News:

.

Main Menu

Drumurile vecinilor Romaniei

Started by Cristi232, May 07, 2012, 03:49:55 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cezar-mario2012

#1845
  Presupun ca te referi la lot 3,2 A3 Struma secțiunea Krupnik-Kresna, acolo încă nu s-a lansat licitația, sunt lupte aprinse intre tabere, statul vrea soluția cu mai multe tunele fiind mai ieftina și cu durată mai scurtă de execuție. ,,Contestatari vor tunelul de 15 km, astfel acest tunel ar fi al doilea în Europa ca mărime, dar ar fi cel mai lung tunel de autostradă din Europa. Mândrie Națională.
  Contestația nu este pentru acest lot, ci pentru tunelul Zheleznitsa, parte integrantă a lotului 3,1 Blagoevgrad-Krupnik, dar este licitat separat. Licitația cuprinde tunelul de 2 km. și încă 2,3 km de autostrada cu un viaduct și un nod de descărcare. Firma care a contestat a spus că documentația pentru participarea la licitație îngrădește dreptul de liberă competiție (la noi se cheamă Consiliul Concurenței), mai pe românește, ar fi cu dedicație. Ei au reclamat la agenția ce se ocupă cu dreptul de liberă competiție și nu la instituțiile ce se ocupa cu licitațiile. Reclamația a fost depusă cu o zi înainte de deschiderea ofertelor. PM a considerat că această petiție este o răzbunare pentru anularea atribuirilor de pe A2 Hemus lot 1 și 2. Între timp s-au depus trei contestați împotriva anulări atribuirilor de pe A2 Hemus. Șansele de câștig sunt aproape nule, nefiind finanțare asigurată.

alecu26

OK....dar in ce sens ingradeste?

Inside Information care o o am....e ca sub pretextele prezentate de tine, de fapt autoritatile bulgare vor tuneluri scurte ca sa poata favoriza firmele bulgaresti. Evident ca un tunel de 15 km nu va fi facut de o firma din Bulgaria.

Sau daca chiar l-ar da unei firme bulgaresti ar iesi un scandal monstru de posibila coruptie.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

cezar-mario2012

 Nu știu ce informații ai, dar tunelul mare de 15 km nu va fi finanțat de UE. Licitațiile sunt câștigate de consorții sau uniuni din care fac parte și firme străine. Singurul perdant din licitațiile de pe ultimele secțiuni și care a făcut scandal este Strabag. Bulgării nu-i prea plac pe austrieci, nici autoritățile, dar nici forumisti.
Deocamdată traseul pentru Lot 3.2 Krupnic-Kresna este supus dezbateri publice, se estimează că licitația va fi lansată până la sfârșitul anului.

cezar-mario2012

 Pentru cei interesați datele oficiale despre A3 Struma:

Harta autostrăzii:



Prezentare generala (în engleză):

  ,,Struma Motorway

Struma Motorway is part of the European Union priority project 7 for development of the Trans European Transport Network along the motorway axis from Igumenitsa/Patra, via Athens and Sofia, to Budapest. The motorway will provide significant improvements to the road network of South-Eastern Europe and will create conditions for enhanced cooperation between the countries in the Southern Balkans area. The motorway completion is important from a strategic point of view for the regional development and providing a direct route through Bulgaria to the Aegean Sea.
The Struma Motorway route covers part of the Trans European corridor number IV. It carries the heaviest volume of traffic of any route crossing Bulgaria in the north-south direction. The section connects six of the largest cities in the western part of the country – Sofia, Pernik, Blagoevgrad, Vratsa, Montana and Vidin.
Struma Motorway is approximately 150 km long and is divided into three sections:
Lot 1, Dolna Dikanya to Dupnitsa with length of 17 km;
Lot 2, Dupnitsa to Blagoevgrad with length of 37 km;
Lot 3, Blagoevgrad to Sandanski with length of 62 km;
Lot 4, Sandanski to the Greek border crossing at Kulata with length of 15 km.
Lot 1 is operating and Lot 2 and 4 are currently in final stage of completion. The Employer under these contracts is the Road Infrastructure Agency. The preparation activities and the construction of Lot 3 are carried out by National Company Strategic Infrastructure Projects which will be responsible for the management and maintenance of the whole route of the motorway after its full completion.
Information brochure for preparation of Lot 3 of Struma Motorway [English]"

Prezentare lot 3 (în engleză):

  ,,Lot 3 Blagoevgrad – Sandansk

The alignment of Struma Motorway Lot 3 is located within a beautiful but at the same time environmentally sensitive area. Most part of the route runs near the flood plain of the Struma River, and into the transport corridor including the existing E79 road, and the Sofia-Kulata railway. There are intersections with the E79 and other roads, as well as numerous structural crossings of roads, rivers, railway lines, water courses, etc.
The alignment crosses several Natura 2000 sites as well as the bio-corridors connecting them. The key sites are as follows:
Habitats site "Oranovski Gorge – Leshko" (identification code BG0001022) – situated in Lot 3.1;
Habitats site "Kresna – Ilindentsi" (identification code ВG0000366) – situated in the Lots 3.2 and 3.3;
The alignment pаsses close to the Habitats site "Ograzdhen-Maleshevo" (identification code ВG0000224) – situated in Lot 3.3;
Birds site "Kresna" or "Kresna Gorge" as stated in the English version of the relevant Standard Data Form (identification code ВG0002003) – situated in Lots 3.2 and 3.3;
Birds site "Rupite" (identification code ВG0002098) – situated in Lot 3.3.
Lot 3 is foreseen as a new dual two-lane A29 standard motorway of approximate length 62 km, and is further divided into three subsections as follows:
Lot 3.1, between Blagoevgrad and Krupnik, which is 12,6 km long featuring a mix of interchanges, earthworks and structures;
Tunnel at Zheleznitsa with length of approximately 2 km and the respective road sections and structures;
Lot 3.2 between Krupnik and Kresna is with approximate length of 21 km. The section runs through challenging mountainous terrain. It is dominated by a tunneled route in the Kresna Gorge, of total length approximately 15,5 km;
Lot 3.3, between Kresna and Sandanski, which is 23,6 km long."

  Pregatirea lot 3 (în engleză):

  ,,Activities for the preparation of Lot 3

The following preparation activities for the completion of the project have been identified::
Preparation of preliminary design for Struma Motorway, Lot 3 "Blagoevgrad - Sandanski";
Consultancy service from a strategic advisor for the construction of Struma Motorway, Lot 3 "Blagoevgrad – Sandanski";
Consultancy services from environmental specialist for the construction of Struma Motorway, Lot 3 "Blagoevgrad – Sandanski";
Geological studies for the preparation of Struma Motorway, Lot 3 "Blagoevgrad – Sandanski" for the tunnel sections in the Kresna Gorge and Zheleznitsa;
Preliminary archeological studies for Struma Motorway, Lot 3 "Blagoevgrad – Sandanski";
Monitoring, analysis and assessment of animal mortality in section E-79 (I-1), pаssing though the protected areas "Kresna" and "Kresna – Ilindentsi" for the periods of 2013 – 2014 and 2014 – 2015;
Traffic monitoring at road E-79 (I-1), pаssing though the protected areas "Kresna" and "Kresna – Ilindentsi";
Road safety audit of the preliminary design of Struma Motorway, Road part and Tunnels part;
Traffic forecast update and "cost – benefit" analysis update for Lot 3 of the Struma Motorway;
Preparation of equivalent monetary compensation statement and technical mediation for the implementation of the procedure for a land acquisition for the completion of Struma Motorway, Lot 3;
Preliminary design for the section of Lot 3.2 of Struma Motorway in the Kresna Gorge;
Preparation of EIA and AA report for improvement of the alignment of Lot 3.2 of Struma Motorway."

  Construcția lot 3 (în engleză):

  ,,Construction activities

The completion of Lot 3 will be carried out under four construction contracts with the corresponding supervision contracts:
Lot 3.1 from Blagoevgrad to Krupnik (from km 359+000 to km 376+000);
Tunnel north of Zheleznitsa with length of approximately 2 km;
Lot 3.2 between Krupnik and Kresna (from km 376+000 to km 397+000);
Lot 3.3 from Kresna to Sandanski (from km 397+000 to km 420+628).
On 25.09.2015 the contract agreements for construction and for supervision of Lot 3.3 were signed.
On 30.12.2015 the contract agreements for construction and for supervision of Lot 3.1 were signed."

  Istoric (în engleză):

  ,,History

There have been numerous design studies on the Struma Motorway during the past years.
The development of the project began in 1990 with a feasibility study by the Bulgarian design bureau Patproject. The study focused mostly on the technical feasibility of the alternatives and did not include an in-depth economic or environmental appraisal.
Ten years later, between 2000-2002, the Italian company SPEA Ingegneria Europea was commissioned to prepare feasibility studies, preliminary EIA, design and tender documents for the Struma Motorway. SPEA produced many alignment alternatives (to a large extent based on the work by Patproject), plus alternatives of the alignment avoiding the Kresna Gorge. The study included traffic forecasts, cost estimates, cost-benefit analysis, multi-criteria analysis, preliminary EIA, etc. SPEA did not study the same detailed analysis on all sections.
Parallel with the work of SPEA, the Bulgarian design company Krasi-Bo prepared and justified an additional alternative for the whole motorway section. This route attempted to reduce the capital cost projections and to avoid specific problems in some sections, such as conflicts with the master plans of some municipalities. Vertical alignments and typical cross-section drawings were produced for two alternatives proposed within the study – brown and brown-dotted. These alignments were compared against the respective combinations of SPEA alternatives by defined indicators. As a conclusion the study proposed a combination of the brown and brown-dotted alternatives as a preferred solution.
The outcomes of the SPEA and Krasi-Bo studies were reviewed by the Supreme Technical Expert Council of the country in 2002. They considered all proposed technically feasible alternatives and variants, and approved a mixture of them for further analysis and development.
In 2007, the Bulgarian design company NSI-2000 was commissioned to carry out a number of studies related to the Struma Motorway. The first of these related to the section in the Kresna Gorge and resulted in two new long tunnel alternatives. They also developed additional alternatives for the gorge and two new alternatives near the village of Bialo Pole.
Based on the outcome of the EIA and the Appropriate Assessment Studies from 2007, the EIA Decision No. 1-1/2008 approved a preferred alignment for the entire length of the Struma motorway, as a combination of several previously studied alignments, but predominantly based on the brown alternative developed by Krasi-Bo. This Decision also provided numerous recommendations for further improvement of the alignment during the next stages.
The approved alignment was further amended in the section between Byalo Pole and Blagoevgrad in 2009 by virtue of Decision No.16-ПР/2009 in line with the recommendations of the original EIA decision. The alignment in this section was further amended by Decision No. 28-ПР/2009.
EIA Decision No. 5-3/2010 of 2010 amended a short section of the vertical alignment near the Marikostinovo village (in the scope of Lot 4) where in 2011 Decision No. 25-ПР/2011 was issued.
Due to the long time span of the feasibility studies process and its fragmentation over time, Arup were commissioned by JASPERS in 2011 to produce an update and review of the work to date. This was to review the process which identified preferred (approved) alignments for the Struma Motorway Lots 1 to 4, to review whether the process was concluded satisfactorily, and to confirm the preferred alignments through a Multi Criteria Analysis. The conclusion was that the preferred (EIA approved) alignments for all Lots could be confirmed as the optimal solution. In the process a cost estimation, traffic estimation, as well as a report dealing with the potential for construction of a long tunnel in Kresna Gorge have been developed.
In late 2011/early 2012, RIA has commissioned surveys and further preliminary design work as follows:
Alignment (by NSI-2000) - revisions to the horizontal alignment were made to affect key issues concerning the main problems. The output includes 1:25000 scale plans to aerial photo base, and 1:10000/1000 plan/profiles covering all of Lot 3. The new route deviates from previously approved routes with up to 1 km, over lengths of approximately 30 km in total. The tunnel route has not accounted for geological survey findings
Topographical Survey (by TransGeo) - the output from this survey included 1:2000 scale plans covering all of Lot 3, based on the EIA approved alignment. It mostly covers a measurement of 200 m, as compared to the levelling, and widens at specific locations for interchanges etc, and over the proposed tunnel section. 
Geological Survey (by Geotechnica Engineering Ltd) - this survey was of limited extent within the scope of Lot 3.2. and was targeted at the potential for intermediate construction accesses along the tunnel route and at the tunnel portals. Significant issues were raised, including fault zones, slope instability, ground water, seismicity etc.  ,,

Surse de finanțare (în engleză):

  ,,Project Financing

The project "Struma Motorway, Lot 1, 2 and 4", which also includes the preparation of Lot 3 is financed by Operational Programme on Transport 2007-2013.
On 10 June 2013, a contract for grant assistance was signed under Project № 161PO004-2.0.01-0019 for the preparation of Lot 3 as part of the project "Struma Motorway, Lot 1, 2 and 4". The provided financing is to the amount of BGN 7 776 928. The project is financed through Operational Programme on Transport 2007-2013 by means of the Cohesion fund.
The construction of Lot 3 of Struma Motorway will be financed as a priority project under Operational Programme on Transport and Transport Infrastructure 2014 – 2020.
On 24.09.2015 a grant contract № ДОПТТИ-1/24.09.2015 was signed and National Company Strategic Infrastructure Projects was provided with grant for the implementation of project № BG16M1OP001-2.001-0001 ,,Struma Motorway Lot 3.1, 3.3 and Tunnel Zheleznitsa". The project will be developed under Priority Axis 2 ,,Development of road infrastructure along the ,,core" and ,,comprehensive" Trans-European Transport Network" of the Operational Programme ,,Transport and Transport Infrastructure" 2014-2020 and will be financed by the Cohesion Fund. The total value of the financing under the grant contract is BGN 739 245 318,00, where BGN 628 358 520,30 will be provided through the Cohesion Fund of the European Union and BGN 110 886 797,70 is the amount of the national co-financing.
In 2011 a road safety audit was commissioned by EIB and carried out for Lots 1 and 4 where detailed designs were available. Road safety guidelines for design of Lots 2 and 3 were also delivered."

