Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dumbravaandrei

#2970
Legat de statiile in apropiere de blocurile "comuniste"

E o problema legislativa (nu tehnica) legata de regimul juridic al locurilor de parcare, pe care PMB sau, de ce nu, chiar prin modificarea codului administrativ pentru toate primariile, va trebui clarificata. La ora actuala, ca si concesionar, nu poti instaura un ATR/POD pe un loc de parcare al primariei. Indiferent de unde aduci energia. Fluxul este taiat din fasa incat nu ai posibilitatea sa prezinti toate actele pentru avizarea atr-ului.

Solutia ar fi modificarea multor regulamente si acte astfel incat concesionarul sa poata face investitia si sa si-o poata amortiza predictibil in cazul in care pierde concesiunea (adica ori sa primesti o redeventa de la primarie pe care aceasta sa o recupereze de la urmatorul concesionar, ori sa iti plateasca direct urmatorul concesionar, pe baza unei scheme de rambursare sau a unei grile de cost, sau chiar concesionarea pe o perioada suficienta incat sa se considere ca amortizarea este completa - de ex 5 ani sau mai mult).

Sa instaleze primaria direct statii, sincer nu vad nici util nici necesar pentru ca pana la urma urmei nu este un serviciu critic sau de utilitate publica. Plus ca ar inghiti suficienta capacitate administrativa care altfel ar avea multe alte treburi de facut.

Ideea e ca la locurile de parcare rezidentiale, incarcarea rapida nu prea e potrivita (si ineficienta din punct de vedere al costurilor si a mentenantei), cel mai potrivit ar fi sa pui o priza de 3.6 kWh care ar acoperi peste 90% din nevoile oricarui utilizator de masina. Asta pentru ca o masina, intr-o familie normale, sta cel putin 10 ore nemiscata pe locul de parcare rezidential. Iar cu 36kWh ajungi departe cu orice electrica. Daca faci doar naveta in oras (15-20km/zi), 36kwh nu ii consumi nici intr-o saptamana.

pentium10

statiile de incarcare sunt exceptate de autorizatie de construire, in baza ordinului ANRE, ajunge un aviz al municipalitatii
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

naivu

Sincer și 2kW ar fi suficient pt o priză de încărcare lângă parcarea de reședință. Prizele și cablurile pt instalațiile electrice casnice sunt proiectate pt curenți de max 16A, 16A×220-230V dă puterea maximă de 3,6kW care s-ar putea instala fără a apela la materiale mai deosebite (și implicit mai scumpe).

nicolaem

Quote from: horyatm on September 25, 2023, 11:34:54 AMProblemele pe care tu le-ai enumerat sunt absolut non-probleme.

poate pt el (subiectiv)acelea sunt probleme. chiar daca nu sunt decat partial adevarate, sunt multi care pana nu vad 3-4amici in jurul lor care sa aibe electrica si ca e totul ok sa se poate razgandi.

pe de alta parte eu as pune pretul la probleme in acest moment.

Sincer nu imi doresc ca industria auto europeana sa ajunga ca cea de electronice unde doar importam din China. impactul economic va fi urat pt UE.
Pe de alta parte deocamdata europenii nu pot face masini ieftine si se vede asta inclusiv aici:

Volkswagen va suspenda producţia de maşini electrice ID.3 şi Cupra Born, la fabricile sale din Zwickau şi Dresda, din Germania, în primele două săptămâni din octombrie, din cauza cererii mai slabe
https://www.g4media.ro/volkswagen-va-suspenda-temporar-productia-a-doua-modele-electrice-din-cauza-cererii-slabe.html

horyatm

Acesta e într-adevăr un subiect interesat de discuție.

Producătorii europeni, care ani la rândul au investit în propagandă împotriva mașinilor electrice în loc să investească în dezvoltarea tehnologică, acum sunt nemulțumiți că chinezii le iau fața:

https://www.digi24.ro/stiri/externe/ue/von-der-leyen-anunta-o-ancheta-privind-subventiile-pentru-masinile-electrice-din-china-preturile-sunt-scazute-artificial-2503197

Vor să îi scoată de pe piața europeană fiindcă sunt un real competitor. Problema lor însă e alta, fiindcă cea mai vândută mașină (de orice tip - ICE/electrică) în Europa este Model Y. Care unde credeți că este produsă pentru piața europeană? Fix la Berlin.

