Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 14 Guests are viewing this topic.

Ionut

API pe Facebook - un subiect ffff puțin mediatizat dar ffff imporant, merită o reacție

400 kilometri de autostradă de 6 miliarde de euro fără "câine de pază". Rolul supervizorului, al dirigintelui de șantier denumit și "consultant", "inginer FIDIC" sau simplu "inginer", în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esențial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme și respectă caietul de sarcini, oferta asumată și normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare.

Dar CNAIR tergiversează lansarea licitațiilor pentru aceste servicii esențiale ori, în dulcele stil "timpul trece leafa merge", tărăgănează procedurile de achiziție publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri.

În lipsa consultantului care să fie zilnic pe șantier și să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, "scurtături" și "optimizări" care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung și cresc artificial profitul constructorului.

Contractarea supervizării este URGENTĂ pe cele 7 loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău și Bacău, adică 178 km, unde constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă execuția (până) în primăvară. Aceeași situație pe lotul 3 de lângă Buzău și pe cele trei sectoare ale Bacău-Pașcani unde suntem în licitație de lucrări, dar ne așteptăm ca să fie și ele parafate cu antreprenorii până în vară.

Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca și Afumați) deși se apropie cu pași rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în contestații, probabil vom avea constructor până în vară) și 3 (în procedură semnare contract de lucrări).

Nu există timp de pierdut nici pe secțiunile de munte ale A1 Sibiu-Pitești unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. Nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că ai nevoie de diriginte de șantier pe 68 de kilometri prin creierii munților pe Valea Oltului și Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 ar trebui să se înceapă și aici lucrările.

Doar aceste exemple de autostrăzi amintite mai sus însumează aproape 400 kilometri și au o valoare contractuală/estimată totală de peste 6 miliarde de euro! Iar din urmă vin noi sectoare aflate în licitație, precum A13 Boița-Făgăraș sau capetele din PNRR ale A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Desigur, lor li se adaugă și multe alte proiecte rutiere mai mici și mai puțin mediatizate care nu au supervizor pe șantier.

pasadia

La modul serios, ma intreb unde lucreaza UMB si are parte de consultant? La Cluj pe A3, cred ca pe DX la Slatina, si cam atat, nu?

mirceaeliade

QuoteReprezentanții CNAIR și Romsilva, discuții despre infrastructura rutieră ce tranzitează zonele împădurite
 
Reprezentanți ai CNAIR și Romsilva au discutat miercuri, 25 ianuarie, în legătură cu proiectele de infrastructură mare ce tranzitează zone împădurite, dar și despre procedurile de identificare și îndepărtare a arborilor ce reprezintă un pericol pentru traficul pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi.

"Am avut astăzi la sediul CNAIR o întâlnire cu reprezentanţii Romsilva, la care a participat şi Secretarul de Stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioşteanu! Împreună cu directorul general al Regiei Naţionale a Pădurilor Romsilva, Daniel Nicolăescu şi cu directorul Departamentului Fond Forestier, Ion Codruţ Bilea am stabilit să îmbunătăţim protocolul de colaborare dintre cele două instituţii.

Vrem astfel să putem acţiona mai eficient şi să scurtăm timpii de intervenţie pe acele zone în care zonele administrate de Romsilva reprezintă risc pentru reţeaua naţională de drumuri. De asemenea am stabilit să colaborăm mai eficient în domeniul implementării proiectelor de infrastructură mare care tranzitează zone împădurite", a scris Cristian Pistol, șeful CNAIR, pe pagina sa de Facebook.

Acesta a mai spus că reprezentanții Romsilva i-au asigurat de sprijinul lor în vederea scoaterii din fondul forestier, într-un timp cât mai scurt, a suprafeţelor de pădure acolo unde se deschid şantiere pentru construcţia unor sectoare de autostrăzi.

