News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

horyatm

Vă rog tare mult să nu mai citați Digi24 pe acest thread. Am citit toate articolele și am urmărit toate reportajele. Sunt total pe lângă. Jurnaliștii nu doar că au 0 cunoștințe, dar nici nu înțeleg cum funcționează nici mașinile electrice, nici piața de mașini electrice. Sunt foarte, foarte slabi.

În schimb avem o pagină electromobilitate.com , unde și colegul nostru de forum, bine cunoscut, Marcel Banu (https://electromobilitate.com/author/marcel-banu/) mai scrie articole din când în când. Deci haideți vă rog să promovăm știri și informații corecte și de calitate și și pe unii dintre colegii noștri de forum și să lăsăm aberațiile la o parte.

al_eugen

#2551

Imi cer scuze ca exprim un punct de vedere complet diferit: Indiferent ce calitate are echipa Digi24, articolul cu pricina loveste din pacate in punctul nevralgic al conversiei la parc auto full-electric:

Nu avem suficienta capacitate in tara ca sa convertim tot parcul auto la electric. Nu acum, si, destul de probabil,  nu in urmatorii ani.
Mai grav, nici alte tari nu au, deci sansele de a importa curentul sunt reduse.

Imi permit sa spun asta pentru ca, intamplator, saptamana trecuta, am cautat sa fac exact acest calcul: cata energie electrica ar fi necesara zilnic pentru a inlocui vanzarile de combustibil din acea zi.

Cum calculul facut de mine este aproximativ, nu il voi posta aici. In schimb voi mentiona rationamentul, poate are cineva mai multe date pentru a calcula mai precis:

Am pornit gasind un raport de vanzari al Petrom pe 2015, N milioane litri la fiecare statie, in acel an, inmultit cu numarul de statii Petrom => litri combustibil vanduti in 2015. Impartit la 365 rezulta numarul de litri vanduti zilnic.
Acum vine prima aproximatie: ce consum mediu are o masina, ca sa putem transforma litrii in km.
Daca am dedus o aproximare a numarului de kilometri parcursi de parcul auto (alimentat de la Petrom) intr-o zi, putem calcula, cu o a doua aproximatie a consumului mediu a unei masini electrice, cati kW ar fi necesari zilnic. In final, comparam aceasta valoare cu: productia interna, consumul intern de energie sau ce alta valoare gasim raportata.
Daca am calculat corect, rezultatul indica de cel putin 3-4 ori mai multa energie necesara doar pentru a substitui combustibilul decat exista fizic zilnic.





gruiarew

Nu mai știu în care topic am citit era imens "consumul intern" pe partea de distribuție. Sincer, din punctul meu de vedere nu e viabilă migrarea în full electric. Adică nu-mi pot imagina cum ar trebui să arate rețeaua de distribuție să suporte asemena consum (să zicem că avem de unde și cu ce produce). De asemenea nu înțeleg de ce ne cramponăm atâta de mașina personală. Urmăream ceva documentar, cică până și la americani se face trecere ușor-ușor spre transportul în comun.

Eu ca stat n-aș investi deloc în mașini electrice personale. Aș băga toți banii în electrificarea liniilor de tren / tramvai, alte chestii ce merg pe curent în și pe lângă orașe. În primul rând ai rezolva-o simplu cu transportul energiei și ai minimiza pierderile cu transformarea în tensiune joasă și foarte joasă, plus ai scăpa de mutarea asta Electric -> Chimic -> Electric -> Mișcare. Ar fi direct Electric -> Mișcare. Dar nah, până atunci băgăm benzina cu 6 lei ca alternative nu avem...

'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

dumbravaandrei

#2553
bai... cand va aud ca nu e fezabil si altii deja se apropie de "full electric" si nu a mai venit apocalipsa peste ei.
Natie de imensi puturosi mai suntem....


@gruiarew stii la ce tensiune e alimentat un tramvai/troleibuz? Cam care crezi ca sunt costurile aditionale intr-o retea urbana de distributie a energiei electrice?
Iti zic eu ca cea mai mare tensiune in alimentare, pana in 2018 o avea Iasul - 825Vcc De atunci a scazut la 600Vcc ca tramvaiele astea noi nu suporta mai mult - deci folosesc aceeasi tensiune ca mai toate ev-urile (400-800Vcc). In Bucuresti, din cate tin minte de la colegii de acolo, era 750Vcc prin 2010 dar mi se pare ca s-a redus si acolo tensiunea la 600Vcc


De sutele de milioane de EUR care s-au bagat in Iasi in liniile de tramvai + reteaua de fir-contact - si asta numai din 2006 incoace - cam cate baterii de 80-100KWh crezi ca puteau sa puna in tramvaiele alea si sa elimine costurile de mentenanta la reteaua fir-contact (Consumul unui tramvai pe ruta Rond Copou - Dancu era de 35KWh la orele de varf si asta fara ca tramvaiele sa aiba capacitatea de recuperare a energiei la franare)? Nu mai zic cam cate troleibuze electrice puteau sa ia si sa extinda reteaua de transport urban prin multe cartiere noi aparute, fara sa astepte niste ani de zile investitia intr-o linie de cale ferata?


Cat despre capacitatea de productie - numai la CET II Iasi s-a redus capacitatea de productie de la 25MWh la 10MWh in ultimii 15 ani. Ca in '70 putea produce 50MWh. Iar in general, in Romania, capacitatea de productie s-a redus, in special pe Hidro, ca de puturosi ce suntem, a fost mai simplu sa scoatem grupurile de generare si sa le dam la "fier vechi" decat sa le intretinem si sa exportam acea energie...


Si da, nici eu nu as fi dat subventie la electrice dar in acelasi timp as fi fost foarte agresiv cu cei care scot fum.... l-as fi taxat sa usture, pentru ca toate costurile asociate cu poluarea sunt imense, mai ales cele din sanatate - nu e ieftin deloc tratamentul oncologic. Sincer sa fiu, asta as face si acum... nu as da nici o subventie la electrice, dar fereasca sfantul ce ordine as face cu toate cazanele de pe strada....


Dar sa nu confundam mere cu pere si de aici sa tragem concluzia ca "electricele nu sunt fezabile/imposibil de implementat". Tot circuitul de alimentare cu combustibil fosil (sonda->teava de esapament) are o pierdere de 90% a energiei. Electricul are undeva pe la 24%, incluzand energia produsa pe termo.

TibiV

Quote from: dumbravaandrei on September 19, 2021, 12:03:02 PM
... In Bucuresti, din cate tin minte de la colegii de acolo, era 750Vcc prin 2010 dar mi se pare ca s-a redus si acolo tensiunea la 600Vcc...

Gresit. RATB/STB nu a avut si nu are bani sa repare zeci de tramvaie si troleibuze trase "la gard", crezi ca ar fi avut bani sa schimbe alimentarea intregii flote electrice?... Si la ce bun?

Basca si trenurile de metrou (ale Metrorex) sunt alimentate tot la 750 V cc (-30%, +20%) - vezi pagina 7 aici.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

Am mai zis acum multi ani pe topic: electrificarea transportului nu se face peste noapte. Productia si transportul electricitatii au zeci de ani la dispozitie sa se adapteze.

In plus, exista sute de oportunitati de scadere a consumului actual, de la LED la iluminat la pompe de caldura in loc de incalzire rezistiva etc. Aceste scaderi (inclusiv in consumul casnic unde se baga masina in priza) compenseaza parte din consumul vehiculelor.

Deci experimentul asta cu "daca maine ar fi toate vehiculele electrice" e complet inutil.

Un autoturism face in medie cat, 30 km pe zi in Romania? Cu 150 Wh pe km, iese 4,5kWh pe zi, adica in 8 ore de somn, 600W necesari la incarcare, deci sub 3 Amperi... Adica orice priza de 2 lei.

La camioane e mai complicat dar astea sunt mai putine, se poate construi mai usor infrastructura dedicata.

gruiarew

Quote from: horyatm on July 19, 2021, 06:23:55 PM

Charging Point   Max. Power   Power   Time   Rate
Wall Plug (2.3 kW)           230V / 1x10A   2.3 kW   13h45m   12 km/h
1-phase 16A (3.7 kW)   230V / 1x16A   3.7 kW   8h45m   19 km/h
1-phase 32A (7.4 kW)   230V / 1x29A   6.6 kW †   5 hours   34 km/h
3-phase 16A (11 kW)           230V / 1x16A   3.7 kW †   8h45m   19 km/h
3-phase 32A (22 kW)           230V / 1x29A   6.6 kW †   5 hours   34 km/h


A pus omul ăsta lista de mai sus chestie care pe mine m-a cam dezumflat. Probabil ai citit doar ce-ai vrut din ce am postat eu. Hai sa încerc să mă explic:

Mie mi se pare o tâmpenie să promovezi transportul individual, cu ceva ce consumă resurse. Istoria ne arată că majoritatea chestiilor "benefice acum", s-au dovedit a fi o idioţenie de-a lungul timpului, probabil şi asta cu bateriile se va dovedi la fel. Heroina era medicament, ceasurile cu radiu erau un lux, vopseaua verde de pe pereţi ce conţinea arsenic şamd.

Una e să iei 800V din catenară şi alta să-i tragi din baterie, baterie ce se încarcă la 230 sau să zicem 400. Mă refer strict la încărcarea acasă, nu superchargere & alte chestii. Cum ar fi ca seara, toţi de la mine de pe stradă să-şi bage coteţele la încărcat? Nu se supără oare transformatorul din cartier / sat?

