Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

26ld

^ Da, normal ca energia nucleara e cea mai ok din toate punctele de vedere. Problema e ca e greu sa te opui masinariei de propaganda numita "big oil". Mai ales cand ei au in buzunar multi politicieni, din toate tarile. Prin Germania acum incepe sa devina populara fraza "cel mai bun verde (partidul politic) e un verde mort" chiar si printre oameni mai peste 50 de ani, ceea ce m-a surprins negativ. Ma bucura faptul ca Romania o sa investeasca in continuare in energie nucleara si sa nu ia exemplul Germaniei. Sper sa si innoiasca reteaua electrica si sa nu fie pene majore de curent pe viitor, daca chiar o sa inceapa electrificarea serioasa.

Din pacate, noi nu avem nicio sansa sa schimbam ceva, individual. Iar ca societate, e mult mai greu sa scapi de mentalitatea egoista care ne guverneaza: mie sa imi fie bine, de restul nu ma intereseaza. De asta si profita atatia politicieni si industria mai sus amintita ca sa faca bani in continuare cu orice pret, inclusiv al viitorului omenirii, ca ei nu vor mai trai sa apuce rezultatul actiunilor lor iar mostenitorii lor vor avea suficienti bani incat sa isi asigure tot ce vor, chiar si cand va fi mai rau.

Lyvyoo

Doar un exemplu de la Busworld Brussels 2023:

"Otokar Kent Hydrogen este noul autobuz urban de 12 metri alimentat cu hidrogen, realizând astfel transportul public urban cu emisii 0. Autobuzul oferă o autonomie de 500 km cu o singură alimentare, timpul de alimentare fiind de maxim 10 minute pentru un plin de 1600 litri, cât are rezervorul acestuia. Rezervorul sub forma unor celule montate pe acoperiș produce puterea necesară acționării motorului cu puterea de 340 kW"
https://mobilitate.eu/busworld-2023-otokar/?fbclid=IwAR3Hxyw_SrHDQB4E3zJstVqwlEe7yq17aDH0l-ZeIuIy-fAj1q3j7912mkM

Cum am mai scris, hidrogenul a trecut de la visare si proiecte de viitor la realitate. Motorul va ramane electric dar propulsia se schimba, de unde si beneficiile - incarcare 10min pt un autobuz si autonomie 500km!

naivu

Este interesant transportul pe hidrogen, dar din pacate nu e rezolvata principala problema: sursa ecologica de hidrogen ieftin! Pe directia folosirii excesului de energie solara si eoliana pt obtinerea hidrogenului prin electroliza apei nu s-a implementat nimic iar folosirea energiei nucleare pt obtinerea hidrogenului prin termoliza e la stadiul de concept.
Decat transport pe hidrogen din reformarea gazului metan, mai bine transport pe gaz natural comprimat (CNG): gazul metan se comprima mai bine decat hidrogenul, se poate folosi pt transportul catre statiile de alimentare infrastructura de gaz metan existenta, emisiile de noxe de la motoarele cu gaz metan sunt spre zero (mai mici si decat la LPG, arderea benzinei si motorinei nici nu se compara), motoarele cu gaz metan sunt mai ieftine decat celulele de combustibil.
Nu sunt contra autobuzelor pe hidrogen, dar mai intai vreau sa vad ca macar avem un plan pt hidrogen ieftin si ecologic.

nicolaem

Planul exista. Și în pnrr apare.
Întârzie pt că e ceva nou împins politic în fața. Eu zic să așteptăm câțiva ani

naivu

^Ca întârzie la noi nu m-ar mira prea tare, dar mă nedumerește că nici Germania/Franța/UK/SUA/Japonia nu au încă instalații industriale pt a produce acest hidrogen ecologic!
Dacă la ei nu s-a făcut, ce șanse sunt să demareze la noi?!

Lyvyoo

SUA tocmai au aprobat 7 miliarde pentru crearea a 7 mari hub-uri de hidrogen verde incepand de anul viitor
https://www.reuters.com/business/energy/biden-selects-7-hydrogen-hubs-across-16-states-7-billion-us-grants-2023-10-13/

Omanul 30 de miliarde dar pana in 2030:
https://www.power-eng.com/news/construction-starts-on-pioneering-green-hydrogen-plant-in-germany/

Pana la finalul anului se va deschide in US si prima fabrica de green hydrogen, lichefiat desigur:
https://h2-tech.com/news/2023/08-2023/plug-power-showcases-15-tpd-green-h-sub-2-sub-plant/

Germania incepe si ea constructia unei mari fabrici:
https://www.power-eng.com/news/construction-starts-on-pioneering-green-hydrogen-plant-in-germany/

 

Oneinthecrowd

#3006
@naivu: Uite aici: https://www.lhyfe.com/newsroom/

Si asta e doar unul.

Total si Engie au si ei planuri mari, inclusiv o retea de peste 100 statii de incarcare pe autostrazile principale. Si mai sunt si altii.

Daimler tocmai a testat un camion cu hidrogen pe o distanta de peste 1000km.

Lumea serioasa se misca si in a doua jumatate a decadei se asteapta sa inceapa sa vada si ceva rezultate. Noi doar facem planuri pe care le tot rostogolim catre viitor. Oricum noi nu contam mai deloc in ecuatie; ei vor face pasul iar noi vom continua sa urmarim cu atentie. Cam cum privim si CM de fotbal de ceva vreme.

JohnDoe

Good news, Hyundai Nexo, una dintre cele 2 autoturisme din lume pe H2 a scazut pretul de baza la 73.000 Euro. Inainte era 79.
A6 - Craiova -Severin -  Lugoj si extinderea Severin catre Calafat

alexandru_m

@Oneinthecrowd

In Elvetia de cativa ani sunt firme de transport care opereaza pe tot felul de rute camioane pe hidrogen.

Acum un an sarisera de 5 milioane km efectuati in scop comercial.

Daimler tot testeaza in ultima vreme atat EV cat si Hidrogen, au facut recent si ruta de Italia pe Brennero cu un EV.

nicolaem

Impresii dupa achizitie, Moise Guran:

https://www.moise.ro/2024/01/03/despre-masini-electrice-cu-sinceritate
/?fbclid=IwAR0PTLAGyfPp0wxjjJ9KMTUQqRs_UzhWA1vXn7tEhE51o11Y7vju6xmY5cI

pasadia

OMV Petrom cumpără rețeaua Renovatio de încărcare a mașinilor electrice, cea mai mare din România, și 50% din Electrocentrale Borzești

Ca din intamplare, in aceeasi zi in care unul dintre cei mai vechi finantatori ai produselor sale media intra pe piata de statii electrice, a descoperit si Moise Guran masina lui electrica. Pura intamplare, nici o coincidenta. :D

dumbravaandrei

#3011
Buna observatia, dar nu e prima data cand Moise Guran scrie de experienta cu electrica. Sau despre prosumatori.

Pe zona de retele de incarcare, parca as face topic separat, daca e careva interesat de discutie.
Sunt destul de multe de vorbit atat despre achizitia asta, dar mai ales de m&a-urile ce se vor anunta in urmatoarele 6 luni.
Si mult mai multe pe partea de constructie de infrastructura.
Plus ca, avem si multi furnizori locali de echipamente (inclusiv statii, avem 3 fabrici in ro)

Ca fapt divers, in 2023 toata reteaua de incarcare rapida s-a triplat. Concomitent cu cresterea puterii disponibile (statiile de 150kw sunt destul de comune. Cand mi-am luat eu masina numarai statiile de 75kw pe degetele de la o mana, iar alea de +100kw erau ca unicornii) si aparitia de hub-uri de incarcare. Aici Petrom a facut cele mai mari investitii. Numai in Brasov are 2 hub-uri de 4×150kw (Triaj si pe Grivitei), dar a adus hub-urile astea pe coridoare. Nu mai zic de infrastructura de pe A1.
Pur si simplu am ajuns la stadiul in care daca ramai fara baterie pe undeva clar ori o faci intentionat ori esti asa de prost ca e pacat sa te mai lasam in libertate.
Iar in materie de statii Type2, scalarea a fost de x3. Vorbesc aici atat de statiile cu acces restrictionat (program de functionare limitat) cat si de cele "non-stop"

In 2024+2025+2026 se va implementa infrastructura de hypercharging prin programul UE (au inceput si la noi sa apara camioane electrice). Adica minim 4×300kw la fiecare 50km pe coridoare. La nivel de ro o investitie pe lant de peste 3 mld eur.

Si pentru asta nu o sa fie nevoie de cresterea capacitatii de productie, doar se va face prin reconfigurarea retelei de distributie si tranzitia catre energia non-hidrocarburi.

pasadia

Apropo, ca tot doream sa te intreb de mai demult - accesul la statiile montate de primarii e gratuit? De exemplu in Brasov, daca alimentezi de la statiile publice montate de Primarie - exista vreo aplicatie speciala? Consumul e platit, sau il da orasul gratuit?

dumbravaandrei

Strict la primaria Brasov, alea de langa cladirea primariei parca prin aplicatia ev-connect se porneste incarcarea rapida, si da, e gratuita. La cele type2, bagi cablul si porneste. Eu folosesc mai rar spre deloc serviciile de incarcare din Brasov ca prefer sa incarc acasa. Plus ca oricum statiile alea sunt calarite de aceleasi exemplare, care -coincidenta- fac ridesharing.

Nu stiu alta primarie prin tara care sa mai dea energia gratuit. De la 1 ian si Clujul ia bani. Mai toate dau pe la 1-1,4 lei/kwh, tva inclus. In functie de cine a castigat licitatia, le folosesti aplicatia. Majoritatea sunt prin EvConnect, ElMotion sau EvGo.
Sunt primarii care au creat adevarate retele (Suceava, Resita, Constanta, Ramnicu-Valcea, Galati, Piatra-Neamt, Oradea, Timisoara, Sibiu).

Ce am observat e ca incarcarea pe bani creeaza prosperitate atat pentru bugetele locale, dar si pentru consumatori in general. Altfel, o sa-ti vina niste cefe late sa calareasca statiile si restul or sa se uite la bec...

dr4qul4

In sectorul 4 este gratuit, tot de la primarie. Sunt insa amplasate in parcarile de resedinta, cu bariera, asa ca practic este doar pentru riverani.

Inteleg ca la Tesla, de cand au deschid la toate marcile, s-au cam aglomerat superchargerele.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist