News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ghrt

Nu înjuraţi bateria! Dacă vrei să mergi cu o electrică cum mergi cu o termică singura opţiunea reală este tocmai Tesla, din cauza autonomiei considerabile. Sau un hibrid dar aici îşi bagă termicul coada.
În rest toate deplasările se rezumă la căutat prize (care sunt rare şi au sloturi puţine). Cu maşinile electrice de pe piaţă, poate cu Zoe să faci un Bucureşti-Călăraşi şi retur... dar nu cred că la 135kmph pe autostradă, ci mai aşa la 100kmph, depinde şi cât de frig e afară. Iar în 2-3 ani nu cred că va fi la noi reţea de prize care să susţină flotă de electrice. Electrica nu mai e în stare să livreze nici pentru casnici.

600km cu viteză (nu mai zic de climatizare) înseamnă spre 90kw, în juma de oră înseamnă priză de 180kwh. Plus pierderi la conversie 200kwh!!! Nu sunt cartiere care să consume atâta! Iar drumul până în Sithonia are 800km, Lefkada 1600km etc.
Cont (aproape) inactiv.

TibiV

Quote from: ghrt on December 02, 2017, 11:25:33 PM
...drumul până în Sithonia are 800km, Lefkada 1600km etc.

Poate mai ai niste curent in bateria telefonului mobil....  O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

lasa drumul pana in Lefkada. zi mai bine ce faci acolo. Pantele alea solicita bateria si nu ai sanse sa gasesti o priza de putere. Mai degraba lasi masina 1 saptamana la incarcat si iei pantele la picior
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

ghrt

Vara grecii de abia au curent electric pt aer condiţionat ... de unde rezultă că maşina electrică va fi la ei sănătate curată!

PS: În concediu mă deplasez cu barca... cu pânze. Curent mai ecologic de atât nu există :)))
Cont (aproape) inactiv.

cristi5

#79
Cat face o masina pe zi in Romania in medie? In Suedia face 30 km. Pentru masina urbana, bateria se poate incarca noaptea la o priza normala. Su saptamanal la o priza rapida... Pt 30 km pe zi ajunge o incarcare saptamanal, aprox

Drumurile interurbane sunt alta poveste. Cine are bani de Tesla, are bani sa-si inchirieze orice vehicul pentru un drum de 200 km si peste. Sau sa pastreze 2 masini, etc.

Densitatea de energie a benzinei ne permite azi sa combinam rolul urban al automobilului (jucat zilnic) cu cel interurban de lung parcurs (jucat saptamanal sau mai rar). Dar asta nu inseamna ca cele doua roluri vor fi mereu combinate. Sau ca vor fi ambele parcurse cu vehicul electric. Pentru urban electricul e excelent: e mult mai eficient la plecari de pe loc si alte variatii de viteza.

La benzina nu conteaza daca duci 60-80 kg in plus (de fapt jumatate, daca luam media) in rezervor la o masina de 2 tone. E ca un pasager sau niste bagaje. O baterie de Tesla model S cantareste 540 kg, si incarcata si goala. Daca masina circula 90% in oras, cel putin 300 kg sunt plimbati degeaba, si asta consuma energie degeaba, pt ca cine are Tesla are casa si priza, poate incarca noaptea cat merge intr-o zi sau chiar mai multe. E mai rau decat hibridele gen Mitsubishi PHEV care cara un ICE si combustibil pentu cei 1% din timp cand nu le ajunge bateria... Tot ascult PHEVuri in oras, inca n-am auzit motorul termic.

TibiV

In ciuda probabilelor dislike-uri....

Mai oameni buni, voi intelegeti ca "electrificarea" transportului rutier va insemna reconstructia intregii retele electrice ?!?!...

Hai sa ne gandim la inversarea proportiilor.
Una este sa ai 2 masini electrice din 1000 de automobile care sa "intre regulat in priza  in fiecare seara", alta este sa ai 998 de automibile din 1000 care intra in fiecare seara in priza.

Cred ca avem o problema majora aici...

