Recensământul rutier, cifre de trafic și coridoare

Started by alecu26, November 24, 2017, 03:16:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

horatiu.cosma

Dacă discuția a plecat de la curiozitatea "A fi sau a nu fi" suficient DN 76 între nod Șoimuș și intersecția cu DJ 706A pentru preluarea traficului de pe autostradă, eu zic că răspunsul e destul de simplu: da, va fi suficient. Aceleași mașini care azi se dau jos de pe autostradă la Șoimuș (și nu am auzit la ieșirea aia să se facă cozi kilometrice) se vor da jos și peste un an (aproximativ), sau când va exista (dacă va exista) acea întrerupere de 2 km pe LD 4. În sensul celălalt vor veni mașinile care intră la Holdea (puține, că e imediat după serpentine, capacitate mică), Grind (care teoretic nu va fi deschis) - foarte puține aici și Ilia (să ne spună Ionuț care e MZA-ul pe DN 7 în zona Ilia). Oricum, nu sunt volume mari de trafic 99% din timp, pe acei 2 km din DN 76 eu știu că se merge foarte bine, nu sunt intersecții cu volum mare de trafic care să interfereze cu direcția principală de mers, deci nu se vor crea ambuteiaje. Deci suntem safe. Oricum, eu sunt de părere că nu se va ajunge la această soluție și că LD 4 fie se va da în folosință complet, fie se va rezilia fără sa fie finalizat complet pe toate sectoarele mai puțin dealul cu lilieci.

cristi5

#16
Ca sa ne facem o idee ce flux de trafic (notat de obicei cu Q) duc tipurile de drumuri, pun aici standardul suedez (tabelul 6-2, pag 32) :

- autostrada / 2+2: 4300 vehicule pe ora pe sens la 110 km/h
- 2+1: 1500 vehicule pe ora pe sens la 110 km/h si 1550 vehicule pe ora pe sens la 90 km/h. In practica s-au masurat 1650 vehicule/ora/sens cu viteza medie 90.
- 1+1 fara separare de sens: 2600 vehicule pe ora pe ambele sensuri (deci peste 1300 pe ora pe sensul cel mai circulat) la 90 km/h.
- 1,5+1,5 fara separare de sens (gen DN2): flux maxim masurat aprox 1900 vehicule pe ora pe sens (cu 15% mai mult decat 2+1 cu separare de sens, conform raportului final 2+1, dar la viteza mica, mult sub 90)

"Vehicule" inseamna "passenger car equivalents" (PCE), adica 1 TIR = 3,5 PCE.

Valorile normative (nu masurate) sunt, cum se vede in cazul 2+1, conservative.

Relatia dintre viteza si flux nu e una intuitiva, in sensul ca viteza mica nu implica neaparat flux mic. Fireste  ca la viteza zero fluxul e zero, iar la viteze mari fluxul e tot zero pt ca nu exista vehicule care ating viteza respectiva. Exista o viteza la care fluxul atinge valori maxime, si exista situatia contra-intuitiva in care viteza e mica dar fluxul de trafic e de fapt mare, pt ca densitatea de vehicule (nr de vehicule pe km) e mare. Fluxurile normative de mai sus sunt indicate pt limita de viteza a drumului, dar se vede ca atunci cand viteza scade de la 110 la 90 fluxul maxim creste, si probabil mai poate creste cu scaderea vitezei.

Practic fluxul este produsul dintre densitate si viteza (q=k*v). Asta nu inseamna ca se poate obtine orice flux la orice viteza pt ca densitatile mari (distanta mica intre vehicule) nu sunt compatibile cu viteze mari.

La densitate mare traficul devine foarte de sensibil la obstacole pentru ca o incetinire (nu neaparat oprire) a unui vehicul poate provoca incetiniri si mai mari, si chiar opriri in spatele lui in coloana, dupa care coloana ia timp sa re-porneasca etc. Modelele mai recente de trafic se ocupa tocmai cu aceasta dinamica. Practic doua situatii de trafic cu acelasi flux pot fi in "stari" diferite ("free flow", "synchronized flow", etc). Din cate inteleg acum, exista neconcordante majore intre masuratorile empirice ale fluxului de trafic si modele matematice. Dar exista o relatie cunoscuta intre flux si MZA, si anume MZA se obtine inmultind un factor 8-10 cu media fluxului maxim din zilele anului. Deci MZA=Qmax_mediu * 8 pt localitati, si MZA=Qmax_mediu * 10  pt drum fara obstacole.

LE: un articol interesant despre flux pe un 1+1 in Croatia

cristi5

#17
Am organizat o masurare de trafic pe DN68A in (probabil) cea mai aglomerata zi a anului, adica 22 decembrie. Masurarea a avut loc la Abucea (pe "gatuitura" A1 intre Margina si Sacamas) intre 17:33 si aprox 19:50.

Motivatia acestei masurari este ca ultimul recensamant de trafic, pe langa ca e secret, dateaza dinaintea deschiderii loturilor A1 Timisoara-Lugoj 2 si Lugoj-Deva 2, deci MZA pe DN68A din acel recensamant nu acopera traficul care, atras de A1 nu mai foloseste DN7 pe Valea Muresului. Nu avem nici macar  un ordin de marime despre fluxul de trafic in acea zona intr-o zi aglomerata.

Metoda a fost filmarea drumului (de catre vrednicul nostru coleg rocklee ajutat de o sponsorizare) pe sensul Margina-Deva, si apoi numararea traficului pe video. Teoretic din aceste filmari se poate numara si sensul Deva-Margina. Am numarat pe viteza 2x fiecare minut, apoi am facut sume pe 5min si 1h. Analiza (cel putin in prima faza) a durat un pic mai mult de jumatate din timpul filmat.

Rezultatele sunt: 900 de vehicule-echivalent in prima ora, ceva mai mult de 700 in a doua ora. Fluxul maxim masurat e deci 900 vehicule pe ora pe sens, cu un varf de trafic pe 5 min de 117 vehicule la 18:21-18:26 in spatele unui transport special. Atentie, acest flux nu spune nimic despre viteza medie! Puteti vedea datele si o mica analiza aici, cu link-uri la cele 4 filmari, primele 2 sunt facute cu telefonul, celelalte mai lungi cu o camera video.

Multumesc rocklee pt ca ai stat mai mult de 2h in frig si te-ai chinuit cu tehnica video ca sa ne facem o idee despre trafic!

Din pacate masurarea a fost afectata de cateva accidente in zona Margina-Cosevita, asa ca rezultatele nu sunt neaparat concludente, dar cred ca ne ofera o idee despre cum se circula pe acest drum si cam cat este de usor sa masori traficul cu aceasta metoda.

Despre accidentele din amonte, API va intreba la Politie la ce ora au avut loc, unde, si daca s-au inchis benzi, si cam cat timp, etc. Dar pentru moment stim urmatoarele:
- inainte de ora 12 a avut loc la Cosevita un accident mortal, pare a fi o ciocnire pe contrasens (autoturism intrat sub TIR)
- o masina plecata din Timisoara la 16:20 inca nu ajunsese la Deva dupa 4h20min
- din masina au fost numarate 5 accidente, din care unul este perceput (de cei din masina) ca sursa cozii de 5 km de pe A1

La 17:41 traficul (si accidentele in zona Margina) arata asa:


la 19:50 era in continuare coada la iesire de pe A1:


La 23:30 totul era verde mai putin Ohaba unde pare ca era din nou accident.



Daca as mai face asta odata:
- as folosi o camera GoPro sau alta camera care inregistreaza multe ore (din pacate pentru dashcam motorul trebuia sa ramana pornit) pentru a evita mici pierderi de "minute" intre filmari.
- as lua instantanee de pe google trafic din zona cam la fiecare 15 min pentru a putea corobora cifrele dintr-un punct cu situatia din zona
- as filma intr-o zona mai apropiata de iesirea de pe autostrada
- as obtine o sponsorizare de la API :)

Va las pe voi sa comentati aceste rezultate (si metoda) in conditiile de drum descrise mai sus.

Powered by API/PUM imgur uploader

carutasul

Sincer, nu ştiu cum să interpretez rezultatele. Zona e o gâtuire de trafic, deci probabil fluxul calculat e fluxul pe care îl suportă acum acel traseu.
Probabil dacă era autostradă, aceleaşi maşini ar fi trecut în mai puţin timp, aşa că probabil am fi avut un interval mai scurt cu un "burst" mai mare în care ar fi trecut majoritatea maşinilor.  Ca să avem o idee de trafic probabil ar trebui văzută o medie, dar cum pe acolo SF-ul e deja făcut şi decizia de a se construi autostrada luată nu prea are sens. Probabil singura concluzie utilă ar fi cea legată de capacitatea maximă, care se va păstra cred şi după ce se vor da în folosinţă şi loturile în lucru, respectiv când vor rămâne doar tunelurile de făcut. Bănuiesc că nici atunci nu vom putea trece de 900 vehicule, deci asta va fi capacitatea maximă a traseului în următorii zece ani sau, pentru optimişti, cinci :) Partea bună e că probabil cu excepţia perioadelor aglomerate, va fi acceptabil...
( aştept interpretări mai utile de la cei mai calificaţi ca mine :) )



TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

gruiarew

#20
Dacă tot vreți să faceți o chestie aș sugera să montați o cameră la școală în Coșava https://goo.gl/maps/X4qNHvuxShH2 de exemplu sau la căminul cultural în Brâznic. https://goo.gl/maps/nfvvyJJJZgq. Școlile ar trebui să aibe internet. Sau chiar la restaurant la Lăpugiu. Aș zice că iasă mai ieftin decât statul în frig / ars benzină pe loc.

Personal aș recomanda Margina, Coșava sau Coșevița (o să fie folosită o vreme , că nu prea văd să se termine tunelele prea curând). Imposibil să nu fie un magazin sau cineva în zonă care să accepte asta. Dacă vă surâde ideea aș putea merge chiar eu (fiind din zonă) să rezolv cu montatul.

Dacă e tâmpita ideea, vă rog nu dați cu parul.

Care are chef de numărat poate căuta la mine pe canal https://www.youtube.com/channel/UC2m0vxHgGwbfEP6Xec9ZcjQ Toate video-urile au timestamp. Grijă doar că pe sensul spre Deva, tot timpul e gaură la  Holdea (din motive lesne de înțeles).
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

cristi5

#21
Am discutat ideea unei camere fixe dar nu stiu daca ar fi legal sa ai o camera fixa, fara operator, indreptata spre drumul public. Poate se poate obtine o aprobare, mai ales pe timp de noapte cand nu se vad numerele de inmatriculare. Foarte buna ideea cu scoala!

Exista si camere care numara automat, nu mai stiu daca disting TIRurile de automobile... Dar pana una-alta m-am gandit ca o masuratoare "pilot" low-tech e mult mai mult decat nimic, mai ales ca urmatorul varf de trafic de Craciun e peste un an, iar Pastele sunt decalate in 2018.

Apropo, si masuratorile profesioniste se fac tot cu numarare manuala, dar se masoara 24h.

pentium10

am zis si lui Drula la un moment dat, dar poate nu a mers informatia mai departe

Si oficial se poate numera traficul, este nevoie de o masina de verificare rovinieta cu memoria stearsa (goala).
Pusa pe parginea drumului si dat drumul, apoi dupa X ore vazut cate "capturi" a avut.
Numarul de capturi rezulta traficul masurat pe acel sens.

Va rog dati mai departe la cei care pot face oficial aceste demersuri.
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

ultrasbz

Se poate scrie si un program (bazat pe AI, computer vision, etc.) care sa proceseze imaginile si sa numere.

cristi5

@pentium10 distinge o masina de verificare rovigneta TIRul de masina mica? Fara aceasta distinctie, am avea 600 de vehicule pe ora in loc de 900... Functioneaza pe timp de noapte?

@ultrasbz: sigur ca ne-am gandit la analiza automata (poate stii ca sunt inginer software). Dar uneori e bine sa stii cand sa nu automatizezi. Mie mi-a luat mai putin de 2 ore sa numar pe 2 ore de video, pe cand analiza bazata pe computer vision dureaza mult mai mult de atat ca sa fie instalata si calibrata, chiar si pt un expert. Depinde de camera, lumina, etc.

TibiV

O masina de verificaare rovigneta este legata de baza de date CNAIR, si stie ca numarul X este al unui autoturism, numarul Y al unei dubite si Z al unui camion.
Off-line nu ai cum sa faci distinctia, deci ramane la numaratoare manuala "cu ochiul"...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

^ si numerele straine? Ca asteptam asa ceva in zona...

merge pe intuneric?

