Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 2 Guests are viewing this topic.

dumbravaandrei

#2400

Da, includem energia "moca" pentru ca ea exista si va exista.

Uite ca luna viitoare imi vin si mie panourile solare.... 15KW, ca atat am spatiu pe acoperis.
Si uite asa, chiar o sa reduc sarcina pe retea, nu va trebui distribuitorul sa-si mareasca infrastructura de distributie.
Au un cost panourile? desigur!
Se poate amortiza costul instalatiei necesare? Desigur, eu de ex o sa imi recuperez investitia in maxim 6 ani, calculat in cele mai defavorabile conditii, ca stau sub munte. Iar toata instalatia e gandita sa opereze pentru urmatorii 20 de ani.


Infrastructura nationala de distributie va trebui oricum schimbata? desigur, are o viata limitata si in urmatorii 20-30 de ani trebuie cel putin inlocuiri majore.


Dar, cum a zis si mos Ion cand a vazut girafa: asa ceva nu exista!
Altii pot si altii asteapta.... studii. Si atunci vor concluziona: eu nu cred, pe vremea lui bunicu era mai bine!. Asa ca....

dumbravaandrei

#2401
Quote from: Vasilem on June 09, 2021, 04:46:38 PM
Aprinsa discutia si totusi interesanta.
@dumbravaandrei am vreo cateva intrebari referitoare la tabelul din link:
1) jurnalul de incarcare il completezi manual ? sau este generat de undeva ?
2) aceeasi intrebare referitoare la jurnalul de consum .
3) o observatie la Jurnalul de incarcare: "V med. Inc" dupa mine unitatea de masura ar trebui sa fie KW (sau KWh/h)
Drumuri bune.


1) da, datele le iau din masina (la mine retine ultimele 2 luni)
Asa le prezinta masina:

2) da. Am contor separat la priza casnica, consumul e cel raportat de contor, nu de cat incarca masina. Evident, la incarcare o sa ai si pierderi (AC->DC). La incarcare, tot timpul, energia trecuta este cea indicata de echipamentul de incarcare. De asta am pus si pierderile de incarcare in acel fisier.
Contorul de acasa arata asa:

3) Da, e KWh/h, culmea ca in fisierul protejat e chiar KWh/h. Mersi de observatie!

prom

@hefaistos sunt niste costuri omise aici.

La o termica , orice terminca, dupa 100k km, bagi bani in ea. Pe cand la o electrica nu prea ai unde sa bagi bani. Bateria nu se degradeaza asa de mult. In continuare iti vei face treaba.

La masina din comparatie nu stiu dc vb de cutia manuala sau automata. Cel mai bine comparam o termica automata, pt ca toate electricele sunt automate. La o automata termica mai punem din start schimb discuri/placute, la un interval mai scurt de timp. La o electrica poate sa nu schimbi deloc dc mergi doar regenerativ (acel one pedal) cum merg eu si mai toti cu EV.

Deci iti scoti banii mult mai prd, ca si eu personal m-am gandit la asta, dar la cati bani am bagat in mazda mea pe reparatii, am zis ca nu mai vreau :(( (un cx5 2013 2,2 D AT)

kitsune

#2403
Exact asta am vrut și eu să spun, dar am tot scris mesajul de vreo 3 ori, am fost întrerupt, iar am scris și tot așa.
Cum a spus @hefaistos, se poate face o analiză multicriterială. Și până la urmă, de ce nu? Hai să facem un TOC (Total cost of ownership) să clarificăm disputa asta cu eficiența. Fără să luăm în calcul partea de mediu, că acolo cred că găsim date online. Și să băgăm acolo și costurile catalizatorului și ale DPF-ului, nu doar miturile alea cu schimbatul bateriei la 6-7 ani la EV-uri cum tot găsesc prin discuții cu prietenii pe tema asta.
Plus filtrele, uleiurile, lichidele, curelele, pompele, bujiile, toate consumabilele de la ICE. Nu spun că la BEV nu e nevoie de fluide și filtre, dar mai puțin totuși. Mi-a rămas în minte afirmația cuiva (nu îmi aduc minte cine) care spunea că are 26 piese în mișcare la Tesla, comparativ cu peste 4000 la un Audi (spre exemplu).

Iar referitor la consumul de electricitate și rețelele de distribuție electrică ce vor deveni suprasolicitate in viitor pe principiul "Doomsday is coming", există într-adevăr alternative. Fotovoltaice, eoliene, etc. Avem parcări imense in hipermarketuri, hectare de hale de mall, toate astea pot genera energie la greu, doar să se investească. Și ca să nu spuneți că scriu prostii, uite aici mall in Capetown:

(GPS)


The Waterfront has installed more than 7500m² of solar panels on ten rooftops of key buildings producing 1640 000kWh units of clean energy and have earmarked additional installation for installation.

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

reed

#2404
De pe celalalt forum versiunea germana.Nemtii se apuca sa faca un soi de copertine peste autostrada acum acoperite cu panouri solare.Se doreste sa se demonstreze ca sunt fezabile.Am mai fotografiat eu in trecut un proiect pilot de pe langa Frankfurt,unde au integrat panourile solare in gardurile antifonice.
Stirea :https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Pressemitteilungen/2021/046-bilger-solardach-ueber-der-autobahn.html



postul meu cu cealalta solutie
Quote from: reed on September 07, 2019, 11:47:48 AM
^^^ :lol:

In timp ce noi ne ucidem nervii din cauza  pasarii constructoare,altii construiesc sau testeaza.Fiind o discutie despre panouri solare pe autostrazi pe topicul A1,cred ca nemtii au citit ai au zis sa incerce.Pe o portiune din A3-ul lor in apropiere de  Aschaffenburg.instaleaza panouri fonice,care ca si dubla functionalitate au si panouri solare.







Powered by API/PUM imgur uploader

voicul

Genial! GENIAL!
Ca spatiul ala oricum nu e folosit la nimic.
Pe DN2 e o ferma de solare fix pe un teren arabil, care acum evident nu mai este arabil.

Deja stim si replica CNAIR:
Are stalpu pa mijloc, boss!

Macar la altii sa fie bine, ca la noi mai dureaza.

hefaistos

@kitsune
Va urez succes cu realizarea unui TCO serios, eu stiu ca datele de intrare sunt insuficiente si nesigure. Plus ca depinde de scenarii, asa la prima vedere:
- pe cati ani e ownership-ul
- cati km ruleaza in medie pe an.
- care este valoarea de revanzare la sfarsitul perioadei (depinde pe cati ani e scenariul plus ca nu avem pentru comparatie masini electrice vechi. S-ar putea ca o masina electrica de 8 ani cu bateria terminata sa nu mai valoreze nimic deoarece costa prea mult inlocuirea acesteia sau s-ar putea ca bateriile sa fie la 90% din capacitate si masina sa valoreze mai mult dacat una cu MAI)
La asta s-ar adauga:
- evolutia pretului benzinei (estimare pe 8 ani)
- evolutia pretului curentului electric (estimare pe 8 ani)
- cheltuieli de intretinere dupa expirarea garantiei
- viata bateriei in numar de cicluri (succes la asta, azi am cautat si am gasit pe unii care defineau valori intre 300 si 1600 de cicluri functie de regimul de utilizare a bateriei, dupa care terminau articolul spunand ca nu promit nimic)
Si dupa ce faceti toate astea si generati scenariul favorabil/defavorabil cum am facut eu pe varianta simplificata veti descoperi ca nu sunteti departe de cifrele mele. Ma rog puteti obtine inversarea TCO -ului ( de la mai mare la electrica la mai mare la MAI) care achivaleaza cu amortizarea investitiei suplimentare, undeva intre 100 000 km si niciodata. Cu probabilitatea maxima pe undeva la 200 000 (banuiala educata cum spun englezii). Iar la momentul revanzarii TCO-ul sa se inverseze.
Iar asta dupa multa munca si introducand o multime de variabile cu valori nesigure.
Deci succes, eu raman la estimarea mea simplista.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

naivu

I-am recomandat gazdei mele de la munte sa-si instaleze pt eventuala alimentare a unor BEV un wallbox in garaj (pt dansa) si 6 prize exterioare (pt turisti).
Casa are alimentare monofazica (probabil 7,4kW max), dar ar exista posibilitate de trifazic (probabil 22kW max). Nu are fotovoltaice.
Wallbox-ul limitat la 6-7kW (poate chiar 3-4kW daca nu poate obtine trifazic; gazda face de obicei drumuri scurte si f probabil nu va avea niciodata nevoie sa incarce zeci de kWh peste noapte), Prizele exterioare limitate fiecare la 2-3kW (prize normale Schuko, nu Type2) si cu circuit de balansare ca sa nu depaseasca impreuna 5-10kW (fctie de cum obtine sau nu trifazic).
Wallbox-ul ar fi pe un perete, intr-un spatiu deschis, dar cu acoperis. Prizele exterioare ar fi total expuse, catre marginea gazonului, de-a lungul gardului cu vecina, gard de-a lungul caruia este teava de gaze (probabil solutia ar fi un canal de cabluri ingropat in gazon la 1 m de teava de gaze si 3 stalpi cu cate 2 prize?!)
Am preferat 6 prize de mai mica putere decat 2-3 wallbox-uri, pt ca de la o pensiune cu cateva camere nu poti avea asteptari sa fie si statie de incarcare, dar e suficient ca turistul sa plece dupa o noapte cu bateria conditionata si 100km in plus in baterie (cat sa ajunga fara grija la un fast-charging).
Din pozitia voastra de posibili utilizatori si pe baza experientei voastre cu BEV si cu firme de lucrari electrice, ce ati ameliora la propunerea mea? Cu respect si multumiri anticipate!
@dumbravaandrei, tot respectul pt jurnalul de incarcare si interventia de pe forum!

kitsune

Ar trebui un sistem (cât de rudimentar) de contorizare, mă aștept ca turistul să plătească pentru kW ăia.

@hefaistos, da, sunt multe variabile. Dar EV sunt la inceput. Novelty, must have pentru unii, evil, scump, moft pentru alții. Pe acolo au fost și cinematograful și televizorul și trenul și multe alte tehnologii. Să așteptăm ceva timp să vedem cine câștigă în noul război Betamax vs VHS. Că de conviețuire nu cred că va mai fi vorba peste vreo 15 ani.

Și apoi, nu toți suntem pragmatici și facem calcule cu 3 zecimale la costuri. În toamnă va veni Dacia Spring, care e mai lentă și mai puțin puternică decât Dacia 1300. Și mai scumpă sau cu autonomie mai mică. Totuși, unii oameni o vor cumpăra. Springul, nu 1300.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

naivu

^Cei 20kWh pe care poate îi încarcă peste noapte costă 15 lei. Decât să îi contorizeze, mai bine le cere 10-20 lei în plus la cei veniți cu electrica; nu cred că va protesta cineva că plătește 20lei în loc de, să zicem, 8lei23, dar pleacă cu bateria încărcată și condiționată în confortul pensiunii fără să mai piardă timp în ziua plecării la o stație publică de încărcare.

hefaistos

@kitsune
Absolut de acord.
Și pot aduce argumente non-economice pentru electrice.
Sunt teoretic mai ecologice (daca nu produci curentul cu cărbune ars în termocentrale).
Sunt silentioaae
Au accelerație mai buna.
Sunt pana la urma mai fancy.
Dar când spui ca AZI, pentru utilizatorul casnic, e alternativa mai convenabila economic, asta m-a zgâriat un pic pe inteligenta.
Părere personala, Dacia Spring nu e masina. Doar seamana cu una pentru ca are 4 roti și 4 scaune. Doar opinie personala si subiectiva.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

dumbravaandrei

#2411
@hefaistos: m-am uitat acum pe mobile.de Oare cum e atunci cand o masina SH e mai scumpa ca o masina noua?!? Uite aici. Ah, si nu prea gasesti Kone la vanzare ca majoritatea sunt luate pentru uz personal, nu flota. Stiu ca si la noi konele SH se dau foarte foarte aproape de costul unei masini noi, devalorizarea e foarte mica. Stiu de o tranzactie de Kona Luxury 2019 care s-a adjudecat in 48h cu 29.000 EUR in conditiile in care a fost achizitionata cu 31.500 EUR. Si intre timp trecuse de 100.000km. La ora actuala iti poti lua un Highway+Navi la 27k sau un Luxury la 29k, daca stii sa negociezi cu dealerul. De Tesle nu mai zic, ca sunt scumpe ca naiba si cu 200.000 km.


Cat despre TCO: Modeo-ul a costat 35k de eur cand l-am luat si numai leasing-ul la el era 650 EUR/luna in conditiile unui avans de 30%. Plus motorina (multa, l-am casat la 355.000 km, deci sa fi fost macar 20.000 EUR bagati in combustibil), plus service-uri care in cei 6 ani de exploatare au depasit 15k EUR. Nu mai pun asigurarile ca nah... eram si mai tanar ca varsta si oricum usturau rau la anii aia. Mi se strange pielea pe mine cand trag linie, ca daca imi spuneai de la inceput ca o sa cheltui 70k EUR urmatorii 6 ani ca sa ma plimb cu masina... ah, si nu mai zic ca de cateva ori cat masina a fost in service a trebuit sa inchiriez alta deci...... daca e sa faci un TCO electrica defileaza in fata unei termice, chiar si cu un pret inital de achizitie mai mare si cu 10k EUR.

@naivu:
Despre racordul electric: Una este tipul de distributie (monofazat, trifazat, JT, MT) si alta este PUTEREA DE INJECTIE intr-un racord. De ex, eu la casa am racord "monofazat" cu un disjunctor de 50A din care pleaca doua circuite de 32A (pe unul e bucataria care e complet electrica la mine, pe celalalt restul casei si a curtii), rezultand o capacitate de 14KW teoretica cu limitare fizica la 11KW. Numai ca acasa mi-a fost lene sa pun un wallbox, contorul ala din poza si prelungitorul a costat 170 de lei iar mobile charger-ul a venit cu masina, asa ca... investitie minima. Un racord trifazic presupune bataile lui de cap si cateodata e mai usor sa soliciti cresterea puterii de injectie decat sa faci "upgrade" la trifazat. Dar, la cat de mare e hatisul distributiei de energie, cel mai bine sa vorbesti cu un consultant pe tema asta. Eu lucrand multi ani in domeniu si fiind inginer automatist (nu de calculatoare), m-am descurcat si singur cu distribuitorul. Daca te intrebi de ce disjunctor de 50A si nu mai mare, raspunsul e simpul: $$$$.
Despre WallBox: Pentru o pensiune mica, eu as investi in niste prize Schuko de 16A care sa fie protejate la intemperii. O pensiune mica, cu 4-5k EUR poate face destule, nu trebuie sa tina banii blocati in wallbox-uri. O priza Schuko si o cutie dedesubt unde sa tii incarcatorul sa-l protejezi si pe el. La casa eu folosesc asa ceva (cred ca costat cativa zeci de lei, am luat din Kaufland o caserola din aia mare):




Acum, cu platitul... personal eu nu sunt de acord cu incarcarea publica gratuita, dar daca e sa vorbim despre un business (pensiune, restaurant, magazin), e posibil sa fie mai profitabil pentru business sa dea acea energie gratuit decat sa o taxeze. In functie de domeniul de activitate exista niste taxe de off-set in materie de procesare deseuri. Sau poate omul are suficienta rezerva din panourile solare incat ii convine mai mult sa dea curentul gratis decat sa mai cumpere un modul de stocare. Discutia e lunga pe acest subiect.

hefaistos

Afirmația "masina SH mai scumpa ca una noua" cred ca ne dam seama amândoi ca are o hiba de logica. E ca povestea aia cu 1=2.
In cazul de fata elementul relevant e:
Alta tara, alta fiscalitate alte taxe.
Doare a mi-aș prinde urechile în o analiza fiscala în Germania am aplicat metoda comparatiei.
O mașină nouă cu baterii de 64 kWh este oferita pe un site din germanua începând de la 33000 euro cu facilitățile fiscale incluse. Deci strict pe piața germana, pieri minim 6000 euro în 3 ani. Acum dacă tu iei în considerare sa cumperi mașina la noi și sa o vinzi acolo e și asta un model de afacere.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

naivu

@dumbravaandrei, mulțumesc pt sfaturi. Din ce am vazut in jurnalul de încărcare, viteza de încărcare de la priza Schuko de acasă îți este suficientă deși faci mult mai mulți km/zi decât gazda și ai baterie relativ mare (deocamdată are Logan, dar când îl va schimba își va lua probabil Spring, care are bateria <1/2 din bateria Kona), deci s-ar putea înlocui wallbox-ul pt dânsa cu priză 16A.

dumbravaandrei

E mai mult decat suficient. Rar am ajuns acasa sub 10% baterie si totusi... in 10 ore, bag 27KWh fara probleme.
Daca mergi la o pensiune stai cel putin pana a doua zi la 12 => in 12-16 ore bagi mai mult decat suficient pana la urmatorul fast charger sau chiar pana acasa. Daca stai multe nopti la o pensiune, deja e arhi-suficienta priza, te poti plimba si prin zona, fara probleme poti si sa-i faci "plinul".


@hefaistos: de cerere si oferta ai auzit? Kona si eNiro sunt masini foarte cautate pentru ca au viteza de incarcare relativ ok si duc 400km cu un acumulator mic. De fiabilitate si garantie nu mai zic, e deja dovedit de la termice. Astea doua sunt electricele cu cele mai putine probleme, cu cel mai putine erori de soft si cu o garantie pe care nu o mai ofera nimeni. De aici si aprecierea valorii masinii pe fondul incapacitatii de livrare suficienta. Fabricile Hyundai-Kia pur si simplu nu au capacitate sa livreze cate masini sunt cerute de piata si asta nu numai in RO. Iar atunci cand iei un pix si o foaie si faci un adevarat cost al TCO, esti dispus sa dai pe o electrica destul de mult. Ca per total oricum iesi muuuuult mai bine
Ca de aia nu am mai vrut termica. Si dupa ce mi-am facut "pofta" cu masina de lux am realizat ca banii mi-i muncesc singur si nu are rost sa ii arunc pe geam. Scuze, dar daca e sa vb de Jaguar, cu peste 100k eur in 5 ani pot face lucruri mai bune: pot sa mai angajez niste oameni la firma sa produca ceva sau pot macar sa ii conserv in imobiliare. Sau sa deschid o alta afacere, de ce nu?!?


Dar, se pare ca unii (foarte multi chiar) prefera sa cheltuie mult mai mult pentru a fi saraci decat pentru a acumula bunastare. Dupa care stau si sparg seminte pe marginea drumului ca "uite cat a furat ala ca sa se plimbe cu masina aia....". Nu ca as fi eu cine stie ce avut de pe harta...