News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

punktnet

Quote from: voicul on June 08, 2021, 03:46:14 PM
Curand sare din clasa - pare ca dimensiuni cat un SUV compact.

Lasand asta la o parte: ceva specificatii poti sa dai/ai?
Bateria capacitate si/sau autonomia.

Platforma de Zoe, probabil in jur de 160hp cu peste 300 km autonomie reala. Revin pe tema asta, abia a sosit.
Alte poze :










Powered by API/PUM imgur uploader
Just kidding.

dumbravaandrei

@naivu: am posibilitatea sa limitez si din masina, dar eu nu fac asa. Mai toate mobile charger-ele au buton de selectie a amperajului. Am setat pe 12A pentru ca folosesc si un prelungitor de 10m care, in teorie poate duce 16A, dar avand in vedere ca lungimea conductorilor e cam 15m (10 prelungitor + 5 mobile charger), am preferat sa scad amperajul din motive de siguranta. Dar nu o sa intru aici in meandrele electrotehnicii.


@voicul:
1) Nu toata lumea are 20.000 EUR, dar hai sa-ti explic situatia mea: eu inainte de Kona am avut un XF 25t AWD. Bugetul de achizitie pentru noua masina a fost 40.000 EUR si nu mai voiam masina de 5m ca m-am saturat sa le vopsesc. Am vrut ceva peste 200 de cai si care sa aiba anumite dotari de comfort si ergonomie. Pe Kona mea (care e dotare Highway+Navi, adica nu am full LED, HUD, ACC si scaune ventilate) am dat 28.780 EUR. Urmatoarea masina ca nivel de ergonomie, dotari si comfort era la peste 35k. Cu sau fara rabla, uite ca e 1-0 pentru electrica.
2) Deprecierea la o electrica este cel putin la jumatate fata de o termica. Indiferent cat Car-Sharing (Spark, e-Go, etc.) sau Ride-Sharing (Uber, Bolt si ce naiba or mai fi) au facut la viata lor. Masinile alea pe care le-ai vazut tu cu 3-4 ani si kilometraj mic provin din astfel de flote.
3) Asta cu priza la bloc... hai sa fim seriosi... Eu de ex la apartamente mi-am tras priza Schuko de 32A fara probleme. M-am dus la asociatia de locatari si am rezolvat problema dupa cateva discutii, chiar m-au ajutat cu avize si cu recomandari de firme. Mi-am tras priza cu contor separat la care vine factura lunar. 1 loc e mai aproape de punctul de distributie, doua au fost cam la 30m de racordul blocului. In total am cheltuit cam 7000 de lei pe toata povestea (lucrarile se fac numai cu firme agreate de distribuitorul de energie, aici am inclus si costul echipamentelor, materialelor de lucru, avize, acarateruri etc.). Prizele le-am pus mai mult pentru clienti. Stiu si in Bucuresti cazuri similare unde s-au dus si au vorbit la asociatie si au rezolvat problema chiar sub 1000 lei, in functie de "conditii".
4) Eu la Hyundai am suficiente service-uri autorizate in Romania, nu trebuie sa ma deplasez mai mult de 100 km. De Renault/VAG nici nu mai vorbesc. Fenta asta care o propui tu e partial valabila la Tesla, in sensul ca nu poti face interventii la baterie si electronica de putere decat intr-un service Tesla. In rest, iti schimba Tesla parbrize si orice altceva, pe garantie, si in Romania. RIM din Colentina face Tesle pe garantie inca din 2018. La fel si AutoVrom sau CarBosch service. Probabil ca din toamna vor fi mai vizibili. In mare parte, Tesla trimite piesele catre orice service autorizat din RO. Ca se plimba Buhnici la Viena... aia e optiunea lui ca neaparat vrea sa vada o anumita sigla pe usa service-ului. Iar astea s-au facut la presiunea asiguratorilor (CASCO).


