Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 3 Guests are viewing this topic.

horatiu.cosma

Înainte de a intra în pâine, e important de zis că banii prinși în bugetul de stat al României includ toate sursele de finanțare (bani naționali, fonduri europene, împrumuturi etc). Deci sumele care sunt acolo sunt banii (cu TVA inclus) pe care își asumă la acest moment România că o să îi plătească într-un an calendaristic pe proiectele respective.

Principalele elemente din bugetul de la Transporturi pe 2024 sună cam așa:

- scad cu 500 de milioane de lei banii pe proiecte finanțate din fonduri europene clasice (POIM+POT)

- creșterea bugetului total vine din PNRR, unde sunt +5,4 miliarde de lei față de 2023

- pe A8 sunt zero lei (nici măcar pe capetele PNRR nu au alocat ceva)

- pe A7 sunt cam 15% din valoarea totală (cu TVA) a contractelor semnate

- pe A0 Sud sunt cam 40% din banii rămași de plătit pentru finalizarea tronsoanelor, la fel și pe Craiova - Pitești

- pe Sibiu - Pitești sunt 7% din valoarea contractelor (1,1 miliarde de lei față de vreo 1,5 plătiți anul acesta), în condițiile în care intră în lucru în 2024 tronsoanele montane

- tot în jur de 10-15-20% din valoarea proiectelor sunt banii alocați pe DX Brăila - Galați, DX Tureni, centurile Timișoara, centura Craiova, centura Zalău.

Astea ar fi cele mai relevante. Dacă vă interesează vreo alocare anume pentru alte proiecte să ziceți și completez mesajul ăsta.

26ld

^ La rectificarile bugetare inevitabile ce vor urma, nu se pot modifica sumele astea ? Sa nu se blocheze investitiile? Ma gandesc ca asta e planul de bataie, sa treaca bugetul acum asa cum e, apoi sa inceapa cu rectificari, indiferent ca e vorba de transporturi sau alte ministere.

tom_sawyer

#9422
Pod Cosmești peste Siret (UMB)

Pentru CNAIR nu există proiectul ăsta. Nu îl au trecut în tabelele alea de sinteză, deși e pe fonduri europene.

Are alocare bugetară?


De asemenea VO Galați. Cică au reziliat că nu avea alocare bugetară, dar rezolvă ei ??? Au alocat ceva?

Extindere DN25.

Modernizare/extindere la 4 benzi pod Lungoci-Nănești (legătură între DN25 și DEx Focșani-Brăila)

Drum legătură VO Galați-DEx BR-GL.

TR Ister GL-BR-Slobozia-Călărași.

horatiu.cosma

#9423
Se pot modifica sumele la rectificări, însă prima rectificare se poate face doar în a doua jumătate a anului. Și rămâne de văzut dacă o să fie bani disponibili în plus pentru infrastructură în iulie/august, fix înainte de cele 3 rânduri de alegeri din toamnă.

Pentru centura Galați sunt alocați 60 de milioane, dar cu ea reziliată, nu cred că se va cheltui ceva.

La Cosmești 21 de milioane. De văzut dacă mai are putere UMB să se apuce și de asta.

Celelalte 4 nu apar în buget deloc.

dumbravaandrei

^^^ Pai pe A7 si A8 UMB mai are mult de lucru pana sa fie pe 0 cu banii din avans. La ritmul asta, pe 2024 nu stiu daca i-ar mai trebui alti bani...

Bachus01

Nu cred ca UMB au facturat avans pe A7 sau A8 .

Dagda

@horatiu.cosma pe A13 Sibiu-Fagaras cum stam cu alocarea?
raportat la ce s-ar putea face anul asta?

horatiu.cosma

UMB nu cere avans pe proiecte. Ca să aveți un ordin de mărime, anul ăsta au facturi plătite de 3 miliarde și neplătite de aproape 800 de milioane.

horatiu.cosma

Sibiu - Făgăraș are 400 de milioane, nu cred că sunt suficienti dacă o să ceară turcii avans pentru lucrări.

marinul

Nu stiu daca s-a mai scris, pe loturile A3 din Bihor cat s-a alocat?

horatiu.cosma

In jur de 500 de milioane, dar pentru tot A3 (componenta de fonduri europene clasice, deci nu intra și PNRR aici). Și din banii ăștia o să plătească ceva și la Strabag-Geiger in 2024.

hvm

Am incercat sa caut dar nu gasesc. Cati din banii inclusi in buget pentru A7 pe anul 2023 sau facturat si  platit? Nu gasesc suma bugetata pentru 2023 pe loturile UMB.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

horatiu.cosma

S-au plătit în jur de 2 miliarde de lei pe Ploiești - Pașcani (execuție preliminară până acum pe 2023).

