News:

.

Main Menu

Retail in Romania

Started by Harry, November 20, 2017, 12:07:55 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harry

Ups scuze, corect in Bistrita va fi.

Harry

In cursul acestei luni, in Sfantu Gheorghe, grupul de investitii Prime Kapital au demarat lucrarile la proiectul Sepsi Value Centre.



Acesta este amplasat pe E578, peste drum de hypermarketul Kaufland. Noul centru comercial vine cu 2 ancore foarte puternice: Carrefour si Dedeman.



Printre restul chiriasilor se numara: JYSK, Noriel, dM, animax, New Yorker, Hervis, Deichmann, Pepco, CCC, Sinsay, Sportisimo, Orsay, Flanco, KFC, Sensiblu, Boutique 17.

Suprafata inchiriabila totala este de aproximativ 17.000 mp, lucrarile fiind estimate a fi finalizate in luna iunie a acestui an.




Harry

#257
Pe principiul ce face statul la domiciliu din om  :lol:

O chestie interesanta legata de preturi:

Eu cumpar de fel lapte la recipient de 1.8l (1.5%grasime), aproximativ echivalentului unui half of gallon (0.5gallon=1.89271 litri)

Preturile la 1.5% grasime la Cora e 8.86 ; cel de 3.5% 10.09
La Carrefour cel de 3.5% e 10.29.
La Auchan 1.8% e 8.90, iar ala de 3.5% e 10.20.

Salariul mediu net in Romania e de ~2.500 lei

La Walmart in USA jumate de gallon de lapte la 2% grasime e 2.06$ -> 9.34 lei, iar salariul mediu e ~2.500$

Noi nu avem , sau eu cel putin nu am gasit 1.8 litri la 2%grasime dar daca facem o extrapolare tinand cont de datele de mai sus, ar iesi ca la noi daca s-ar vinde lapte de 2% grasime la 1.8l ar fi mai scump ca in USA.  :o

kitsune

Mulți factori care contribuie la asta. Ia vezi, cât e un gallon de motorină la ei și cât e la noi. Cât e plătit un angajat la Wallmart și cât e unul la Carrefour.
Și mai e o chestie, pe unde am fost pe la americani, prețul la raft era fără taxe, abia la casă vedeai prețul real. Mai puțin Louisiana parcă.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry

^^0.03$ cred ca e pretul cu taxe ca era trecut in paranteza langa pretul normal. Dar chiar si asa tot ramane ceva in neregula la noi. Cat despre salarii, Carrefour le are mici comparativ cu Lidl sau Kaufland.

florin74

#260
Depinde de cat e TVA. Depinde de nivelul subventiilor pentru producatorii de lapte acordate. Depinde de concurenta din zona respectiva.
Una e pretul vara cand ai surplus de productie, alta e iarna cand se fac importuri de lapte crud. Depinde de standardele de bunastare impuse crescatorilor de vite de lapte. Nici nu iti poti imagina cati factori pot afecta pretul laptelui... De exemplu, una e sa colectezi laptele de la ferme care iti livreaza si 100.000 litri pe zi (in America sunt ferme mari), alta e sa mergi si sa aduni din sate raspandite pe suprafata mare, si colectezi putin din fiecare, si faci o gramada de km pe drumuri praf. Unde trebuie sa faci investitii in puncte de colectare. Sa platesti chirie pentru ele. Sa le intretii...  Sa cumperi mai multe masini de colectare mici (multi soferi, intretinere, etc) alta e sa iti 2-3 mari si sa colectezi de la 2-3 ferme.
Si asta numai pe colectare vorbesc....

kitsune

Și să ai angajați "illegals". Eram în Mississippi când a venit Immigration la Wallmart, au plecat cu jumătate din clienți și un sfert din angajați. Umpleau autocare și le trimiteau peste graniță. Jumătate din sudul US "no comprende ingles".
Da, de colectare vroiam să spun și eu, ce ferme au americanii și ce avem noi.
Iar Wallmart mie mi-a făcut impresia de discount, de ieftin cu orice preț, 90% marfă chinezească, un fel de China Shop dar și cu alimente. Lanțurile de la noi sunt peste la diversificare și calitate.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry

Walmart da e discounter. La noi discounterii nu au lapte la 1.8 l. Cat despre diversitate am observat o scadere constanta a gamelor de produse din hypermarketurile de la noi. Cea mai vizibila scadere e la cornflakes (da la 31 de ani manac asa ceva dimineata cu lapte , sue me :))) ) Ideea e ca aveam de la Cheerios la Corn Flakes, Kellog's cu toate labelurile, Cinnamon Toast Crunch, Nesquick, Chocapic etc. Acum gasesti cateva chesti de la Nestle (Nestle owns everything :P):Chocapic, Nesquick (destul de rare), Cinnamons la fel f rare si doar 2-3 variante, iar de Kellog's nu mai zic la fel 2-3 variante. In schimb e plin de mizeriile alea unguresti fara niciun Dumnezeu. :(

Cat despre ferme, cat timp majoritatea proprietarilor de terenuri nu vor intelege ca trebuie sa se uneasca intr-o asociatie / cooperativa nu se va ajunge nicaieri.

kitsune

Nu pot să te combat la fulgi de porumb, nu sunt genul, prefer o pită cu niște clisă dimineața.
Magazinul de cartier de unde mă aprovizionez de obicei a rezistat. Erau două, unul lângă altul. Unul a sucombat, acum e Mega, sărăcie... Trei lulele, trei surcele și câteva brichete. Piața de legume (pe care o regret) e acum Profi. Am intrat odată, never again. În schimb alimentara aia veche, a mai deschis o casă de marcat, poate că nu are multe chestii, dar se adaptează permanent la ce cere clientul. Lanțurile sunt mult mai rigide din punctul ăsta de vedere, au câțiva furnizori și gata. "Machidoanca" (și nu folosesc cuvântul în sens peiorativ) știe ce să vândă, ce să aducă. Logic, nu are volum de vânzări ca să fie dependentă de furnizori mari, poate coopera cu o fermă mică sau producător individual, dar ăsta e farmecul magazinului de cartier și de aia regret dispariția lor. Pentru că marile lanțuri de magazine pun presiune pe segmentul ăsta cu mini-market-urile lor unde găsești totul standard. Că e Mega, că e Profi, că e Carrefour Market sau mai știu eu ce, aceleași lucruri venite pe canalele mari. Cum zici și tu de cerealele "ungurești". La fel zic și eu de brânza împachetată. Sau de cleiul ăla galben pompos numit "cașcaval".
Da, e o mare durere că la noi nu se unesc fermierii ca să poată rezista pe piața asta. Am un unchi care are 2 hectare de meri. Și nu are posibilitatea financiară să proceseze, așa că vinde recolta la prețul oferit de samsari. Și toți din satul ăla fac asta. Nu s-au asociat că de', mândri, n-au fost cooperativizați de comuniști, cum să facă ei "cumparativă" acuma. Așa că ce produce el nu va ajunge vreodată pe rafturile supermarketurilor. Și mi se pare ciudat, pentru că zona are tradiție totuși în "obștesc", pe vremuri exista un cuptor sătesc unde mergeau gospodinele (cu un fel de programare), moara era la fel, distileria, uzina electrică (minihidrocentrala) era obștească, etc. A reușit comunismul să distrugă toate astea. Of, satele alea unde încă se mai dă ziua bună pe stradă, chit că ești localnic sau străin. Acum cumpără de la Penny.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Io

#264
^ In Ploiesti Carrefour a facut anul trecut una de "tat ma mir si ma tutur" cum zice ardeleanul. In Piata Mihai Viteazul aveau un Carrefour Market si cum traversezi e de foarte multi ani un Mega Image (non stop!). Ei, ce le-o fi venit anul trecut de cum traversezi de la Market au facut un Carrefour Expres, da' mai micut si mai slabut, asa. Nu sint 50 de metri intre ele. Si nu-i vorba ca in zona mai exista 4-5 magazinase cu legume, cu conserve, bauturi, piine, mezeluri, tigari, detergenti etc aparute dupa ce si-au revenit din primul asalt al hipermarketurilor si al magazinelor de bricolaj, asalt care a decimat micii comercianti.

