[CJ] Centura Metropolitana Cluj-Napoca

Started by alexV, September 23, 2015, 11:09:33 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

horatiu.cosma

Singura soluție împotriva fixiștilor care nu au capacitatea să recunoască o eroare proprie în fața tuturor evidențelor și o dau înainte ca o moară stricată la infinit e ignorarea.

qionescu1

#376
Cred ca la fel gandea si administratia Clujului din anii 90 despre strada Buna Ziua...  ca discutia e "inutila".
Asa si cu detinatorii "tuturor evidentelor", si a "tuturor normele de mobilitate urbana" orice discutie despre un viitor pe termen lung e o fortare peste limitele lor. Nu pot iesi din mentalitatea de centura si gandesc strict in termenii de 20 de ani pentru care e construita, degeaba exemplifici cu planificari urbanistice (de succes) pe 100 ani de pe la vecini. Asta nu arata decat ca au limitari serioase de viziune.

@dragos
Evident ca transportul de atunci avea alta dimensiune fata de ce avem acum dar asta nu face decat sa intareasca ceea ce zic si sa ofere si mai multa valoare deciziilor celor din Budapesta.

In a doua poza (de la biserica Sf Petru pana la "sapca lui Ceausescu") vedem 1,4 km de "bulevard" o distanta mai mica decat distanta medie (aprox) intre intersectiile denivelate de pe "centura". Discutia era despre un viitor indepartat nu despre viitorii 20 de ani de centura si nu are legatura cu caracteristicile prezentate ale bulevardului, care, de altfel, nu se regasesc in clasificarea strazilor. Intersectiile denivelate nu se exclud. Oare nu mai avem in oras? Nu vrem sa construim una chiar la inceputul bulevardului 21 decembrie?

Cu PUZul da... si eu sunt curios de strazile colectoare in conditiile in care primaria poate face asta doar in limitele administrative de astazi ale Clujului. Poate Apahida nu va agreea tot ceea ce va fi propus, pt ca vorbim de o asociere si de limitari legate de organizarea administrativa. Se va negocia? :) Cum se va pozitiona Feleacu, care nu este parte in asociere, avand in vedere extinderea spre sud a orasului?

"Centura" ar putea fi reorganizata in viitor, inclusiv la 3 benzi pe sens, fara incalcarea "tuturor normelor de mobilitate urbana" dar cu niste sacrificii, care ar putea fi evitate de pe acum daca s-ar stabili un culoar de min. 70-100 metri. Altfel ce va ramane din capacitatea de care vorbesti daca apare nevoia unei benzi dedicate de bus plus pista de biciclete bineinteles? Comparatia cu bulevardul, cu care sunt de acord, a facut-o @zzZZzz. Tot el vorbea de rezervarea unui culoar de 100 metri si de planificare urbanistica pe durata mare fara a avea parte de vreo critica, ironii, minusuri.

klax187

Ceea ce a inceput cu:

Quote from: qionescu1 on May 07, 2020, 10:41:56 AM
Proiectul centurii metropolitane ar putea permite pe viitor upgradarea la nivel de autostradă? Oare s-a avut în vedere și acest aspect?
se continua cu comparatii vis-a-vis de bld 21 Dec si str Buna Ziua.

Is convins ca nici tu nu stii inca ce te deranjeaza de fapt si care este propunerea ta.

In alta ordine de ideei, primariile pot foarte usor sa aplice niste politici de urbanism in care retragerea cladirilor la sosea sa fie la distanta suficienta fata de viitoarea centura.
In felul asta se va putea si o banda suplimentara pentru mult visata autostrada de care pomeneai acum cateva pagini, sau daca iti vor da dreptate ultimelor posturi vor putea pune si arbori pe marginea soselei pentru a reconfigura culoarul ca fiind un bulevard.

Bogdan_Cluj

Daca tot ne uitam intr-un viitor mai indepartat de 20 de ani atunci ar trebui sa luam in considerare si urmatoarele subiecte:

- de la COVID am invatat ca anumite joburi se pot face super decent (daca nu chiar mai bine cum e in cazul meu de exemplu) de acasa, deci pt UNII (nu toti) nu mai e nevoie de comute
- suntem tot mai aproape de self driving cars, ceea ce va duce la o proliferare a serviciilor de tip "uber" si "car sharing", probabil ca vom vedea tot mai mult familii ce acum au 2-3 masini sa aiba doar 1 masina sau deloc
- suntem tot mai aproape de a avea drone zburatoare, deci O PARTE (nu tot) din traficul auto se va muta in sus
- centura Valcele Apahida si noul DX vor prelua o parte din traficul de tranzit/regional

Toate acestea sunt elemente care au o probabilitate de realizare mai mare sau mai mica in urmatorii 20 de ani. Dar toate vor duce la un trafic pe "actuala" centura mai scazut, nu mai crescut.

