Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

paullie

#1980
Randamentele sunt chiar nitel mai sus. 95% la baterie 95% la motor (90% daca bagam aici si reductorul), dar pe masina ai si un invertor si acolo randamentul nu mai este asa bun. Vreo 80% la invertor sa zic. Se cauta solutii pentru 95% dar asta implica SiC si nu IGBT, implica module de comanda complicate, in plus implica o oarecare supradimensionare, randamentul invertorului e dependent bine de procentul de incarcare, mai ales la incarcari mici (<10%) unde randamentul era dezastru si inca nu a sarit spectaculos. Si deocamdata tehnologiile astea noi costa mult de tot.

Una peste alta deocamdata EV are doua mari probleme:
- autonomia
- pretul

Iar daca vorbim de amprenta totala de carbon o masina electrica devine mai ecologica in aproximativ 2 ani. O Tesla in 5. Asta in RO ca in Polonia de ex se schimba zdravan lucrurile acolo carbunele e inca la putere cu 80% din energia electrica generata.

Si ca o butada (desi e real) un vegan intr-o masina cu un diesel mic 1,5-1,6 polueaza mai putin decât un mâncator de hamburgeri de vita pe bicicleta.

voicul

#1981
Cat de reala e asta cu vegan-ul  :lol:
Din pacate parerea si impresia lor este alta. Peste zeci si zeci de ani si multa poluare o sa mai realizeze unii ca s-au inselat.

Nu cred ca un EV este mai rentabil doar in 2 ani, decat daca faci vreo 50 - 75.000 de km anual, ceea ce rar se intampla la electrice.

stangabriel

Despre litiul din baterii , eu stiu ca productia actuala este formata  din :

Aprox 50 % din cantitate prin mine de litiu in zona Chile,in conditii de extractie fara respectarea conditiilor de mediu si umane.
Restul din alte tari si ca produs secundar din desalinizarea apei(in procent din ce in ce mai mare).

Chiar am discutat cu cineva care a lucrat la o statie de desalinizare in Arabia Saudita si mi-a confirmat asta. Litiu este un produs (de fapt)  ieftin.

De aici este lipsa de interes monentan pentru reciclare baterii,apoi  nu exista o solutie clara din punct de vedere legislativ al incadrarii si gestionarii ca deseu. E nepericulos in conditii "normale de utilizare", dar foarte periculos cand lucrurile nu sunt normale ( da, se bat cap in cap)

Apoi reciclarea se realizeaza foarte greu. Insa o sa creasca cererea si va exista un echilibru, cum a fost pentru bateriile cu plumb.

Observ cresterea folosirii bateriilor cu litiu ca inlocuitor pentru bateriile cu plumb a utilajelor , mai ales cele de manipulare in interior.


naivu

@paullie, autonomia la BEV e deja intr-un domeniu acceptabil, pe mine personal ma ingrijoreaza mai mult incarcarea (timpii de incarcare si disponibilitatea statiilor/punctelor de incarcare). Versiunile ExtendedRange ofera 5-600km, ID.3 sau Zoe 400km, eUp! 2-300km; daca masina ta pe benzina ar avea doar 2-300km autonomie ti-ai face griji ca nu ai suficienta autonomie pana la urmatoarea benzinarie convenabila de pe drum? Sau ca iti va lua prea mult sa faci plinul?

stangabriel

Exact , hai sa ne gandim la disponibilitatea de incarcare la fiecare casa.

In Romania , la un bransament monofazat cred ca ai putea sa distribui pentru masina maxim 7 kW, la trifazat poate 15-17 kW. Poti si sa calculezi brut durata de incarcare.

Mai jos cateva variante:

https://pod-point.com/guides/driver/how-long-to-charge-an-electric-car

Nu ma pricep, rog cineva care se pricepe sa intervina pe subiect.

kitsune

^^^ Momentan în România nu există firmă ce reciclează baterii pe litiu. Un prieten de-al meu a tot căutat, până la urmă le-a trimis în Cehia (am impresia că la firma care îi vânduse bateriile inițial). Logic, nu vorbim de câteva 18650, vorbim de pack-uri de sute de Ah.

^ ce e de explicat acolo @stangabriel? E destul de clar. Mașina se încarcă la fel ca în tabele. Singura necunoscută este că toată lumea dă puterea livrată de charger in specificații, dar nicăieri nu văd puterea absorbită din rețea
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Mamutu

Toate problemele menționate sunt reale, dar rezolvabile.
Bateriile li-ion pot fi reciclate in proporție de peste 95%, dacă legea UE va introduce obligativitatea reciclării și numărul de baterii va fi destul de mare se vor găsi destui și la noi sa facă un business.
Eu conduc in oras de 3 ani o electrica cu autonomie ușor peste 100km (e-Up) și am posibilitatea de incarcare la priza. Nu am avut probleme cu autonomia.
Influența asupra emisiilor e însă mai mare la autobuze, taxiuri, camioane, dube, etc. Și acestea pot fo schimbate (ex. Shenzen care are 25.000 taxi și mii de autobuze electrice). Financiar este mai rentabil pe termen lung.
Cei care spun ca dieselul poluează mai puțin nu se bazează pe date reale, curentul vândut de Tesla la încărcătoarele lor este numai din resurse regenerative)...

voicul

E lupta mare aici cu diesel polueaza mai putin.

Daca iei diesel vechi pe care il conduci 5 - 10.000 de km pe an VS. EV nou (productia masinii emite CO2 si nu putin), condusa 2 -3000 de km (stiu ca am schimbat cifrele, dar EV-uri au mai putini km ca termicele din cauze practice: autonomie si timp de incarcare) situatia devine in favoare diesel.

Dar e polemica lunga asta si concluzia e simpla: trebuie sa trecem pe electrice.

Io

#1988
Interesat fiind de materii prime ma uit si la litiu. Nu stam prea bine. Cunoastem in linii generale cam pe unde exista zacaminte si marimea lor. Evident ca vom descoperi si altele, e aproape cert, poate vom dezvolta tehnologii de reciclare competitive si economic si ecologic. Deocamdata nu le avem, asta in conditiile in care cererea creste foarte abrupt. (Personal cred ca extragerea din ocean nu poate fi o solutie dar e posibil sa ma insel). Vorbim insa de cantitati mici, estimatul pentru 2020 fiind undeva sub 85 000 tone produse, productia a crescut de aproape 4 ori in ultimii 10 ani! Am intilnit destul de des opinii marsind pe ideea unei crize de litiu in urmatorii 6-8 ani. Nu e bine.

Cind vorbim insa despre motoare electrice (sau despre generatoare) trebuie obligatoriu sa vorbim si despre magneti puternici. Adica metale rare si disperse. Adica lantanide+actinide. Indispensabile pentru fabricarea magnetilor puternici fara de care motoarele electrice pot fi bune si eficiente cel mult la aparate de ras. China este lider absolut (iar!) nu doar in zacaminte (mai gasim pe glob si prin alte parti) cit mai ales in tehnologia si obtinerea lor, basca in productie. Situatia e albastra rau de tot, subiectul este tratat de US in top 20 vulnerabilitati strategice. Tehnologia, instalatiile de productie si know how-ul sint aproape exclusiv chinezesti si sint localizate aproape exclusiv in China. (investitiile miniere americane mai vechi sint proaste/ineficiente iar cele mai noi si foarte noi americano-australiene din US, Australia respectiv Indonezia si Malaezia nu par a produce rezultate pentru industrie - le scapa ceva in tehnologie/prelucrare si China isi vede interesul, nu e dispusa sa vinda. (A fost tema de discutie tete a tete intre Trump si Xi Jinping, asta ca sa intelegeti cit e de groasa povestea). LE - Europa nu exista in materie, cele doua companii europene majore si de virf tehnologic in materie (companii mari cu activitati globale si cu specialisti de prima mina) nu au know how-ul necesar separarii si nici pe cel al procesarii respectivelor elemente. Le pot obtine dar nu le pot separa unele de celelalte, sa spunem Neodymul de Ceriu sau de Actiniu (colac peste pupaza asta de cele mai multe ori e radioactiv). Informatia e la prima mina. Altfel spus chiar daca miine descoperim undeva in Europa cel mai bogat si mai usor de exploatat zacamint de lantanide din lume sintem la mina Chinei sa-l si folosim. Asadar, Madam Tralalayen, usurel ca macane! Rau de tot!
E de urmarit, ca intotdeauna gasesc subiectul materii prime foarte interesant dpdv stintific dar si economic.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

naivu

@stangabriel, cine sta la casa nu-si mai face probleme de incarcare BEV decat la drum lung. E suficient sa-si puna masina in priza cand vine acasa/peste noapte; chiar daca incarcarea ia ore sau zeci de ore, nu ia din timpul personal.
Cine sta la casa e si pacat sa nu dea cateva sute € pt o statie de 7kW, dar e suficient si 2-3kW (totusi nu priza normala, pt ca mai sunt fluctuatii de curent si la unele BEV-uri se intrerupe alimentarea); chiar daca bateria BEV nu se umple de la 0-100% la 2kW in cele 8-10-12h cat ar sta peste noapte, se incarca mai mult decat suficient pt o zi lucratoare; iar de luni pana vineri sigur ajunge la 100%!

paullie

@Io, magnetii cu pamânturi rare au o problema serioasa, sunt friabili. Ai desfacut vreodata un HDD? Se rup ca niste surcele. Pentru ca sunt niste pulberi sinterizate.

Iar deocamdata in tractiune electrica la masini nu am vazut decât asincrone si sincrone cu rotor bobinat. Sa pui sincron cu magneti permanenti de pamânturi rare in rotor nu merge, fie si doar din cauza vibratiilor si cuplului la un 80kW, sa nu mai vorbesc de pret.

Io

Paul, nu ma pot pronunta pe subiect, ma depaseste, nu m-a atras niciodata partea asta a Fizicii.
Totusi, materiale sinterizate folosim de foarte multa vreme la lucruri cu cerinte mecanice grele, sapele de foraj sau prelucrarile prin aschiere folosesc carburi (de Siliciu, de Wolfram) sinterizate. Nu pot decit sa presupun hazardat ca HDD-ul isi va fi depasit durata de viata. Daca bine stiu eu magnetii din HDD-uri se recicleaza cu rezultate multumitoare.
Stiu insa ca magnetii cu Nd, Sm si parca si Y sint indispensabili pentru productia de electricitate cu sfirleze, asta pe linga o caruta de alte aplicatii in industrii de virf.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

stangabriel

In general , dupa cum resursele de petrol m-au invatat, nu prea cred in  declaratiile despre resursele de metale disponibile. Una este disponibil comercial, una este fizic, alta este resursa descoperita. Imi aduc aminte ca a fost o discutie mare acum cativa ani in legatura cu metalele rare pentru ecrane LCD. Dar tehnologia a evoluat.

Se cauta variante de baterii mai ieftine, in alte surse de inmagazinare. Varianta de baterii cu Litiu o vad doar ca o etapa de trecere, de cateva zeci de ani. Apropo, am ramas putin uimit cand am inteles ca in baterii de regasesc  doar 1.5 - 1.75 % litiu.

naivu

De fapt materia prima cea mai problematica la bateriile cu Litiu este ... Cobaltul; de asemenea folosesc cantitati destul de mari de Nichel.

voicul

#1994
Am chef de asta sau nu am chef?

Din 21 septembrie vei putea chema un Volkswagen ID.3 1ST pentru test drive prin aplicatia Bolt.

Test drive-ul este disponibil zilnic intre orele 12:00-20:00,
in Bucuresti, Cluj, Constanta si Timisoara in intervalul 21 - 27 septembrie.

https://oferte.volkswagen.ro/id3bolt