Cu restul, daca aveti timp si chef de cautat puteti gasi alimente de buna calitate la micii producatori in piata (nu la toti!), de la legume si fructe bune (inca mai sint) pina la mezeluri si brinzeturi excelente. In Transilvania cel putin avem o traditie mare si in parte necunoscuta in materie culinara, o placere sa o redescoperim. LE - lasa ca nici cu arayes-ul aromanilor sau cu suberek-ul dobrogenilor nu mi-e deloc rusine. Si au si alte zone bunatatile lor dupa care merita sa "sapi" ca sa le gasesti.
Eu cel putin in afara de carne (imi place cea de la Kaufland) si conserve, iau de la mici producatori din zona Rupea si din zona Sibiu care au spatii si in Hale (mezeluri si cascaval foarte bune, or fi ele ceva mai scumpe, e posibil, insa calitatea merita banii) si in Carrefour-ul de la Blejoi. Nu in Galeria comerciala ci chiar in Carrefour, platesti la casele Carrefour. Palinca evident de la Salaj, 53 de grade, va rog, o iau direct de la o palincarie veche de citeva sute de ani, in opinia mea bate orice spirtoasa scotiana mai tinara de 12 ani indiferent cit de celebra si de single malt ar fi ea. Spirtoasele americane le las altora, vorba regretatului Ilarion Ciobanu "bat-o Dumnezo zama de plosnite"  :lol:
Palinca asta arata ca exista ieftin (40 de lei litrul pentru delicioasa licoare) si bun!
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Harry

Branzeturi cu adevarat bune si multe alte specialitati f ok gasesti la Mega Image Concept Store in Tomis 3. Surprinzator si la Lidl aduce deseori la saptamana tematica chestii de calitate.

Sunt cateva asociatii de producatori insa sunt mici. Cum sunt Fermierii Dobrogeni sau cum le zice de au 2-3 mici magazine. Daca s-ar uni mai multi ar putea sa isi construiasca propriile lor big box grocery stores cel putin cat un Lidl ca suprafata.

Realul avea o politica foarte misto dupa ce fusese preluat de investitori romani. Devenise un magazin, cel putin in Constanta in care 90% din produse erau made in Romania. Aveau intalniri periodice cu producatorii, le ofereau diverse facilitati etc. Organizau degustari de produse romanesti de la branzeturi la carnuri si vinuri


RobertN

#267
Salutare!

A-propos de discuțiile de mai sus referitor la producătorii români: marile lanțuri își doresc să lucreze cu ei (eu știu cel puțin unul care face eforturi susținute în acest sens), însă barierele sunt diverse, începând de la refuzul de fiscalizare al producătorilor, refuzul de auditare al solului sau facilităților de producție (că statul oricum nu este interesat de o trasabilitate în sensul acesta iar ce se "toarnă" în sol... Doamne ajută!), refuzul angajării unor contracte ferme (cunosc caz real în care un lanț de supermarketuri a angajat pentru o săptămână preț și cantitate pentru livrare - un camion pe zi - iar după livrarea primului camion producătorul a refuzat să mai livreze, că el vrea alt preț, ca face cum are chef etc., au vrut să ia la bătaie șoferul venit după marfă) și multe alte situații de acest gen.
Este total diferită realitatea față de ceea ce se induce în spațiul public, din păcate. Pot scrie o carte pe tema asta :)))
Sau la o bere, cândva :)
Și da, există producători români de calitate, care și-au format lanț de retail, care abordează piața tradițională (vezi magazine specializate) și care sunt adaptați contextului actual. Statul, din păcate, nu susține mai deloc acest sector și tot ce face este să creeze premisele unui naționalism fals în sensul acesta și să îngreuneze cu tot felul de controale și acțiuni stupide acolo de unde vin taxe și impozite pe bune.
Scuze de offtopic :)


Harry

Partial de acord.

Din punctul meu de vedere problemele sunt si la producatori si la retaileri si la stat.

