Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Cetatean

Cred ca avem un singur lot terminat la timp, în 20 și ceva de ani.
Termene de execuție nerealizabile, asumate, niciodată penalizate, sau prea putin!
Nu este posibil sa faci 20 de km de autostrada în 18 luni, în zona de deal dacă primești ordin de începere toamna nici dacă ești Strabag sau UMB.
Am participat la construcția a doua tronsoane de autostrada și pot sa zic următoarele:
- dinozaurul ce se numeste stat cu aparatul lui...e un minus grav
- o instituție care ar trebui sa ajute, sa faciliteze, sa urgenteze face tot, pe dos. De doua ori.
- proiecte execrabile făcute pe viteza, semnate doar asa.
- nu am sa înțeleg niciodată cum naiba poți sa licitezi un proiect și sa nu ai clarificate aspecte importante (vezi cazul cimitir, peșteră cu lilieci, ieșiri pentru ca nu ești în stare sa clarifici Holdea, pasaje pentru animale)
- constructorii lucrează cu mult prea mulți subcontractori care la rândul lor poate au subcontractori.
- lipsa forței de munca specializate, dulgheri, fierari, muncitori necalificați cu chef de munca (deși știu de salarii de 1000 € plus cazare și o masa)
- mobilizare insuficienta (am văzut cazuri cu un excavator și 3 camioane, 10 oameni la o placa de suprabetonare la podul peste Mureș, plus alte zeci de cazuri)
- o birocrație inimaginabila în decontarea lucrărilor, obținerea de aprobări, certificări etc
- coridorul de expropriere a fost în general clar, au fost zone la debleu adânc și rambleu înalt, unde a fost nevoie de încă cativa zeci de mp...
Mai sunt o grămadă... Dar din păcate ne mișcăm mult prea lent și nu putem tine pasul cu viteza mondiala...

ghrt

Problema pare una sistemică, nu cred că un constructor poate să o compenseze, nu mai zic de a o rectifica. Chiar şi constructorii apreciaţi pe forum nu au lucrările gata la timp. Cu alte cuvinte, dacă această cauză e în altă parte, trebuie rectificată acolo. Tot cu titlu de exemplu, nici un constructor nu poate să facă studiile de fezabilitate etc pentru PiSi sau A8. Nu poţi atribui contract de a se construi "o autostradă care să traverseze Carpaţii Orientali".
Cont (aproape) inactiv.

Cetatean

Măcar dacă am învață din greșeli și pentru A8 sau PiSi sa facem studii bune, cu foraje suficiente și bineînțeles cu parteneri serioși.
Va vine sa credeți sau nu, sunt situații în care firme de proiectare, pana la implementare nu mai exista, sau sunt ca și inexistente.
Faci un proiect mare, ai dat un tun și ceau!

Sorin62

^^
Din păcate nu avem ,,infrastructura" pentru a construi infrastructura. Din cauza asta orice proiect durează ani de zile înainte de începerea efectivă a construcției. Acordul de mediu are o durată limitată, legislația se schimbă, acordul nu mai este valabil, trebuie refăcut proiectul, proiectantul inițial nu mai există.
Orice procedură de licitație este contestată și răs-contestată și se contestă contestațiile...(cu taxă de timbru de 2 lei - bine, știu că nu mai e așa acum, dar tot nu pot uita asta). Și timpul trece.
Ne-am grăbit să ,,implementăm" toate cerințele europene, nu mai putem construi o șosea din cauza șopârlelor, liliecilor sau altor gângănii, nu avem experiența rezolvării acestor amănunte.
Iar onorații constructori mondiali internaționali vin aici doar ca să câștige bani (ceea ce este normal la urma urmei!) fără să-i intereseze de fapt infrastructura noastră. Doar să angajeze subcontractori plătiți cu țârâita sau deloc (vezi insolvența Euroconstruct Trading 98) asta în timp ce constructorul ,,serios" încasează facturi sau dă în judecată statul pentru despăgubiri. Care stat nu are voie să angajeze o firmă serioasă de avocatură pentru că ,,are consilieri juridici"...
Mă întreb, cum ar fi ca la toate contestările de licitații, statul să fie reprezentat de firme de avocatură cu onorarii cu 5-6 zerouri care să fie apoi plătite sub formă de cheltuieli de judecată de contestatari în cazul respingerii contestațiilor?
Oare în Germania sau Olanda, statul este reprezentat în instanță de angajați bugetari?

horatiu.cosma

^
Ionut, se poate un ban de cateva zile, ca nu e la primul mesaj de genul?

ghrt

^^

Frumos discurs dar
Problemele de mediu sunt reale. Dacă le dorim rezolvate ca în China atunci să suportăm şi consecinţele de mediu ca în China şi totodată că nu vom mai fi membri în clubul "Europa aia mişto", unde mediul e protejat nu abuzat.

Statul poate şi angajează avocaţi cunoscuţi. Aceştia nu au decât să explice că studiul geo din birou nu a avut nici o legătură cauzală cu problemele apărute la implementare.

Onorariile enorme nu vor fi decontate niciodată integral de partea adversă deoarece ar fi inhibante pentru liberul acces la justiţie, şi între aceste două principii (restituirea pagubei vs liberul acces la justiţie) prevalează liberul acces. E şi practică CEDO, nu insist că nu e forum de legaleză.

Intrând într-un domeniu mai subiectiv eu văd că CNAIR-ul este contestat prin prisma calităţii deciziilor şi a profesionalismului celor de acolo, poate contestaţiile astea ar trebui rezolvate mai întâi şi apoi vedem ce mai rămâne din celelalte?
Cont (aproape) inactiv.

ovideatza

#5646
Asta cu contestatiile eu o consider de tip "spam".

TOTI trebuie sa aiba dreptul sa conteste si/ sau sa ceara clarificari.

Spre exemplu eu cred ca inclusiv API/ alte organizatii interesate (cum ar fi cele de mediu) ar trebui sa poata contesta o licitatie. A se vedea ca probleme de ex la A7 cu dubiile legate de A/DX s-au sesizat pe forum de la lansarea licitatiilor. Ori daca se transa atunci, printr-o clarificare/ contestare a caietului de sarcini poate evitam discutii si interpretari si cine stie ce surprize ne mai rezerva viitorul. De ce sa ne scarpinam intr-un caiet de sarcini si sa nu scriem clar ce vrem sa fie proiectat?? Mai bine inlaturam ambiguitatiile/ greselile inainte de a se propaga.

Problema e la calitatea documentatiilor tehnice pe care se bazeaza o licitatie.

Nimeni dintr-o firma privata (sau  nimeni mai putin 0,0005% din privati) nu se apuca sa conteste o licitatie sau o contraoferta doar asa, de placere. O faci doar cand "simti" ca s-a produs ceva necurat, ca autoritatea a tratat diferit ofertantii, te-a respins pe motive puerile, etc...

E o munca enorma sa iei sute de pagini la puricat sa cauti motive de contestat. Practic refaci munca acelei comisii de evaluate. Daca nu e justificat economic firma aloca acele resurse productiv in alta parte, nu tine n oameni blocati in contestatii fara ca sa aiba din punctul lor de vedere sanse de reusita.
Ca nu e ca la ANAF obligatie de serviciu sa contesti orice decizie nefavorabila institutiei, indiferent daca esti sau nu de acord cu ea.

Ca licitatiile sunt facute cu picioarele...
Ca se resping oferte pe motive poate nejustificate...
Ca unele oferte sunt facute aiurea...
Ca Cnair nu are oameni suficienti (ca numar si/ sau competenta)...
Ca dureaza prea mult la CNSC sau Curtea de Apel...

asta e alta discutie.

Dar dreptul de a contesta este fundamental daca vrem sa progresam.
Alaturi de raspunderea reala pe care trebuie sa o avem cu totii cand ne asumam un document.
A gresi e omeneste, a fi indiferent la ce semnezi nu.

dr4qul4

@horatiu, atunci sa simplificam: nu mai facem pentru tot lotul calculul, facem doar pentru structuri. Ca la astea nu au nevoie de pamantul excavat de la dealul la care nu au exproprierile.
Dupa eliberarea AC-ului si efectuarea exprorierilor curge timpul contractual pentru toate structurile si toate trebuie sa fie la cel putin 85% la termenul contractual.
Lasam naiba terasamentele. Ne axam doar pe tunele, pasaje, viaducte, subtraversari, ziduri de sprijin si orice altceva care nu are legatura cu restul lotului.




Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Cetatean

Euroconstruct nu era în asociere cu Aktorii astia?
Corect, totul durează. Și sa eliberezi un card din ala de sănătate.
Avem antreprenori Romani (scris intenționat cu R mare) , serioși, cu know how. Am văzut lucrări făcute pentru beneficiari străini, cu termene asumate, respectate și inclusiv cu penalitati, cu consultanta adevărată,lucrări executate bine, cu diriginte și RTE prezenți acolo, nu doar sa semneze. Concluzia; se poate.
Legat de constructorii mondiali... Dați-mi voie :))
- sa aduci oameni cu salarii de mii de €, cazare, transport cu avion de x ori pe an acasă, sa nu spargă nici măcar engleza prea bine, cât despre romana ioc... Te rog eu, nu mersi.
- tehnic, da,au văzut și executat proiecte mari la ei, dar la noi e diferit.
- cum poți sa ai un proiect cu o valoare de 200-300 mi-l € și sa nu ai detalii de execuție, planșe greșite la greu, liste de cantități îndoielnice.
- o parte vin cu banu la soseta, optimiști, dar asta pana fac o situație de lucrări și se plătește după alte 3 luni.
- ii doare și pe ei. Și se aduna.
Una din cele mai tari dume date de un străin a fost... E incredibil cum faceți, cu accent pe faceți (ca și el era implicat în proiect) lucruri noi și va bateți joc de ele.
- statul îl dai în judecata, ii dai mii de claimuri și justificări, ajung prăfuite prin ceva birouri și mare lucru nu se schimba.
- angajații bugetari din cele enspe instituții care in teorie controlează, flutura vestele la vizitele prin șantier baga de vina și cam atât.
Lucrurile se vor schimba doar când vom trece de la 1 mc de hârtii pentru 1 m de autostrada la ceva mai simplu dpdv birocratic.

Europiu

^ Să nu te superi, dar nu am înțeles nimic din ce ai scris. Ce ai vrut să spui, de fapt?
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

pasadia


ghrt

Din veştile aduse de Ionuţ, înţeleg că are prioritate bucla Nădlac-Sibiu- Cluj - Zalău - Borş. Spun asta pentru că licitează Suplacu - Nădăşel şi vor să evite pierderea de timp cu o licitaţie pe Margina - Holdea.

Are vreun sens, economic sau de altă natură? Sau pur şi simplu nu au altceva mai bun de făcut în acest moment?
Cont (aproape) inactiv.

elphax

politic prin economic  - nu vor nicicum sa ajunga cu autostrazile in Moldova, decat cel mult legatura cu Bucuresti. in nici un caz nu vor legatura cu vestul de unde pot sa vina investitii straine si cresterea nivelului de trai ca si in vestul tarii
geopolitic - nu vor sa se  faciliteze accesul spre Rep Moldova, grupurile de interes rusesti fac treaba "in background"

voicul

Are mai multe sensuri:
1. De rusine. Cum sa vina Ungaria cu autostrada in camp? Surpinzator (sau nu) lotul ciot de la granita va fi primul semnat.
2. Continuitate si conectare la autostrazile din V. Degeaba am avea super infrastructura in Moldova daca nu am putea ajunge la ele decat dupa 6h de DN-uri.
3. Daca duci autostrada pana la Zalau (ca zici ca recuperezi ce a facut Bechtel) ... ramanem cu autostrada cam in pom si Zalau nu e chiar orasul cel "mai tare" din RO.
4. Economic: deja Ardealul are multe fabrici. O autostrada probabil va atrage rapid alte fabrici conexe cu cele deja existente.

StefanCelMare

Nu știu dacă este totul așa conspirativ...
S-a spus demult că A3 este printre puținele proiecte mature, cu Aviz de Mediu și cu SF-uri actualizate sau în curs de actualizare.
Evident că mai este și situația unei construcții deja începute, care se distruge încet-încet (între Suplacu și Borș).
Adăugând la asta bugetul cunoscut al CNADNR (ținut la un total care nu permite mai mult de 150-180 de km de A în construcție)...