Deci Tesla îi bate 3-0 la ei acasă și nici nu știu ce i-a lovit.

Însă producătorii germani încă mimează că construiesc mașini, procentajul de vânzări EV din totalul mașinilor vândute variază între 10-20%.

De ce nu vor să vândă mai multe mașini?? Fiindcă le vând aproape pe pierdere. Acest inforgrafic arată care e profitul pe mașină https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-profit-margins/

Nu sunt încadrate toate mașinile electrice, ci doar unele care se vând în State, însă probabil că sunt date asemănătoare și la celelalte.

Toți au mizat pe faptul că Tesla va da greș la producția în masă a Model 3 și era să se întâmple asta. Elon denumea fenomenul pe atunci Production Hell. Uite că a reușit, iar acum se vând în draci. Iar toți sunt disperați fiindcă nu pot să reducă costurile în așa fel încât să fie competitivi. Renault spunând clar că nu pot reduce prețurile, ci încearcă să reducă costurile de producție.

Încet încet se previzionează declinul încet, dar sigur al producătoriilor germani, împreună și cu cel al japonezilor. Cât de greu pare de crezut, datele indică tot mai mult faptul că acesta va fi viitorul. Din moment ce 90% din producția de mașini este pe combustie internă, este clar că o tranziție completă la producția de mașini electrice ar îngropa orice companie germană, astfel că sunt sigur că vor continua orice fel de demers în blocarea tranziției către mașinile electrice.

Părerea mea personală este că vor eșua. Mai ales în contextul în care și sistemele fotovoltaice au aceeași soartă (subvenționarea producției de către China), prețul acestora fiind tot mai mic. Oamenii vor face tot mai rapid tranziția la mașini electrice, pentru simplul motiv că vor putea circula pe gratis - cu ghilimele de rigoare, fiindcă totuși e o vorba de o investiție. Pe parcurs ce tot mai mulți își vor monta panouri fotovoltaice (aici mă refer nu numai la case, ci și la blocuri), următorul pas firesc este achiziționarea unei mașini electrice.

Eu aș îndrăzni să indic și momentul când se va întâmpla asta - respectiv momentul la care va apărea mult disputatul Model 2 (project Q), iar bineînțeles producția va face față cererilor.


Liviu M

Pe piața germană nu stau nici europenii chiar așa prost fața de Tesla.
https://www.handelsblatt.com/mobilitaet/elektromobilitaet/elektroauto-vergleich-2023-die-beliebtesten-e-autos-tesla-vw-mercedes-und-co-/28975350.html
Întrebarea pare să fie cum o să evolueze piața în condițiile în care scad bonusurile eco de la stat.

nicolaem

^ si cum vrei sa concureze europenii cu china cand aia au fost ridicati de statul chinez care a facut din EV strategie de stat.
sa nu mai zic ca europenilor le pute idea de sapat in pamant pt metale

Liviu M

Eu n-am zis nimic de China/chinezi.

horyatm

^^ părerea mea e că subvențiile sunt doar o soluție incipientă. Mulți producători profită de aceste subvenții pentru a mări prețul în mod artificial. Sunt puțini care achiziționează mașini în afara programului de subvenții, astfel încât ei se raportează la prețul efectiv plătit de către cumpărător.

Cel mai bun exemplu este Dacia Spring. Prețul unei asemenea mașini este de aproximativ 7000 $ și se numește Dongfeng T1. Deci să zicem că cu tot cu costurile logistice nu ar trebui să depășească 10000 euro, hai să plusăm și să zicem aproximativ dublu prețul, de 14000 de euro (chit că dolarul nu e cât euro, dar doar de dragul exemplului). Dar nu, mașina se vinde la suma de 20.800 de euro, dar ei prezintă prețul mașinii ca fiind de 8990 euro*. Bineînțeles acest preț este scăzut datorită subvențiilor. De unde diferența asta colosală de aproximativ 13000 euro?? De la subvenții, care este potrivit Dacia calculat în felul următor:

Prețul este obținut prin scăderea din prețul standard al vehiculului a contravalorii primelor de casare și eco-bonusurilor pentru Dacia Spring Expression Electric 45, în valoare maximă totală de 11.050 Euro (calculat la cursul 1 euro/5 lei) a reducerii de 720 Euro (TVA inclus) aferentă Campaniei promoționale Dacia Finance (vezi regulament) și a reducerii comerciale oferite de Renault Commercial Roumanie în valoare de 3.400 Euro (TVA inclus). Prețul nu conține contravaloarea oricăror echipamente, accesorii sau dotări opționale. Ofertă prin PSIPAN, derulat de Administrația Fondului pentru Mediu și finanțat din Fondul pentru Mediu. Modalitatea de calcul a contravalorii primelor Programelor Rabla / Rabla Plus 2023 și condițiile de eligibilitate sunt menționate aici.

Deci cu alte cuvinte, subvenția nu intră în buzunarul clientului, ci al comerciantului. Deci scopul subvenției este ZERO barat în cazul Dacia. Fiindcă probabil în cazul în care subvenția nu ar exista, prețul mașinii ar fi același, de aproximativ 9000 euro, fiindcă nimeni nu ar fi dispus să plătească 20000 euro pe o astfel de mașină.

Dar cu siguranță dacă nu ar fii subvenția, nici nu s-ar înghesui Dacia să vândă aceste chinezării, fiindcă profitul ar fi mult prea mic pentru a-și bate capul. Deci e cu două tăișuri toată povestea.


Poate că nu e cazul la toate mașinile, dar la Dacia toată chestiunea e verificabilă.

Părerea mea este că încet încet aceste subvenții vor dispărea. În Norvegia deja vor să mai reducă din beneficii. Iar în Marea Britanie se oferă granturi pentru construirea stațiilor de încărcare până la 75%. Probabil că asta va fi calea, acordarea de subvenții pentru construirea stațiilor. Mai multe stații înseamnă mai mult confort. Iar la stații mă refer în primul rând la stații de mică putere pe curent alternativ de maximum 11kW putere. Ba chiar și de 3-7 kW ar fi foarte benefice.

În Norvegia deja putem să vedem viitorul, stații de putere mică peste tot. Practic ai parcat mașina, ai pus-o la încărcat oriunde. Timp pierdut ZERO. Mașina oricum trebuie să stea parcată o bună perioadă din timp. De fapt mașina e folosită în proporție foarte mică 1-10% din zi. Restul de 90% stă nefolosită, parcată. Cum ar fi ca în timpul acesta să stea la încărcat? Și nu tot timpul, ci o dată la câteva zile?

Deocamdată nu prea este posibil așa ceva, fiindcă nu sunt suficiente stații de putere mică.

Ca să îți răspund la întrebare, eu aș spune că piața va evolua mai bine, fiindcă prețurile nu vor mai fi umflate. Dar tranziția asta se va face probabil treptat. Eco-bonusurile se vor diminua odată cu prețurile, astfel încât să nu se simtă așa mare diferența. Dar în orice caz, granturile diferă de la țară, la țară. Noi avem cel mai mare grant de 10.500 euro, urmând Germania cu 9000 euro. Restul nu au granturi așa de mari.. Cu toate acestea se vând bine și în aceste țări. Dar în țări precum Bulgaria, unde puterea de cumpărare este mult mai mică și unde nu se oferă granturi, situația este dezastruoasă. Anul trecut s-au vândut doar 1000 de mașini electrice, cam câte se vând într-o lună în România.

Deci și aici e cu 2 tăișuri. Pe de-o parte, dacă sistemul este neunitar, unii cumpără în draci, pe când alții suferă. Pe de altă parte dacă nu ar exista subvenții deloc, ar fi un tratament egal pentru toată lumea, iar atunci prețurile ar trebui să se ajusteze.