La producatori:
-nu inteleg ca trebuie sa se asocieze, nu vor sa respecte reguli - unele elementare

La retaileri:
-pe partea de management/pr au tot felul de personaje dubioase care impun tot felul de imbecilitati stangiste/ecologiste doar pentru ca asa e la moda
-sunt si multi retaileri care ofera producatorilor preturi nesimtit de mici. Un exemplu pozitiv (cel putin la Constanta) a fost magazinul REAL dupa ce intrase pe management roamnesc: organiza periodic intalniri cu producatorii sa le explice de ce trebuie sa se asocieze, cum sa managerieze productia etc. Gaseai foarte multe produse locale de la rosii la vinuri.

La stat:
-statul trebuie sa se implice activ in piata sa impuna un plafon de preturi la produsele de baza,
-sa impuna un pret minim (de bun simt) pe care retailerii sa-l dea producatorilor
-sa se implice activ in oferirea de credite pentru dezvoltare producatorilor: sa-si ia echipamente, sa-si ia seminte, sa implementeze sisteme de irigatii
-sa se implice in organziarea producatorilor in asociatii
-sa faca centre de colectare a produselor
-sa se asigure ca 50% din produse sunt made in Romania dar in acelasi timp sa relaxeze importurile cu conditia ca noile produse sa nu faca concurenta neloiala produselor locale

La nivel local:
-pietele agroalimentare sa fie desfiintate si inlocuite cu farmers markets. Organizate dupa modelul hypermarketurilor, dar destinate doar produselor made in Romania, colectate direct de la producatori.

Uite un exemplu din USA inainte de liberalizarile idioate din 1970



Si chestia asta se aplica in toate domeniile economiei. Daca lasi piata libera si permiti formarea de trusturi si groups si etc si compensezi situatiile nasoale ce rezulta din asta cu tiparire de bani, imprumuturi externe si cresteri de salarii nu rezolvi nimic. Trebuie sa cresti puterea de cumparare a oamenilor. Degeaba ai acum un salariu de 20 de ori mai mare decat acum 60 de ani, daca puterea de cumparare este de 10 ori mai mica.

RobertN

^

Salutare,

Interesantă discuția.
Poți fi mai explicit la ce te referi aici: "pe partea de management/pr au tot felul de personaje dubioase care impun tot felul de imbecilitati stangiste/ecologiste doar pentru ca asa e la moda"?
Eu nu observ asta, văd chiar un trend sănătos din acest punct de vedere, din acest motiv întreb (bine, mai pot fi aduse îmbunătățiri)

Personal, nu susțin intervenția statului în plafonarea niciunui preț, aici clientul trebuie să decidă (statul e musai să regleze cadrul de reguli și să se asigure că toată lumea le respectă). De altfel, orice negociere între producător și retailer nu se rezumă doar la preț și da, pot fi și negocieri eșuate, evident - așa funcționează orice business.

Pe de altă parte, eu cred în continuare că rolul statului ar trebui să fie unul major, corect, coerent, coercitiv și care să creeze (cum spui și tu, de altfel) facilități pentru micii producători dar și respectarea unei concurențe loiale:
-subvenții/facilități fiscale (pentru unelte, transport, materie primă, angajări etc)
-piețe de desfacere (inclusiv piețele fizice, clasice, unde, a-propos, taraba nu e gratuită)
-să ajute/faciliteze crearea de mici cooperative
-să facă educație economică, agricolă etc
-să controleze respectarea normelor de mediu și a normelor de igienă (cunosc cazuri în care auditarea solului este refuzată constant tocmai pentru că nivelul de pesticide, biocide etc este cu mult peste orice normă legală iar în zona asta există o piață foarte dubioasă)
-să informeze cumpărătorii referitor la pericolele la care se expun consumând produse a căror trasabilitate nu este clară (vezi numărul de cazuri de cancer)

Toți actorii implicați în procesul acesta au de lucru, normal, sunt convins, însă, că marile lanțuri au strategii dedicate către producția locală (e și firesc, din multe puncte de vedere) și acest lucru se observă din ce în ce mai bine (uite, un alt exemplu este Cooperativa Vărăști de la Carrefour care a avut un parcurs foarte, foarte greu până la lansare, cu niște super oameni implicați acolo și care este benefică în mod special pentru producătorii din proiect).

Cum spuneam, este mult de povestit, nu aș vrea totuși să aglomerez acest topic cu offtopic :)

Mulțumesc.