Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

RataRR

Eu personal nu inteleg prioritizarea A7,A8,A3. Adica mai intai terminam A7 si A8 si dupa A3? Sunt de acord ca din cele trei mentionate, ultima bucata care ar trebui sa fie construita e Fagaras-Tg. Mures din A3. Dar mi se pare mai importanta VP decat Suceava-Siret de exemplu. Cum au mai zis persoane, VP nu e un ambuteiaj constant de la Comarnic pana la Brasov si pentru ca TIR-urile n-au voie ziua, si pentru ca unii oameni aleg alternative(Cheia, Bran, in curand cativa Valea Doftanei), dar asta nu inseamna ca trebuie facuta dupa A8 si A7 full. Ca pe portiuni, mie mi se pare CoBra pe locul 1. Oricum mi se pare prea generala o prioritizare a autostrazilor de la un capat la altul. Craiova-Alexandria nu mi se pare urgenta, dar asta nu inseamna ca amanam tot A6. Si 2h vs o dublare a timpului de parcurs mi se par doua modalitati total diferite de a prezenta acelasi fapt. 2 ore par relativ putin, comparand cu un drum de 10 ore, dar e ca si cum acel drum de 10 ore ar fi de 18-19-20.

Legat de faptul ca nu se inhama maramureseanul la drum, asta e si pentru ca mai putini maramureseni vor la Bucuresti. Adica daca ai nevoie sa mergi la un spital cu dotari pe care nu le ai in Baia Mare, mergi la Cluj nu la Bucuresti. Daca vrei sa zbori, la fel. Sunt mai putine drumuri pe care vrei sa le faci si te-ai duce la Bucuresti, si cu si fara A. Si s-ar putea ca, daca nu exista serviciile in Cluj, sa mearga la Budapesta, ca e mai aproape(pe km, nu ore). E normal ca un om din BV sa mearga mai des la Bucuresti, ca e cel mai apropiat oras de statura sa. Deci automat mai multi oameni vor merge la Buc din Brasov. Nu conteaza doar populatia, ci si faptul ca e o distanta mult mai mare intre Baia Mare si Bucuresti decat Brasov si Bucuresti. Si cu si fara A, si in ore si in km. Nu e o insulta, e un fapt geografic.

rt25

Solutia ar fi sa nu mai incercam sa gasim solutii alternative la CoBra si sa punem presiune pe Consitrans sau cine o fi aia care fac a 5-a oara SF-ul ala sa il faca calumea. Sunt 3 tuneluri pe 40km ? So be it, doar ca astia par in acest moment sa vina cu solutii aberante sa se justifica a NU se face (vezi tunel in campie la Ploiesti).

Ori daca aici pe un forum de infrastructura le gasim alibi-uri sau le facem o prioritizare alternativa ce sa mai zic...

trex

Quote from: RataRR on January 27, 2024, 07:29:15 PM[...] Nu conteaza doar populatia, ci si faptul ca e o distanta mult mai mare intre Baia Mare si Bucuresti decat Brasov si Bucuresti. Si cu si fara A, si in ore si in km. Nu e o insulta, e un fapt geografic.

Ce spui tu este oarecum adevarat din ce am taiat din citat. Problema este ca am incercat sa rezolv tot felul de probleme pe la ministere si pe la autoritati la Budapesta si au dat din umeri. Au spus ca ei nu mai au treaba de vreo 100 de ani. E adevarat ca multe se rezolva la Cluj, dar transporturile, autoritatile si chiar consulate si altele sunt la Bucuresti. Descentralizarea nu e chiar asa de mare, ca sincer nu mi-e asa de dor de traficul din Bucuresti si spre Bucuresti.

RataRR

^^Nu se renuntase la tunelul de la Ploiesti? Pe harta API apare primul tunel la Comarnic.

^Da sunt cateva lucruri pe care roman fiind doar la Bucuresti le poti rezolva, dar pentru asta nu e un trafic mare. Nu zic ca nimeni nu va face drumul Baia Mare/Satu Mare/Oradea - Bucuresti, dar ca sunt mult mai rare decat cele de tipul Brasov-Bucuresti. Da e naspa sa mergi de cateva ori pe an Baia Mare-Bucuresti, dar e si mai naspa Brasov-Bucuresti de cateva ori pe luna. Si daca trebuie sa mergi la Bucuresti, o faci si cu si fara A, deci argumentul ca daca e A se inmultesc masinile cu numar de MM de ajung cat cele cu numar de BV nu e valid.

trex

#9709
Quote from: RataRR on January 27, 2024, 07:29:15 PM[...]
Dar mi se pare mai importanta VP decat Suceava-Siret de exemplu.[...]

Nici nu m-am gandit la Suceava - Siret, dar acum ca spui, cred ca economic vorbind va deveni extrem de importanta. Fie asta fie va deveni militar extrem de importanta. Fie ambele. Si aici vorbesc pentru Zona Metropolitana Bucuresti si de judetul constanta, dar Romania, EU si NATO in general.

GAC

Problema A3 pe VP este foarte sensibila, intradevar, dar in acelasi timp trebuie sa intelegem ca acest tronson va fi cel mai dificil si scump tronson de A din Romania. Astfel, chiar daca lucrurile merg struna pe partea de documentatie, aprobari, finantare, licitatii si executie, la modul cel mai sincer si optimist, nu vad A3 gata pana la Brasov mai devreme de 2032.

Chiar daca A3 se va dovedi glontul de argint, ideea de a astepta 8 ani cu mana-n san nu o regasesc adecvata.

In ceea  ce priveste distributia populatiei in Prahova si Brasov, eu vad 2 areale distincte: zona cu densitate mare prahoveana se intinde pana la Campina, se vede clar pe harta din satelit (Comarnicul este mult mai "mic"), pe cand zona brasoveana se suprapune cu depresiunea Brasov. Intre aceste 2 zone, se regasesc cele 5 statiuni: Comarnic, Sinaia, Busteni, Azuga si Predeal, localitati cu populatie rezidenta de 10-15,000 persoane, care-si tripleaza populatia peste weekend.

Pentru mine este evident ca trebuie sa facem ceva in cei 8 ani (in cel mai fericit caz) pana se face autostrada.
Judecand dupa distributia populatiei, am mari indoieli ca sunt prea multi locuitori din cele 5 localitati aflate intre cele 2 areale dens locuite care fac naveta zilnica la locul de munca aflat in Brasov sau Ploiesti.
Dat fiind faptul ca gara este localizata chiar in centrul acestor localitati, respectivii, au o optiune clara de transport. Daca in locul trenului, ei aleg sa stea in trafic, este alegerea lor.
In ceea ce priveste turistii, din nou, cei ce aleg deplasarea cu masina in weekend pe VP este din nou alegerea lor. Eu de fiecare data cand am mers la munte, am pornit de dimineata si am prins liber prin cele 5 localitati problematice. Intradevar, daca vrei sa ajungi in Bucuresti pana la ora 23, vei avea de furca, dar daca iti permiti sa ajungi in oras mai tarziu, soseaua va fi mai libera.
Cu alte cuvinte, in cei minim 8 ani cat mai avem de indurat pe VP, trebuie sa gasim o solutie creativa, cel mai probabil cu iz feroviar. Ma gandesc la o serie de trenuri de weekend, de rang R-E (ca sa fie atractiv financiar), a caror prima oprire sa fie Sinaia, dupa care Bustei, Azuga, Predeal si Brasov. Pana la Sinaia (fara opriri) se pot face 70 minute si pana la Predeal, inca 20. Deci 1h 30 min pana la Predeal. Este perfect fezabil.

In ceea ce priveste solutiile pe rutier:
1. Sensuri giratorii la intrarea / iesirea din cele 5 statiuni;
2. Interzicerea virajului stanga;
3. Prezenta politiei - dirijare trafic in special pe timp de weekend;
4. Pasarele pietonale.
5. Realizarea de benzi reversibile in localitati, asa cum avem in Eforie Nord - avem 3 benzi, unde banda de mijloc este reversibila. Daca nu ar fi masini parcate aiurea, latimea drumului permite transformarea din 2 in 3 benzi, astfel incat sensul cu trafic de weekend sa beneficieze de 2 benzi.

Scopul la aceste masuri este sa se asigure un trafic neintrerupt, chit ca se merge cu 30-40-50, dar sa se mearga, sa nu se stea pe loc.


O alta solutie este promovarea altor destinatii turistice. VP nu este centrul universului.

dr4qul4

Cum ai ajuns la concluzia asta: "va fi cel mai dificil si scump tronson de A din Romania" ?
Sper ca realizezi ca este cea mai scurta trecere a Carpatilor, pe o vale cu un rau ce poate fi traversat fara probleme (poti face inclusiv un viaduct continuu, inchis in anumite zone pt reducerea zgomotului).
Are doar 50 de km, spre deosebire de 78 pe PiSi234 sau 140 pe Tg Neamt-Miercurea Nirajului.
Nu or fi tuneluri pe A8, dar vor fi destule viaducte si consolidari de versanti.

Este cea mai scumpa doar daca vrem sa o facem scumpa din pix, ca sa putem plati concesiune vreo 30 de ani la ea. La pret dublu si cu dobanda.

PiSi 2-3-4 costa cam 2,5 mld Euro (cf Cestrin). De ce ar fi (mult) mai scumpa CoBra?
Mie mi se pare ca se cauta tot felul de scuze ca sa nu se scoata la licitatie acest segment, pentru ca este singurul segment care ar putea produce bani la o eventuala concesiune, dar au nevoie sa se alinieze astrele pentru a se imaprti cascavalul cum trebuie.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

rt25

#9712
de acord cu @dr4qul4 .

In plus, mama lor de giratorii. Ca brasovean cand aud giratorii...Giratoriile nu fluidizeaza nimic, mai ales la fluxul acela de trafic.

@GAC esti constient ca trenul deja opreste Sinaia, Busteni, Azuga, Predeal si ca face sub 2 ore deja pana la Predeal, nu?
Si ca linia este la capacitate si ca tot traficul de marfa al Romaniei trece pe acolo, nu?

In plus, opreste trenul in gara in Busteni si tu trebuie sa ajungi la cazare. Cum ajungi? Iei un taxi care sta 1 ora in ambuteiajul din Busteni? (pai mi-e clar ca oamenii vor lua masina sa ajunga direct).

Strict geografic vorbind, este cea mai usoara trecere a Carpatilor. (de aceea si trenul trece pe acolo). E grea ca e antropizata, dar cum facem tuneluri pe PiSi putem face si aici.

Dpdv economie uneste cele mai mari si apropiate noduri posibile, deci e cel mai "quick win" pentru economia Romaniei.

Da, sunt de acord ca trebuie facut ceva pana atunci, dar tendinta e sa prioritizam alte proiecte ca asta e scump si dureaza prea mult.
Daca se apucau de proiect prima oara cand am auzit fraza de mai sus, era gata autostrada de 20 de ani.

dumbravaandrei

Atata timp cat si politicienii dar mai ales votantii vor autostrada intr-un singur mandat, normal ca se gasesc alte prioritati.

a.l.x

^^
 Nu trece tot traficul României pe acolo :lol: , cea mai ușoară trecere este pe M100 Buc-DTS-Orșova-Timișoara.

Hercule

Quote from: dr4qul4 on January 28, 2024, 02:08:50 AMMie mi se pare ca se cauta tot felul de scuze ca sa nu se scoata la licitatie acest segment, pentru ca este singurul segment care ar putea produce bani la o eventuala concesiune, dar au nevoie sa se alinieze astrele pentru a se imaprti cascavalul cum trebuie.

Aici e esenta, dovada si faptul ca s-a incercat PPP de cateva ori. Si inca nu s-au potolit.
Din acelasi motiv a fost intarziata si A1 Pi-Si.
Deșteaptă-te române!

GDC

@dr4qul4: hai să nu cădem în capcana troll-ului și să începem pentru a mia oară discuția: doar A3 merită construit, în niciun caz A8.
A8 nu are 140 km montani, fiindcă dacă scazi Leghin - Tg. Neamț și porțiunea din depresiunea Giurgeu (în esență câmpii înconjurate de munți), rămâi cu vreo 110 km. Ar fi și mai puțini dacă autostrada ar ieși pe la P. Neamț, dar atunci când ziceam eu asta, un utilizator pe nume @dr4qul4 mi-a spus, pe bună dreptate, că zona aia e profund antropizată și autostrada ar trebui cocoțată pe creste sau prin tuneluri și viaducte, fapt ce ar face-o și mai scumpă. Oare nu același principiu se aplică și pe Comarnic-Brașov?

Asta e, autostrăzile montane sunt scumpe, e asta motiv să nu se facă? Nu.

Dar atenție mare pentru cei care vor să meargă neapărat pe autostradă până la pensiune (aia cu zonele economice/demografice cele mai mari e un pic de gargară neacoperită de cifre, că așa pot unii spune de zonele Iași și Neamț care trebuie conectate cu Cluj sau de Baia-Mare, Satu-Mare care trebuie conectate iar cu Cluj sau de Galați-Brăila care trebuie conectată cu Buc): o autostradă adusă fix pe lângă stațiune, cu nod destul de mic, că nu e loc, va duce la mutarea cozilor alea pe prima bandă a autostrăzii, mai adaugi și traficul ăla de marfă care ar trebui să fie semnificant, nu știu dacă va arăta așa grozav.
Dar pe aceeași logică, dacă unii merg pe acolo și vor neaparat autostradă, eu dacă nu merg pe acolo, de ce să fiu interesat dacă și autostrada se va bloca?

Dar ca român cu interes minor în a merge pe o anumită porțiune (vizitez Ro maxim o dată pe an și atunci cu avionul) dar interes major într-o rețea echitabilă pentru toată populația țării, sunt trist de egoismul unora care nu vor decât A3 Comarnic-Brașov în detrimentul oricărei alte rute din țară.

Cum zicea alt coleg: oare ceva soluții punctuale (ca parte a unei viitoare autostrăzi, nu centuri aiurea care mai și mănâncă din culoarul autostrăzii) nu ar putea aduce beneficiu mare cu costuri mai mici, indiferent de care trecere vorbim acum?



rt25

#9717
nu e vorba de egoism daca asta ai inteles.

E vorba de faptul ca prima autostrada care s-a dorit a se construi (se vorbeste din '97 de ea), cu una din singurele justificari pe trafic si beneficiu economic pe bune ajunge 30 de ani mai tarziu sa fie amanata si ras-amanata si sa se spuna ca nu e nevoie de ea.

Of doamne.

Apropo, ce solutii punctuale visati cate unii?

Giratorii: vor bloca circulatia mai tare
Interzicerea virajului la stanga: poate merge, dar cat crezi ca va ajuta ?
Interzicerea trecerii strazii in Busteni: paote va ajuta poate nu, dar oamenii aia ce fac?
Banda de stocaj pentru viraj stanga: poate ajuta pe ici pe colo, dar nu peste tot ai pe unde sa o faci
Interzicerii parcarii in Busteni in centru: poate ajuta punctual, dar apoi o sa sara afacerile din Busteni ca sunt afecta, se vor muta pe undeva si se va bloca in intersectia de la acel centru comercial.

Daca pleci din Maramures si Waze iti arata ca ruta cea mai rapida la Bucuresti e pe la Brasov (distanta si timp asa ar fi teoretic), dar tu faci 2h in plus fata de estimarea initiala sau ocolesti pe la Sibiu si Pitesti unde e asta egoismul unui care vrea cu masina in pensiune.  Cred ca o argumentatie mai rationala pentru care prioritatea acestei sectiuni ar trebui sa fie crescuta nu cred ca exista.

LE: nu zice nimeni sa nu se faca A8 sau altele, tot ce argumentez este sa nu mai se faca caz de deprioritizarea acestei sectiuni ca nu sunt fonduri. Fonduri sunt, dar se alege secventierea de 30 de ani sa fie in dauna acestei autostrazi necesare.
LE2: Apropo, vad ca se fac SF-uri de DX peste tot. Merge DX pe Valea Prahovei? (Ce mi-e autostrada, ce mi-e DX, vreau doar sa nu mai faci 4h in loc de 2h).

LE3: solutiile punctuale nu rezolva si problema transportatorilor exilati pe DN1A un drum substandard din orice punct de vedere.