Reprezentanții CNAIR și Romsilva au discutat despre infrastructura ce tranzitează zone împădurite
"Am discutat punctual despre scoaterea din fondul forestier a suprafeţelor de pădure afectate de construcţia lucrărilor pentru Secţiunile 2 (Boiţa- Cornetu), 3 (Cornetu – Tigveni), 4 (Cornetu – Tigveni) şi 5 (Curtea de Argeş – Piteşti) ale autostrăzii Sibiu-Piteşti", a mai scris șeful CNAIR.

,,Pentru Secţiunile 4 şi 5 ale autostrăzii, după emiterea Ordinului de Ministru pentru scoaterea din fondul forestier, Romsilva va întreprinde toate diligenţele necesare eliberării amplasamentului.

Pentru Secţiunile 2 şi 3 este necesară emiterea unor Hotărâri de Guvern pentru scoaterea din fondul forestier (prestatorul desemnat de către CNAIR elaborează în prezent documentaţiile necesare)"
, a precizat Cristian Pistol.

"Săptămâna viitoare ne vom întâlniri cu antreprenorii Secţiunilor 2 şi 3 pentru a stabili calendarele de implementare a contractelor în perioada de proiectare, în paralel cu procedura de scoatere din fondul forestier. Vrem să evităm astfel întârzieri în finalizarea lucrărilor", a adăugat acesta.

Se dorește îndepărtarea arborilor periculoși pentru șoferi
Potrivit șefului CNAIR, o altă temă ce va fi abordată o va reprezenta stabilirea unor noi proceduri de identificare şi îndepărtare a arborilor care prezintă un pericol pentru siguranța participanţilor la trafic pe reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi.

,,Am discutat și despre stabilirea unor noi proceduri de identificare și îndepărtare a arborilor care prezintă un real pericol la adresa siguranței participanților la trafic pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi administrată de către CNAIR.

Apreciez deschiderea de care au dat dovadă reprezentanții Romsilva în ceea ce privește colaborarea cu CNAIR, atât pentru siguranța rețelei rutiere naționale cât și pentru construcția de noi drumuri de mare viteză!"
https://www.capital.ro/reprezentantii-cnair-si-romsilva-discutii-despre-infrastructura-rutiera-ce-tranziteaza-zonele-impadurite.html

mirceaeliade

#8793
QuoteCompania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunță că în 2022 a semnat 16 contracte de supervizare a lucrărilor de construcție pentru 276,28 km de autostradă, valoarea acestora fiind de 277.881.895,15 lei fără TVA.
În prezent, CNAIR are lansate procedurile de atribuire pentru 26 de contracte de supervizare, acestea aflându-se în diverse stadii (avizare ANAP/depunere oferte/ clarificare/evaluare).
Compania precizează că majoritatea întârzierilor înregistrate în cazul anumitor proceduri de atribuire aferente contractelor de supervizare sunt din cauza contestațiilor introduse împotriva documentațiilor de atribuire de către anumiți operatori economici. Prin aceste contestații se urmărește reducerea substanțială a penalităților și/sau eliminarea mai multor pârghii contractuale de verificare a prestatorilor, astfel încât CNAIR să plătească sume importante prestatorului fără a avea și modalitatea efectivă de constrângere a acestuia la îndeplinirea obligațiilor asumate prin contract.

Situația celor 26 de proceduri de supervizare:

I. Supervizări aflate în evaluare/semnare
1. Centura Nord Lot 3 Evaluare (Tehnic)
2. Ploiești – Buzău Lot 3 Evaluare (Tehnic)
3. Sibiu – Pitești Secțiunea 3 Semnare

II. Proceduri de supervizare lansate și pentru care se formulează răspuns la clarificări și/sau măsuri de remediere conform dispozițiilor instanței:
1. Centura București Nord Lot 1*
2. Centura București Nord Lot 2*
3. Buzău – Focșani Tronson 3
4. Buzău – Focșani Tronson 2*
5. Buzău – Focșani Tronson 1
6. Buzău – Focșani Tronson 4
7. Lugoj – Deva Lot 2
8. Sibiu – Pitești Secțiunea 2
9. VO Galați
*Procedurile de la punctele 1,2 și 4 au fost contestate la CNSC/ Curtea de Apel București, ultima Hotărâre fiind comunicată CNAIR SA în cursul lunii decembrie.

III. Documentații de Supervizare încărcate în SEAP
1. [DNCB] A1 – DN 5 Lot 2
2. DN71 Sector 1
3. Focșani – Bacău Lot 1
4. Focșani – Bacău Lot 2
5. Focșani – Bacău Lot 3
6. Bacău – Pașcani Lot 1
7. Bacău – Pașcani Lot 2
8. Bacău – Pașcani Lot 3

IV. Documentații în curs de elaborare
1. Sibiu – Făgăraș Tronson 1
2. Sibiu – Făgăraș Tronson 2
3. Sibiu – Făgăraș Tronson 3
4. Sibiu – Făgăraș Tronson 4
5. A8 – Târgu Mureș – Târgu Neamț Secțiunea I
6. A8 – Târgu Mureș – Târgu Neamț Secțiunea III

https://www.economica.net/cnair-a-semnat-anul-trecut-14-contracte-de-supervizare-a-lucrarilor-de-constructie-pentru-22693-km-de-autostrada_642937.html

mirceaeliade


pasadia

^ Da, da, de vina sunt contestatarii pentru faptul ca ei abia au pus in SEAP documentatiile privind contractele de supervizare vizand loturi deja atribuite si pe care se construieste (mai mult sau mai putin legal). Pentur loturile respective licitatiile de proectare si executie fusesera lansate de cel putin 1-2 ani, dar partea de supervizare a fost greu de incarcat...

Mult rahat la gura CNAIR-ul, mult rahat in continuare.


mirceaeliade

#8797
Din gura lui Grinda:
-spera sa scoata la licitatie pe fidic galben restul A7 pana la sfarsitul anului
-440 km executie la UMB
-optimist ca minumul de km anual de A si DEx sa fie 100 km
-in 2-3 saptamani MT isi va termina toate sumele de alocat pe exercitiul bugetar
-pe PlBz1 se face o sedinta cu contractorul azi, si au fost notificati (?verbal?) ca sunt in tarziere (min 21)
-la CNAIR au fost 42 de candidati pe cele 5? locuri din CA
-au cerut documentele pt semnare pe A0N3 cu cei din China
-UMB nu exclude sa mai vina la alte licitatii deschise pe viitor
-vrea si pe feroviar sa inceapa sa semneze cu autoritatile locale cum semneaza pe rutier (sa transfere modernizare gari)
-dupa inatarzierea de 19 luni pe A8, pt POIM Grinda a cerut (ca CNAIR?) sa reduca contactul cu JASPERS (pt ca sunt platiti pe timp nu pe rezultate)
-pe CoBra, in a doua jumatate a anului vrea sa scoata la licitatie capatul de la Brasov
-pe 2023 bugetul MT e 23 miliarde, dar are nevoie de 28 miliarde
https://fb.watch/iImOXWRS3c/

657 km semnati pentru executie/PT+executie

montaniardul

@mirceaeliade capatul A3 (BraPlo) inseamna legatura cu A13 sau Rasnov - Predeal?

GIV

@montaniardul  greu de crezut ca lanseaza predeal rasnov.  nu face parte din contractul ploiesti bv? 

montaniardul

#8800
@GIV ba da din Ploiesti- Brasov. Posibil sa fie vorba de bucata care va lega actualul segment Rasnov - Cristian de viitoarea A13.


Ionut

#8802
Monitorizare autostrăzi și drumuri expres 19 februarie 2023. Contracte semnate și licitații.






660 km contractați
258 km în licitație
995 km în exploatare

Ionut

#8803
Și constructorii A și DX. 19 februarie 2023. UMB și restul lumii: 409 km, 22,54 miliarde lei, market share 62% (după lungime) și 54% (după valoare).





mirceaeliade

#8804
Parca DEx A3-DN1 de la Tureni a fost trimis spre validare la ANAP.  Totusi nu stiu daca asta merita trecut in tabel pt ca teoretic ANAP poate sa zica nu.

Au aparut si cifre noi datate pe ianuarie (schimbari in aqua, cifre neoficiale in [] ):