Iar cu datul unei beri la un vecin... spune multe (si nu de bine) despre noi, ca popor :| . Stilul asta de detinere si utilizare a unei masini, la scara larga, cum e in Romania, in alte tari este incriminat. De aia avem un parc auto deosebit de imbatranit, cu masini care polueaza si ucid la greu pentru ca nu sunt reparate intr-un mediu autorizat si pentru ca ITP-urile sunt facute in gluma, la 2 ani. Asa ca nu - nu pot fi impacat cu ideea ca unul isi va lua un cazan, fie el si E5, care de la un punct incolo nu mai este inspectat cum trebuie, doar evaluat la ochi ca "merge dom'le, n-are nimic" si in special - va fi reparat de orice nea' Vasile. Eu personal n-am cum sa fiu de acord.

hefaistos

Pai
Ai dat Jaguar pe Hyundai
Ai dat 28000 pe o mașină pe care an cumpărat-o și eu în versiunea benzinăria cu 15000 (rabla inclusa) . Diferența de 13000. Diferența n-o sa o cheltui pe benzina nici în 10 ani.
Acum o luna și un pic am plecat din București și la Cernavoda am luat-o pe coclauri, prin Dobrogea, pana la Tulcea. Prin comunele pe unde am precut nu pre erau benzinării, ce sa mai vorbim de stații de încărcare, dar nu m-am agitat deoarece când am ieșit de pe A la Cernavoda aveam încă 400 de km. La Tulcea am ales un apartament în regim hotelier (noi suntem 4) care nu avea parcare dedicata, ce sa mai vorbim de priza. Cum ar fi arătat la tine excursia?
Sa zicem ca mâine am întâlnire de afaceri la Cluj. La 7 ies din București, la 13 sunt în Cj, la 15 am terminat treaba și plec spre casa, unde ajung, în funcție de trafic, înainte de miezul nopții. Cu mașina ta pot face asta? Sau iau trenul?

Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

voicul

#2388
@dumbravaandrei +1 pentru explicatii mai ales pentru punctul 3.
7000 RON nu e putin, dar e specific situatiei tale si oricum amortizezi investitia.

Ce mai e de spus: la bloc trebuie sa ai locul tau de parcare ca sa poti sa pui statia, ca si cablu de incarcare are o dimensiune fixa.
Eu nu am asa ceva si ar trebuie sa prind de la PMB ... un loc bun.
Am un vecin care a prins in spatele blocului loc, dar locul e la 40 de m de bloc  :D

Mai punctez ceva:
Masina electrica e mai rentabila in oras decat in afara la nivel de poluare/ECO.
In afara eu am consum de 4.6 - 5 la 110km/h constant evident mai mic decat maximul de 12 din oras in iarna 2019.
Comsum mai mic poluare mai mica.
La fel si cu amortizarea investitiei (daca te uiti dupa asa ceva) de la 12l/100 la 2l/100 (cam asta e consumul in benzina al electricii, dar nu e cifra exacta) recuperezi mai repede decat de la 5l/100 la 1l/100 in afara.

dumbravaandrei

#2389
@hefaistos: iti spun din start ca eu nu lupt cu credinte... cu argumente, date, rationamente - da, cu placere, dar nu cu credinte. Asa ca daca tu crezi, fara sa fi facut niste analize, o sa te las in credinta ta.


Da, am dat Jaguar pe Hyundai si chiar sunt o persoana care si acum mi-as permite inca un Jaguar. Totusi, nu l-am luat. Oare de ce? Inainte de Jaguar am avut un Mondeo 2.0 TDCI 163CP, inainte de Mondeo o Laguna II Phase2 DCI de 170CP. Toate luate de noi, toate desalate de km. Asta ca sa intelegi ce tip de masina am preferat de-a lungul timpului. Cu toate astea, nu am mai vrut masina mare, nu am mai vrut diesel. In cei 13 ani in care am avut masinile astea cred ca nici de 10 ori am fost 4 persoane in masina. De aia nu am mai vrut "barca".
In caz ca ai luat-o de noua, presupun ca ai prinde o Kona cu motor de 1l benzina la pretul ala, deci nici nu are sens sa comparam mere cu pere. Apropo, sa stii ca nu sunt aceleasi materiale in Kona EV si Kona "normala". Plastice diferite, tapiterii diferite, infotainment diferit, consola diferita, scaune diferite. Nu mai vorbesc de suspensii si insonorizari. Trecem si peste acest aspect