  Informațiile sunt de aici: http://ncsip.bg/en/index.php?id=16 , iar pentru mai multe informații privind documente ce privesc etapele de licitați accesați această pagină, este în engleză dar documentelele sunt în bulgară: http://ncsip.bg/en/index.php?id=15

  Pentru cei ce nu înțeleg engleză folosiți "googl transtate", mi-ar lua o droaie de timp să traduc și să adaptez textul.  În mare, A3 Struma va avea 150 km, aceasta începe de laPernik și se termina la Kulata (granița cu Grecia). Este structurata pe 5 loturi: - Lot 0, Pernik -  Dolna Dikanya,  17,77 km  în exploatare din 31.01.2007;
                                                                            - Lot 1, Dolna Dikanya - Dupnitsa, 16,78 km în exploatare din 23.07.2013;
                                                                            - Lot 2, Dupnitsa - Blagoevgrad, 37,454 km în exploatare din 22.10.2015;
                                                                            - Lot 3, Blagoevgrad - Sandanski, 61,625 km: - Lot 3.1 Blagoevgrad - Krupnik, 17 km contract semnat pe data de 30.12.2015, finalizare 13.08.2019;
                                                                                                                                                       - tunel Zheleznitsa, 2 km în licitație, momentan licitația este suspendată;
                                                                                                                                                       - Lot 3,2  Krupnik - Kresna, 21 km, proiectare, dar de fapt este în dezbatere publică pentru stabilirea traseului;
                                                                                                                                                       - Lot 3.3 Kresna - Sandanski,  23,625 km contract semnat pe data de 25.09.2015, finalizare 09.05.2019;
                                                                            - Lot 4, Sandanski - Kulata, 14,7 km în exploatare din 10.09.2015.

  Loturile 1, 2 și 4 au fost construite cu bani UE din programul POST 2007-2013, adică 57 km, iar lot 3 va avea finanțare UE din POST 2014-2020. Mai jos prezint harta cu traseul lotului 3.2 pus în dezbatere publică:

Lotul 3.2 în ansamblu:


  Planșe de detaliu:





   Pentru o imagine mai mare am pus linkul la SSC Bulgaria http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=128647834&postcount=15625

  Informații și imagini preluate de pe www.ncsip.bg și SSC Bulgaria

Dani

Pe Google Maps apare bucata finalizata din Tangenta Nord a Sofiei.

cezar-mario2012

  Tangenta era trecută de mult pe googl maps, dar abea săptămâna trecută a fost desenată cu galben, adică la nivel de autostradă.

cezar-mario2012

#1851
  Analiza începutului de an în lucrările din Bulgaria. Din păcate anul 2016 începe prost în Bulgaria, atribuirea contractelor pentru lot 1 și 2 din A2 Hemus secțiunea Yablanitsa-Lovech/Plevna, motivul principal fiind lipsa finanțări din partea UE, dar lucrurile sunt mult mai complexe, o să revin la subiect mai târziu. O altă veste proastă este suspendarea licitației pentru tunelul Zheleznitsa parte integrantă a lotului 3,1 A3 Struma, secțiunea  Blagoevgrad-Krupnik, dar este licitat separat. 
  Anul 2016 o să fie cam sărăcăcios din punct de vedere al lucrărilor majore din infrastructura rutieră. Așteptările anului sunt următoarele:
1.Finalizarea A0 (tangenta de nord a Sofiei, 3 km), finalizarea fiind așteptată pentru 31 mai 2016, dar secțiune lipsă ce ar face să fie funcțională pe toată lungimea ei de 16,5 km este așteptată pentru 31 martie 2016, lucrările ce rămân de executat fiind la cele doua noduri mari și drumurile de legătură, adică Tangenta de Est și Iliyentsi; 
2. Finalizarea CVS 2 (centura de vest a Sofiei lot 2, 5 km) așteptată pentru 31 august 2016;
3. Începerea lucrărilor pe loturile 3,1 și 3,3 din A3 Struma secțiunile Blagoevgrad-Krupnic și Kresna-Sandarski, mai puțin tunelul  Zheleznitsa parte integrantă a lotului 3,1;
4. Finalizarea licitației pentru tunelul Zheleznitsa parte integrantă a lotului 3,1 A3 Struma, secțiunea  Blagoevgrad-Krupnik, dar este licitat separat, momentan suspendată;
5. Începerea licitației pentru lot 3,2 din A3 Struma secțiunea Krupnic-Kresna;
6. Începerea licitației pentru tunelul Shipka de 3,2 km(?), parte a centurii Gabrovo, nu este la nivel de autostradă sau DX, ci 1x1.
Deci anul acesta bulgarii vor da în folosință 8 kilometri de drum în regim de autostradă urbană, se vor apuca de construcția a 40 km de autostradă și licitarea a 23 km de autostradă. Dar mai rămân în discuție și următoarele autostrăzi A7 Kalotina, A2 Hemus și A8 Ruse-Veliko Tarnovo, toate sunt cu un viitor incert.

  Revenim la lucrările în curs de execuție:
1. A0 (tangenta de nord a Sofiei, 3 km), cu toate ca au mai fost episoade de vreme proastă și zile libere, lucrările au avansat considerabil, așa ca data de 31 martie 2016 avansată pentru finalizare secțiunii lipse rămâne în picioare. În Bulgaria pe data de 3 martie a fost ziua națională și bulgarii au avut liber între 3 și 6 martie, dar cei care lucrau la A0 nu au avut și au lucrat intens.

 





2. CVS 2 (centura de vest a Sofiei lot 2, 5 km) și aici lucrările au avansat considerabil și au atacat aproape tot sectorul, mai puțin o secțiune de circa 300m. Acum se lucrează la calea de vest, în momentul finalizări acestei căi traficul va fi mutat pe ea și se va începe lucrul la calea de est.

Începul lotului


Pasajul peste CF


Înălțarea terasamentului


Nodul cu A0


Și o filmare cu drona din data de 26 februarie 2016

https://youtube.com/v/yXL85BuMRuw

3. Pasajul Filipovtsi de peste CVS 1 este aproape gata, posibil ca în această săptămână să fie deschis traficului.

Partea dinstre Sofia






CVS 1 spre nord



CVS 1 spre sud



Spre Filipovsti




Pasajul


Poze și info SSC Bulgaria, www.api.bg , www.ncsip.bg .

ciprebbe

Banca Europeană de Investiţii (BEI) a încheiat un acord cu Ungaria pentru furnizarea unei linii de credit în valoare de 500 de milioane de euro, destinată modernizării reţelei rutiere a ţării, în următorii cinci ani, relatează Portfolio.hu.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Dani

Quote from: cezar-mario2012 on March 07, 2016, 08:40:22 AM
  Tangenta era trecută de mult pe googl maps, dar abea săptămâna trecută a fost desenată cu galben, adică la nivel de autostradă.

Nu era. De altfel nici acum nu e. Apare doar bucata finalizata.

cezar-mario2012

 Păi ce eu am zis că este trecută toată, este trecută doar parte finalizată.

Dani

Imi faceam griji ca nu e updatat Google Maps-ul meu :))

cezar-mario2012

  Ce avem aici?



Pentru că pe topicul cu metroul bucureștean nu puteam să pun. Aici avem nodul A0 cu CVS, Sofia - Bulgaria. Momentan autostrada nu va continua la vest. Românii ar fi făcut un sens giratoriu, pentru că este mai ieftin, așa cum au făcut pe centura de nord. A0 are trei benzi pe sens, CVS are tot trei benzi pe sens de ce? Pentru că ei față de noi privesc spre viitor și preferă să rezolve problemele viitoare încă de acum când traficul nu este încă mare. Și încă ceva, aceste lucrări sunt făcute din fonduri europene.

  Și încă ceva, cu toate că nu are treaba cu drumurile, primăria din Sofia a demarat la începutul anului lucrările la a treia magistrală de metrou construită tot din fonduri europene. Alți pot, noi ne văităm.

 

Poze și info SSC Bulgaria.

clau

Bulgarii au si metrou pana la aeroport...

nctind

De fiecare data cand merg pe centura Sofia mi-e rusine ca sunt roman....

cezar-mario2012

#1859
  Da au, și tot din fonduri europene l-au făcut. Îmi place această stație de pe M2, Lavov most (Podul Leului):