[CJ] Centura Metropolitana Cluj-Napoca

Started by alexV, September 23, 2015, 11:09:33 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

StefanCelMare

Pe Răzoare? Da, se poate face 1+1, poate și ceva pistă de biciclete și trotuar, măcar pe unele părți.

doodoo

Mie mi se pare cam neclar traseul de la CORA pana la primul tunel pe sub padure...in special portiunea pana la Colina...


lecar

Interesant - se vad mai multe detalii decat in ce-am gasit pana acum pe net (de exemplu in harta de aici: https://clujeuropean.com/2019/09/16/centura-metropolitana-cluj-ii-descriere-traseu-post-sf-noduri/)

Exista ceva similar si cu continuarea traseului? Sunt curios mai ales pe unde exact va fi tunel si in ce masura se evita defrisari in Faget?

alexV

in curand (cateva luni) incepe etapa de dezbatere publica obligatorie pentru acordul de mediu. acolo vei avea cel mai probabil acces la planse de detaliu. le-am vazut la sediul proiectantului, dar nu le avem pentru publicare.

Nu e dezatrul din lume, in opinia mea. Pentru unul dintre tunele care e la 47m sub cota incearca sa propuna, prin acordul de mediu, sa fie forat. Asta fiindca un cut and cover ar avea ampriza foarte foarte larga, in zona impadurita. Ei, daca e asa, atunci are sens sa il faca si pe celalalt tunel - care e doar la 25m sub cota - tot forat. Decizia va balansa costul cu impact de mediu.

lecar

Ok, sa vedem ce-o fi atunci. Dupa mine evitarea defrisarilor in Faget merita oricat de mult. La cat de aglomerat e orasul si ce haotic s-au urbanizat zonele noi in ultimii 30 de ani, ar fi tragic sa ciopartim padurea.

dragos76

Deci pe porțiunea Cora-Nod N, centura va veni suspendată, peste locația actuală a străzii 1 decembrie 1918? Intresant ;)

nicolaem

lecar, vor fi 2 tuneluri pentru a minimiza impactul asupra padurii.
acum e evident ca nu poti face un drum prin padure fara sa tai si copaci, dar sa nu cadem nici in extrema cealalta cu "evitarea defrisarilor merita oricat".
Ce inseamna oricat? oricat pe banii cui?
trebuie sa intelegem ca aici un compromis este in folosul tuturor. Proiectul de SF arata foarte bine pana acum. nu vad ce mari optimizari realiste ar putea fi facute.

lecar

Nu am vazut proiectul studiului de fezabilitate, deci nu pot sa-mi dau cu parerea pe marginea lui.

Tot ce-am zis eu e chestie de principiu. Din punct de vedere ecologic si al calitatii vietii clujenilor pe urmatorii x sute de ani pastrarea padurii Faget cat mai intacta merita oricat. Din banii nostri.

Ca sa dau un exemplu care e ilustrativ sper. Daca pe copilul meu il doare maseaua si dentistul imi ofera solutia mai ieftina si mai rapida (extractie) sau aia mai scumpa si care dureaza mai mult (tratament pe canal), aleg cu ochii inchisi de fiecare data a doua varianta. Dar repet, discutia e de principiu in momentul de fata.

csebi24

Daca este sa vorbim de sute de ani, padurea intr-o zona asa mica se va regenera. Ai taiat, ai facut drumul, ai acoperit, ai plantat.

Eu sincer, la cum e traficul in cluj astazi, sper doar sa se aleaga solutia optima, dar sa se aleaga repede si sa nu provoce intarzieri. Clujul are foarte mare nevoie de centru asta.

nicolaem

^^ discutia de principiu este corecta in masura in care ai o abordare corecta si cuantificabila.

ori evitarea defrisarilor nu este posibila. la sud de cluj este padure. pe oriunde ai duce drumul va trebui sa tai copaci. Binenteles trebuie o aleasa o solutie care sa afecteze cat mai putin natura.

In momentul in care spui "merita oricat" discutia debine subiectiva si dusa la extrem. daca se taie sa zicem 1000 de copaci, dar se planteaza in alta parte altii 1000 de copaci nu este absolut nici o problema.

Costul estimat pentru intreaga centura metropolitana este de cateva sute de milioane de euro. Separat 1 singur km de tunel poate sa coste 20-30 milioane de euro.
in momentul in care tu spui "oricat" eu ma gandesc ca oricat poate sa insemne si 10km de tunel in plus. asta inseamna inca cateva sute de milioane euro.

Din care "banii nostri" punem pe masa jumate de miliard de euro?

lecar

Dupa mine discutia de principiu e una (si prin definitie e corecta intotdeauna), iar cuantificarea e alta. Insa asta e filosofie.

Nu vad ce e incorect in abordarea mea, pana una alta si eu vreau mult de tot sa se faca centura. Insa exagerarea ta este un pic incorecta.

Hai sa facem o estimare grosiera. Sunt 2-2.5km de padure compacta pe unde e traseul centurii la sud de Manastur. Luand de bun ceea ce spui tu (ca un km de tunel costa ~€20m; chiar nu ma pricep, asa  o fi), o estimate grosiera ar insemna €40-50m.

Banuiesc ca populatia adulta activa in Cluj e de vreo 200.000 (la o populatie totala actuala de vreo 350.000). Asta inseamna €200 de fiecare. Ceea ce nu mi se pare deloc enorm - mai ales ca nu trebuie dati toti odata. As vrea sa cred ca gasim in Clujul asta mult laudat 200.000 de oameni dispusi sa dea €3/luna timp de 5 ani ca sa facem un tunel de 2km pe sub padure.

O fi naiva estimarea asta, dar nu e nici science fiction.

StefanCelMare

#312
@lecar
Cred că totuși să duci toată centura pe sub pădure implică alte costuri...
Nici eu nu mă pricep dar mă gândesc că pentru a duce constant nivelul tunelului la -20 metri minim, trebuie să te duci destul de adânc, crescând tot soiul de costuri legate de siguranță (ventilație, ieșirile de siguranță, etc.).
Pe lângă asta sacrifici și conectivitatea din zona Edgar Quinet (unde este nod propus).
Cred că trebuie un compromis între mediu și infrastructură, iar cele două tuneluri propuse par suficiente pentru asta.

PS - Chiar nu este moft partea cu ventilația, am rămas în blocaj în tunel prin Elveția. Aerul a devenit irespirabil foarte rapid (cam 10 min.) deși era ventilat.
Noroc că a venit poliția și a degrevat traficul.
Nu e glumă deloc. Nu cred că este inspirat să faci tunel așa lung într-o zonă atât de predispusă la blocaje și congestii de trafic.

ciprebbe

Pune tu taxa de 3 euro pe centura timp de 5 ani si ai sa vezi surpriza. :)
Nu se poate fara defrisari PUNCT! Pentru a limita impactul si a asigura zonele de trecere s-au proiectat cele 2 tunele. Metoda de construire a lui o vom vedea probabil la licitare(cut/cover sau tunel forat). Indiferent de cat se va taia, se va impaduri minim dublul suprafetei.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Morosanu

#314
De ce trebuie sa fie o problema lungimea tunelului? Iata un tunel de 1 km prin alte parti intr-un oras de campie...

https://www.google.com/maps/dir/44.2310993,12.0574/44.2239686,12.063494/@44.2269075,12.0590737,18z/data=!4m2!4m1!3e0

sau aici de 1,6 km tot in oras  si fara nici un fel de probleme.

https://www.google.com/maps/dir/44.149599,12.2390982/44.1435326,12.2570798/@44.1471125,12.2433898,16z/data=!4m2!4m1!3e0

Si sunt practic pe sub oras...
Politica distruge tot ce atinge.