Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

voicul

Sunt curios impactul care o sa il aiba asupra electricelor lipsa Rabla+.
Cred ca in Romania o sa fie o lovitura puternica. Cum sa dai 20.000 de euro pe Spring - nici autonomie, nici viteza, nici cai putere?
Dar asta cred ca e valabil si pentru Europa:
"Germania a oprit brusc subvențiile pentru mașinile electrice, după ce a plătit 10 miliarde de euro din 2016 și până acum"

Cred ca UE s-a cam prins ca subventioneaza EV-urile (asta era bine) din US si China (si practic asa isi inchide fabricile traditionale din UE/Germania mai exact).

dumbravaandrei

#3016
@dr4qul4 zilele astea e o promotie in care ai prima incarcare gratuita. Dupa, o sa bata vantul ca si pana acum de cand s-a pus cu bani. Cand era gratis SuC pentru tesle, abia aveai unde arunca un ac, acum sunt libere in marea lor parte. Oricum, faptul ca ai 6-12 statii disponibile in acelasi loc face ca timpul de asteptare sa nu fie mai mare de 10-15 minute si in cele mai rele conditii, desi n-am auzit pe nimeni sa astepte mai mult de 5 minute.

@voicul daca te uiti putin prin noiembrie/decembrie ai sa vezi ca foarte multi dealeri de la noi au scazut pretul la electrice cam cu 4-7k eur. Oricum in Romania preturile "brute" ale masinilor erau mai mari decat in alte tari tocmai pentru ca era tichetul "baban". Pana la urma urmei, din buzunar tot atatia bani dadeai pe masina si in RO (unde cu rabla ajungeai la 11k eur) si in DE ( unde era 5500 eur tichetul). Restul, sugeau importatorii.

Eu ma bucur ca s-a diminuat, ca acum daca nu prind tichet, nu ma afecteaza asa de tare. Pana acum, 2 sesiuni n-am prins si am renuntat sa iau a doua electrica din cauza asta (kona m-a invatat cu autonomii mari si predictibile, iar masini la fel acum sunt de la 40k in sus. Iar 11k e o pondere mare in banii astia)

naivu

^ambele sesiuni in care n-ai prins au fost in 2023? Sau era problema sa prinzi tichet si in 2022?

lone_wolf32

Si eu aici posesor de Dacia Spring
La Giurgiu statiile primariei nu merg pentru ca nu vor sa plateasca curentul... tot evconnect etc

Dar da o discutie mai larga despre infrastructura de incarcare ar fi necesara... ma holbez mult la Plugshare si nu e foarte usor sa iti dai seama unde sunt cele mai bune ( sau proaste ) locuri sa incarci

dumbravaandrei

#3019
@naivu sept 2022 si sept 2023... au fost sesiunile alea de s-au evaporat in 5 min toate sumele..
Asta pentru ca s-au anuntat din scurt sesiunile...

voicul

#3020
În România, Bulgaria și Lituania vor fi instalate mii de staţii de încărcare a vehiculelor electrice

În România, Bulgaria și Lituania vor fi instalate în următorii trei ani aproape 9 mii de staţii publice de încărcare a vehiculelor electrice, informează Agerpres. Este vorba de un proiect european de 40 milioane euro finanțat de  Banca Europeană de Investiţii (BEI) în cadrul programul InvestEU.

În România vor fi instalate peste 4 mii de staţii de încărcare noi pentru vehiculele electrice


Ideea generala asta e, restul pe:
https://www.euronews.ro/articole/in-romania-bulgaria-si-lituania-vor-fi-instalate-mii-de-statii-publice-de-incarca?fbclid=IwAR2Fp4kptHbaUfkSCKM52ZxfE_6Az5q8yv5pU2marbUsqKWxoeCSWf6nqTQ
 

dr4qul4

Azi, pe la Iancului, mi-a sarit in ochi un numar verde. Nu intelegeam ce cauta pe o duba, apoi am vazut ca scrie mai sus.
Sunt curios ce autonomie are
(GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

hadrian

In Lidl am vazut si eu un fel de camion mare electric care se ocupa de preluarea deseurilor reciclabile. Foarte ciudata senzatie sa auzi zumzaitul lui cand pleca de pe loc. Nu am remarcat ce brand era.