Alimentarea liniei de contact nu o faci de la gigi de la priză, se face dintr-un loc anume, probabil direct din staţia de transformare. Plus mai ai o chestie de care nu beneficiezi cu încărcarea individuală: predictibilitate. Nu vei avea fluctuaţii masive gen azi bagă Gigel maşina la încărcat dar mâine nu. Plus ai consum ziua, te poate ajuta solarul fără a mai fi nevoie să-l înmagazinezi în baterii şi să rdici / cobori tensiunea mai mult decât e necesar.

Spune ce vrei, părerea asta n-ai să mi-o poţi schimba: a încuraja transportul individual cu ceva ce consuma energie, în oraş mai ales mi se pare o aberaţie.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ionut.damian

Electrificarea totala, in conditiile actuale, nu este posibila, pentru ca posturile de transformare nu au fost dimensionate pentru astfel de consumuri. Concret, necesitatile ar fi urmatoarele (cazul urban): inlocuire cabluri de la posturile de transformare catre blocurile de locuinte (altfel ne trezim ca iau foc), inlocuire echipamente de comutatie si inlocuire transformatoare (din PT-uri). Evident ca distribuitorii nu vor face astfel de investitii decat constransi.

Sa va mai dau un exemplu concret: un apartament dintr-un bloc de locuinte consuma aproximativ 5 kWh. Daca sunt 40 de apartamente, asta inseamna 200 kWh. Adica exact cat consuma, la incarcare, UN SINGUR autovehicul electric!

naivu

Hai să fim totuși mai exacti, la actuală NiCI UN autovehicul electric nu are.baterie de 200kWh, în medie au cam 50kWh (32kWh la Skoda Citigoe, 50kWh la ultimul model de Renault Zoe, 95kWh la un Audi de 2,5t).

georgec

#2560
@ionutdamian la locuinta se face incarcarea lenta(care este si mai buna pentru baterie) si unde 3.8kWh ajung deci in nici un caz 200 kWh cum ai scris tu pt un automobil electric. Ai facut o confuzie intre incarcare lenta si rapida (rapida cred ca se considera de 22kW in sus). Este evident ca reteaua electrica trebuie imbunatatita dar vorbim de o dublare a capacitatii nu de o creste de zeci de ori.

dumbravaandrei

Eu din noiembrie si pana acum am incarcat 4.8MWh de la priza din casa. Cu incarcatorul mobil setat la 12A. Adica cu 2.6KWh viteza. Si n-a mai sarit nici "siguranta", nici transformatorul din cartier nu a bubuit. Cand gatesc, de la plita cu inductie trag 4,8 KWh, daca mai si tund iarba, mai pui 2kwh. Deci pe timp de noapte masina nu are niciun impact asupra retelei....


Dar unii vorbesc ca sa nu taca....

hvm

"
Eu cred ca ce se dorestw a se scoate in evidenta este ca indiferent ca se face la 2kwh sau la 50kwh in cazul in care incarca toate strada in acelasi timp o sa fie trist fiindca acea incarcare nu va fi in loc de restul consumului ci in plus si acel plus e problema fiindca majoritatea instalatiilor sunt la limita. Nu stiu cum reactioneaza masinile cand ai subtensiune, dar pe vremea cand aveam ceva de genul electronicele nu reactionau prea bine...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Cristi N

Instalatiile sunt la limita in perioadele de maxim de consum dar sunt o multime de perioade in care incarcarea este mult mai mica dacat capacitatea retelei. Odata cu tot avansul in electronica se poate aplatiza curba de consum foarte mult.

Exista contoare inteligente care pot limita dinamic consumul, se pot defini consumatori neesentiali (de exemplu incarcarea masinii) care sa primeasca un semnal de comanda cand "au voie" sa consume si cand nu, etc.

Ca sa ne dam seama ce consum suplimentar am avea putem sa aproximam in functie de consumul actual de combustibil. 1L de motorina are aprox. 10kWh din care noi folosim vreo 3kWh si restul sunt pierderi. Un plin de motorina ~50L -> 150kWh utili care s-ar adauga la consumul lunar al fiecarui proprietar de autoturism. Nu mi se pare un consum atat de mare care sa nu poata fi preluat de relelele din majoritatea gospodariilor.

Calculul este foarte aproximativ, sunt proprietari care merg cu masina din an in paste si consuma doar 10L pe luna si altii care fac un plin pe zi.

dr4qul4

Problema nu e la distributie. Reteaua se va adapta cererii. Doar cand se va trece la electrificarea camioanelor vom avea o problema reala, pentru ca alea au nevoie de "teava" .
In schimb, daca maine toate autoturismele ar fi electrice, am avea o problema de productie. Petrolul nu este ica game-over. Nu stiu daca vom mai prinde noi perioada in care vor disparea si benzina si motorina.
Asta desi de 25 de ani tot auzim ca in 25 de ani se termina.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024