Si vorbesc despre o problema globala, nu strict romaneasca.
Cred ca nici retelele electrice din Germania/SUA/JPN nu ar suporta convertirea "peste noapte" la "electric" a macar 20% dn parcul auto....

In toata  lumea civilizata (cu AC) exista problema "caderilor de tensiune" vara, cand toata lumea da drumul la aerul conditionat.
Sau (in localitati mai mici si mai nashpa, gen Voluntari sau Pantelimon) "cade curentul" iarna, ca aia se incalzesc electric, dar majoritatea nu au contract cu ENEL-ul... (adica fura curent. Dar prea multi hoti pe un singur fir "nu duce reteaua"...)

In aceste conditii, trecerea pe "electric" fara refacerea infrastructurii de transport/distributie a energiei electrice va duce la un "fiasco" generalizat...

"Am masina incarcata" dar nu pot sa imi incalzesc micul dejun pentru ca intre timp "a picat" alimentarea cu electricitate...

Vorbim pana la urma de milioane de kWh (in varianta "full eco")
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ghrt

#81
TibiV, my point exactly! Rămâne să calculeze cineva ce vânzări sunt anual de combustibil, apoi să le cenzureze cu un 30% eficienţă motor termic şi să transforme în kW. Mai adăugăm şi pierderile reţelei de electricitate şi ale convertoarelor... nu e ca la combustibil, unde pierderile de lichid pe reţea sunt insignifiante.

Chiar şi cu o reţea electrică alimentată din panouri solare amplasate pe case, ce injectează direct în reţea (fără baterie casnică), şi maşini încărcate în timpul zilei, problema rămâne şi costul soluţionării ei este enorm. Cred că dacă nu se liberalizează cumva piaţa transportului de energie electrică, atât casnic cât şi engros, nu vor exista investiţiile necesare într-un interval  rezonabil. Similar cu monopolul Romtelecom şi telecomunicaţiile.

LE: încerc un calcul cu aproximările găsite pe net:
QuoteUn litru de benzina are o energie teoretica de:
P=44000000/(4,18*860)=12239 wh/kg sau P=12239*0,75=9176 wh/l
Un motor pe benzina are un randament de cel mult 30%.Deci puterea obtinuta de la un litru de benzina este de:
P=9176*0,3=2754 wh/l
Vânzări în România în 2012 cf ZF: 5.8 mil tone, 75% motorină. Motorina are cam cu 18% mai multă energie. Altă sursă dă 5.960 mil tone.
Făcând un calcul aritmetic mi-a dat 18.129 GWh.
Quote5,800,000 tone   Wh per Litru      
1,450,000   benzină   2754   3993300000
4,350,000   motorină   3249.72   14136282000
         18,129,582,000 kWh

Am aproximat randamentul termicului la 30%, dar de fapt se utilizează şi o parte din căldura produsă, în sezonul rece.

Pe site la Transelectrica se prognozează pe tot anul 2017 un consum total de 54.780 GWh.
Nu ştiu cât de corect e calculul dar desigur că este foarte simplist, reţeaua nu funcţionează global ci trebuie să transporte punct la punct.
Pe site la Transelectrica e un studiu cu o prognoză, în care spun şi situaţia reţelei. Scrie că linia care aprovizionează Bucureşti Sud - Fundeni este utilizată integral la capacitate.
Cont (aproape) inactiv.

Ionut

Cât de mică e piața pentru mașinile pe hidrogen? Parcul auto mondial numără 5.500 unități

Parcul auto mondial include aproximativ 5.500 de mașini pe hidrogen, din momentul în care primele modele au fost introduse pe piață și până în prezent. Dintre acestea, cam 50% sunt în SUA, 40% în Asia și 10% în Europa, iar ca modele cel mai răspândit este Toyota Mirai (76,6%), urmat de Hyundai ix35/Tucson Fuel Cell (12,1%) și Honda Clarity Fuel Cell (11,3%), arată un raport al firmei de cercetare Information Trends.