Habar n-am daca ce am scris mai sus se va intampla sau daca se va intampla ce impart (pozitiv sau negativ) vor avea asupra traficului pe viitoarea centura metropolitana. Dar sunt niste subiecte pe care trebuie sa le luam in calcul (si eventual sa le eliminam daca ajungem la concluzia ca nu au impact), la fel cum "calculam" ca peste 20 de ani o sa fie nevoie de a treia banda, sau de banda de urgenta.


Comentariul de mai sus cu "obligativitatea retragerii" cladirilor fata de drum mi se pare cel mai bun compromis. Nu expropriezi, deci nu investesti ca primarie nimic acum, dar iti lasi loc pentru viitor pentru o eventuala largire. Daca nu o sa fie nevoie, atunci va ramane la privati, care intre timp nu sunt blocati, deci nu pierd mare lucru, o vor folosi pe post de parcare sau o vor amenaja cu copaci, iarba, etc.

elphax

totusi cu ce va incalzeste pe voi existenta benzii de urgenta ? la autostrada este necesara din cauza "izolarii" fata de alte drumuri si distantelor mari intre intrari si iesiri. la o centura de oras nu se pune problema chiar asa.
normativele actuale de drum expres prevad un acostament generos. latime mai mare s-ar merita doar daca ar fi nevoie sa se circule pe 3 benzi in loc de 2.
daca am avea in tara 60% din drumuri nationale cu 2 benzi si centuri la localitati nici nu ar fi nevoie de atatea autostrazi.

qionescu1

#380
@Bogdan
Corect, sunt mai multi factori care ar putea influenta viitorul si depinde de noi intr-o masura daca putem sa-i anticipam sau nu. Cu toate astea:
- urbanizarea este o tendinta foarte puternica in ultimele decenii pe tot globul nu numai la noi. Deja se contureaza o viata urbana pt marea majoritate a populatiei. Trendul e prezent si la noi, deci sa ne asteptam la concentrarea populatiei in centrele urbane.
- nu numai Clujul se dezvolta dar si suburbiile lui unde momentan traieste vreo 20% din populatia Clujului.
- chiar daca am avea azi drone crezi ca cineva regreta ca bd 21 dec are trei benzi pe sens?
- digitalizarea este binevenita dar are limitele ei iar intr-un oras supra aglomerat n-ar face decat sa normalizele valorile pt o infrastructura depasita.
- toate cele imaginate de tine le aplici la o populatie de 400k sau la 1 milion de locuitori ca tot ne place sa ne imaginam Clujul la dimensiunea asta?

Solutia cu "retragerile" a fost mentionata mai devreme de @zzZZzz care amintea ca acel culoar trebuie stabilit prin PUZ de catre Primarie. Eu cred ca primaria a subdimensionat culoarul la 50 de metri doar pt a nu plati mai mult pt expropieri. Nu de alta dar cel putin in standardele strazilor cu 4 benzi fronturile constructiilor trebuie sa fie la cel putin 25 de metri de zona de siguranta a strazii deci culoarul ar trebui sa aiba 70 de metri. Pentru strazile cu 6 benzi fronturile constructiilor nu pot fi mai mici de 35 de metri fata de drum. Deci culoarul trebuie stabilit acum tinand cont de dezvoltarea si expansiunea orasului. Inteleg ca pe jumatatea vestica nu se poate si 50 metri e de ajuns dar intre DN1 si Someseni/Muncii, unde va imparti orasul in doua, obligatoriu trebuie sa avem alte dimensiuni.
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/14665

Sa nu credem ca expropriem pe 50 de metri iar pe restul o facem mascat prin PUZ. In ceea ce trebuie sa fie parcul de est, unde primaria dorea aquapark pe terenul ei si parc pe terenul proprietarilor si unde nu aloca bani pt exproprieri dar impiedica constructiile, avem deja un caz castigat in instanta. Nu despagubiri ci autorizatie de constructie! (presa)

Intr-adevar intrebarea ridicata initial era daca exista posibilitatea de upgrade la DX asta pentru o eventuala autostrada. Chiar daca a sarit lumea ca arsa cand a auzit de upgrade la autostrada sau autostrada urbana, reproducand tot felul de biasuri, eu cred ca intrebarea e corecta. Ca in viitorul indepartat are toate sanse sa se transforme in bulevard, cu atat mai bine, ar avea toate conditiile. Ironia e ca si in cea mai defavorabila ipoteza, adica daca va fi inghita de oras, si fara nici un upgrade, drumul asta va pastra toate caracteristicile unei autostrazi urbane doar ca nu ne plac termenii (cu limitarile specifice) : viteza proiectata 100 km/h, intersectii denivelate, intrare doar cu viraj la dreapta etc.

Ba mai mult chiar standardele de constructie a DX specifica in mod clar ca trebuiesc avute in vedere solutii pentru upgrade la autostrada( art. 28. Nodurile rutiere se vor trata functie de categoria cailor de comunicatie care le intersecteaza, adoptand solutii optime si asigurand posibilitatea de dezvoltare la stadiul de autostrada a drumului expres. http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2014-09-30-18212733-0-normativ-cnadnr-pentru-drumurile-expres.pdf. La fel si exproprierile trebuiesc facute tot avand in vedere etapa urmatoare si foarte posibil, prin standardele de azi, sa avem 3 benzi pe urcarea Borhanci-Buna Ziua.

O fi DX Transregio Feleac o exceptie de la standardele actuale? Daca nu, de unde atata reticenta si ostilitate pentru o potentiala largire de la 21,5 metri la 26 metri si culoarul aferent pe un sector limitat intre DN1-Someseni/Muncii prefigurat a imparti in viitor orasul in doua?

klax187

Quote from: zzZZzz on May 18, 2020, 11:13:42 AM
...
Urmeaza si avizul de mediu la faza puz. Doar ca inca nu sunt clare drumurile la CNAIR si la UAT-uri. Pana nu is clare astea nu poti sa depui la mediu. pentur ca iti cer suprafete etc. Una ii sa gandesti un drum pentur CNAIR si alta ii pt UAT-uri. Curand se vor stabili si drumurile de legatura dupa aceea reglementarile PUZ si dupa aceea aviz mediu

Oare s-au mai facut pasi concreti pentru a merge mai departe la Mediu?

Citeam zilele trecute in presa ca proiectele de infrastructura de interes local se transfera autoritatilor locale. Sa fie si cazul acestei centuri? sau intai trebuie realizat proiectul, iar autoritatile se for ocupa de intretinere/modernizare. (sursa: https://www.digi24.ro/stiri/economie/autoritatile-locale-primesc-mana-libera-pentru-proiectele-de-infrastructura-rutiera-sau-feroviara-1321845)

zzZZzz

#382
^

Anuntul pentru procedura de mediu a aparut in ziarul faclia.

horatiu.cosma

Pe APM Cluj sau ANPM încă nu apare nimic.

binuts

Am vazut azi in Faget ca au fost marcati copacii pentru taiere. Pe o parte a traseului cel putin - ochiometric erau cateva sute - cam deasupra aleilor Putna/Clabucet - n-am avut timp sa verific toata lungimea, doar cat m-am plimbat un pic prin zona. Nu erau marcajele de delimitare roz/portocalii pe care le stiu de cateva luni, erau semnele clasice de pregatire a taierii - ciuntirea scoartei si o dara de spray verde peste. Saptamana trecuta nu le-am remarcat acolo.
Oare chiar incep in sfarsit sa o faca? Pare un pic cam ciudat sa inceapa cu defrisarea, dar ma rog, de oriunde ar incepe banuiesc ca e un semn bun.

marinul

O sa inceapa sa o faca cand o sa fie contract de executie. Acum se lucreaza doar la proiectare, mai dureaza cativa ani (poate 1-2 )pana sa inceapa lucrarile.

gsimon

In zona conexiunii cu drumul DN1/E81, daca nu ma insel acolo va fi nodul 10, era saptamanile trecute o echipa ce executa foraje geo. Pe partea dreapta a drumului cum se coboara spre Cluj :)

klax187

Este vreo sansa sa se lanseze anul acesta licitatia pt constructia centurii metropolitane?
Care e statusul avizelor restante?

ciprebbe

Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Bogdan_Cluj

#389
Ne poti da te rog niste detalii in plus. Cine se ocupa, cine are "restante" si cine nu isi da interesul, cine nu face lobby cat si cum trebuie - sau pur si simplu asta e birocratia?

Oare e tot la MT/CNAIR sau s-a mutat la primarie (parca au dat ceva lege)?

Multumesc