Clar noi suntem în avantaj, fiindcă avem un grant enorm, dar dacă gândim în perspectivă și pentru restul, sistemul este extrem de deficitar.

nicolaem

#2979
Springul ala costa atat in China, nu aici.
Vrei sa coste atat si in UE? pai nu ai cum. ca nu ai salarii de china, si ai tot felul de piedici din zona de ecologie + mediu care se duc in cost.
nu ai cum face baterii ca nu ai din ce. nu ai exploatari pentru ca mediu. Iar de unde importi dai de dictatori din foste colonii unde China isi permite sa dea shpaga pt acces la resursa.
Nu ai gaze ieftine pentru ca UE nu a mai investit in exploatare.
Asa ca Springul e scump ca sa acopere pierderile cu Megane.

Tesla nu il vad ca si exemplu de masa. Cea mai ieftina tesla parca e inca mai scumpa decat un ID4. sau pe acolo. omu de rand nu are bani de asa ceva.

Tot avantajul tehnologic al UE la masini clasice care le facea competitive global a disparut la electrice. Pentru ca is simple. Parca fix cu asta se laudau toti, piese putine, standard parti in miscare putine etc.

Toate asta au facut ca batalia sa ramana fix pe costul de productie. Si cand si ceilalti is buni ( sa zicem la fel de buni ca tine) nu mai ai cum fi competitiv.
Asa ca daca ai nostri nu pot scadea pretul ai 2 optiuni politice:

lasi chinezii sa intre, dar ramai cu milioane de someri
pui taxe protectioniste si scumpesti artificial chinezariile.

horyatm

Dacă nu ai timp 2 minute să cauți o informație, nu are rost să continuăm discuția.








Powered by API/PUM imgur uploader

nicolaem

chiar am cautat si am gasit asta din august 2023:

https://history-computer.com/volkswagen-id-4-vs-tesla-model-3which-one-wins/

          Volkswagen ID.4   Tesla Model 3
Date of Release   September 2020   July 2017
Starting Cost   $38,995           $43,990
Range         209-275 miles   272-358 miles


daca e cum zici tu nu face decat sa faca mult mai rea situatia pt europeni.
de curiozitate Tesla produce la acel cost in Germania? sau in sua / china?

serios daca un ID4 asta costa peste 50 de mii, e socant. sa nu se mire ca nu are trecere

naivu

Subvenția trebuie dimensionată cu cap, urmărit periodic feed-back-ul și ajustată în funcție de efect. A avea cea mai mare subvenție pe EV din Europa avea sens la nivelul anului 2019, când se înmatriculau sub 1000 BEV/an. La nivelul anului 2023, când cota BEV a sărit de 10% din piața de autoturisme noi și deja se depășește bugetul alocat RablaPlus, ar trebui să reducă gradual subvenția (iar într-un final, când BEV vor fi mai apreciate/ieftine decât ICE, chiar eliminată cu totul).
Subvenția prea mare mai are un efect advers, producătorii/dealerii nu mai oferă discount, pt că cei 2-3000 cât ar fi dispuși să ofere nu se simt pe lângă o subvenție de 10000! Dacă subvenția  ar fi 2-3000, poate ar mai oferi și ei din când în când 2-3000 pe lângă!

dargauda

Dacia Spring nu merita bani deloc este O chinezarie de rahat ,daca ai 1,80 nu ai loc ín masina sí pe Autostrada e foarte zgomotos sí fluiera masina de vrea sa zboara,subventia este ún ajutor dat comunistilor din China,aceasta subventie ar trebui folosit pentru masini construite doar in Európa.

horyatm

^^, uite și link-urile dacă nu crezi:

https://configurator.volkswagen.ro/cc-ro/ro_RO_VW22/V/reference-models/193

https://www.tesla.com/ro_ro/model3/design#overview

Model 3 se face în Giga Shanghai, China. Doar Model Y LR se construiește la Giga Berlin, Germania. Model Y SR se construiește tot în China. Asta pentru piața din Europa.