News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 7 Guests are viewing this topic.

TibiV

#2520
pasadia, nu merge aşa...

Avansurile NU se plătesc din POST, şi NU se vor plăti nici din POIM.
UE nu plătește niciodată în avans.

Avansurile se plătesc din surse proprii, adică din buget.
Abia când o etapă "facturabilă" se încheie şi se emit documentele justificative cu valoarea acelor lucrări, co-finantatorul national (statul în cazul ăsta) trimite la Bruxelles o cere de rambursare pentru 85% din cei 15% dati ca avans.
UE verifică actele şi când vede că e OK trimite banii în România.
Daca nu e OK, suspendă proiectul şi chiar tot programul - vezi POS-DRU...

Acelasi mecanism se aplică la firme private, indiferent că fac o pensiune turistică sau cumpără pluguri şi combine pentru fermă, dar în cazurile astea se acceptă maxim 3 rambursari - să zicem 30%, 30%, 40%.

Dacă aveţi cunostinte cu firme care au luat bani europeni, vorbiti cu ei.
La privaţi e mult mai rău şi mult mai greu, dar principiile sunt aceleași:

BENEFICIARUL plătește în avans, UE doar ramburseaza ce s-a făcut, după ce s-a făcut...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

Acum pe bune, vrei sa refac exemplu de mai sus trecand toate etapele si facand toate calculele necesare? Da, stiu si eu de AM POST, stiu si de CNADNR care e beneficiarul primar al fondurilor UE, stiu si de modalitatea de decontare. Rezultatul e insa acelasi, oricat l-am invarti dupa degete:

Constructorul primeste niste bani de la bugetul de stat prin intermediul MF (nici macar al CNADNR direct), iar apoi parte din acesti bani (cofinantarea UE) sunt recuperati de stat prin intermediul AMPOST de la Bruxelles. Asa ca NU doar avansurile sunt platite de la bugetul de stat ci toate platile sunt facute de la bugetul de stat (asta daca chiar vrei sa punem lucrurile la punct). Insa aceste tehnicalitati nu schimba situatia: CNADNR / MT nu au cautat nici o solutie alternativa pentru a debloca contractele (Campia Turzii - Targu Mures, Centura Bacau). S-au trezit, cel mai probabil, cu o nemultumire reala a constructorilor si au preluat aceasta scuza lejera pentru a-si justifica incapacitatea de a derula proiectele proprii.

TibiV

#2522
Aici sunt perfect de acord... :)
MT şi CNADNR sunt de vină pentru tot haosul şi pentru banii pierduți. Sunt convins că se puteau găsi soluții.

Eu doar am spus doar cum functioneaza mecanismul plăților.

Cred că există însă şi culpe mai mari, la niveluri mai mari: anularea în toamna lui 2012 a licitației lansate în februarie aprilie (mulțumesc pentru atenționare VictorC)  parcă pentru refacerea SF PiSi.
Acum s-a reluat licitația, este în curs, peste vreo două luni o "dezbatem public" şi s-a terminat anul...
Şi am pierdut cel puţin 1,7 mod. euro din POS-T.
Adică avansul de 15% pe tot ce este în Masterplan până în 2020.... :(

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Quote from: pasadia on September 24, 2015, 12:46:53 AM
NU doar avansurile sunt platite de la bugetul de stat ci toate platile sunt facute de la bugetul de stat (asta daca chiar vrei sa punem lucrurile la punct).
Şi chiar nu cred că era cazul să te răţoieşti la mine ca "să punem lucrurile la punct"...
Quote from: TibiV on September 24, 2015, 12:36:43 AM
BENEFICIARUL plătește în avans, UE doar ramburseaza ce s-a făcut, după ce s-a făcut...
Era destul de clar că nu vorbesc doar despre avans.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

VictorC

^^ Ca o mica observatie: Licitatia pentru SF-ul din 2012 (lansata in aprilie) la PiSi a fost anulata pe bune motive la sugestia Jaspers pentru ca nu ar fi livrat un SF asa cum trebuie pentru un astfel de proiect. Problema e ca a durat aproape doi ani ca acea licitatie sa fie reluata, invocandu-se tot felul de bazaconii.

pasadia

@Tibi: cred ca esti prea sensibil si mai cred ca ar trebui sa discutam fondul mesajelor, nu forma lor. Dar, pentru orice eventuala "ratoire" din trecut sau din viitor, imi prezint scuzele mele.

@Victor: mai trist mi se pare faptul ca au avut nevoie de un an intre momentul declansarii noii proceduri (4 iunie 2014) si momentul atribuirii (25 iunie 2015). Asta mai ales pentru ca documentele pregatite au fost neclare, contestatibile la CNSC.


ovideatza

#2527
TibiV, as dori sa stiu daca vorbesti din auzite sau lucrezi in domeniu.

1. Am decontat avans pe POR 2007-2013. Adica am depus la rambursare factura de avans, si s-a platit. Dar proiectul s-a terminat integral, deci si avansul s-a recuperat in perioada de programare a POR 2007-2013. Pe PNDR in schimb nu s-a acceptat la rambursare avansul si nici nu se va accepta pe 2014-2020.

QuoteAcelasi mecanism se aplică la firme private, indiferent că fac o pensiune turistică sau cumpără pluguri şi combine pentru fermă, dar în cazurile astea se acceptă maxim 3 rambursari - să zicem 30%, 30%, 40%.
Tot ce mentionezi este legat de PNDR. Nu e chiar asa, doar 3 rambursari, si procentele acelea. Pe POR am depus si 9 sau 10 cereri de rambursare, pe PNDR am depus si 4-5 transe de plata, respectiv cereri de plata.

2. In linkurile puse de mine daca binevoiesti sa citesti pagina 6 in primul link exista proiectul denumit : "Proiectare şi execuţie autostrada Lugoj - Deva Lot 2, Lot 3 si Lot 4". Asta inseamna 1 proiect pentru 3 loturi.

Un proiect cuprinde mai multe contracte: consultanta scriere, supervizare lucrari, lucrari, audit, etc.

Ai aici: http://www.ampost.ro/pagini/dmi_1_1  lista proiectelor de autostrazi. Alea sunt proiectele.

De asemenea se poate vedea si raportul POS-T pe 2014, unde sunt trecute la pagina 46 proiectele cu defalcare pe contractele pe loturi cu stadiul lor la 2014: http://www.ampost.ro/fisiere/pagini_fisiere/RAI_2014.pdf 
Avand in vedere forma in care sunt prezentate, cu numerele de rigoare, si contractele de finantare de pe site la AMPOST, tind sa cred ca e vorba de contracte pe autostrazi, cu impartire ulterioara pe loturi. Daca o fi altfel nu ma supar, dar nu am gasit sa fie altfel.

3. Modalitate de recuperare avans. - inseamna recuperarea de catre CNANDR a avansului platit de CNANDR catre constructor
Ti-am dat o sugesti sa cauti un document care se foloseste pentru urmarirea avansului platit: Anexe Instructiunea 50.
Acum iti dau si un link, primul gasit pe google:  http://centre.ubbcluj.ro/fondurieuropene/utile/files/Anexe%20instructiunea%2050.xls

Caz ipotetic sa fie clar:
- avans platit 15%
- se stabileste prin contractul de lucrari in procent de 25% din lucrarile efectuate, pana la recuperarea integrala (ce ziceam mai sus, ca se poate stabili recuperarea accelerata).

Contract de 5.000 lei. Avans platit la constructor => 750 lei

Situatia 1 de lucrari:
- lucrari efectuate 1.000 lei + tva
- se storneaza 25% avans (asta inseamna pe factura recuperarea avansului acordat constructorului)= -250 lei => am recuperat 250 lei din avans.
sold factura = 750 lei + tva.

Situatia 2 de lucrari:
- lucrari efectuate 2.000 lei + tva
- se storneaza 25% avans = -500 lei => am recuperat inca 500 lei din avans. 500+250 anterior = 750 lei=> am recuperat avansul.
sold factura = 1.500 lei + tva.

Situatia 3 de lucrari:
- lucrari efectuate 1.000 lei + tva
nu se mai storneaza nimic
sold factura = 1.000 lei + tva.

etc pana la finalizare contract.

Concluzie caz prezentat:  La 60% grad de executie (3.000/5.000) lucrare s-a recuperat integral avansul de 15%.

3. Fazarea nu are legatura cu avansul. Ca sa decontezi avansul din POS-T trebuie sa ai situatii de lucrari aferente POS-T care sa recupereze avansul platit. Nu cunosc cum ar putea sa recupereze avansul partial din POS-T si partial din POIM, poate e posibil. Asa iti poate spune cineva care lucreaza exact pe POST pe asemenea proiecte, nu pe altceva.

4. Garantia de buna executie se constituie de asemenea in majoritatea cazurilor prin retineri succesive din fiecare situatie de lucrari. Deci de regula daca nu se plateste integral un contract de lucrari nici garantia de executie nu se constituie integral la valoarea stabilita prin contract.

5. Legatura CNANDR-constructor nu ar trebui sa fie dependenta de legatura AM POST/POIM cu CNANDR. CNANDR semneaza contractul, si e problema sa de unde da banii constructorului sau unde depune spre rambursare. Strict doar a sa, constructorul trebuie doar sa respecte contractul de lucrari semnat, nimic mai mult, nu il intereseaza ce scrie in contractul de finantare al CNANDR cu AM POST/POIM.

horatiu.cosma

Foarte bune intrebarile, asa DA. L-a cam prins in off-side rau de tot pe domnul ministru. "Discutam de Sibiu - Pitesti care, intr-adevar, si din punctul meu de vedere este cea mai importanta autostrada. La ea vom lucra ca si la Comarnic - Brasov." Alooo, domnu ministru, Comarnic-Brasov apare in scenariul optimist pe 2014-2020, cum mergem inainte daca sunt mari sanse sa nu activam clauza de reforma, si in concluzie sa mergem pe scenariul pesimist. Si despre DX 7, care apare pe ambele scenarii(bine punctat de jurnalist), nu se mai aude nimic. Plus SF-uri aparute de nicaieri(Sighisoara-Fagaras)... Sper ca acest Masterplan va fi mai mult decat un nou mod de a "adormi" opinia publica la neregulile facute.

adiarc

Din pct.meu de vedere nu rost sa comentam acest interviu.....e plin de "vom vedea" , "vom găsi soluții" , "CNADNR trebuie sa muncească mai mult " , " vom lansa in Septembrie " , " vom finaliza in 2016" , adica numai bla, bla ,bla-uri..
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

M-Power

Am incercat sa vizionez fara sa ma enervez interviul...  dar nu am reusit...  >:(
Totusi o informatie a razbatut destul de clar: indiferent de scenariul optimist sau pesimist DX7 se va tergiversa inca pentru multi ani...
In rest:
"...Deocamdata analizam...
...Haideti sa gandim pozitiv...
...Haideti sa analizam...
...Haideti sa le terminam pe astea...
...Haideti sa nu facem ipoteza...
...Nu stiu daca sunt bine sau rau gestionate sumele ...O sa incercam...
...Ulterior vom vedea...
...Ulterior eu vreau sa va asigur...
...Eu sper sa nu...
...Incercam sa lasam...
...Sper sa nu gresesc...
...O sa gasim solutii la toate...
...Nu ma puneti sa va dau termene...
...O sa analizam o solutie, nu stiu sa va spun in momentul asta...
...Cred ca nu vom mai face greselile din acest exercitiu financiar..."

nicolaem

eu mai retin din interviu :

1. a scapat porumbelul : "sunt nenumarate motive pentru intarzieri, nu trebuie sa mai facem greselile pe care le-au facut cei dinaintea noastra si ne-au adus in situatia in care suntetm"
cu alte cuvinte recunoaste dezastrul, incearca sa dea vina pe altii uitand ca el e secretar de stat in minister de ceva vreme si ai lui sunt la guvernare de 3 ani si 4 luni.

2. inca e strategie nationala boicotarea PiSi : "voi propune intalniri publice in fiecare judet cu toti cei interesati, ca sa ne spune ca probleme pot aparea". Se pare ca inca se chinuie sa porneasca CoBra mai devreme. cum am zis si acu 2 zile, din cauza strategiei lor peste vreo 3 ani vor iar discutii pe forum VO vs VP, pentru ca nu vad cum PiSi sa fie terminata pe bugetul '14-'20. probabil vor fi ambele incepute si nu vor fi bani de terminare pt niciuna


icristian

Quote from: horatiu.cosma on September 23, 2015, 11:09:39 PM
Am vazut nu de mult lista de proiecte ce se vor faza, si cred ca am vazut si TL2 acolo. Nu am rabdare sa caut acum, dar daca e cazul, ma uit maine.

Am gasit eu o lista de la hotnews si intradevar era si TL2 acolo. Se pare ca am recupera vreo 11.5 mil euro. Asta daca nu s-ar mai face fazarea pe acest lot.

horatiu.cosma

Depinde din ce unghi o privim. Tu zici ca am recupera 11.5 milioane de euro, eu zic ca pierdem 11.5 milioane de euro :).

icristian

Pei tocmai, ca nu am mai pierde, dar doar daca se termina lotul anul asta si banii se deconteaza din fondurile 2007-2013. Altfel da, ar fi o pierdere, total deacord.