Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 23 Guests are viewing this topic.

pasadia

Sincer, nu-mi permit sa stau linistit, mai ales daca vad ca si noi (astia pasionatii de infrastructura) suntem atat de fricosi incat nu avem curajul sa taiem pisica in doua si sa recunoastem absurditatea de a avea 2 proiecte paralele atat de apropiate intre ele. Si daca noi nu facem asta, nu o sa o faca nici un guvernant, indiferent de cat de logic si rational s-ar pretinde ca e el.

Parca vad ca in ciuda tuturor hartiile, emise de AECOM, MT, Guvern sau UE, o sa ne incepem amandoua proiectele concomitent si o sa ne lungim mult mai mult decat ne e plapuma pentru a le termina pe amandoua (si probabil nici nu vom reusi finalizarea amandorura intr-un interval de timp rezonabil).

Din punctul meu de vedere vechea discutie de VP vs VO ar trebui sa se indrepte spre o discutie intre 2 variante de retele complete spre care putem tinde:

1. varianta din harta de mai sus a lui iulius, cea in care avem un cerc mare pe ruta Bucuresti - Pitesti - Sibiu - Sebes - Turda - Targu Mures - Pascani - Bacau - Ploiesti - Bucuresti, cerc din care ar urma sa plece cateva raze precum Sebes - Timisoara - Arad - Nadlac, Turda - Cluj - Bors, Pascani - Suceava - Siret, Pascani - Iasi, Bucuresti - Constanta si, eventual, Pitesti - Craiova - Calafat - Lugoj 

2. varianta cu doua cercuri mai mici:
Bucuresti - Pitesti - Craiova - Calafat - Lugoj - Sibiu - Brasov - Bucuresti
Ploiesti - Brasov - Bacau - Buzau - Ploiesti
Si din aceste cercuri raze cunoscute: Lugoj - Timisoara- Nadlac, Sebes - Cluj - Bors (cu varianta Tg. Mures), Bacau - Iasi, Bucuresti - Constanta.

Imi permit sa si denumesc cele 2 variante: prima ar purta numele lui Nazare, in perioada ministeriatului sau fiind urcat Sebes - Tg. Mures - Iasi in planurile CORE, iar a doua ar purta numele lui Ponta, cel care visa Unirea la 2018.

Nu ma intereseaza care dintre variante e mai buna (sincer), dar mi-as dori sa cadem de acord asupra faptului ca e contra-productiv sa visezi concomitent la elemente si dintr-o varianta, si din alta.


igorashu

Quote from: pasadia on December 15, 2014, 08:46:03 PM
...2 variante de retele complete...
Eu sunt de părere că ar trebui făcut "un triunghi" Iași-Sebeș-București. Pe Comarnic-Brașov aș face în primă fază tunelurile (cel puțin half-profile) pentru ocolirea stațiunilor.

pasadia

Si revin cu intrebarea: de ce sa le mai faci, constient fiind de costurile imense presupuse, daca viitoarea retea nu va face din Brasov un nod de autostrazi? Care ar mai fi rostul acestei cheltuieli?

igorashu

Simplu. Nu spun că Brașov-ul să nu fie niciodată un nod de autostrăzi. Doar că prioritățile ar fi (după mine) următoarele:
1. PiSi la pachet cu A0 (măcar Sud) - pentru închiderea A1 cu avantaje economice (Constanța-Nădlac pe drumul cel mai scurt, Dacia, Ford, etc.) și morale (să avem în sfârșit o autostradă completă cu tot cu trecerea munților)
2. Iași-Tg.Mureș - pentru legarea Moldovei de A1 cu avantaje economice pentru județele cele mai defavorizate și cu bătaie mai lungă pentru Republica Moldova
2 bis. Comarnic-Brașov - half-profile, cu tronsoanele de centuri în primă fază, scopul fiind de a asigura o viteză medie de 70 km/h
3. Ploiești-Suceava - traseu relativ ușor, avantajele ar fi că legăm Moldova și de Capitală și de Constanța

După ce terminăm astea 3-4, putem vorbi de celălalt sens CoBra, Craiova-Pitești, Bacău-Brașov, Brașov-Sibiu, Brașov-Tg. Mureș.

laszlo.robert

Pasadia ,sunt de acord cu tine ,ca nu este productiv Pisi si Cobra in acelasi timp,dar odata inchis cercul (eu personal a-si opta pentru varianta"Nazare",cu toata ca sunt brasovean,adica am fost:de 15 ani sunt "capsunar" cum ne numesc unii),dar constructia de autostrazi sau Dx-uri nu trebuie sa se opreasca aici,doar nu o sa umble lumea numai in cerc mai sunt unii care vor sa calatoreasca si drept sau pedrumulcel mai scurt.
Lasand gluma la oparte,acel cerc ar trebui sa fie doar cadrul retelei de autostrazi ,avem nevoie de mult mai multe conexiuni de drumuri rapide pentru ca da ,traficul necesita constructia de autostrazi dar si autostrada genereaza trafic.
Sunt foarte multe motive sa nu ne oprim di constructia de drumuri:inafara de fondurile disponibile de la UE,care sunt o infuzie directa in economia tarii,peste 15 ani o-sa avem o categorie de constructori cu experienta,care contribuie activ la cresterea economica .
Trebuie creata posibilitatea de acces si a zonelor mai putin dezvoltate,acesta este rolul autostrazii ,ea in sine nu genereaza crestere economica ci inlesneste schimburile comerciale ,asigura acces rapid la un loc de munca mai indepartat dar mai bine platit siinvestitorilor la manodopera

pasadia

Oameni buni, eu nu zic ca ne oprim dupa ce terminam de facut acel cerc sau cum vreti sa-l numiti. Dar pe mine ma enerveaza faptul ca nimeni nu pare sa observe ca e absurd sa investesti atat de mult in tringhiul dintre Bucuresti, Brasov si Sibiu.

Uite, igorashu face mai devreme un plan in care pune Comarnic - Brasov la 2bis, inainte de a se realiza o legatura intre Iasi si Bucuresti si inainte de a se lega Craiova si Oltenia, fie de Pitesti, fie de Timisoara. De ce, de ce sa mai construiesti tot pe aceleasi 10.000 kmp si sa lasi multe alte zone in izolare? De ce atata timp cat cunosti dimensiunea costurilor?

Ok, parerea mea personala e ca trebuie CoBra si nu trebuie PiSi (da, stiu, Ionut va sterge partea asta de mesaj caci incalca regulile). Accept insa sa facem PiSi, insa in cazul asta nu mai inteleg de ce mai facem CoBra. Sa zicem ca as mai intelege existenta CoBra daca aceasta va fi legata de Sibiu - Brasov - Bacau, acel A13 din planurile Ponta. Dar daca se face Tg. Mures - Iasi e clar ca nici de Sibiu - Brasov - Bacau nu va fi nevoie. Si atunci facem autostrada spre Brasov doar pentru ca speram ca peste alti 25 de ani sa avem bani sa o continuam intr-o directie oarecare? Facem autostrada spre Brasov desi vor fi multe alte zone din tara nelegate si care ar putea folosi acei bani pentru mult mai multi kilometri? E irosire de resurse, asta as vrea sa intelegeti.

dr4qul4

eu vad PiSI+CoBra in acelasi timp. Nu le vad concurente deloc, iar trafic vor avea destul.
In schimb TgM-Iasi mi se pare inutil cel putin 10 ani de acum inainte. Brasov-Bacau are mult mai mult trafic si s-ar putea sa fie mult mai ieftin.

Nu inteleg de ce va opuneti constructiei de autostrazi acolo unde este nevoie astazi (unde este trafic) si vreti neaparat sa facem loturi legate la actuala retea. Mai avem si DN-uri, iar in multe zone acestea nu sunt aglomerate deloc, si nu trec nici prin foarte multe localitati, astfel incat viteza de deplasare se apropie de 90.

O bucata de autostrada are avantaje mai mari daca e facuta langa un oras/intr-o zona cu trafic, decat daca o faci in camp.
Prefer oricand un ciot de 20-30 de km care leaga 2 orase (sau le ocoleste), decat o extindere a retelei care se termina in camp.
Pentru mine (si pentru majoritatea bucurestenilor) CoBra este prioritatea numarul 1. Dar vreau si PiSi, pentru Dacia/transportatori/economie si mai ales pentru ca nu vad cum o autostrada CoBra, in zona montana si cu 2 benzi pe sens ar putea prelua tot traficul din tara.

Nu tin neaparat sa mi se termine autostrada in poarta.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

igorashu

Quote from: pasadia on December 16, 2014, 12:12:58 PM
De ce, de ce sa mai construiesti tot pe aceleasi 10.000 kmp si sa lasi multe alte zone in izolare? De ce atata timp cat cunosti dimensiunea costurilor?
Atenție! N-am pus CoBra complet la 2bis, ci un fel de centuri ocolitoare pentru a elimina gâtuirile. Iași-Tg. Mureș mi se pare mai importantă decât Ploiești-Suceava pentru că sunt șanse mai mari să terminăm Cluj-Tg. Mureș în următorii 2-3 ani și pentru că momentan majoritatea investițiilor se fac cu capital străin, deci avem interesul să legăm nordul Moldovei și Republica Moldova de A3-A10-A1. Nu spun că etape din proiectele astea nu se pot suprapune.

dr4qul4

vorbiti atat de investitii cu capital strain si uitati ca toate aceste firme au sediul in Bucuresti si mai nou isi aduc materia prima din China. NU mai visati atat, ca nu vine Mercedes/BMW in Moldova doar pentru ca bagam noi 5 mld de euro in tgMures-Tg Neamt.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

igorashu

Nu trebuie să vină companii tehnice. Investiții se pot face și în alte domenii - agricultură, avicultură, etc. Partea de nord a Moldovei e superbă, poate beneficia de pe urma turismului, mai ales că Iașiul are aeroport.
Nu pot scăpa de un sentiment că Moldova e ruptă de restul României - Transilvania, Bucureștiul și zonele adiacente o duc mai bine. Cred că trebuie făcut ceva și pentru zona aia și calea cea mai scurtă de a o lega la infrastructura europeană e prin Tg. Mureș.

M-Power

Quote from: dr4qul4 on December 16, 2014, 01:41:44 PM
vorbiti atat de investitii cu capital strain si uitati ca toate aceste firme au sediul in Bucuresti si mai nou isi aduc materia prima din China. NU mai visati atat, ca nu vine Mercedes/BMW in Moldova doar pentru ca bagam noi 5 mld de euro in tgMures-Tg Neamt.
Este o viziune egoista si usor rautacioasa... Nu inteleg de ce n-ar veni si producatori importanti in nord-est (nu ma refer doar la cei auto) ca forta de munca neutilizata este foarte multa (la aceeasi calificare se munceste in zona pe salarii de multe ori sub jumatate fata de cele din Bucuresti).

istvan78

#1677
Plus ca e gresit.
Si-au stabilit in Bucuresti sediile acele companii straine care activeaza in comertul la scara mare si in servicii financiar-bancare (incl. asiguratori, consultanti). Din motive evidente. Dar astia oricum n-au nevoie sa transporte la / de la sediu prea multa marfa. Retailerii evident au centre de logistica prin toata tara.
Un oras ca Bucurestiul poate trai in principal din servicii.

Dar orasele din esalonul doi (resedintele de judete) si trei (alte orase mari si mijlocii) sunt dependente de industrie prelucratoare. Ele pot si trebuie sa aiba sectoare importante de servicii, dar totul se poate fundamenta aici DOAR pe industrie. De asta au nevoie toate regiunile de infrastructura de transport.

Companiile (straine si autohtone) mari din industrie (domeniul auto, chimie/petrochimie, domeniul lemnului, mobila, textile si incaltaminte, alimentare, materiale si constructii, echipamente etc...) sunt in provincie, daca nu cu sediul social, dar cu activitatea si cu locurile de munca. De transportat au acolo, nu la Bucuresti. 

MNU

Quote from: dr4qul4 on December 16, 2014, 01:41:44 PM
vorbiti atat de investitii cu capital strain si uitati ca toate aceste firme au sediul in Bucuresti si mai nou isi aduc materia prima din China. NU mai visati atat, ca nu vine Mercedes/BMW in Moldova doar pentru ca bagam noi 5 mld de euro in tgMures-Tg Neamt.

Continental Automotive Romania are la Iasi centru R&D. Sunt absolut sigur ca ar deschide si productie daca ar avea drumuri decente de la granita de vest pana la Iasi. Drumuri decente inseamna nu numai calitatea asfaltului si a marcajelor... inseamna sa nu stai cu camioanele la fiecare trecere de pietoni sau la nivel cu calea ferata si, mai ales, sa nu testezi puterea motorului si indemanarea soferului urcand incarcat pe serpentine.

cezar-mario2012

 Daca tot discutați atât de mult despre autostrada x este mai utila decât y sau z, va provoc s-mi răspundeți la o dilema.

Presupun ca eu am o firma de producție sau comerț , dar materiale necesare vin cu vaporul si am sediul firmei în Budapesta.Cu care port sa lucrez cu Constanța sau cu Rijeca, in ipoteza in care am deja A1 complect? Rijeca-Budapesta aproximativ 500km, Constanța-Budapesta aproximativ 1000km, amândouă sunt în UE. Croația v-a intrra in spatiul Schengen la 1 iulie 2015 fiind sprijinita de Franța și Germania,  România si Bulgaria v-a afla abia în februarie dacă li-sa aproba Shengen pe naval si aviație,  dar in nici un caz pe terestru.