dumbravaandrei

^^ In functie de nivelul configuratiei (la LCV, e configurabil pack-ul de baterii, astfel incat sa ai eficienta economica maxima pentru rutele pe care le deservesti), autonomia e intre 150 si 400km. Cea mai mare autonomie pana acum, o au IVECO-urile cu pack-ul mare de 108kWh care fac lejer 400km. Tranzit-urile electrice si Crafterele de la VW ajung pe 300 km (au baterii de 65kWh), dar le poti lua si cu baterii de 40kWh.
La camioane, ce avem acum prin tara, majoritatea sunt e-Actros de la Mercedes-Benz, in diverse combinatii de sasiu si baterii. Sunt calibrate sa deserveasca ori trasee urbane si atunci sunt calibrate la 300km in 5 ore de functionare fara incarcare si au baterii de la 170 la maxim 250kWh (asta cam acopera majoritatea turelor), iar cele care fac long-haul sunt calibrate la 450 km fara incarcare / tura de conducere (400 km in 4,5 ore parca) si aici in functie de tonaj, avem acumulatori de la 300 la 450kWh.
Ca orice utilaj industrial, este mega-optimizat pentru ce are de facut.

Uite, aici un e-Atros care se incarca la Rompetrol Orastie. Din pacate mi-e mila de saracii soferi ca atunci cand incarca, trebuie sa detaseze trailerul, statiile au fost gandite pentru turisme, nu pentru masini lungi.


nicolaem

vad ca e destul de liniste si aici.

cei care sunteti mai pasionati de electrice cum de peste tot vedem doar pesimism in ultima vreme?
Multe proiecte de fabrici noi de baterii sunt in stand-by la fel si lansari de modele.
cat e realitate cat e zbaterea constructorilor europeni sa traga de timp?

ultima stire vazuta e asta:

https://www.g4media.ro/scaderea-pietei-masinilor-electrice-ev-determina-compania-de-inchirieri-auto-hertz-sa-vanda-masini-tesla-folosite-la-un-pret-de-25-000-de-dolari.html

acum 2 ani peste tot ni se spunea ca Tesla nu isi pierde valoarea ca termicele in timp

dumbravaandrei

Pe înmatriculări vehicule noi, toate cifrele sunt pe plus la electrice. Pe cele.S H nu le putem monitoriza că nu poți identifica unic mașinile revândute.

Ce este drept, ăștia tradiționali care au crezut că se poate trăi doar din siglă, nu vând mare lucru. Aici mă refer în primul rând la VAG. Nu mai zic de toyota care au dat cu mucii în fasole în stil clasic.

La.capitolul fabrici de baterii situația e în felul următor:
- bateria aia fiabilă și ieftină, LFP-ul se produce doar în China. Că așa vrea statul chinez și cine are nevoie de baterii, trebuie să producă mașina în mare parte în China.
- bateria mai puțin fiabilă, dar suportabilă că preț, NMC produsă de Renault-Nissan se vinde relativ ok și se livrează la timp. Numai că doar renault-nissan o folosește. Culmea, bateria asta e și cea mai subțire și poți să faci inclusiv multe sedanuri pe ele. Numa că nu se încarcă uluitor de repede, ci doar decent.
- nemții iar s-au dus hegheș și speră că o să facă ei bara-bara aia cu chinezii la care visează de 30 de ani, așa cum au făcut în anii 90 cu rușii. Motiv pentru care tot insistă pe o chimie nu foarte performantă, tehnologie veche de 15 ani. Bașca, VAG și-a mințit iar clienții cu capacitatea bateriei și degradarea reală. Capitol la care cumva și-au furat singuri căciula: adică bateriile nu prea s-au degradat dar uite că așa s-a descoperit că toate pack-urile aveau lipsă 5kwh față de ce a plătit consumatorul.
- Tesla stă bine-mersi în frunte, acum mai face ajustări operaționale că nu mai poate încadra anumite cheltuieli la investiții și nici banii din carbon-credits nu mai sunt așa mulți.