Calin88

#9718
Egoism este sa ceri autostrada pe unde e trafic mai mic ca sa "dezvolti zona" si, in acelasi timp sa ceri solutii cu tren sau parapeti in, probabil, singurul coridor care chiar are trafic de autostrada din intreaga tara si nu are A paralela in constructie (A0, A7 si A1 sunt deja in constructie). Coridor care leaga 2 dintre cele mai mari economii locale din Romania, cu un trafic enorm de marfa si persoane local, nu doar turisti.
Egoism este sa vorbesti despre importanta Suceava-Siret, de exemplu, pentru traficul de tranzit, dar sa nu observi gatuirea traficului de marfa pe Cheia sau pe DN1 noaptea (pe centura Bv si la iesirea dinspre Bucuresti, seara, nu gasesti loc sa tragi pe dreapta, toate locurile sunt ocupate de camioane care asteapta deschiderea DN1 pentru camioane). Adica sa le facem viata usoara tiristilor ucrainieni care tranziteaza tara, nu celor care fac transporturi intre 2 firme din Romania sau catre Constanta pentru export - adica celor care aduc plus valoare economiei locale.

Solutiile punctuale corecte reprezinta centuri la Sinaia, Busteni, Comarnic si Azuga, adica fix tronsoanele cele mai scumpe ale A3. Ma refer aici, desigur, la o autostrada proiectata corect, nu cu viaducte kilometrice pe la Campina, ca sa nu mutam raul Prahova putin. Pai daca tot facem tunelele alea scumpe la Busteni, Sinaia si Comarnic, nu mai bine mai dam putin si facem cei cativa km cu care sa unim centurile astea? Si asa putem muta si camioanele pe A3, sa nu se mai chinuie pe Cheia (si sa ii chinuie si pe localnici). DN1A e un drum de carute; intr-un stat civilizat, n-ar exista tiruri in tranzit pe acolo.

Cat despre solutiile propuse, in majoritatea Busteniului efectiv nu e loc pentru o a 3-a banda reversibila. Daca interzici virajul la stanga vei bloca eventualele giratorii de la capete, care vor deveni ele punctele de blocare a traficului, in locul intersectiei de la Penny. Pentru ca toate virajele la stanga se vor face acolo, cu prioritate fata de masinile care circula in sens opus. In plus daca un localnic are de ajuns de la Poiana Tapului in centru, va trebui sa stea in coada pe ambele directii de deplasare, nu e normal asa ceva. In localitatile alea mai ai si localnici, nu doar turisti.
Pur si simplu, un drum 1+1 care trece prin localitati nu are capacitatea suficienta pentru a gestiona numarul de vehicule de pe VP.

RataRR

Eu sunt printre cei care au propus solutii punctuale(tronsoane A3 etapizate, nu NJ in statiuni si giratorii la capete), si nu zic sa se faca centura la Busteni, Azuga, Sinaia si Comarnic si atat. Ziceam ca se poate incepe cu centura a Busteniului(da stiu ca e scumpa, dar si beneficiul e mare), apoi a Comarnicului. Apoi sa se extinda portiunile astea. Nu am zis sa se faca centura la Sinaia si la Busteni si intre DN1, ca e absurd pentru 1-2-3 km sa muti tot traficul de tranzit inapoi pe DN1. Nu zic ca e suficient, si nu zic ca daca se vrea nu se gasesc bani, dar ca in prezent, pe fonduri europene, nu prea mai sunt bani nealocati pana in 2027. A fost asta o greseala? Nu sunt eu avizat sa dau un verdict. N-am zis ca nu sunt bani de A3 dar sunt de DEx Braila - Buzau/Focsani. Doar ca pana acum s-au bagat pe fonduri UE ce proiecte aveam cu SF gata, si A3 din pacate nu se numara printre ele.

^^^Asta cu mutarea cozilor nu stiu cat de adevarata e. Daca traficul de tranzit nu exista pe DN1(cu A3 paralel se va muta in mare parte), cel local nu e asa mare. Deci nu vor aparea cozi kilometrice pe A3 din cauza celor care ies spre statiuni, si cu siguranta nu cum se intampla acum. Si nu e faptul ca unii merg acolo si de-asta trebuie A, ci ca acei unii sunt foarte multi.