Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 15 Guests are viewing this topic.

TibiV

#3480
http://www.fonduri-ue.ro/presa/comunicate/1903-comunicat-30-05-2016

Habemus ghiduri POIM !

Quote
Ghidurile si documentele anexe pot fi consultate aici .

Desi... la unele zice "in consultare pana la 26 octombrie 2015"...
Sper ca sunt ghidurile finale.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Quote from: vancouver on June 02, 2016, 10:50:16 PM
din experienta mea din Germania, se incepe cu tronsoanele de mijloc, cele mai grele, care dureaza cel mai mult; are logica, zic eu: astfel intreaga autostrada este gata cam in acelasi timp. Ca atare eu as insista sa se faca prioritar studiul si proiectarea pe tronsoanele de mijloc;

Bolduirea imi apartine, textul este integral al lui vancouver.
Am preluat citatul de pe A1 pentru ca intotdeauna am militat pentru solutia "sa incepem intai ce este mai greu"
In cazul autostrazilor montane, sa incepem fix cu tronsoanele "peste munte".
De exemplu la A8 cu Ditrau-Tg.Frumos.
La A6 cu Caransebes-Tn.Severin.
La fel daca ne apucam de A13.

Daca incepem cu "portiunile usoare" nu rezolvam de fapt nimic, doar dam senzatia ca vrem sa facem, dar de fapt nu facem nimic important.
Este ca si cand vrem sa facem pod peste Dunare (unde vreti voi) dar lasam podul la final. Facem super autostrazi pe cele doua maluri, dar se termina in fluviu - si ne uitam ce frumos curge....
(Asta este exact ca si cand in loc de Fetesti-Cernavoda impuscatu' ar fi facut Bucuresti-Fetesti si Cernavoda-Constanta, si ne-ar fi lasat noua podurile dunarene ... Mergeam si azi cu bacul...)
Eu cred in varianta: facem intai portiunea critica dar scumpa (fluviu/munte), pentru ca pana acolo ajung si acum pe DN-uri/DJ-uri, si apoi ma apuc de portiunile "ieftine", adica de legat portiunea critica de restul retelei.

Quote from: vancouver on June 02, 2016, 11:55:16 PM
Pentru absorbtie, asa cum am mai scris si repet cu orice ocazie: NE TREBUIE ALTE PROIECTE, MAI USOARE, care insumate cu PiSi si A7 si ce mai este in lucru fac 200-250% din suma disponibila.

Aici vin cu.... viceversa!
Da, nu avem bani de trecut muntii de doua ori in exercitiul asta, asa ca hai sa punem loturile usoare pe lista de rezerve. Adica A7/DX7, A8 Iasi-Tg.Frumos si A8 Tg.Mures-Ditrau.
Deci orice alt proiect NU va mari absorbtia, pentru ca NU vor veni bani de la Bruxelles.
Eu vorbesc despre atragerea fondurilor europene.

Stiu ca multi viseaza pe aici tot felul de chestii, dar UE nu va finanta nimic in afara de A0 (neinceput), A1 (in lucru), A2 (singurul terminat), A7 si A8 - incepute daca luam in considerare Sebes-Turda (da, A10 este de fapt A8, la fel Cp.Turzii-Tg,Mures) si semi-incepute daca ne uitam la centura Bacau.
Orice altceva putem face insa doar "pe banutii nostri, prietene!..."

P.S.
Stiu ca vor veni dislike-uri cu nemiluita, dar acum macar o merit ! :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

clau

A clar ca daca vrem absorbtie 100% trebuie sa grabim A7... Sa scoata la licitatie SF+PT vara asta... In 2018 sa liciteze executia, iar daca incepe construirea in 2019 e timp pana la 31.12.2020 sa termine Ploiesti Bacau dar sa fie direct A... Astfel ce se pierde din pacate pe PiSI se castiga aici... Si se mai poate sigur centura sud Bucuresti... E clar ca PiSI nu are cum sa fie gata nici in 2022...

alecu26

Logica lui Vancouver e imbatabila, dar in Germania. In Romania totul e posibil.

Când deschiderea completa (la cum se misca lucrurile acum) se duce sigur inclusiv in ciclul bugetar 2028-2035...ce mai putem spera?

Temerea mea cea mai mare e ca undeva pe la mijocul lui 2017 sau 2018 iar se scoate de la naftalina concesiunea CoBra. De ce crezi ca nu se intampla nimic acolo? De ce crezi ca oricat se promite, A7 este impins tot ca DX, astfel incat sa raman Brasov-Bacau autostrada si sa alimenteze cu trafic Cobra?

Tot ce sper e ca fiind pornit lucrurile cat de cat pe A1 (un Sibiu-Talmaciu si ceva pe capetele celelate) sa nu mai fie cale de intors in 2018.

Imi permit sa-l intreb pe Vancouver...ce alte proiecte mature avem? (licitatia pentru SF la Sibiu-Pitesti a fost lansata in 30 mai 2014). La doi ani dupa asta ce avem? si citez pe cineva cu autoritate: Aceasta autostrada (Pitesti-Sibiu) este DOAR in capul dumneavoastra. Nu aveti planuri, nu aveti avize, nu aveti macar o harta sau un powerpoint..

Daca azi lansam licitatia pentru A7, prin 2018 pe vremea asta putem presupune avand argumente solide, ca in iunie 2018 vom fi in aceasi situatie. Poate prin 2019 am fi in stare sa licitam ceva pe tronsoanele din A7.

Si frica cu schimbatul traseelor pe motiv de mediu nu mi se pare justificata. De exemplu Tronsonul e Sibiu-Boita. Ce conteaza ca trafic si realizare e Sibiu-Talmaciu. Zona Talmaciu-Boita poate fi buffer pentru schimbari de traseu. La fel se poate face si pe tronsonul Pitesti-Campu Lung. Se lasa afara ultimii 10-20 de kilometri. Oricum aceste 2 tronsoane de capat sunt inainte, si din pricina ca sunt singurele relativ clare, fara multe alternative realiste.

Iar alte proiecte alternative? Ar merge niste centuri (dar care sunt inaintate? la Alesd si Stei se spune ca nu sunt in MPGT iar mai nou ca nu au finantare). La centura Medias se incearca anularea licitatiei tot pe motiv de nefinantare. Radauti s-a anulat pe motiv ca s-au schimbat Eurocodurile. Face cineva ceva in acest sens? Altceva cred ca nu avem nimic in afara de un vechi SF.

Alte proiecte alternative ar fi reabilitari de DN-uri care ar merge repede proiectarea. Dar se intampla ceva pe aceasta linie? face cineva ceva SF-uri, PT-uri? ultima licitatie de proiectare de care-mi amintesc e un pachet de reabilitari la drumurile din Apuseni DN 74, 74A, 75, castigat de Search. Poate ne ajuta NGC20 aici cu ceva info.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

GDPR

Quote from: alecu26 on June 03, 2016, 09:47:14 AM
De exemplu Tronsonul e Sibiu-Boita. Ce conteaza ca trafic si realizare e Sibiu-Talmaciu. Zona Talmaciu-Boita poate fi buffer pentru schimbari de traseu.

De fiecare data cand stau in coloana la urcare pe dealul dintre Boita si Talmaciu ma gandesc ce buna ar fi fost autostrada acolo. Deci includeti si dealul in primul tronson va rog  :)

alecu26

#3485
Chiar, stie cineva unde va fi nodul pentru viitoarea legatura cu Sibiu-Brasov?

eu vad doua variante:



Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

NGC

#3486
Quote from: alecu26 on June 03, 2016, 09:47:14 AM
Alte proiecte alternative ar fi reabilitari de DN-uri care ar merge repede proiectarea. Dar se intampla ceva pe aceasta linie? face cineva ceva SF-uri, PT-uri? ultima licitatie de proiectare de care-mi amintesc e un pachet de reabilitari la drumurile din Apuseni DN 74, 74A, 75, castigat de Search. Poate ne ajuta NGC20 aici cu ceva info.

Ar fi de lucru vreo 180 Km pentru doua DN, daca s-ar face pe FIDIC galben.

- "Reabilitare DN 17C km 0+000-81+295, Bistrita-Salva-Moisei"
- "Reabilitare DN 17D km 0+000-103+637, Beclean-Carlibaba"

Si ar mai fi si altele pentru care in 2014 / 2015 s-a facut SF sau s-a actualizat SF.

ovideatza

#3487
In timpul ramas acestui guvern tehnocrat cred ca ar trebui sa se concentreze tocmai pe stabilirea directiilor pentru "urmasii" lor.

Daca s-ar face presiuni semnificative pe CNANDR pentru a scoate la licitatie SF/actualizari de SF pentru tronsoanele pe care le-au declarat ca au de gand sa le faca, si cu termene normale, astfel incat pana in toamna sa avem cel putin prima etapa (primul castigator, ulterior poate vor mai fi contestatii), poate poate se va ajunge in situatia in care prin 2018-2019 cand se vor vedea ca nu au absorbit fondurile si sunt in criza de timp si vor cauta proiecte de back-up, sa gaseasca ceea ce trebuie si nu altele.

Ce spune alecu26 e esential. Nu avem proiecte mature. Ba mai mult, nu avem proiecte.
Si aprobarea unui proiect european nu tine doar sa faci SF. Faci SF cu toate documentatia + cererea de finantare si anexe si ea trebuie verificata/aprobata. Adica e un proces mai mare decat realizarea SF-ului.

Lista din 01.06 din comunicat pentru proiecte noi e un minim de plecare ca sa se lanseze licitatiile pt proiectare (proiecte noi, nu reciclate):
- A1
- DX/A Ploiesti-Bacau
- A3-aeroport

Restul sunt VO si modernizari de drumuri, unele deja proiectate si care nu s-au incadrat in vechiul exercitiu deloc, altele noi.

Ar mai trebui completat cu minim 1 proiect de A/DX pentru a avea o sansa la absorbtie.

LE: ar putea API cere oficial o lista de SF-uri valabile, pentru DN-uri si autostrazi, pe care le are CNANDR la momentul actual? De la acea lista incepand se poate porni o discutie.

vladb

Scriu si aici, cu riscul de a fii avertizat.

Din comunicatul CNADNR lipseste (din lista lucrarilor ce vor fii finantate din POIM 2014-2020) varianta de ocolire A3 - Apahida care era cu surle si trambite introdusa zilele trecute. Ciudat e ca in documentul MT inca apare...Stie cineva ceva?

qsv

Quote from: adrian rosca on June 03, 2016, 09:57:52 AM
Quote from: alecu26 on June 03, 2016, 09:47:14 AM
De exemplu Tronsonul e Sibiu-Boita. Ce conteaza ca trafic si realizare e Sibiu-Talmaciu. Zona Talmaciu-Boita poate fi buffer pentru schimbari de traseu.

De fiecare data cand stau in coloana la urcare pe dealul dintre Boita si Talmaciu ma gandesc ce buna ar fi fost autostrada acolo. Deci includeti si dealul in primul tronson va rog  :)

O simpla banda pentru vehicule lente ar rezolva multe din problemele de acolo. Am mai spus...http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=12.msg107490#msg107490. E ieftina, necesita exproprieri de terenuri agricole/pasune/virane. De ce nu se face?

vancouver

#3490
Quote from: alecu26 on June 03, 2016, 09:47:14 AM
Imi permit sa-l intreb pe Vancouver...ce alte proiecte mature avem? (licitatia pentru SF la Sibiu-Pitesti a fost lansata in 30 mai 2014). La doi ani dupa asta ce avem? si citez pe cineva cu autoritate: Aceasta autostrada (Pitesti-Sibiu) este DOAR in capul dumneavoastra. Nu aveti planuri, nu aveti avize, nu aveti macar o harta sau un powerpoint..

Daca azi lansam licitatia pentru A7, prin 2018 pe vremea asta putem presupune avand argumente solide, ca in iunie 2018 vom fi in aceasi situatie. Poate prin 2019 am fi in stare sa licitam ceva pe tronsoanele din A7.


Pai asta e si problema mea, alecu: NU AVEM. NU AVEM. EU TIP AICI PE FORUM CU LITERE DE TIPAR INCA DE ANUL TRECUT DE PE VREMEA ASTA. Dar atunci nu a vrut nimeni sa ma asculte. Argumentul principal atunci: Sibiu-Pitesti ocupa toti banii, nu ne mai ramâne nimic de facut. Dar iata a trecut un an si suntem tot la ani-lumina distanta de primul tunel strapuns pe Sibiu-Pitesti...

De aceea țip din nou:
DAȚI DRUMUL IMEDIAT LA PROIECTE NOI, CARE AU ȘANSE - repet: AU ȘANSE - POATE, SĂ SE FACĂ - MĂCAR PARȚIAL PÂNĂ ÎN 2022.


Si acum o scurta analiza a celor cu potential. In primul rand trebuie remarcat urmatorul aspect: nu este necesar ca un anumit proiect sa fie finalizat in 2022. Este suficient să se fi executat o parte însemnată. Ce rămâne se fazează și se decontează din următorul exercițiu. Important este să avem ceva-ceva decontat și pe POIM 2014-2020. Ca principiu: sa presupunem ca licitatiile pentru studii si proiectare se fac in 2016, in 2017 se incepe lucrul la studii si proiectare, in 2018 sunt gata si se fac licitatiile de constructie pe FIDIC rosu, in 2020 cel tarziu se demareaza treaba, in 2022 cea mai mare parte va fi gata.


Ce se poate face?

A7 Ploiesti - Bacau - Pascani: cat mai repede sa se dea drumul la SF+proiectare, apoi pe FIDIC ROSU executia cu termen 1,5 ani pe zonele usoare, 2 ani pe zonele mai dificile. final de 2021 este inca realist posibil pentru terminarea unor tronsoane.
A3 Bucuresti - Brasov: contrar unor opinii de aici, SI BUCURESTI - BRASOV beneficiază de fonduri europene. Si aici trebuie continuată activitatea, în primul rând Ploiești-Comarnic este relativ ușor și se poate face sigur până în 2022. Iar tronsoanele grele trebuie proiectate acum, în 2017-2020, pentru ca execuția efectivă cu fonduri europene să se facă în 2021-2027. Dacă nu facem acum studiile, în 2022-2023 vom fi exact în situația de acum cu PiSi.
A4 Constanta - Mangalia: extrem de ușor și extrem de util pentru moralul turiștilor (moralul unei națiuni este f. important). Așa cum Sebeș-Turda a intrat pe fonduri UE ca drum de legatură cu A1, așa poate intra și Cta-Mangalia.
ATENTIE: Nu este nici o problemă că unele autostrăzi NU fac parte din MasterPlan. Se poate argumenta că în ansamblu se urmărește în continuare MasterPlanul, dar sunt proiecte ușoare care se fac mai repede fix pentru absorbția de fonduri. Sigur se acceptă această argumentație.
A6 Lugoj - Caransebes: aceeasi argumentație ca și la Cta-Mangalia.
A8 Tg. Mures - Iasi: numai SF + proiectarea. Dar nici proiectarea nu va fi ieftina pe acest traseu, deci merita. Astfel incat undeva in 2022 toata proiectarea sa fie gata si sa se scoata treptat cate un tronson la licitatie: initial tunelurile cele mai dificile separat. E un proiect extrem de scum, trebuie derulat in 15-20 de ani incepand din 2022, cu tinta de finalizare 2040. (altceva nu este realist, puteți voi să vă dați și de trei ori peste cap, eu vă garantez că aceasta este singura șansă a acestui proiect: o derulare încet-încet, ca să nu fie o gaură de moment la buget și oricum tehnic nu se poate mai repede).
A? Timisoara - Belgrad, inkl. centura Timisoara Nord-Vest si conectare la A1.
A11 Arad-Oradea, numai primul tronson la nord de cel existent acum la Arad, pana la Zimandul Nou, astfel încât să fie mai ușoară ocolirea Aradului pe relația nord-sud.

Și dacă începeți iar cu NU în brațe, atunci chiar că vă meritați soarta. SE POATE. SE POATE. SE POATE. Și A6, si A4 si toate celelalte.

PS. Trebuie mers pe un mix de FIDIC rosu cu FIDIC galben. Cunoastem preoblemele ce apar pe galben, dar oricum intr-un fel sau altul ce s-a facut pana acum pe galben s-a facut. Pe rosu nici nu banuim poate anumite probleme, de ex. constructorii s-ar putea lega de o proiectare defectuoasa facuta de altii, fac claimuri sau cer modificarea proiectului... ce facem atunci... firma de proiectare ia-o de unde nu-i etc... Deci Ionut, Catalin, Horatiu si ceilalti care aveti intrare: NU TRECETI COMPLET PE FIDIC ROSU, lasati o parte din proiectele noi pe galben.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Morosanu

Exact, cum ziceam intr-un alt post, se poate orice doar sa se vrea. Orice e posibil doar sa existe vointa. Altfel ne meritam soarta...
Politica distruge tot ce atinge.

l3x


vancouver

A0 este vital, prioritate zero. Dar nu sunt sanse sa se demareze ceva pana in 2022, la modul realist, tinand cont de exproprieri, complexitatea proiectului, etc. Lista de mai sus cuprinde doar proiectele cu sanse reala de a se executa ceva pana in 2022. A0 trebuie pregatit pentru urmatorul exercitiu financiar.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dr4qul4

A0- NU are sanse. decat drumul de legatura cu OTP (daca s-ar integra in A0).
avem exproprieri intortocheate dar mai ales scumpe (care nu contribuie la absorbtie) si foarte multe poduri, pasaje care vor necesita tot felul de avize. + relocari LEA.
In plus, nimeni nu-si va asuma A0 cat timp DX DNCB este in constructie. Ar fi si culmea sa se apuce de 2 drumuri rapide simultan.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist