Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

voicul

Aha, deci practic o metoda mai eficienta de incalzire. Intradevar mai maresti range-ul, dar nu cred ca cu mai mult de 5 km.
Deci imi pare ca e bine daca o ai si nu e mare lucru fara ea. :)

Mamutu

Eu nu am pompa de caldura la e-Up și iarna asta ma poate costa 30-40km de autonomie.
E mare chestia cu pompa de caldura! Dacă cumperi electrica cu autonomie mica merita însă scaune cu încălzire care consuma mult mai puțin. E un element care ar trebui sa fie pe lista de optionale obligatorii.

voicul

Scaunele poti sa le faci incalzite si cu produse after market. Cu vreo 400 ron cu tot cu montaj (cost estimativ).
Eu cu incalzirea din scaune m-am incalzit iarna asta, si mai putin cu motorul termic. E simplu: in 20 de secunde ai caldura. Cu termicul iti trebuie niste minute bune. Poate doar sa dai drumul la AC sa vina caldura mai repede.

Nu cred ca iti mananca incalzirea atata autonomie. Nici bateriile nu merg optim la -10 grade.

cristi5

#1008
Ideea cu pompa de caldura e sa faca autonomia ceva mai predictibila iarna.

Daca incalzirea cu rezistenta electrica are coeficient de performanta (COP) 1, o pompa de caldura are COP 3 sau 4. Explicatia e ca pompa de caldura foloseste caldura deja existenta, nu o creeaza de la inceput. De unde ia caldura? De pe langa baterie banuiesc. E ca un frigider care muta caldura din interior in afara (motiv pt care frigiderele sunt calde in spate). Sau ca o instalatie de aer conditionat...

https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pump

Aplicatiile pompelor de caldura sunt absolut fascinante. Intregul oras Stockholm se incalzeste cu o pompa de caldura uriasa care ia caldura din mare, ridica temperatura pompand N litri de apa de mare pt 1 litru de agent termic, si o distribuie prin "incalzirea centrala" a orasului. Rezultatul e ca incalzirea e decarbonizata: nu iese fum nicaieri in oras.

In suburbie am incalzire rezistiva pt camere, dar apa calda o face o pompa de caldura care ia caldura din aerul din casa... Alte case iau caldura din pamant, vine la cateva grade si pompa o ridica la temperatura necesara pt calorifere si apa menajera. Pe scurt, foarte putine case scot fum pe-aici.

Caldura din gara Stockholm (emanata de calatori la 37 grade) e folosita pt incalzirea unei cladiri din apropiere.

Atentie: pompele de caldura aer-aer nu pot functiona bine sub o anumita temperatura. COP scade la 2,5 daca afara sunt 0 grade. Daca e prea frig afara nu mai ai ce "pompa". De-aia e buna marea, nu scade sub 3-4 grade la adancime.

La Sofia nu au gaz si multe apartamente au o instalatie de aer conditionat reversibila. Colegii specialisti in energie mi-au zis ca daca toate apartamentele ar avea asa ceva, blocul ar fi mult mai rece (n-am inteles exact de ce). Practic cei cu incalzire centrala ii duc in spate pe cei "debransati".

kitsune

Avantajele mașinii electrice (și hibrid) din punctul ăsta de vedere:
- încălzirea e rapidă (indiferent de sistemul folosit) și nu trebuie să aștepți să se încălzească motorul termic ca să ai căldură.
- poți pre-condiționa mașina cât timp încă se află la încărcat (deci nu te urci în mașina înghețată iarna sau opărită vara).
- compresorul de aer condiționat fiind acționat electric merge și la semafor (spre deosebire de ICE cu start-stop).

Quote from: voicul on May 20, 2019, 08:59:39 PM
Poate doar sa dai drumul la AC sa vina caldura mai repede
Nu înțeleg, la ce te referi când spui AC? La ICE căldura e de la motor. E cald ăla, ai și tu căldură. Ce legătură are AC-ul?

@cristi5: eu am instalație de climatizare la bloc ce funcționează iarna pe principiul pompei de căldură (aer-aer). Probat la -5 grade afară, scoate +23 în casă. Extrage energie termică din mediul înconjurător (până la un anumit punct). La EV nu ia căldura de la baterie că ar face și mai rău, mai ales că aia trebuie încălzită când e prea frig.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

cristi5

Aha corect, bateria trebuie incalzita iarna, nu racita. Deci pompa de caldura ia caldura de afara, ceea ce la Intorsura Buzaului ar fi o problema iarna...

voicul

AC de la masina nu face si cald daca dai temperatura la maxim?
De asta ziceam de el - chiar nu am incercat, dar asa zic eu, ca daca dai la 26 - 28 de grade nu o sa iti bage aer rece de 28 de grade :)

kitsune

Pompa de căldură e un frigider întors pe dos. Nu faci frig în congelator ci extragi căldură din el. Dacă poți extrage căldură la -18 grade într-un congelator casnic, poți extrage și din aer la Miercurea Ciuc. Și iar am dat-o pe cicluri Carnot cam off-topic.
Ce e de reținut: pompa de căldură - eficiență mai mare la electrice și hibride, mai ales că același compresor se folosește și la răcit aerul vara, deci echipamentul există deja pe mașină, mai trebuie doar o valvulă în plus.

@voicul: eu fac distincție între ventilație și AC la mașină, că pot folosi ventilația fără să pornesc AC (are on-off). Iar la hibrid am heater electric plus calorifer de la motor (după ce a ajuns la 40 grade).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Telvanni

Quote from: yk17fox on May 20, 2019, 09:41:23 PM


@cristi5: eu am instalație de climatizare la bloc ce funcționează iarna pe principiul pompei de căldură (aer-aer). Probat la -5 grade afară, scoate +23 în casă. Extrage energie termică din mediul înconjurător (până la un anumit punct).

Nu stiu care este acel punct insa la mine recordul cu aerul conditionat pe cald este la -15 grade. Nu stiu cat dadea in casa dar dadea cald, asta e sigur.

kitsune

#1014
Teoretic poți extrage căldură și de la 1 K, dar consumul de energie e enorm  :lol:
E un nene în Norvegia care tot pune pe YouTube filme cu Tesla și nu țin minte să se fi plâns că îi e frig. Ba chiar într-o zi și-a crăpat parbrizul că era frig și zăpadă și a dat căldura la maxim.

LE: Tesla folosește încălzire rezistivă nu pompă de căldură, deci parbrizul ăla... My bad!
Cred că este undeva un echilibru între costuri de producție, consum, eficiență. Tesla are baterie de 100 kW, Leaf are de 24 kW, orice watt in minus consumat contează
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

Pentru cine vrea încălzire aproape instant cu motor termic, există aeroterme (diesel), aşa numitele sirocouri. Încălzesc habitaclul, pot să pre-încălzească şi motorul, pot să fie controlate cu telecomandă radio (porneşti încălzirea când ieşi din casă sau, dacă a nins peste noapte, când eşti la micul dejun).
Cont (aproape) inactiv.

voicul

"În ceea ce priveşte autoturismele "verzi" (electrice şi hibride), ponderea acestora continuă să crească, ajungând să deţină, în primele patru luni ale lui 2019, o cotă de piaţă relativ importantă, respectiv 2,9% (anul trecut au avut o pondere de 2,3%). Pe categorii, consemnăm o creştere de 52,1% la autoturismele electrice 100% şi o scădere de 43,8% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creştere de 53,1%. In plus, având în vedere evoluţia foarte bună din prima lună a Programului Rabla Plus în acest an - numărul persoanelor fizice care s-au înscris pentru achiziţia unei maşini electrice, a crescut de cca. 4 ori (!) compartiv cu aceeaşi perioadă din anul trecut – este de aşteptat ca în anul 2019 să se consemneze un nou record al vânzărilor de automobile electrice în Romania."

De aici: https://www.zf.ro/auto/cum-arata-piata-auto-in-2019-dupa-al-saselea-an-consecutiv-de-crestere-in-primele-patru-luni-ale-anului-piata-auto-a-crescut-cu-12-4-18136421

kitsune

#1017
Quote
Pe categorii, consemnăm o creştere de 52,1% la autoturismele electrice 100% şi o scădere de 43,8% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creştere de 53,1%.

A trebuit să pun citatul pentru că mie mi-e neclar. Ce consideră ei plug-in și ce consideră hibrid? Un BEV (Battery Electric Vehicle) este implicit Plug-in, pentru că încărcarea se face de la "priză". La hibride avem mai multe posibilități:
- PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), unde e și "priză" și motor termic
- HEV (Hybrid Electric Vehicle), unde încărcarea bateriei se face exclusiv "în board", de la ICE și recuperarea energiei de frânare.

Deci scad PHEV cu 43,8% și cresc HEV cu 53,1%? Ambele fiind hibride, nu rezultă că numărul de hibride crește?

Notă: ICE = Internal Combustion Engine, adică MAI (Motor cu Ardere Internă). Am scris varianta în engleză pentru că la noi MAI mai înseamnă și altceva.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Mamutu

In timp ce i se cânta prohodul Tesla construiește fabrica din China cu o viteza fenomenală. Contructia a începutul in Ianuarie!
Dacă s-ar construi și la noi așa infrastructura ar trebui închis forumul peste un an ;-).


adiarc

^Lucreaza Aktor?...a..scuze...or fii asociați cu Pizzariotti...
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura