Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

alexandru_m

Foarte interesant ce ai spus, pentru mine sunt destule noutati in postarea ta.

Ce nu inteleg eu este ultima ta fraza.

Poti sa imi explici cum adica "dimpotriva chiar".

Eu din ce inteleg subventiile sunt suportate de toata populatia Romaniei. Adica tot ce suporti tu suport si eu fara sa am electrica. Cred ca singura persoana care poate spune ceva de genul ultimei tale fraze este mama care nu are permis, ergo nici masina, dar plateste si pentru mine si pentru tine.

Cat despre cei 50 de bani la litru...hai sa fim seriosi.

Un om care face 10k km pe an are un consum mediu de...sa zicem 800 litri. Adica primeste 400 de Roni. Hai sa vedem in cati ani ajunge la cei 48-49.000 roni pe care i-a luat Marcel subventie.

Ca sa nu mai spun ca din cate stiu impozitul nu e chiar la fel la electrice precum la termice, nu?

Ah, si la Lidl oare daca ma duc pun benzina/motorina gratis?

Inteleg ca sunt argumente pro si contra ambelor parti, dar hai sa nu mai mintim prin omisiune sau sa spunem doar parte de adevar care ne intereseaza.

dumbravaandrei

1. Subventia pentru electrice este "one-time-only". Adica aia de la achizitie si ura si la gara. Dupa aia, pe lant, nu mai ai alte subventii recurente. 
2. Subventiile nu se acorda individual (adica i-a dat statul lui Dumbrava sau lui Banu aproape 10k eur sa isi ia masina) ci se acorda sectorial. Ceea ce te conduce la volume. La ora actuala, in RO sunt inmatriculate 19.700 de electrice, din care de Rabla plus au beneficiat 12000. Restul sunt importuri care nu au beneficiat de subventii sau schema de finantare nu a fost suficient de rentabila (nu poti deduce TVA pe o masina achizitionata cu Rabla Plus, ai limitari de finantare pe PJ si alte considerente). Plus ca, statul iti da banii astia contra a ceva: a unui vehicul casat. Mai nou, a DOUA vehicule casate.
3. In parcul auto din tara, avem 8 milioane de turisme termice. si 19700 de electrice. Calculeaza tu la un rulaj de macar 5000 km/masina cam unde dam bani mai multi... la electrice sau la termice? Chiar hai sa fim foarte seriosi, ca mie imi da ca numai anul asta s-au cheltuit de cel putin 10 ori mai mult pe subventii la benzina/motorina decat ce s-a dat prin rabla pentru masini electrice.
4. In acelasi timp, noi ca stat mai avem niste costuri si cu efectele arderii hidrocarburilor, costuri care pleaca de la ameliorari de impact pana la costuri cu sanatatea oamenilor. Este deja dovedit din foarte multe surse independente, respectabile si verificabile ca pe intreg ciclul de viata, o electrica e undeva la maxim 30% din emisiile unei masini echivalente cu motor termic. Asta e fizica, asta e chimia, asta e ingineria. Toate statele care au avut o politica mai agresiva de adoptare a electricelor, au semnalat reduceri de costuri cu ameliorarea impactului hidrocarburilor, fantastice.
5. De hidrocarburi avem in continuare nevoie, dar nu sa le ardem intr-un motor termic. Avem nevoie de ele in industrie pentru producerea de polimeri necesari in atatea locuri.
6. Impozitul nu se poate aplica pentru ca este un impozit pe emanarea de CO2. Nearzand combustibil, nema COx si NOx, deci nema de impozitat. Impozitul auto nu este un impozit pe proprietate, cum e cel de la casa. Deci din punctul asta de vedere, doar s-a aplicat spiritul legii.
7. Lidl  si alte supermarket-uri si-au facut o analiza de oportunitate si au decis ca in anumite conditii sa ofere gratuitati pentru serviciul de incarcare. Ei absorb aceste costuri (ca multe alte costuri, cum ar fi cele cu publicitatea, chiria, salariile, logistica etc) in limitele costului lor de oportunitate. Iar Lidl/Kaufland/Penny si cine o mai da servicii gratuite de incarcare, cu siguranta platesc kWh la distribuitor conform contractelor semnate, nu cer vreo compensare sa le dea statul bani pe consumul de electricitate. Deci iarasi o non-discutie. Ultima data cand am veriicat nici Lidl nici Kaufland nu erau companii de stat.

Ce altceva consideri ca am mai omis?

Liviu M

Ce nu regasesc eu prin nici o analiza sunt accizele. Din câte știu eu, reprezinta o parte importanță din prețul carburantilor.
Astea unde intră?  ???

alexandru_m

Lasa-l man in pace ca nu ai cu cine. Sunt pe drum deja, deci poate in weekend voi putea reveni cu un post mai lung.

@dumbravaandrei

Dai exemplu de masina cu 5000 km. Pe an este banuiala mea. Pai aici se consuma 400 L. De carburant, poate mai putin. Spune tu cata subventie da statul aici.

La 5000 de km pe an de cate decenii ai nevoie ca sa ajungi cu electrica la 30% emisii fata de termica?

Cu bateriile ce facem? Azi noi nu reciclam nici hartia sau plasticul cum trebuie.

Te legi de 50 de bani la litru subventie dar de restul de 4 lei sau mai mult care se duc direct la stat ca taxe si accize nu zici nimic.

Ah, impozitul nu e pe proprietate ci pe emisii? Spune-mi te rog din ce flatulenta de zane se face curentul ala electric pe care il bagi in masina? Ca daca incarci noaptea acasa la priza vezi ca e posibil sa vina din carbune. Caz in care cred ca benzinara mea aspirata e la 30% emisii fata de electrica ta.

Apropos, curentul ala de il importam din Serbia si Ucraina nu vine cumva tot din carbune? Si nu imi spune ca e poluarea la ei daca e asa, ca mai bate si vantul uneori.

Daca ajung acasa si nu uit mai revin cu un raspuns in weekend.

naivu

QuoteCa eu la energie electrica nu am compensare, ca anual am consum mai mare de 300kWh/luna. Si asta si fara masina electrica.
Curiozitate, din experienta ta, cum se taxeaza depasirea a 300kWh/luna? Se plateste necompensat tot consumul sau numai ce depaseste plafonul (iar ce este sub 300, mai nou 255, se plateste la pretul compensat)?

dumbravaandrei

@Liviu M accize se aplica multor produse, nu numai combustibililor. Se aplica si energiei electrice, cat si gazului + foarte multe alte produse. Le gasesti aici. Din punct de vedere al executiei bugetare, se raporteaza cumulat Accize + taxe vamale, iar in totalul lor, acestea nu au depasit niciodata 4.5% din PIB.
Prezetand datele agregat, m-am dus pe Consiliul fiscal sa vad poate au transpirat ei ceva mai multe date. Conform lor, la nivelul anului 2019, structura accizelor era urmatoarea:
- intre 55 si 60%, venituri din acciza pe produse energetice (combustibil, electricitate, carbune etc)
- 41% venituri din acciza pe tutun
- 4% restul accizelor.

QuoteFață de anul precedent, nivelul veniturilor colectate din accize a crescut cu 2,9 mld. lei (+10,3%), în contextul unui avans efectiv de 6,4% al consumului final al populației în termeni reali, precum și pe fondul majorării nivelului accizei la produsele din tutun de la 1 aprilie 2019. Având în vedere că accizele sunt prezentate în mod agregat în construcția bugetară, ceea ce nu permite studierea impactului modificării unei singure categorii, este de interes realizarea unei analize a structurii încasărilor din accize. Astfel, circa 55% din încasări au provenit din accizele la produse energetice, în scădere față de peste 60% în anul 2018, însă descreșterea este datorată cu precădere avansului important al accizelor la produsele din tutun. Astfel, acestea reprezintă a doua componentă importantă a încasărilor din accize, cu o pondere de peste 41% în total (față de circa 36% în anul anterior), urmate la o distanță considerabilă de alcool, distilate și băuturi alcoolice, care și-au păstrat o pondere de circa 4% în totalul încasărilor, în timp ce restul categoriilor au continuat să se situeze sub 1%
Uitandu-ma pe datele de consum din Romania (iarasi, transparenta MF 0, dar noroc ca mai avem pe altii care publica date), bazat pe volumele de consum nu pare ca acciza pe combustibil sa treaca de 25% din nivelul incasarilor din accize (e undeva intre 20 si 25% din total accize). Deci la nivelul anului 2019 s-au incasat maxim 8 miliarde de lei. Nu se spune nicaieri si cati bani din aceste accize au fost returnati ca deduceri fiscale. Din punctul asta de vedere, anre e ceva mai transparent si macar da lista de cantitati tranzactionate. Pe baza acestora, din productia de energie ar rezulta in 2019 peste 11 miliarde de lei incasati din acciza pe energie.

acum, mutarea din combustibil fosili in masini electrice e posibil sa produca chiar mai multi bani pentru stat, in materie de accize si tva. Volumele sunt mari in energie. si aici statul nu pierde nimic pentru ca accize incaseaza oricum. E mai pierdut statul daca te lasi de fumat decat daca treci de la termica la electrica :)




@alexandru_m 
Prost eu ca vin cu argumente si date deschise, la un clic distanta. Nu cu credinte si scame din buricul fb-ului cum vii tu.... ca sa lamurim partea cu "n-ai cu cine". Fii decent si vino cu date concrete, nu intrebari de doi bani si 3 cuie.

aia cu 30% emisii vezi ca ai mai sus pe thread, nu fi puturos. da scroll. LOOK UP!

Ca sa iti fac un calcul simplu, 8 mil masini x 5000 km x (asa darnic de la mine, ca mai toate masuratorile indica un rulaj anual mediu de peste 10 mii) 6l% x 50 de bani ies UN MILIARD DOUA SUTE MILIOANE RON. Compara cu cifrele de mai sus cu cat incasam din accize. O fi mult, o fi putin... mie mi se pare semnificativ. Daca mai punem banii astia si la alte subventii, nu facem mare branza.

Gradul de reciclare a bateriei de pe masina mea (Hyundai Kona EV) e de 98%. La Spring e de 99%. S-a discutat si aici pe thread aceasta problema. Bateriile pe Li, la ora actuala, sunt reciclabile in proportie de peste 90%. Dar cand esti puturos si nu citesti....

Legat de impozit - pentru producerea energiei electrice si pentru producerea combustibilului platesc producatorii taxe de mediu, pret pe care il regasesti in pretul produselor respective. Tie ti se mai pune un impozit suplimentar pentru ce produci tu din propria ta actiune, ca nu vine OMV-ul sau Lukoil-ul sa-ti puna pompa la tampla sa-i consumi produsele... Plus se mai face asta pentru a se evita dubla si tripla taxare.

Cat despre incarcatul noaptea... iarasi scoti scame din buric... de unde ai ajuns tu la concluzia ca toata energia electrica pe timpul noptii provine numai din arderea de carbuni? Noaptea nu producem energie electrica doar cu carbune sau hidrocarburi... sau crezi ca barajele nu functioneaza noaptea? Sau vantul nu bate si pe noapte? Sau crezi ca la Cernavoda nu se lucreaza in ture? Stii cam cata energie se produce pe timp de noapte? Daca nu stii, de ce te apuci sa arunci concluzii?!? Cum gasesti date despre consum? Consulti productia. Si ai sa vezi ca pe timp de noapte, rar sare de 45% productia de energie electrica din hidrocarburi + carbune. Adica noapta producem intre 1.5 si 2.6TWh din hidrocarburi+carbune, dintr-un consum ce variaza intre 4.4 si 7.4TWh

Nu, nu tot curentul din Serbia si UA vine din carbune. Mare parte din el provine din Hidro si nuclear.
E si ceva carbune de prin UA, dar mai mult nuclear si ceva mai insemnat hidro. Sa nu uitam ca acum productia de carbune in UA e... aproape inexistenta (teritoriile fiind ocupate de rusnaci). In Ucraina, in mixul energetic, are doar 38% din productie pe carbuni si hidrocarburi. Are foarte mult nuclear (e a 8-a tara din lume ca nivel de productie a energiei din nuclear).
Si vezi ca ce importam din Serbia e defapt din Portile de Fier. Din cate stiu singurul interconector din care putem trage si noi e cel de la Gura Vaii. Prin Pancevo si Jimbolia doar exportam. Deci sansele de import energie doar din carbune din Serbia sunt mici.

Cat despre flatulente.... ai impresia ca benzina si motorina se produc fara "flatulente"...

dumbravaandrei

@naivu pe factura mi-a venit NEcompensat TOT consumul.

Pana in august am avut contract cu Engie si pretul in mai si iunie si iulie a fost de 1.6965/kWh (suma de pe factura impartita la nr de kWh de pe factura).
Acum, OUG-ul ala spune ca daca in 2021 ai avut consum peste 300kWh, se aplica cel mai mic pret intre pretul prevazut in contract si pretul calculat conform grilei ANRE.

Dragii de la Engie s-au dus si au aplicat direct pretul prevazut de ANRE uitand ca am un contract cu pret fix la ei unde trebuia sa am kWh la 0.84 lei. A urmat un lung schimb de mail-uri si documente, astia s-au facut ca ploua.
Asa ca m-am mutat la Hidroelectrica unde in contract e prevazut clar pretul: 0.72 lei/kWh.
Cand am plecat la Hidroelectrica, am facut reclamatie atat la ANRE cat si la ANPC (o institutie care pentru mine a functionat impecabil pana acum). Concluzia a fost destul de clara si acum Engie trebuie sa imi returneze diferenta de pret (in jur de 1200 lei).
Am tot auzit de abuzuri din astea de la Engie. E.ON si Enel au recalculat rapid facturile, dar Engie a venit cu tot neamul de aberatii si mai toti pe care ii stiu ca au facut sesizari ANRE+ANPC au "castigat" impotriva lor.

Acum astept si prima factura de la HE.

Atentie mare pentru cei care v-ati incardat anul trecut in pragul de compensare, dar anul asta il depasiti, ca platiti diferenta la regularizare in martie. E destul de tampit mecanismul, dar nici nu cred ca aveau prea multe optiuni sa il faca altfel.

Liviu M

#2797
Quote from: dumbravaandrei on September 12, 2022, 07:31:14 PM@Liviu M accize se aplica multor produse...
Merci, speram sa fie pe undeva listate ca la verii nostri nemti - 65,45 centi pe litru pentru benzina, respectiv 47,04 centi pe litru pentru motorina.
Mai mult, nemtii publica si "intrarile" la buget generate de accizele la combustibili - in 2021 au fost 14,1 miliarde de la benzina, 18,9 miliarde de la motorina (in 2020 au fost mai mari).
In acelasi timp, in De acciza la curentul electric e de 2,05 ct/kWh. In 2019 incasarile pe toata Germania (adica nu doar pe post de combustibil) au fost de 6.7 miliarde de euro (deci de vreo 5 ori mai putin).
Asa niste numere mi-ar fi placut sa poata fi gasite si pentru Ro, ca nu-mi dau seaman care ar fi "paritatea" RO-DE.

Daca aveam si pentru RO numere clare, ca la nemti, puteam sa vedem cum e cu subventiile la termice dupa ce tragem linia. La nemti, cu intrari (taxe) de peste 30 de miliarde si subventii de vreo 15 (3.11 + 11.5, sper ca n-am ratat nimic, am luat numerele din tabelul pe care l-ai postat la postul #2789, pe pagina anterioara) parca nu se poate numi subventie...

dumbravaandrei

La capitolul transparență ai noștri au multă treabă de făcut. Noroc că sunt obligați să raporteze anumite chestii la eurostat și mai găsești date pe acolo.
Cu siguranță au datele la virgulă numai că din naiba știe ce motiv, sunt clasificate...

Sistemul fiscal german nu îl cunosc așa de bine ca să mă uit pe cifre mai în detaliu, dar sumele prezentate mi se par mici la ce volume au ei

nicolaem

Quote from: dumbravaandrei on September 12, 2022, 12:33:55 PM@nicolaem "va da statul si oculta bani sa conduceti electrice si pe noi astialalti ne cocoseaza"...

te rog daca imi raspunzi la o postare si vrei sa dialogam sa nu imi insinuezi citate pe care eu niciodata nu le-am dat. ma refer la cel de mai sus.
cat despre datele si dezbaterea cine e mai subventionat ne putem uita la costurile finale. altfel tu iei in calcule doar ce iti convine.