Apoi situația la nivel global:
- Colac peste pupăză mai vine și ue-ul cu taxat chestii din China. Care acum e cu mult în fața Europei.
- Mulți pe auto au nevoie de baterii, inclusiv pentru cele termice. Norma euro7 forțează că totul să fie cel puțin la nivelul unui PHEV de acum (baterie de minim 8kwh). Deci nevoie de baterie este...
- fabricile nu se fac peste noapte. În ultimii ani am discutat direct cu mai multe grupuri din automotive care fac componente, ansamble și infrastructură. Aici sunt doua probleme majore:
1) La sfârșit de 2022/Început de 2023, toți au venit să cumpere proiecte de fabrici pentru EV. Numai că au anunțat eronat că or scoată mașini de acolo începând cu 2025. DACĂ ai avea tot ce îți trebuie pentru o astfel de fabrică, durează minim 30 de luni să o operaționalizezi. Asta dacă e greenfield. Altfel, durează mult mai mult.
2) orice mașină este un produs complex cu sute de subansamble, servicii și logistică. Asta înseamnă că mai întâi trebuie să fie gata furnizorii de componente, că să aibă ce să dea producătorilor de mașini. Continentalului cât timp i-a luat să facă un carve-out și să pună Vitesco pe piață? Asta.pentru că nu poți închide suportul pe termic complet peste noapte.
- Europa și  SUA încă nu și-au rezolvat problemele cu autorizarea minelor și a fluxurilor pentru materie primă necesare bateriilor. Pentru că mineritul a lăsat multe traume prin zonele astea, multe de mediu. Iar ca să faci treaba cum trebuie sunt necesare investiții fantastice, care necesită finanțare puternică din partea statelor. Ori, acum nu mai poți strămuta sate și orașe că să faci infrastructură minieră.

Așa că toată lumea așteaptă minuni diplomatice. La termic clar nu se.mai întoarce nimeni. Cu electrificare în Europa și SUA suntem în urmă rău. Trebuie să acceptăm că trebuie să îi copiem pe chinezi. Ăia mai au 10 ani și termină electrificarea pentru aplicații industriale (camioane/macarale/naval/avioane), unde noi nici n-am început să zgâriem problema.

P.S: sectorul de mașini termice e pur și simplu în picaj. Contracția e pe la 9% global, pe Europa e spre 17%. Pur și simplu clientul preferă să mai tragă de ce are până o trece de tot la altceva.

Prostii cu combustibili sintetici făcuți din lacrimi de pui de panda și suspine de virgine depinde de numărul de urși panda și cantitatea de virgine, ambele pe cale de dispariție că îmbătrânim cu toții pe planetă și copii nu prea mai facem.

dumbravaandrei

@nicolaem problema hertz-ului e că nu țin în control procesul de închiriere. Eu de 5 ani nu mai lucrez cu ei. Tot timpul am găsit mașinile murdare, avariate și cu probleme mecanice. 
În 2019 când mi-am băgat piciorul în tot ce ține de hertz, luasem un E-Klasse la care mi-a sărit din mers fascia de pe consola centrală, căci a fost prost montată în service. Cu siguranță un client dinainte o fi ars-o cu țigara și cine știe pe la ce turcaleți prin Berlin o fi schimbat ornamentul.

Și cam așa sunt mai toate mașinile hertz-ului. În condițiile astea, tu ai da 25k pe o tesla care e doar cosmetizată minim pentru vânzare?
În US de exemplu, hertz-ul nu-și prea vinde mașinile decât dacă vine unul și le pune pe vapor să le trimită prin Moldova sau Africa să le facă ăștia rebuild.


Marius68

#3027
Haide sa o luam pe rind:
1.Numarul de masini noi vindute in 2023 a crescut cu 13,9% fata de 2022. Si cele mai vindute masini sunt cele pe benzina.
2. Numarul de vehicule electrice (BEV) a reprezentat 14,6% din vinzarile de autovecule noi. In plus vinzarile de BEV  noi au inceput din decembrie anul trecut sa aiba un trend descrescator.
Pentru informatii puteti merge aici:
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-13-9-in-2023-battery-electric-14-6-market-share/#:~:text=In%20contrast%2C%20the%20German%20car,volume%20of%2010.5%20million%20units.

3. Bateria aia fiabila si ieftina produsa in china e defapt nu chiar asa fiabila dar e ieftina, fiind sponsorizata de statul chinez.
4. Vinzarile catre persoane private reprezinta doar o mica parte din numarul de vehicule vindute, si e normal ca marii producatori nu vor renunta asa usor la motoarele cu combustie interna, atita timp cit astea reprezinta majoritatea vinzarilor catre clientii mari.
5. Taxele vamale pe care se chinuie EU sa le impuna Chinei chiar au sens daca vrei sa mai ai productie si in EU si nu vrei sa depinzi de China de exemplu.
6. Chestia cu combustibilii sintetici nu este chiar o prostie si se foloseste in vest ca adaos la combustibilli clasici de ceva vreme pentru a reduce cantitatea de Co2 nou, emisa de motoarele cu ardere interna.
Tesla face ajustari din 2 motive: vinzarile de BEV au scazut ceea ce a dus la scaderea profitului (investitorii pun presiune pe firma ca sa creasca profitul), si2 au ajuns la concluzia ca e mai profitabil sa bage bateriile in Giga storage care aduce o marja de profit mult mai mare ca BEV.
7. Toyota traieste deocamdata bine mersi din vinzarea de tehnologie si investeste in cercetare pentru baterii solide si fuel-cell pentru camioane care s-ar parea ca va fi viitorul pentru transportul de marfa pe distante medii si mari.

In rest, da, toata lumea asteapta minuni.




dumbravaandrei

Poți folosi cifrele acea și ale asociațiilor de producători epe post de hârtie igienică. De nenumărate ori i-am prins mințind.

Noi monitorizam cifrele emise de autoritățile din statele UE care se ocupă de înmatricularea autovehiculelor (drpciv de ex în România).

În această analiză a înmatriculărilor nu face distincție între pf și pj. Asta pentru că majoritatea produselor achiziționate sunt finanțate de creditori prin diverse scheme (leasing operațional, leasing clasic, pcp, credit auto, comodat, etc.)

Vezi că statul chinez nu sponsorizează. Poate da credite fără dobândă celor care dovedesc că pot exporta un produs și pot da condiții ferme pe x ani care nu se modifică că așa vrea boborul sau piața, ci doar dacă partidul decide altfel. Pentru un investitor, e aproape de condițiile ideale câtă vreme nu pui pe masă busola etică.

UE a prosperat tocmai pentru că a făcut export mult. Când n-ai ce exporta, nu poți trăi bine mult timp din import. Am trăit istoria asta și noi. Taxa vamală nu îți pune pe piedestal un produs prost și necompetitiv făcut intern vs unul făcut competitiv și decent înafara UE.

La Tesla a ajuns la scadență calitatea proastă a mașinii.  Este o mașină proastă care nu face valuri în condiții de vânzare la scară largă. Soft găunos cu extrem de multe bug-uri tâmpite (de ex îți pornesc ștergătoarele pe soare, sunetul e prost comprimat în boxe, AP-ul nu e nici măcar la nivelul unui Cruise Control+Lane Keep Assist mediu. Iar numărul celor care ai avut disponibilitatea ee a cumpăra o anumită mașină că era "cool", "hype" sau "șmecher" s-a cam dus.

De mulți ani zic că Tesla nu e cine știe ce și că va plafona la maxim 2 milioane de mașini pe an. Și că atunci când ăia clasici vor avea facbricele gata, o să uităm repede de Tesla.

nicolaem

dar totusi pare ca prognozele de crestere au fost prea optimiste, nu?