Merg destul de des in Delta (primavara asta am fost de 3 ori), de cele mai multe ori merg pe traseul Brasov-Ploiesti-Braila-Giurgeni-Tulcea-Murighiol (celalalt fiind BV-DNCB-A2-A4-Tulcea-Murighiol). Cat mananc in Braila, se incarca masina suficient cat sa nu-mi pasa ce distanta mai am de parcurs. In Murighiol stau unde prind un loc liber la un pret decent si tot timpul am avut suficienta baterie sa ajung ori in Constanta ori inapoi in Braila. Si merg pe drum perfect normal, cat sa-mi tin permisul in portofel, nu sa-l predau. In Delta inca nu am apucat sa incarc masina, nici nu a fost nevoie.
Am avut 2 drumuri pe traseul Cluj-Napoca->A10->A1->Bucuresti->Constanta->Bucuresti->Brasov. plecat dimineata la 6 din Cluj, ajuns seara la 22 acasa. 700km de A tot sa fi avut in traseul asta. O fi fost bine, o fi fost rau? Conta daca aveam termica sau electrica? Ca eu zic ca l-am facut exact in acelasi timp si cu o masina si cu alta avand in vedere ca pe traseu am stat cam 11h in ziua aia, ca in rest a trebuit sa rezolv niste treburi.
Din intalnirea aia de 2h pe care tu o ai in cluj, masina o sa aiba nevoie CEL MULT (sa zicem ca o incarci 5%-100%) de 1h:20 sa se incarce. Asa ca o sa te astepte ea pe tine, nu invers. Iar pana la Cluj cu o pauza de 20 de min la Sebes (la restaurant in nod - in caz ca te tine vezica pana acolo) sau chiar in Sibiu, ai rezolvat problema pana in Cluj. Te asigura ca pana la Sebes o sa fie greu sa mergi cu mai mult de 140 la cate camioane si cate radare sunt acum.  Asta mers normal, nu ca un mosnegut.


@voicul: pe "vremea" aia (adica inainte sa se dea legea cu racordarea cu avans 0), un nou atr la electrica muntenia costa 2000 RON. Plus costurile de racord. Ca asa era la vremea aia in "tenis".
La ce masina ai tu consumul ala, mergand pe A, cu clima pornita si 130km/h? Nu de alta... dar sa ma bata Dumnezeu ca eu nu am vazut consum sub 6 la ale mele. Si asta mers in regim de DN, ca pe A saream de 7.5%. Cu Fordul am scos si consum de 11% pe A, Jaguarul nici nu-l mai pun in discutie ca ala si impins nu scotea sub 9. Nu de alta, dar pare ca ori ai descoperit ceva sa bati legile fizicii, ori real nu treci de 110 pe A, dar te dai in stamba ca mergi cu 130....


Iar pana acum, fata de Ford, numai din combustibil am salvat peste 2500 EUR, de Jaguar nici nu are sens sa mai spun.  Asa ca - dupa tine - pana la sf de 2022, nu recuperez cei 10k EUR de care spuneti voi? :D  Bine, asta in conditiile in care defapt sunt doua componente de unde trebuie sa recuperezi: pretul masinii + pretul energiei (fie ea obtinuta si din combustibil).

horyatm

@dumbravaandrei, apreciez tare mult energia cu care ai răspuns la întrebări. Dacă cineva mai are întrebări ar putea să le pună aici și după ce se strâng mai multe aș putea să răspund la o parte dintre ele. Noi avem deja 3 mașini electrice (Opel Ampera - cu generator pe benzină, Skoda Citigo-e și Hyundai Kona 2021). Sincer la Kona eu scot consum mult mai bun, probabil că au mai îmbunătățit mașina. Drum Timișoara - București consum în jur de 13-14 kW/h, costuri 0 și la dus și la întors (mers 110-120).

Pentru cei ce încă au superstiții și trăiesc încă în basme, îi invit să urmărească această pagină https://electromobilitate.com . E o pagină românească și puteți găsi acolo o grămadă de informații care să vă răspundă la întrebări.

Părerea mea e că ține 99% de mentalitate și foarte foarte puțin de tehnologie și infrastructură. Putem urmări exemplul Norvegiei sau a altor țări europene unde viitorul la care unii dintre voi visați deja se întâmplă. Sau ne putem uita la Australia care în loc să subvenționeze mașinile electrice, le supraimpozitează, unde viitorul visat pare și mai departe. De aceea spun că ține de politici și mentalitate și nu atât de mult de tehnologie. Creșterea electromobilității nu crește liniar, ci exponențial, puteți să urmăriți graficele de pe pagina de mai sus să vedeți cam ce se întâmplă deja în alte țări.

dumbravaandrei

@horyatm pai de aia scoti consum mai bun, ca esti un sofer mai responsabil ca mine  O:-) O:-) O:-) O:-)
De curiozitate.... cata benzina ai bagat in Ampera? Nu stiu daca e sistemul ala idiot de gm care nu te lasa sa rulezi fara combustibil in rezervor.