hvm

Pe mine ma interesa cat a fost in buget si cat s-a platit sa vedem daca se apropie de 100% sau au ramas nefolositi o parte avand in vedere ceea ce a parut sa fie o slaba mobilizare din partea UMB. Ca daca au consumat bugetul atunci avem si clarificarea la intrebarea de ce intarzie si nu au facut nimic pe bacau pascani.. sau pe alte loturi...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Bachus01

#9434
Cautam bugetul pt 2023 si am gasit previziunea pentru 2023  :lol:

Quote from: Ionut on January 02, 2023, 08:19:20 AMAPI pe Facebook

Previziuni rutiere 2023. Devenit deja o tradiție, iată comunicatul nostru cu proiectele rutiere majore care pot fi inaugurate în acest an într-un scenariu realist-optimist. Dacă nu se va întâmpla ceva catastrofal, va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un RECORD de 126 kilometri!

În materie de autostrăzi și drumuri expres veritabile, România are în prezent aproape 995 kilometri în exploatare, 534 km care au contracte de lucrări active și 402 km aflați în procedură de licitație. Din 534 km îi vom scădea în scurt timp pe cei 17,7 km ai DEx12 Craiova-Balș după ce procedura de reziliere a contractului cu Tirrena Scavi va fi încheiată.

Ce inaugurăm în 2023? Borna celor 1000 de kilometri va fi atinsă, probabil, de turcii de la Nurol cu mini-lotul A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,554 km) în perioada mai-iunie. Compatrioții lor de la Alsim Alarko ar putea să le "fure" trofeul simbolic dacă se vor mobiliza și vor dori să deschidă parțial lotul 2 al A0 Sud. Dacă nu, vor da în trafic toți cei 16,30 km până la sfârșitul verii.

Tot Alsim Alarko are termen de livrare septembrie pe tronsonul 1 din A0 Sud (16,93 km) dar este nevoie să tragă tare și, chiar dacă ar rata toamna, trebuie să fie gata în decembrie! Șanse MAXIME de inaugurare în toamnă sunt și pe T3 DEx12 Slatina-Colonești (31,75 km) executat de UMB din care șoferii vor putea folosi doar aproximativ jumătate (Valea Mare-Negreni).

Chiar dacă se va ieși din aceste estimări optimiste, în condiții normale cele 4 șantiere de mai sus ar trebui să fie un pariu sigur pentru 2023: 78,534 kilometri de autostradă și drum expres.

În același pariu adăugăm celălalt proiect major, amânat din 2022, care va fi dat în trafic: podul suspendat de la Brăila (WeBuild-IHI), pe conexiunea scurtă (Smârdan) sperăm în mai-iunie și pe cea lungă (Jijila) în decembrie cel mai târziu. Și încă două investiții mai mici, dar cu impact foarte mare: pasajele Berceni și Oltenița de pe DNCB, ambele în primăvară.

Șanse FOARTE BUNE de inaugurare în 2023 avem pe lotul 2 din A0 Nord, unde UMB accelerează deși are termen iunie 2024. Sunt două opțiuni: aproximativ 10 km între DN1 și A3 fără bătăi de cap sau tot proiectul lung de 19 km cu o descărcare provizorie în DJ100 la Afumați doar dacă se deranjează CNAIR.

Strabag forțează de asemenea o deschidere devansată: aproximativ 13 km de drum expres pe DEx11 la vest de Oradea, între Autostrada A3 și DN1/Calea Borșului. Tot șantierul are 19 kilometri și austriecii vor să-l livreze până în decembrie, deși au termen martie 2024.

Pariul nostru, pentru care vom pune presiune constantă: plusăm cu acești 32 de kilometri pe A0 și DEx11 și țintim 110,534 kilometri noi de autostradă și drum expres în 2023.

Și mai visăm, într-un scenariu ultra-optimist, la o demonstrație de forță a asocierii Strabag-Geiger pe A3 între Chețani și Câmpia Turzii, unde stadiul fizic după rezilierea cu Straco este aproape 40% și cei doi antreprenori au capacitatea tehnică de a produce surpriza plăcută și să deschidă la limită, în decembrie, cei 15,691 kilometri, livrând cu jumătate de an înainte de termenul contractual veriga lipsă pe A3 dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș.

Știm că ne veți întreba și de alte proiecte. Așa că vă punem mai jos cele două tabele cu toate loturile de autostradă și drum expres aflate în execuție și în procedură de licitație lucrări din țară. La fiecare găsiți cele mai importante detalii privind stadiul fizic ori cel al procedurii de achiziție și estimările noastre realist-optimiste legate de inaugurare ori semnare contract, după caz.