Numărul foarte redus de mașini pe hidrogen aflate în circulație în lume – sub 6.000 unități – ține atât de faptul că sunt puține modele dintre care cumpărătorii pot alege, dar și de faptul că aceste mașini sunt scumpe și dificil de alimentat din moment ce nu există infrastructură de realimentare. Aceeași poveste ca la mașinile electrice, doar că pentru acestea din urmă omenirea a făcut pași uriași în doar câțiva ani.

Cel mai bine vândut model pe hidrogen, la nivel mondial, este Toyota Mirai, mașină care în Europa costă aproape 80.000 euro cu TVA.

Pe lângă modelele de mașini numite până acum, și alte mărci au în plan să lanseze mașini pe hidrogen până în 2021: Lexus, Kia, Mercedes-Benz, BMW, Tata Motors, Pininfarina și Riversimple. După 2021 se vor alătura și alte companii, cred cei de la Information Trends.

Date fiind proprietățile, hidrogenul este ecologic, dar producția lui este poluantă, transportul complicat (pericol ridicat de explozie), dar și poluant, stocarea este scumpă, iar deocamdată nu se poate vorbi de o rețea de comercializare viabilă, tot din cauza normelor de siguranță foarte riguroase necesare și din cauza costurilor exorbitante.

În esență, mașinile care folosesc hidrogen pentru a se deplasa și au tehnologie de tip ,,pile de combustie" sunt în sine niște automobile electrice. Energia electrică necesară deplasării este produsă la bord prin combinarea hidrogenului din rezervor cu oxigenul din aer, emisiile fiind doar apă.

Așadar, 2017 se va încheia pentru mașinile pe hidrogen cu sub 2.500 unități comercializate în tot anul și sub 6.000 unități livrate în toți anii de comercializare. Spre comparație, piața de mașini electrice are șanse să încheie anul 2017 cu vânzări cifrate la 500.000 unități livrate doar în acest an.

0-100/Hotnews.ro

Io

Voi va dati seama ca daca am avea un parc consistent de masini cu hidrogen, iarna ar fi aproape imposibil de circulat si pe strada dar si pe trotuare din cauza poleiului sau a ghetusului cauzat tocmai de esapamentele masinilor?  :lol:
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

cristi5

#84
Quote from: ghrt on December 03, 2017, 02:10:33 AM
Făcând un calcul aritmetic mi-a dat 18.129 GWh.

Corect (cred) dar nu e corect sa presupui ca tot traficul se va converti peste noapte la electric. Ar fi interesant de vazut istoric cat a produs/consumat Romania in anii din urma, in anii de duduit economia s-ar putea sa vedem cu cativa GWh mai mult.

Am spus mai sus pe topic (sau pe vremea cand acest topic nu exista si se discuta pe "totul depspre autoturisme") ca pentru a incarca o masina electrica pt 10 km (sa zicem) facuti pe zi, e nevoie de 1,5-3kWh, adica intr-un oras cu raza de aprox 10km un EV e echivalentul unui resou care merge o ora-doua pe zi.

Ziceam ca imbunatatirea performantelor consumatorilor casnici poate compensa. 5 becuri cu LED intr-o casa timp de 3h si gata un kilowatt-ora.

De asemenea, noaptea cand se incarca majoritatea EV, reteaua electrica are de obicei surplus de energie. Bucuria producatorilor, mai ales nuclear.

Quote from: ghrt on December 03, 2017, 02:10:33 AM
Pe site la Transelectrica se prognozează pe tot anul 2017 un consum total de 54.780 GWh.
Deci daca consideram o trecere graduala la electric nu mi se pare imposibila o crestere treptata cu 30% a capacitatilor de productie si transport a electricitatii. 1% crestere pe an e foarte putin.

In plus, nu e clar cum si cand se va electrifica transportul greu. Multi pariaza pe catenara, nu pe baterii.

De asemenea eu cred ca in urban Romania se afla la un varf de trafic. Mai multe masini nu incap in orase. Incet-incet cred ca oamenii vor intelege ca orasele sunt totusi mici, se poate merge cu alte mijloace (biciclete, trotinete, mopede electrice) si in acelasi timp calitatea transportului in comun sper ca va creste.

Problema e alta: unde vor fi taxele care acum sunt in combustibil?

Alta problema practica e accesul la prize pe timp de noapte (cand e ideal pt ca masina sta), la blocuri de locuinte, cu asigurarea ca nu se fura curent, cabluri, etc. Dar de-aia exista antreprenori, sa gaseasca o solutie.

cristi5

#85
Quote from: TibiV on December 03, 2017, 01:54:41 AM
In ciuda probabilelor dislike-uri....

Mai oameni buni, voi intelegeti ca "electrificarea" transportului rutier va insemna reconstructia intregii retele electrice ?!?!...

Tibi eu nu dau dislike oamenilor care aduc vesti proaste, gen "populatia Romaniei e in continua scadere". E inevitabil, pruncii care s-au nascut dupa 90 sunt mai putini, si daca ar fi 4 copii pe femeie fertila, tot nu ar tine pasul cu batranii care mor. Dar ne iubim tara si o vrem altfel, asa ca dam dislike.

Nu dau dislike nici celor care spun chestii intuitive dar nu neaparat adevarate. Nici macar daca le spun a doua sau a treia oara, dupa ce li s-a explicat de fiecare data :))) De-aia suntem pe forum sa invatam unul de la altul.

In cazul asta cred ca se aplica paragraful 2. ghrt a facut calcule si eu ti-am aratat ca daca vezi toate astea ca un proces de durata (electrificare treptata a transportului, imbunatatirea consumatorilor casnici, imbunatatirea transportului urban, etc etc) treaba asta e fezabila. Chiar cu electrificarea intregului transport rutier (o naivitate) vorbim de o crestere a capacitatilor de productie de electricitate de 1% pe an timp de vreo 20 de ani.

Deci eu nu zic ca se va intampla (nu prea devreme in ro din cauza preturilor masinilor si a accesului sigur la priza), zic ca argumentul tau e interesant dar nu sta in picioare.

Sunt alte probleme mult mai mari cum e aia cu acciza.  Inchipuie-ti 10 mii de electrice, statul incepe sa vada ca scad veniturile din taxele pe combustibil. Cum poate statul sa ii taxeze ca sa compenseze? Vedem ce se va intampla in tari care incep sa aiba problema asta...


Ionut

Deci si electricele vor fi inmatriculate in Bulgaria, nu? :lol: Intr-o nota serioasa, cand o sa vedem toate autobuzele de transport in comun 100% eletrice sau pe hidrogen?

ovicor

Aici ai pus punctul pe "i", Ionut! Autobuzele se preteaza cel mai bine la varianta electrica, in special cele urbane. Au posibilitatea incarcarii masive in autobaze, noaptea, precum si incarcarea partiala la capat de linii. Dar municipalitatile sunt, cu mici exceptii, comode sau fara viziune! Ca sa nu mai vorbim de reducerea poluarii, inclusiv fonice !

ghrt

^^^ Mi-am dat seama că nu am calculat şi consumul de GPL :) Într-o notă serioasă, cred că reţeaua din oraşe va trebui reconstruită, deja e la capacitate. +33% faţă de consumul naţional nu e deloc puţin, plus fluctuaţii gen 100.000 automobile pe litoral etc.

Mă gândesc la cât consumă un autobuz plin, cu aer condiţionat vara... cât ar trebui să stea la capăt ca să încarce bateria pentru o nouă cursă?
Poate ar fi fezabil un vehicul mixt, autobuz electric+troleu... care să îşi poată coborâ pantograful din cabină, iar când traseul permite să se reîncarce din reţeaua aeriană.
Însă cel mai puternic contraargument este că nu se va mai putea fura motorină. Asta şi e suficient să nu vedem curând autobuze electrice în Buc.

Cred că cei care ar beneficia cel mai mult de electric ar fi taximetriştii, cu condiţia ca primăria să le facă staţii suficiente de alimentare în staţiile de taxi.

Curentul electric este deja accizat masiv. Am studiat mai de mult factura şi cam jumate erau taxe şi accize.
Cont (aproape) inactiv.