Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 13 Guests are viewing this topic.

ciprebbe

Cum a obtinut guvernul excedent bugetar in iunie? A redus puternic investitiile!

http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-12880613-cum-obtinut-guvernul-excedent-bugetar-iunie-redus-puternic-investitiile.htm

"•cheltuielile cu investitiile au scazut in iunie cu 61% (!!), de la 2,85 mld. lei anul trecut, la doar 1,1 mld. lei anul acesta. Mai mult, au scazut (-1,5%) si cheltuielile generate de cofinantarea investitiilor din fonduri europene nerambursabile, si cofinantarea investitiilor din fonduri europene rambursabile (-98%!)."
:bash:
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Grivei

Au aparut indicatorii tehnico-economici pentru autostrada Targu Mures-Iasi. Autostrada costa 9 MILIARDE DE EURO. Sa speram ca va avea finantare UE. Detalii: http://economica.rtv.net/autostrada-de-9-miliarde-de-euro-pe-masa-guvernului-va-lega-ardealul-de-moldova_29981.html

Ionut

@ciprebbe: la cat de inepti sunt bine ca macar nu au umblat la co-finantarea din fonduri nerambursabile...
@Grivei: asta e o veste buna, multumesc!


Fili

Dincolo, a fost afisata aceasta poza cu o estimare pt 2014 (conform contractelor semnate si aflate-n derulare).
Crede cineva ca pana la sfarsitul anului, se va adjudeca vreo noua licitatie, macar pt A1?
Sperante reduse ca pe 20 aug nu se va amana iar, pt octombrie si tot asa...
Datorita LIPSEI ACUTE de informatii oficiale, in general la capitolul investitii, putem estima A1 Sibiu-Pitesti?
Am auzit, neoficial desigur, ca principalii specialisti pe absorbtia fondurilor europene, din MT, au "plecat".
Pacat, ratam sansa istorica sa realizam ceva durabil si necesar, cu 85% bani europeni.
Dar, stiti povestea, pt acei 85%, statul ar trebuie sa acopere initial 100%.
Banii ACESTIA se pare ca nu mai exista, in conditiile politice actuale.
Se va mai rula, probabil, ce mai vine din rambursarea de 85%, pt ce s-a facut pana acum si...gata.

Incep sa regret anii 2009, 2010 si 2011, anii crizei cumplite, dar anii MINUNE pt capitolul ramas chior: autostrazile din Romania.
N-am mai intrat de 2 luni pe site-ul mt.ro Ce sa vad acolo? poze cu ministrul? cu secretarii?
Unde-s filmele cu stadiile de lucru, bai nea ministru?


iuli

Incepe sa aibe o forma harta cu autostrazi.  8)
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

Ionut

In 2014 ar trebui si Bechtel sa mai scoata ceva din palarie.
BTW, filme facem noi, nu-i problema. Problema e sa ne dea ei loturi noi in constructie ca sa avem ce filma. :bash:

Fili

Nu cred ca o sa avem sansa sa-l filmam pe ministru in actiune... asa vindeam si noi filmele, posibil chiar ministerului!
Si asa sunt rulate moca la posturile tv romanesti, care iau 1 mil de euro pe 6 min de publicitate...
:D

So... licitatia din 20, cine crede ca se vor adjudeca cele 4 loturi sau cate or mai fi...
?

Eu zic...octombrie, amanata, iar.


Ionut

4 loturi mai sunt (unul Izvin-Belint si 3 pe Lugoj-Deva, adica Dumbrava-Deva). Nu stiu daca e cineva care poate spune daca se va amana sau nu... ramane de vazut. Macar sa continue bine cele care au deja constructor...

tonică

#324
Din astea 4 loturi , doua si jumatate sunt foarte importante pentru a muta traficul de pe dn7 pe A1. Si anume loturile care sa faca legatura intre timisoara si Dobra, la dn68a. Si un nod serios la soimus. Care ar trebui scos din lotul 4 si dat separat la licitatie.

Fili

Quote from: Ionut on July 26, 2012, 03:31:43 PM
@ciprebbe: la cat de inepti sunt bine ca macar nu au umblat la co-finantarea din fonduri nerambursabile...
@Grivei: asta e o veste buna, multumesc!

Gresesti.
Reducerea aceea, in traducere, inseamna asa:
banii incasati de la UE pt tronsoanele gata (cei 85%, rambursarile) nu AU FOST REINVESTITI IN INFRASTRUCTURA. CI S-AU LUAT DE la infrastructura si s-au dat catre...

Ionut

#326
Din fericire tu gresesti. :)

UE nu da niciun fel de avans in programele sectoriale, in fondurile de coeziune. Mecanismul este urmatorul:
- furnizorul (in cazul nostru constructorul) face lucrari si factureaza catre beneficiar (in cazul nostru MT/CNADNR)
- MT/CNADNR ia factura si o plateste din banii din bugetul propriu (MT sau CNADNR, dupa caz)
- apoi MT/CNADNR dupa ce a platit factura merge frumos la UE (la Comisia Europeana, echivalentul "Guvernului European") si cere DECONTAREA facturii
- daca UE decide ca totul e OK cu factura (si costurile din factura sunt eligibile, decontabile, adica) atunci plateste suma catre MT/CNADNR

Faptul ca Guvernul nu a redus investiile aferente proiectelor finantate din fonduri UE inseamna ca Guvernul plateste catre furnizori (in cazul nostru constructori) facturile pe care acestia le dau la MT/CNADNR.

PS: costuri eligibile = complicat de explicat :) de exemplu daca ai turnat niste asfalt doar 85% din acea suma este cheltuiala eligibila, cheltuiala pe care Guvernul o primeste inapoi de la UE. 15% este partea de co-finantare, banii cheltuiti de Romania. Cea mai importanta cheltuiala neeligibila este TVA. In plus, nu sunt eligibile costurile cu relocarile de utilitati (conducte, linii electrice etc), costurile cu exproprierile si alte tipuri de costuri... cand tragem linie din costul total al unei autostrazi Guvernul de fapt plateste cam 30-40% (nu 15% care este co-finantarea)... sau chiar 50%, depinde de exproprieri si multe alte variabile.

Asa functioneaza toate programele operationale sectoriale (Transport, Resurse Umane, Mediu si care mai sunt). S-a mai discutat subiectul asta de multe ori, m-as bucura ca userii noi sa citeasca din urma sau sa se informeze mai bine inainte...

Fili

:)
Da, mecanismul este descris corect.
Insa, strict pt A1 (lasam A2 deoparte, acum), facturile depuse de catre guv ro, au fost platite.
Acei bani, nu s-au mai reinvestit pt plata constructorilor de pe alte tronsoane.
E clar?




radutm

Din ce se vede pe harta cu previziunile pentru 2014, mie imi arata ca trebuie sa se concentreze tot mai mult pe Sibiu - Pitesti si sa il fragmenteze, astfel incat cele mai dificile si scumpe tronsoane sa ramana la urma. Ionut zicea ca Pitesti - Curtea de Arges nu ar avea sens acum, pentru ca nu ar avea trafic. E adevarat, dar in logica finalizarii A1, ar trebui rupt de pe acum si facut pentru ca ultimul segment sa aiba si un pret mai abordabil si un timp de finalizare mai apropiat. Acceasi chestie si cu Sibiu - Talmaciu. Pana acum, impartirea pe segmente mici/medii a functionat, in timp ce proiectele mamut (A3 Ploiesti / Brasov) sau A3 Bechtel >400 km dintr-un foc, au dat chix. Daca se asteapta ca Pitesti - Sibiu sa fie facut dintr-un foc, s-ar putea sa mai asteptam mult si bine.
cont inchis

Ionut

De acord cu tine, Radu. Este foarte greu Sibiu-Pitesti dintr-un foc... ma gandesc insa ca intr-un PPP investitorii vor fi interesati sa faca tot tronsonul ca sa-l poata taxa mai bine, mai eficient. Pe de alta parte orice km noi ar fi utili... nu stiu ce sa zic, cum ar fi mai bine.