hefaistos

Din cifrele furnizate de voi mai sus la 13 kWh/100 km
Cost încărcare la priza acasă 0.95 E/100 km
Cost încărcare la stație 1.5 lei/kWh 3.9 E/100 km
Cost benzina 7 l/100 km (cam atât raportează mașina mea de când am luat-o) 8.4 E/100 km
Diferența de 13000 de euro între mașina ta și a mea se amortizează între 175 000 de km și 288 000 dacă luam doar costul combustibilului ( curent vs benzina) Acum să-și facă fiecare calculele în câti ani s-ar amortiza.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

RaduC

Folks,

Daca va mai aduceti aminte, in ianuarie 2019 am luat si eu o Kona EV, pentru a face o naveta de 200km/zi.
In ianuarie 2020 aveam parcursi 55k km si i-am schimbat cauciucurile pe față cand mai aveam doar 1mm până la semn. La 60k km i-am schimbat filtrul de polen. In rest, service la 15k km la reprezentanță. A, si vreo 2 reactulaizări de soft. fiecare service costa până in €70.

In ianuarie 2021 am decis s-o vând pentru că deja, cu pandemia, lucram de acasa din martie 2020 si principala motivatie s-o am s-a dus. Când a plecat de la mine avea ~73k km.
Ceea ce vreau să subliniez este că atunci când mașina mai mult stătea - am ajuns sa fac vreo 2k km pe lună, mie nu mi-a mai rentat s-o țin, chiar și pe termen lung.

Concluzia mea despre EV-uri este că sunt ideale dacă:

  • se parcurg mai mult de 1000 km pe săptămână
  • ai incarcator acasa - ăsta e absolut necesar in proporție de 99% pentru kilometrii de mai sus
  • ai încărcător și la serviciu - ăsta e added bonus
  • cu Kona nu ai familie mai mare de 3 și/sau nu esti mai înalt de 1.80m
  • ai calatorii mai lungi de 400km doar ocazional

Las aici si linkul la videoul de prezentare pentru site-ul de vanzari SH.


... În rest, EV-urile pot fi doar un moft deocamdată...

dumbravaandrei

#2394
Quote from: hefaistos on June 09, 2021, 01:55:26 PM
Din cifrele furnizate de voi mai sus la 13 kWh/100 km
Cost încărcare la priza acasă 0.95 E/100 km
Cost încărcare la stație 1.5 lei/kWh 3.9 E/100 km
Cost benzina 7 l/100 km (cam atât raportează mașina mea de când am luat-o) 8.4 E/100 km
Diferența de 13000 de euro între mașina ta și a mea se amortizează între 175 000 de km și 288 000 dacă luam doar costul combustibilului ( curent vs benzina) Acum să-și facă fiecare calculele în câti ani s-ar amortiza.
@hefaistos:
0.95 ce? ca nu inteleg nici de unde ai scos nici pentru ce l-ai pus acolo.
Daca vorbim de energia electrica de la priza casnica, calculat la factura, in ultimele 6 luni am platit 0.7143 RON/KWh. Adica 0.1457 EUR. Consumul general al masinii este de 15.8. Fac foarte putini km prin oras, de cateva ori pe saptamana naveta Brasov-Bucuresti via DN1->A3 (deci mult condus 115+), drumuri prin tara. Probabil daca mergeam mai mult prin oras, consumul era mai mic. Mult mai mic.
Cost per suta de km pana acum este de 12.3 RON, incluzand aici toate incarcarile (eu prefer locurile cu plata ca sunt mai civilizate). Sunt colegi care au costuri si de 1RON/100km la 50-60k km parcursi.  Economia de care spuneam adineaori (2500 EUR pana acum) e calculata la costul total al incarcarilor de pana acum vs daca as fi facut aceeasi km cu Mondeo-ul, la un consum mediu de 6.5%.

@RaduC din punctul meu de vedere, pentru mai putin de 15.000 km, cu exceptia bicicletei sau a transportului in comun, nimic nu este rentabil. Cat despre moft - o spui ca opinie, parere, concluzie sau ca ce? Au demonstrat destui de multi ca nu e moft daca se justifica nevoia unui autovehicul.