Intregul demers porneste de la lipsa de transparenta a autoritatilor in ce priveste traficul. Poate unele autoritati (ca astea cu rovigneta) sunt mai cooperante decat altele, you never know. Dar decat sa ne bazam pe autoritati (ai zis cumva CNAIR?), mai usor facem ceva simplu si independent.

TibiV

Corect.

Ideea lui gruiarew mi se pare foarte interesanta...

Si nu trebuie neaparat sa fie o scoala...
Poate fi si un popas/restaurant care sa aiba net... Pot fi convinsi mai usor decat o scoala, care ar putea sa ceara aprobare de la Inspectoratul Scolar
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

#28
@alecu: prezinti te rog si datele tale? Cele cu MZA de 20.000?

@ cristi: as prefera daca ai face si interpretarea tot tu. Macar una de inceput, ca sa stim cu ce te vor contrazice ceilalti ulterior. Asa, ca prime observatii din partea mea:

1. in mesajul precedent ai spus de un maxim de 1300 vehicule la o viteza de 90km/ora pe un drum 1+1. DN68A nu ofera insa conditii de 90km/h ci mai degraba de 60km/h (localitati, multe curbe, asfalt prost, etc...). Prin urmare tind sa cred ca pe un drum de genul acesta maximul ar fi si mai mic de 1300. Tu ai masurat 900, ceea ce arata totusi ca drumul e aproape de maxim.

2. Masuratoarea, desi imi pare corecta si consistenta si cu ceea ce vad si eu pe acolo, as spune insa ca pacatuieste la un aspect. Mai exact in seara de 22 traficul de marfa cred ca a fost foarte redus (majoritatea transportatorilor incercand sa ajunga la destinatie si descarcare inainte de Craciun, unele firme deja in concediu, etc...). M-am uitat si la raportul de TIR / autovehicule care e cam de 1/6. As fi spus ca in mod normal pe acest sector raportul e de 1/4 (adica mai multe TIR-uri si mai putine masini mici). As fi sugerat data de 19 sau 20 decembrie pentru o masuratoare mai interesanta (iar pentru repetarea expeimentului as sugera o zi de miercuri din martie (de obicei iarna, ianuarie - februarie sunt lunile cele mai "moarte" pentru transportatori)

3. Daca calculez bine MZA-ul pe datale tale acesta ar fi cam de 14500 (900*2*8 ), ceea ce e totusi decent si nu foarte departe de datele lui alecu, cel care spunea de 20.000 MZA pe autostrada A1 (dar nu stim unde). Dar MZA mai mare era, conform Cestrin-ului, la Predeal pe DN1 in 2010. Sau intre Craiova si Bals, intre Cluj si Turda (bine teoretic asta s-a impartit apoi si pe A3). Deci pana una-alta, si aceste date confirma ca nu e neaparata nevoie de autostrada si ca acei 6 sau 9 km lipsa intre Holdea I/c si capatul sectorului D de pe LD2 s-ar putea realiza si ca half-profile intr-o amenajare 1+1 sau 2+1 cu separatori mediani.

cristi5

#29
Quote from: gruiarew on December 29, 2017, 11:21:25 AM
Care are chef de numărat poate căuta la mine pe canal https://www.youtube.com/channel/UC2m0vxHgGwbfEP6Xec9ZcjQ Toate video-urile au timestamp. Grijă doar că pe sensul spre Deva, tot timpul e gaură la  Holdea (din motive lesne de înțeles).

Pentru mine nu e lesne de inteles, vrei sa ne spui la ce te referi?

Foarte buna ideea cu masurat pe dashcam. In general e greu de masurat fluxul din miscare, dar in principiu numarul de vehicule vazute pe contrasens trebuie impartit la doi (din viteza masinilor de pe contrasnens trebuie scazuta viteza masinii de unde s-a filmat). Sau se numara jumatate de ora. In primele 31 de minute (1 minut petrecut in parcari) am numarat pe filmarea ta din 26 dec 334 de vehicule pe sensul Deva-Margina, din care vreo 7 TIRuri si un autobuz.

Deci prin comparatie, trafic de aproape 3 ori mai mic decat in 22 dec pe sensul celalalt.