2+1 alternativ în România

Started by cristi5, October 12, 2017, 01:05:43 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

dragos76

Exact același "argument" pentru situația ce am mai raportat-o, de pe DN1 dintre Cluj și Turda. Mai mult, acolo ai și separare de sensuri cu parapeți NJ :)

cristi5

#616
Am fost in weekend pe 2+1 cu o masina cu adaptive cruise control (ACC). E un sistem perfect pt un astfel de drum. Soferul il seta cam la 130. Pe partea de 1 banda pe sens masina incetinea automat dupa vehiculul din fata.

Cand incepea zona cu banda de depasire, soferul intra pe banda 2 si masina "tasnea" depasind tot ce putea. O ajuta un pic din acceleratie pe finalul alternantei (si uneori si la inceput pt ca ACC lasa distanta cam mare fata de vehiculul ce urma sa fie depasit), in rest nu era nevoie de pedale, ceea ce e remarcabil pe un drum pe care viteza variaza mult (jumatate cam 100, jumatate cam 130)

Ionut

API pe Facebook - sharing is caring

În sfârșit, CNAIR a anunțat că va reconfigura 10 km din DN2/E85 în sistem 2+1 alternativ, după mai bine de doi ani de insistențe ale organizației noastre! Este doar un prim pas timid spre ceea ce trebuie făcut.

Profilul 2+1 alternativ are potențialul de a mări siguranța drumului prin SCĂDEREA DE 5 ORI a numărului de victime, așa cum a detaliat colegul nostru Cristian Bogdan într-un articol pe Contributors.ro: http://bit.ly/2zqExtb.

Din păcate, siguranța rutieră pe DN2 nu va crește de 5 ori din cauză că oficialii CNAIR au omis un amănunt crucial: separarea de sens prin parapet de protecție.

În continuare se va intra voluntar ("bizoni") și involuntar (derapaj, adormit la volan, neatenție, lipsă vizibilitate etc.) pe contrasens! Coliziunile frontale produc cele mai grave accidente.

Nu există spațiu pentru separarea fluxurilor de trafic dintr-un motiv absurd: normativele prevăd doar benzi de 3 metri (prea înguste pe DN), respectiv de 3,5m (folosite în acest caz) care sunt prea late pentru a lăsa loc unui parapet median clasic (din beton, de exemplu).

Chiar și așa, există soluția parapetului de tip cablu elastic, folosit pe scară largă în Suedia, așa cum am explicat de nenumărate ori, ultima dată în septembrie 2018: http://bit.ly/2Fcx9V1.

Solicităm responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor România să modifice de urgență normativul pentru includerea benzii de 3,25m, permițând astfel instalarea fără probleme a unui parapet între sensurile de mers.

Apreciem receptivitatea CNAIR la inițiativa Asociației Pro Infrastructură și sperăm că vor găsi rapid soluția optimă de separare fizică a sensurilor de circulație pe DN2/E85! Ar fi tragic ca acest sistem modern (folosit pe platforma de 13 metri a drumurilor) să fie compromis în România de o implementare neglijentă!

cristi5

#618
Quote from: Ionut on May 09, 2019, 07:08:58 PM
Nu există spațiu pentru separarea fluxurilor de trafic dintr-un motiv absurd: normativele prevăd doar benzi de 3 metri (prea înguste pe DN), respectiv de 3,5m (folosite în acest caz) care sunt prea late pentru a lăsa loc unui parapet median clasic (din beton, de exemplu).

Nu stiu daca are rost sa corectam pe Fb dar aici e bine de precizat ca benzile de 3,5 sunt prea late chiar si pt WRSB, pt ca "latimea" WRSB nu e 10cm, are si el nevoie de un spatiu de siguranta, care in profilul suedez este de 65 cm. Cu alte cuvinte soferul nu va conduce fix langa parapet, ci un pic mai la dreapta. Deci linia continua fara parapete "castiga" cel putin 1m de  spatiu (pt ca soferii nu au un obiect fizic pe care sa-l "fereasca") dar se pierde enorm la siguranta.

Se vede asta de exemplu aici
https://www.facebook.com/proinfrastructura/photos/a.441074709399875/1242438322596839

Distanta dintre liniile continue din "mijloc" e cu cel putin 1m mai mare decat la o linie dubla continua obisnuita.

De parapete de beton pe 2+1 pe 13m nici nu cred ca poate fi vorba, pt ca se mai pierde cel putin un metru pe latime si nu mai ramane pe sensul cu o banda spatiu pt depasit vehicule defecte.

Cu benzi de 3,25 pe sensul cu 2 benzi (latime 0,5 acostament+ 2x3,25+0,65 spatiu de siguranta langa parapete, total 6,65m),  sensul cu o banda ramane la 5,35m latime, adica vreo 25 cm mai mult decat latimea a doua TIRuri de 2,55m latime, cu oglinzi rabatate. Discutia aici:
http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=927.msg204398#msg204398

In comparatie, fara parapete median avem pe sensul de 2 benzi 0,5 acostament+2 benzi de 3,5= 7,5m , deci raman 5,5 m pentru sensul de o banda, minus latimea liniei continue separatoare, care insa nu e importanta in caz de vehicul defect.

Ionut

Din ce inteleg eu, WRSB cere mai putin spatiu median ca alte tipuri de parapet (metalic, beton/New Jersey), iar pe profil se pot duce la minim (sau chiar zero?) acostamentele de 0,5 cm din profilul suedez. La suedez, iarasi, din ce inteleg eu, avem 0,5 acostament. Daca luam 0,25 + 0,25 din acostamente... voila, putem pune acesti 0,25 m la cele doua benzi (la suedezi avem 3,25m benzile cu 0,5 acostament, noi putem face 3,5m benzile cu 0,25 acostament). Mare scofala. Sau nu se poate nici asta?!

cristi5

#620
Quote from: Ionut on May 10, 2019, 06:07:23 AM
Din ce inteleg eu, WRSB cere mai putin spatiu median ca alte tipuri de parapet (metalic, beton/New Jersey)

Corect, la WRSB si Birsta latimea e neglijabila, dar introduce acel spatiu de siguranta de 0,65+0,65, deci "mananca" 1,3m din latime, comparat cu linia dubla fara parapete.

Odata ce ai pus parapete de orice fel nu poti scapa de cei 65cm pt ca numai pilotii de raliu pot trece cu 100km/h mai aproape de un parapete pentru mai mult de cateva secunde.

Quote from: Ionut on May 10, 2019, 06:07:23 AM
iar pe profil se pot duce la minim (sau chiar zero?) acostamentele de 0,5 cm din profilul suedez. La suedez, iarasi, din ce inteleg eu, avem 0,5 acostament. Daca luam 0,25 + 0,25 din acostamente... voila, putem pune acesti 0,25 m la cele doua benzi (la suedezi avem 3,25m benzile cu 0,5 acostament, noi putem face 3,5m benzile cu 0,25 acostament). Mare scofala. Sau nu se poate nici asta?!

Si pe DN2 este 0,5m acostament neasfaltat (probabil pt ca profilul de 13m e copiat din Suedia). Nu stiu daca se poate pur si simplu asfalta acostamentul si gata, poate trebuie extinsa platforma. Ne pot spune specialistii.

Hard requirement este ca pe sensul cu o banda trebuie sa fie minimum 5,3 metri pt 2 TIRuri.

Hai sa zicem ca ar fi posibil sa asfaltezi acostamentul. Propunerea ta implica pe sensul de 2 benzi: 0,25 acostament+3,5+3,5+0,65 spatiu de siguranta langa parapete. In total 7,9m. Asta lasa 5,1 pentru sensul cu o banda, insuficient sa treaca 2 TIRuri (5,3m), nici macar cu WRSB.

Daca se poate asfalta tot acostamentul pe partea de 2 benzi, atunci iese 7,65m latime, care lasa 5,35 pe sensul cu o banda. Dar merge numai cu WRSB! pe 13m!

Deci pe 13m cu benzi de 3,5m nu cred ca incape altceva decat parapete ingust, chiar daca se asfalteaza acostamentul. Cu benzi de 3,25 se castiga 0,5m, cu acostament asftaltat se mai castiga 1m pe partea de 2 benzi, si ar fi: 3,25+3,25+0,65=7,15. Asta lasa 5,85 pentru sensul cu o banda + parapete. Adica parapetele ar trebui sa ocupe 0,5m, ceea ce e prea putin.

Concluzia e ca pe 13m se poate numai parapete ingust.

Ionut

Te cramponezi de spatiul ala de siguranta. La Afumati au pus WRSB între liniile continue... fără niciun fel de modificare. Eu nu zic ca e o solutie optima. Ideal e sa ai acel spațiu dar poti și fără. Doar sa se vrea. Oricum ar fi cea mai ieftina si usor de implementat soluție. Fără modificări de normative, doar putina voință.

Mai trebuie sa moara oameni. Asta e ideea. Pentru ca atat se poate în România în acest moment.

cristi5

#622
Da, in general ma cramponez de siguranta :) O banda de 3,25 cu o linie continua rezonatoare in stanga imi va tine soferul la distanta de siguranta de parapetele median, pe intuneric, pe ceata, pe ploaie, etc. Sa nu uitam ca soferul ala e in depasire! Linia continua la distanta corecta fata de parapet e mult mai sigura decat o banda de 3,5 cu linia continua practic la radacina parapetelui (sau fara linie continua, mai stii ce idei le vin...)

Daca bine inteleg, propui inlocuirea spatiului de siguranta median de 1,3m cu o bucata de beton. O fi posibil, nu zic, dar cand ma gandesc ca pe sensul de 2 benzi vor trece soferi aflati in depasire cu 150 km/h, grabiti sa prinda capatul alternantei, ma intreb daca e o idee buna.

As paria ca si la Afumati, in localitate, viteze ceva mai mici, nu conduce nimeni asa de aproape de linia mediana cum conduceau inainte de WRSB. Sa pui un WRSB in mijlocul unei linii duble continue cu doar cativa cm intre liniile continue, pare o idee simpla si atragatoare dar nu cred ca e, pt ca o linie continua aflata prea aproape de parapet nu prea are valoare. Odata ce-ai calcat-o sansa de a intra in parapet e foarte mare (sa nu uitam ca vehiculele sunt mai late decat ecartamentul cauciucurilor). Daca e WRSB il "barbieresti" si preturile de mentenanta cresc invers proportional cu distanta dintre linie si parapet. Si-asa a zis CNAIR ca WRSB Safance nu e un produs pt Romania ca necesita prea multa intretinere.

Pe bune, cat e de greu sa schimbe un normativ?

Stiu ca in Romania, inclusiv pe autostrada se pune linia continua la baza parapetelui. Minunat, dupa autostrazile din vest am mereu senzatia pe banda 2 ca parapetele imi va intra in gat. Si aia trebuie schimbat in normativ, am discutat asta pe topicul respectiv. Cu cat ma gandesc mai mult cu atat mai cu c*rul mi se par facute normativele... Nepasare pt siguranta pur si simplu. Lasa ca merge si-asa.

cristi5

#623
Quote from: Ionut on May 10, 2019, 11:49:17 AM
La Afumati au pus WRSB între liniile continue... fără niciun fel de modificare. Eu nu zic ca e o solutie optima. Ideal e sa ai acel spațiu dar poti și fără. Doar sa se vrea. Oricum ar fi cea mai ieftina si usor de implementat soluție. Fără modificări de normative, doar putina voință.

OK, sa arat un pic de vointa. Daca taiem cu totul spatiul de siguranta ca sa punem beton (sau altceva decat parapete ingust), cu normativul de acum (banda de 3,5) si cu hard requirement 5,3m pentru sensul de 1 banda (2 TIRuri), mie imi iese ca separatorul poate avea maximum 70cm latime, pt ca sensul de 2 benzi cu acostament asfaltat ar avea 2x3,5=7m.

Exista separator de sens din beton sau metalic pe 70cm?


pasadia

Nu stiu cat are latimea la baza, dar uite ce au pus pe DN7, sectorul de 2+1 alternativ, in acea curba mai stransa in care au binevoit sa puna parapet median - link Street View.

Apropo, vezi cum au lasat ditamai acostamentul pe partea cu 2 benzi in vreme ce pe partea cu 1 banda n-au binevoit deloc sa ia in calcul acei 5,3 metri pe care ii "visezi" tu pentru 2 TIR-uri.

Ionut

Unde am zis eu ca propun parapet de beton???!!??? Eu vreau cablu pe DN2.

cristi5

#626
Quote from: pasadia on May 10, 2019, 12:34:07 PM
Nu stiu cat are latimea la baza, dar uite ce au pus pe DN7, sectorul de 2+1 alternativ, in acea curba mai stransa in care au binevoit sa puna parapet median - link Street View.

asa ceva nu cred ca se poate face pe distante mari. Sensul cu o banda pare de vreo 4m... Moare un TIR acolo, se blocheaza tot.

Quote from: pasadia on May 10, 2019, 12:34:07 PM
Apropo, vezi cum au lasat ditamai acostamentul pe partea cu 2 benzi in vreme ce pe partea cu 1 banda n-au binevoit deloc sa ia in calcul acei 5,3 metri pe care ii "visezi" tu pentru 2 TIR-uri.

Chiar nu inteleg cum e gandit. Tu intelegi cum au gandit? Sensul de o banda putea fi cu minim 2m mai lat.

Eu nu visez acei 5,3m :), doar explic rationamentul din normativul suedez.

cristi5

#627
Quote from: Ionut on May 10, 2019, 12:36:47 PM
Unde am zis eu ca propun parapet de beton???!!???

In comunicatul API "clasic din beton" scrie :)

Quote from: Ionut on May 10, 2019, 12:36:47 PM
Eu vreau cablu pe DN2.

Perfect, daca se poate asfalta acostamentul pe sensul cu 2 benzi, merge cablu cu spatiu de siguranta de 0,65m:

Quote from: cristi5 on May 10, 2019, 11:45:15 AM
Daca se poate asfalta tot acostamentul pe partea de 2 benzi, atunci iese 7,65m latime, care lasa 5,35 pe sensul cu o banda. Dar merge numai cu WRSB! pe 13m!

Deci iese la fix si ce vrei tu (fara schimbare de normativ, banda de 3,5), si ce vreau eu (spatiu de siguranta intre linia continua si separatorul de sens, 5,3m minim pe sensul cu o banda)

Dar, se poate asfalta integral acostamentul? Daca nu, care e latimea minima a acostamentului? Banuiesc ca daca se asfalteaza pana in marginea platformei, risca sa se "rupa" asfaltul si de-acolo sa progreseze defectiunea spre mijlocul drumului....

Ionut

Cristi, mai citeste o data comunicatul API. Dar atent. Acolo unde am scris de parapetul din beton. :)

dr4qul4

Ar fi buna o filmare cu zona din Afumati unde au testat parapetul ingust. Acesta necesita interventii rapide si mentenanta continua, chiar proactiva. In Afumati se pare ca a fost lasat de izbeliste si multi se plang ca este nesigur ("te infigi in el ca in tepusa").
Eu nu am mai trecut pe acolo de foarte mult timp.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist