Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

naivu

Excelenta ultima idee, nu doar zero emisii dar si putere si cuplu maxim la turatie redusa, range anxiety putin probabil si, pana citeste maestrul de ceremonii, se incarca orice baterie la orice statie (putea fi implementata si cu acumulatori de Pb/acid). Apropos de respirat diesel, toate microbuzele care duc turisti (si nu numai) in saline ar fi civilizat sa fie doar electrice.
Si ai dreptate, masina electrica trebuie cumparata cu inima, altfel vei vedea doar cei 10k in plus dati pe achizitie, timpii de incarcare si range anxiety.

kitsune

#1831
O, da! Și eu m-am sufocat în microbuzele alea de la Slănic Prahova sau în autobuzele de la Praid și pe unde se mai merge  în subteran cu transportul motorizat cu Dinosaur Juice. Din păcate nu vei vedea electrice prea curând acolo. Aerul ăla sărat mănâncă fierul foarte repede, nu ai cum să scoți investiția într-un vehicul electric. Poate doar să construiască ceva dedicat, să nu circule pe rutier ca să nu trebuiască omologare, înmatriculare, etc. Dar momentan rablele alea la mâna a șaișpea sunt singura soluție cu care pot veni localnicii. Nu toți au capacitatea (sau măcar interesul) de a monta lifturi de sticlă pe fonduri (ca la Turda). Și e o epidemie de miserupism la multe niveluri, dacă merge așa, de ce să schimbăm? Nu cred totuși că repararea liftului ăla de la Slănic Prahova e o chestie de rocket science.

Maestrul de ceremonii... Jeez, nu le da idei, că parcă văd că își însușesc ideea și fac monopol din ea, Bazilica Supercharger SRL, "Thou shalt not have other charger before me"
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

naivu

Repararea liftului de la Slanic Prahova ar strica afacerea cu microbuze a potentatilor locali. Pana nu se incrunta cineva de la centru nici o sansa sa il vezi reparat.

Mamutu

Am descoperit o firma olandeza care aduce multiple îmbunătățiri mașinilor electrice: motoare in interiorul roților, celule solare pe suprafața exterioara care pot genera energie pentru 12km in fiecare ora (in condiții optime), aerodinamicitate deosebita.
Deja testează sistemul de celule solare pe alte doua modele. Rezultatele le vom vedea in curând.
Problema mare la ei este încă prețul (Lightyear One costa peste 100.000Eur), dar sunt convins ca prețul va scădea sau tehnologia o vor prelua și alții cu capacitate de producție mai mare.
O mașina care încarca peste 50km pe zi de la soare ii va satisface pe majoritatea șoferilor obișnuiți și va face necesară rețeaua de încărcătoare rapide numai la drumurile lungi. Astfel și cine nu are curte își va putea lua o electrica.

https://lightyear.one/news/first-lightyear-research-vehicles-on-the-road


voicul

#1834
@kitsune - de asta am scris economic sa se stie clar la ce ma refer.
Dar, intradevar o masina electrica o iei mai putin cu banii si mai mult cu sufletul.
---

12km pe h este foarte mult - adica foarte bine.
Nano (parca asa ii zicea, masina cu celule din Germania) incarca pentru 20 de km pe zi, daca am retinut bine.
Concluzia e ca nu ar mai fi nevoie sa incarci deloc masina vara in RO.

Nu am luat in calcul varianta asta, dar si aceste celule vor evolua. Daca se ajunge la 50 de km/h, practic nici la drumuri lungi nu cred ca va mai fi nevoie sa incarci masina, decat in conditii exterme: gen iarna cu viscol toata ziua (desi unde te duci la drum lung cand e viscol toata ziua?).

ghrt

Fiţi serioşi, numai climatizarea va consuma mai mult decât dau fotocelulele.
În schimb este foarte bun ca trickle charger - ai siguranţa că bateria nu se va descărca nici la staţionări lungi.
Cont (aproape) inactiv.

AlexxC

Suntem seriosi! e un pas mic, dar este un pas inainte.
Pentru masinile de oras care fac naveta dintr-un cartier in altul cu o viteza medie subluminica de 20 kmph , e tot ce au nevoie.
Cazul meu : se intampla de multe ori vara ca sistemul Start-Stop sa nu functioneze deoarece climatizarea imi seaca bateria la fiecare stationare la semafor. Pentru cei cu full electric e o garantie ca nu o sa faca niciodata pana prostului; stai o ora doua la soare si te tarasti pana la prima statie.
Fiecare picatura de combustibil economisita,multiplicata cu milioane de masini in circulatie la orele de varf se transforma intrun adevarat ocean.

naivu

QuoteAvem statii de 150 si o sa se ajunga la 300 curand. O sa se ajunga la o autonomie de sute de km in cateva minute
Din pacate exista niste limitari; bateria de 10kWh a unui PHEV conectata la o statie de 350kW nu se va incarca in 2 minute! Viteza de incarcare este limitata de chargerul masinii. Am fi tentati sa acuzam producatorul ca e calic si nu pune un charger mai bun, dar limitarea este data de fapt de viteza la care un element LiIon se poate incarca fara sa se degradeze prea tare. In linii mari, bateriile LiIon au o viteza maxima de incarcare permisa de la (0-10-20)-80% in 30min; unii producatori spun 40min, altii 25min sau chiar 22min, dar nimeni nu incarca o baterie LiIon in cateva minute: bateriile de 100kWh se pot incarca la 80% in 30min de la statii de 175kW, bateriile de 32kWh se pot incarca la 80% in 30min de la statii de 50kW, bateria de 13kWh a noului Outlander PHEV se poate incarca, prin ChaDeMo, la 80% in 25min, telefonul mobil ajunge la 90% cam intr-o ora  :).
S-a facut un experiment in care preincalzind o baterie LiIon la 60C au reusit sa o incarce in 10min, dar nu garantez ca va fi dezvoltata prea curand o procedura sigura pt uz general. Iar bateriile solid-state vor avea densitate energetica mai mare, dar nu garantez ca si viteza de incarcare mai mare!

ghrt

Păi să o luăm logic. Cât consumă în mod real climatizarea vara?
Cont (aproape) inactiv.

kitsune

Dacă are Start-Stop nu are baterie mare. E un AGM. Dacă ar avea hibrid, nu ar mai avea problema asta, bateria e cu mult mai mare. Pe la 1-2 kWh e cea mai mică.
AC-ul la nevastă-mea e așa:

Type: scroll compressor
Voltage: 222 V AC (Alimentarea e DC, dar are un convertizor și scoate AC trifazat)
Rotational speed: 800 - 8600 rpm
Maximum power consumption: 6.2 kW

Heater: 333/666/999 W (trei trepte de încălzire electrică)

Nu găsesc date despre ventilator.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

naivu

Incarcare solara de 12km/h doar de pe acoperisul unui BEV suna un pic prea bine ca sa fie adevarat (conditiile optime s-ar putea sa nu fie si realiste). Ar fi super, o masina care ar reusi sa incarce echivalentul a 50km/zi si-ar acoperi de la soare necesarul pt deplasari scurte, iar la 50km/h chiar si necesarul pt deplasari lungi; din pacate tehnologia fotovoltaica mai are pana acolo). Stadiul actual:
- https://www.automarket.ro/stiri/informatii-noi-despre-tesla-cybertruck-va-fi-disponibil-optional-cu-94915.html : 24km/zi cu soarele Californiei si ditamai acoperisul de Cybertruck, care poate ajunge la 50-65km cu aripi pliabile cu panouri solare (imaginati-va un Tesla Cybertruck cu aripi strecurandu-se prin orasele noastre)
- https://sonomotors.com/en/sion/ : 34km/zi obtinuti dupa ce au tapetat toata masina (mai putin geamurile si sasiul) cu celule fotovoltaice, productia prevazuta sa inceapa in 2022
Mai apare un aspect, sistemul de incarcare solara de pe un BEV va fi inevitabil mult mai scump si ceva mai putin eficient decat un sistem similar pe o cladire/teren. Exceptand cazul in care ai avea de facut niste drumuri f lungi in niste zone f pustii, de ce sa platesti mii sau zeci de mii pt alimentare solara pe masina cand ai putea plati cu ei mai multa energie electrica decat vei economisi in sute de ani sau instala panouri solare fixe care sa produca de zeci de ori mai multa energie? (e.g. http://ecology.md/md/page/bmw-acoperis-solar-pentru-reincarcarea-masinilor-electrice)

Mamutu

#1841
Vorbim deocamdată de un prototip care are celule pe capota motorului si acoperiș, și cu un consum foarte mic (neraportat încă, dar mașina Raportează o autonomie de pana la 750km), testele care se fac in prezent sunt pe alte modele și numai pe acoperiș.
Așa ca o sa vedem când va fi pus in practica și la producția de serie. Șanse însă exista pentru viitor.

adiarc

deocamdată e ca masinile autonome in însorita California....merg ceas pe vreme brici....cand se strica vremea,insa....orice lucru bun are totusi un inceput timid
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

naivu

Pentru vreme urata are baterie si charger, daca in zilele partial noroase sau senine se incarca cat pt 10-20-50km tot se aduna ceva!

ghrt

Randamentul celulelor depinde mult de înclinaţia faţă de soare, iar asta depinde şi de latitudine. Rămân la părerea de a face nişte calcule înainte de entuziasmare, m-am jucat cu panouri solare şi sunt bune într-o singură situaţie: lipsa accesului la reţea. Pe barcă da se merită, trickle charger pe maşină da, dar în rest nu. Să vedeţi ce frummy e când producătorul (firmă serioasă) scrie trei amperi în fişa tehnică şi pe ammetru dea abia apare unul, poate 2 când bate soarele puternic în panou. Iar pe panoul ăla am dat bani evident.

Iar panourile solare ca atare (cele bune) au o durată de viaţă de 15-25 de ani, o maşină rar ajunge la 15, deci panourile de pe maşină vor avea o viaţă şi mai scurtă.
Cont (aproape) inactiv.