colegul de la care a plecat discutia are cost de  5,09 lei pe suta de kilometri!

eu la benzinara am 50 de lei adica de 10 ori mai mult.

ar fi de bun simt sa recunosti ca un cost de energie nu poate fi de 10 ori mai  mic fara sa fie platit in alta parte de altcineva.
in rest drumuri bune sa avem si noi si voi :)

hefaistos

Eu propun ca incepand cu 1 noiembrie, avand in vedere ca se anunta o criza de energie electica si nu de benzina, sa se interzica alimentarea masinilor electice din retaua nationala. Sa se descurce fiecare cu ce are: eoliene proprii, panouri fotovoltaice, grupuri motogeneratoare sau sa dea la pedale la dinam.
Nu vad de ce ar trebui sa am eu mai putine becuri aprinse in casa ca sa-si incarce altul masinuta cu baterii.
 :D  :D  :D
 
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

pest1969

Mai simplu ar fi sa plateasca curentul la pretul pietei. Sa dispara posibilitatea de a incarca "gratis". Costul statiilor de incarcare e oricum suportat de cineva. Macar curentul sa fie platit de posesorii de EV-uri. Ca sa fie concurenta loiala.

hefaistos

Nu.
Atunci cand se discuta acum un an ca reteaua nu suporta oricati consumatori (atunci era vorba doar de capacitatea de distributie) unii pe aici ziceau ca reteaua se adapteaza. Acum cand reteaua nu suporta din punct de vedere al productiei toti consmatorii, cine merita data afara primul de la alimentare?
Ca altfel facem ca la Aeroportul Baneasa, unde au facut vile in preajma pistei apoi au facut presiuni sa se inchida aeroportul "ca e prea mult zgomot". 
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

dumbravaandrei

#2803
@nicolaem de eficiență/randament presupun că ai mai auzit. Cred că știi cât e randamentul unei termi e vs electrice. Și cât consumă un spring. Deci da, e normal să ai costuri de x ori mai mici când și pierderile de energie sunt mai mici.

Cât despre încărcatul gratuit, poți să cauți postările mele pe unde vrei tu și ai să vezi că susțin din plin eliminarea gratuităților. Sunt militant pentru un preț corect, al pieței. Și la electricitate și la combustibili.

Dacă ai cifre mai complete, adu-le în discuție și nu o lăsa așa în păpușoi cu "prezinți numa ce-ți convine". Dacă tot mă vezi prost, arată-mi unde greșesc....

@hefaistos 
Vezi că la electricitate nu avem o problemă de cantitate, ci de cost. Uite, tu zici să încarce electricele de unde pot, dar nu de la rețea. Foarte bine, o să vezi electrice în continuare pe stradă.
Dar pe același principiu, ești de acord că într-un oraș cu serviciu de transport public, 80% din mașini sunt degeaba pe stradă? Hai că sunt probleme și cu prețul petrolului. Bașca mai sunt probleme și de cantități pe zona aia. De ce să nu fim la fel de inteligenți și să interzicem circulatul aiurea cu mașina, în general.... așa mai reducem și ce energia electrică consumată de rafinării și benzinării. Cu siguranță consumă mult mai mult decât 20 de mii de electrice.  O:-) O:-) O:-)

hefaistos

#2804
Ce crezi tu n-are importanta.

QuoteComisia Europeană va propune ca ţările membre să-și reducă consumul lunar de electricitate cu cel puţin 10% şi cu 5% în orele de vârf

https://www.digi24.ro/stiri/economie/energie/comisia-europeana-va-propune-ca-tarile-membre-sa-si-reduca-consumul-lunar-de-electricitate-cu-cel-putin-10-si-cu-5-in-orele-de-varf-2081627
Asta e vocea oficiala, care conteaza si care cere reducerea consumului.
Eu propun sa incepem reducerea consumului de la masinile electrice, e asa simplu, sase luni va sacrificati si voi pentru binele general.


Eu aici mai mult glumesc si va dojenesc pe astia care credeti ca "electricul" e solutia miraculoasa pentru orice, aratandu-va ca exista si reversul medaliei, puteti fi considerati o problema. Dar ce va faceti daca citeste vre-un guvernant si ia in serios ideea?

Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.