News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voicul

Dupa cum am mai spus: km nu sunt prea importanti la o masina electrica.





Powered by API/PUM imgur uploader

kitsune

Că tot se discută de încărcare acasă. Cât "trage" din rețea un wall-box? Nu mă refer la puterea livrată ci cât ia dintr-un branșament (trifazic spre exemplu)? Că puterea instalată pe la case e undeva la <6kW la monofazic și pe la 10-12 kW la trifazic.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

Poate fi programabil, poţi să îţi faci propria priză. Un amic cu Smart EQ are doar încărcătorul de 2kw de exemplu, nu l-a găsit pe cel cu 4 iar cel de 8 pare a fi folclor urban.

^ Când vezi 17kwh baterie şi 60kw (82CP) motor (Smart EQ), asta înseamnă că la acceleraţie trage cel puţin 3,5C (de 3.5 ori capacitatea bateriei). Chimiile de litiu de calitate se laudă cu maxim 10C timp de 30 secunde, cele slabe cu 3C. Eu n-am avut bani de baterii de top dar din ce am citit şi m-am jucat cu astea mass market (LiIon şi LFP) este o idee proastă din punct de vedere al duratei de viaţă a bateriei să sari cu consumul peste 1C, şi chiar şi aşa ce am experimentat personal cu 26650 m-a dus la maxim 5 ani utilizat normal (nu neapărat zilnic - am substituit lumina dintr-o cameră, acasă, cu LED pe baterie). În schimb perioadele de pauză dintre utilizări nu produc o scădere sesizabilă a capacităţii (baterie martor utilizată mult mai rar). Deci la fiecare acceleraţie se mai pierde nişte litiu, eventual se creează dendrite, scăzând capacitatea bateriei; mersul în sine uzează. Toate astea se văd în numărul de km.

Schimbându-se tehnologia, e normal să vedem o mulţime de poveşti fantastice aka fake news. Trebuie şi oamenii ăia care scriau horoscopul să câştige o pâine, nu?

Cont (aproape) inactiv.

voicul

#1443
Nu am zis sa nu verifici bateria, dar se pare ca mai multe surse zic acelasi lucru: ai pana in 400.000 de km ar trebui sa mai ai cam 60 - 70% din capacitatea initiala.
La accelerari puternice si repetate se duce bateria mai repede. Te trezesti ca la 100.000 de km ai 75% din baterie - nu e prea bine.

Ce incerc sa punctez: o termica la 200.000 de km e cam dusa - adica incepi sa te astepti sa schimbi lucruri scumpe pe ea: dpf-ul, turbine, posibil motor, etc.
La electrica mai ai 70% din capacitatea intiala. Aici conteaza capacitatea intiala. Daca initial aveai 400 si acum ai 280 km reali ... mie imi pare decent, tinand cont ca vei cumpara masina probabil la 1/3 din pretul ei nou.

Deci la termica dupa 200.000 e ca la loto: poti sa dai bani multi (mai ales raportat la valoare masinii) ca sa schimbi diverse sau poate nu - deci conteaza cati km are masina.
La electrica dupa 200.000 de km e clar ca ai mai putina baterie. Vezi procentul, cati km ai range-ul, accepti sau nu si dupa nu prea mai exista surprize. In acest caz mai conteaza cati km are masina?


ghrt

#1444
Te invit pe mobile.de să cercetezi ce şi cum cu privire la preţuri. Nu vei cumpăra la 1/3 decât dacă maşina aia e dusă dusă.

Şi nu ai 70% din capacitatea iniţială, ci din capacitatea declarată iniţială. Cel puţin la bateriile LFP, chinezii le livrează cu 25% capacitate reală mai mare decât cea declarată, ca să nu aibă parte de reclamaţii publice. Cu alte cuvinte, rata de scădere a capacităţii poate fi mult mai mare decât te-ai aştepta.

LE: Am uitat să răspund la întrebare. Din păcate contează, deoarece orice îţi pică de pe ea pe partea electrică - şi mă gândesc în special la electronica de putere - nu va putea fi înlocuit.
Cont (aproape) inactiv.

Liviu M

Vorbit cu un coleg care cunoaste pe cineva, care cunoste pe cineva, care..., cu un Tesla 3 (fara informatii exacte despre tipul de baterie).
Un full la statie rapida il costa 60-70 de euro.

kitsune

Chiar vroiam să îi răspund lui @voicul, că găsisem un P100D la un preț foarte atractiv, dar m-am resemnat gândindu-mă cât Ludicrous a băgat mașina aia (deci baterii plus tren de rulare în pioneze).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

Problema reală este curba scăderii capacităţii bateriei în funcţie de numărul de cicluri. Adică poţi să ai o scădere lentă spre 70-80% capacitate şi una accelerată spre final (cum e la FLA - Flooded Lead Acid). Pe mine nu m-a interesat deoarece folosesc LFP pe barcă, adică prea rar ca să conteze, dar o să încerc să mă uit pe grafice după datele astea.

Aşa teoretic:
Producătorii cred că livrează bateria cu minim 20% în plus faţă de capacitatea declarată, pentru ca atunci când e pe zero de fapt să fie la 20% (altminteri riscă să moară în garanţie, celulele se canibalizează când sunt aproape de 0%).
Cât timp bateria stă peste un 70-80% din C declarată (adică 58-66% din C reală), motorul dimensionat la 3C (plus consumul electronicii) va trage între 3C şi 4C. Sub această valoare, va începe să tragă mult peste ce pot da bateriile iar procesul de "plating" va fi accelerat semnificativ, cu atât mai rapid cu cât C-ul scade.
Cont (aproape) inactiv.

voicul

#1448
Cand am zis 1/3 ma refeream la masinile de 200.000 de km. Tesla incepe cam de la 1/2 pana la 1/3 din pret initial - depinde de km, dar nu am vazut la vanzare cu mai mult de 150.000 km (care nu sunt 200.000)
Nu vorbesc de exceptii: pun mai jos link-ul - 50.000 de euro discount pentru ca masina avea 10.000 de km.

Mai pica si motorul electric, dar eu vad ca exceptii problemele pe care le poate avea o electrica. Adica: la termic de 200.000 ma astept sa apara probleme, la electric de 200.000 de km as fi putin surprins sa fie cu probleme.
Asta e perceptia mea acum si e posibil sa nu fie perfecta. Momentan am si abandonat ideea de cumparare a uneie electrice pentru ca mi-am redus mult km parcursi.

Deci zici ca sunt sanse ca bateria se poate duce (cifrele sunt doar ca exemplu): 30% in 200.000 de km si inca 30% in urmatorii 30.000 de km?



ghrt

Da, exact.
Când spun că poate să cadă ceva, nu mă refer neapărat la motor (care de obicei poate fi reparat), ci la partea de electronică de putere, controller, PWM, chargerul etc. Ai fi surprins că un charger so-so pt bateria mea de 5kw poate fi mai scump decât o turbină pentru Smart Fortwo?
Cont (aproape) inactiv.

voicul

Sincer eu am fost surprins sa vad ca un cablu after market de incarcare este 150 de euro si cel original vreo 300 de euro.
Teoretic nu ti-l fura nimeni (inca). Practic daca ai o paguba ca asta ... 300 de euro sunt vreo 4 plinuri de fosil.

True story in RO: 5000 de euro pentru schimbarea de bara fata, aripa, capota si niste alte lucruri la un Leaf nou sub 5000 de km. Ideea e ca masina mergea, dar estetic fusese sifonata. Deci nu electronica si nebunii, tabla si lucruri normale. Noroc ca exista CASCO!

ghrt

#1451
Or să ajungă şi ăştia ca producătorii de imprimante inkjet la un moment dat, vând maşina în pierdere ca să aibă piaţă pentru piesele de schimb :)) Sper să apară cât mai rapid piese de calitate printate 3D. Să vezi atunci piraterie, torrenţi şi urlete ale deţinătorilor de proprietăţi 'telectuale.

LE:
Cablu after market cred că poţi să îţi faci singur, şi la partea de electronică adaugi un tracker GPS. Va fi hazliu!
Cont (aproape) inactiv.

ghrt

Ce se întâmplă la ceas de seară, când la o singură priză electrică vin 2 maşini?

Cont (aproape) inactiv.


voicul

Primul oraș din România cu transport în comun exclusiv electric

Turda a introdus, luni, în circulație 20 de autobuze electrice cumpărate din fonduri europene și a devenit astfel primul oraș din România cu transport în comun exclusiv electric.

Primarul orașului Turda, Cristian Matei, a declarat, luni, că a fost înființată și o nouă societate de transport local, subordonată direct Consiliului Local.

,,Turda este primul oraș din România care dispune de transport în comun exclusiv electric după ce am introdus, luni, în circulație 20 de autobuze electrice cumpărate din fonduri europene, astfel că putem oferi cetățenilor servicii de transport civilizate și nepoluante. De asemenea, am înființat o nouă companie de transport public, Transport Urban Public (TUP) Turda care este subordonată direct Consiliului Local. Cele 20 de autobuze electrice care compun flota noii societăți au dotări moderne, cu camere de supraveghere video, sistem GPS, rampe speciale pentru persoanele cu dizabilități, aer condiționat, Wi-fi și sistem de e-ticketing", a spus Matei, citat de Mediafax.

Cele 20 de autobuze electrice au costat 50,1 milioane de lei (10,6 milioane de euro).

Potrivit primarului, începând cu anul 2020 se vor introduce cardurile electronice care vor fi distribuite gratuit și vor înlocui vechile abonamente.


https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/primul-oras-din-romania-cu-transport-in-comun-exclusiv-electric-1232350