hefaistos

E/100km înseamnă euro/100 km
La încărcare la priza am trecut modestul preț de 0.37 lei per kWh
La încărcarea la stație am pus prețul spus de tine: 1.5 lei/kWh.
Aplicând apoi o magie ce se cheamă matematica mi-a rezultat intervalul de amortizare a diferenței de preț de 13000 euro, între electric și clasic-benzina:
175000 km pentru alimentare exclusiv cu electricitate ieftina de la priza și 288000 cazul cel mai defavorabil, alimentare exclusiv la preț de 1.5 lei/kWh.
Curs euro/leu 5.
Daca mai ai neînțelegeri încerc sa te lămuresc, dacă însă nu-ți convine rezultatul, nu te pot ajuta, matematica nu e cu, poate, câteodată, am auzit eu.
Cum ți-a ieșit un leu per 100 km? Legenda urbana?
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

dumbravaandrei

#2396
important in magia aia zisa matematica e sa nu-ti prinzi urechile si limba  O:-) O:-) O:-) . Aduni mere cu pere si imparti la pietre de rau ca sa obtii numarul de hipopotami zburatori.
Nu incarci doar acasa si nici nu incarci doar la charger. Da, de alimentat cu combustibil, alimentezi doar la pompa unde pretul este reglementat si strict controlat.
Vezi ca ai mai sus un link catre un fisier sa-ti faci o idee cam pe unde se incarca o electrica in Romania si la ce preturi.


Sau, in caz ca e greu de cautat: https://1drv.ms/x/s!ArqmVVd8TKG6gbxqFX-5ZjGcpUWQWQ?e=xch1OT




Poti face si mai putin de 1leu daca incarci la statii publice, gratuite. Sunt destule. Nu spune nimeni si ca o sa le prinzi libere cand ajungi la ele, dar unii isi permit sa astepte.
Sau unii incarca acasa de la panouri fotovoltaice.

hefaistos

Ti-am zis ca matematica nu e pentru oricine!
Hai sa-ti simplific problema
Sa zicem ca pentru tine curentul e gratis. Dra dupa cum ai declarat ai dat 13000 de euro in plus pe masina.
Eu consum 7 l/100 km adica la preturile de azi 8.4 euro/100km.
Problema de clasa a III-a:
Daca Virgil cheltuie 8.4 euro la suta de km parcursi, in cat timp va cheltui cei 13000 de euro economisiti?

      8.4 ... ... 100
13 000 ... ... ????
Raspuns:
???=13000 x 100/8.4=154761 km.
Deci in cazul cel mai favorabil masinii electrice investitia se va amortiza deabia dupa 154 mii km parcursi. Daca energia electrica nu e gratis evident amortizarea va dura mai mult nu mai putin si de acolo calculele ceva mai complicate pe care le-am facut inainte si pe care se pare ca nu le-ai inteles.
Eu pot sa-ti fac si analize multicriteriale de costuri si amortizari pentru a alege varianta optima la o investitie, dar vazand nivelul cred ca ne putem rezuma la varianta foarte simpla de mai sus.
Ai inteles acum?
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

Vasilem

Aprinsa discutia si totusi interesanta.
@dumbravaandrei am vreo cateva intrebari referitoare la tabelul din link:
1) jurnalul de incarcare il completezi manual ? sau este generat de undeva ?
2) aceeasi intrebare referitoare la jurnalul de consum .
3) o observatie la Jurnalul de incarcare: "V med. Inc" dupa mine unitatea de masura ar trebui sa fie KW (sau KWh/h)
Drumuri bune.

TibiV

O singura observatie:

Nu mai folositi in calcule incarcarea bateriei "moca / gratis / pe degeaba".

Asta este doar prima faza a etapei de "accelerare" a introducerii vehiculelor electrice.
Dar, pe termen lung, aceasta politica se va opri la un moment dat.
Pentru ca energia electrica NU este gratis. COSTA.

Si, chiar daca "ingineria s-a schimbat", legile fizicii NU s-au schimbat....

Retelele de distributie a energiei electrice sunt tot alea. La cateva mii de masini electrice noi pe an "nu se simte", dar daca un sfert din masinile nou vandute vor fi electrice, retelele actuale vor avea probleme mari in doar cativa ani...

OK, incarcam noaptea, cand consumul este oricum redus, etc. etc...

Dar astept un studiu care sa spuna cum se va schimba puterea necesara in retele electrice daca "peste noapte" electricele vor ajunge la 25% din parcul activ...

Repet, nu sunt sunt impotriva electrificarii. Este o varianta MULT mai buna decat sa ardem resursele adunate de planeta in milioane de ani.
Doar ca avem nevoie de doua "chestii":
1. Recalibrarea retelelor de transport & distributie a energiei electrice (se poate face, dar va dura si va avea costuri serioase).
2. Gasirea unei surse REALE de energie electrica ieftina si cu adevarat "verde".
Mama proștilor este mereu gravidă... :)