor adecvate care să reducă considerabil impactul proiectului asupra habitatului uman și elementelor de biodiversitate din zona de influență a Centurii Metropolitane Cluj. Astfel, a fost demarată etapa de avizare a documentaţiilor ce stau la baza obţinerii acordului de mediu, etapă care va dura, conform procedurii, aproximativ 120 de zile. Aceasta include analiza studiilor de către experţii ce fac parte din comisiile tehnice dedicate elementelor studiate – habitat uman, biodiversitate vegetală și faună, sol, elemente forestiere, elemente ale fluxului apelor, elemente de impact asupra schimbărilor climatice. Tot în această etapă procedurală se va organiza dezbaterea publică aferentă emiterii acordului de mediu", au arătat specialiștii de la Explan.

O altă etapă importantă a proiectului ce se apropie de maturitate, în următoarele săptămâni, este finalizarea tuturor soluţiilor tehnice și adoptarea modificărilor solicitate de către CNAIR prin Comisia Tehnică pentru avizarea finală a proiectului în ce privește elementele de siguranţă a circulaţiei.

,,Această etapă complexă de avizare, analizează în detaliu elementele tehnice ale proiectului și anume: clasa tehnică a drumurilor, viteza de proiectare, caracteristicile geometrice în plan orizontal și vertical, vizibilitatea rutieră în lungul traseului, profilurile transversale tip, tipuri de parapeți de siguranţă, panouri antifonice, semnalizarea rutieră, amenajarea intersecțiilor și verificarea capacității de circulaţie, sistemul de management integrat al traficului, respectiv soluţiile tehnice de iluminat exterior. După finalizarea celor două etape menţionate, Analiza Cost-Beneficiu, alături de întreaga documentație a Studiului de Fezabilitate va intra în faza de aprobare a indicatorilor tehnico-economici la nivelul CNAIR, MTI și interministerial, prin promulgarea Hotărârii de Guvern. Dupa acest pas, proiectul va parcurge etapele finale: PUZ, DTAC și exproprieri", mai arată inginerii.

Date tehnice ale proiectului TR 35 – Centura Metropolitană Cluj:

42 km de drum național cu 2 benzi pe sens, bandă de acostament și zonă mediană
Viteze de proiectare: 17 km – 80 km/h, respectiv 25 km – 100 km/h
20 noduri rutiere denivelate
96 poduri/pasaje cu lungime max de 1540m
3 tunele din care 1 în soluție săpătură deschisă (cut & cover) în lungime de 490m și 2 în soluție de galerie cu lungime de 370m
20 km de piste pentru bicicliști și micromobilitate
25 de km de panouri antifonice cu amplasare pe părțile laterale și/sau median
Corelarea TR35 cu alte proiecte majore aflate în diferite stadii: PUZ Sopor, Spitalul Regional de Urgenta, Spitalul pediatric monobloc, Tren metropolitan/metrou, Deviere Someș în zona aeroport/Apahida Drumuri de legatura în portofoliul CNAIR
8 drumuri de legatură în lungime de 24 km
Viteza de proiectare cuprinsă între 50 și 80 km/h
2 tuneluri în soluție de galerie în lungime de 450, respectiv 310 m
Se asigură legătura directă cu toate drumurile naționale din zona metropolitană CLUJ: A3, DN1, DN1F, DN1N (V.O.C.E.), DN16, DN1C, V.O.C.N.E.
21 poduri/pasaje cu lungime max=607m
7.5 km piste pentru bicicliști și micromobilitate
asigurarea prin 2 căi directe a accesului la Spitalul Regional De Urgență și conexiune directă la Spitalul pediatric monobloc.

De asemenea, a fost inclus un proiect de impadurire (peste 80 ha) în raport de 2:1 pentru compensarea suprafetelor forestiere afectate de proiect. După finalizare, acest proiect de infrastructură majoră va reduce congestia de trafic din Zona Metropolitană Cluj, va reduce timpul de deplasare și nivelul de poluare cu noxe în zona de influență, va crește siguranţa în mobilitatea metropolitană, va facilita deplasarea mijloacelor de transport în comun, va asigura soluţii de deplasare optime și sigure pentru bicicliști și micromobilitate și va asigura un nivel superior de accesibilitate și conectivitate în Zona Metropolitană Cluj.

ijwtsh

Ce SF mi se pare proiectul. 3 tuneluri, 20 noduri, 96 poduri. Sa nici nu mai vorbim de drumurile de legatura cu punctele importante.

TibiV

Contradictii:

1. Viteze
QuoteViteze de proiectare: 17 km – 80 km/h, respectiv 25 km – 100 km/h
vs.
QuoteViteza de proiectare cuprinsă între 50 și 80 km/h

2. Tuneluri
Quote3 tunele din care 1 în soluție săpătură deschisă (cut & cover) în lungime de 490m și 2 în soluție de galerie cu lungime de 370m
vs.
Quote2 tuneluri în soluție de galerie în lungime de 450, respectiv 310 m
Mama proștilor este mereu gravidă... :)