Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 8 Guests are viewing this topic.

alexandru_m

Strabag la Oradea oare nu poate termina in 12 luni?


mike_us

  Valoarea contractelor semnate în 2022 este cu 9% mai mare decit cea a contractelor semnate in 2017-2021.

CNAIR

 Si 2020 si 2021 chiar au fost ani buni. Asta e cred eu cel mai important lucru din 2022 nu citi km s-au inaugurat.

Ionut

API pe Facebook

Previziuni rutiere 2023. Devenit deja o tradiție, iată comunicatul nostru cu proiectele rutiere majore care pot fi inaugurate în acest an într-un scenariu realist-optimist. Dacă nu se va întâmpla ceva catastrofal, va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un RECORD de 126 kilometri!

În materie de autostrăzi și drumuri expres veritabile, România are în prezent aproape 995 kilometri în exploatare, 534 km care au contracte de lucrări active și 402 km aflați în procedură de licitație. Din 534 km îi vom scădea în scurt timp pe cei 17,7 km ai DEx12 Craiova-Balș după ce procedura de reziliere a contractului cu Tirrena Scavi va fi încheiată.

Ce inaugurăm în 2023? Borna celor 1000 de kilometri va fi atinsă, probabil, de turcii de la Nurol cu mini-lotul A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,554 km) în perioada mai-iunie. Compatrioții lor de la Alsim Alarko ar putea să le "fure" trofeul simbolic dacă se vor mobiliza și vor dori să deschidă parțial lotul 2 al A0 Sud. Dacă nu, vor da în trafic toți cei 16,30 km până la sfârșitul verii.

Tot Alsim Alarko are termen de livrare septembrie pe tronsonul 1 din A0 Sud (16,93 km) dar este nevoie să tragă tare și, chiar dacă ar rata toamna, trebuie să fie gata în decembrie! Șanse MAXIME de inaugurare în toamnă sunt și pe T3 DEx12 Slatina-Colonești (31,75 km) executat de UMB din care șoferii vor putea folosi doar aproximativ jumătate (Valea Mare-Negreni).

Chiar dacă se va ieși din aceste estimări optimiste, în condiții normale cele 4 șantiere de mai sus ar trebui să fie un pariu sigur pentru 2023: 78,534 kilometri de autostradă și drum expres.

În același pariu adăugăm celălalt proiect major, amânat din 2022, care va fi dat în trafic: podul suspendat de la Brăila (WeBuild-IHI), pe conexiunea scurtă (Smârdan) sperăm în mai-iunie și pe cea lungă (Jijila) în decembrie cel mai târziu. Și încă două investiții mai mici, dar cu impact foarte mare: pasajele Berceni și Oltenița de pe DNCB, ambele în primăvară.

Șanse FOARTE BUNE de inaugurare în 2023 avem pe lotul 2 din A0 Nord, unde UMB accelerează deși are termen iunie 2024. Sunt două opțiuni: aproximativ 10 km între DN1 și A3 fără bătăi de cap sau tot proiectul lung de 19 km cu o descărcare provizorie în DJ100 la Afumați doar dacă se deranjează CNAIR.

Strabag forțează de asemenea o deschidere devansată: aproximativ 13 km de drum expres pe DEx11 la vest de Oradea, între Autostrada A3 și DN1/Calea Borșului. Tot șantierul are 19 kilometri și austriecii vor să-l livreze până în decembrie, deși au termen martie 2024.

Pariul nostru, pentru care vom pune presiune constantă: plusăm cu acești 32 de kilometri pe A0 și DEx11 și țintim 110,534 kilometri noi de autostradă și drum expres în 2023.

Și mai visăm, într-un scenariu ultra-optimist, la o demonstrație de forță a asocierii Strabag-Geiger pe A3 între Chețani și Câmpia Turzii, unde stadiul fizic după rezilierea cu Straco este aproape 40% și cei doi antreprenori au capacitatea tehnică de a produce surpriza plăcută și să deschidă la limită, în decembrie, cei 15,691 kilometri, livrând cu jumătate de an înainte de termenul contractual veriga lipsă pe A3 dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș.

Știm că ne veți întreba și de alte proiecte. Așa că vă punem mai jos cele două tabele cu toate loturile de autostradă și drum expres aflate în execuție și în procedură de licitație lucrări din țară. La fiecare găsiți cele mai importante detalii privind stadiul fizic ori cel al procedurii de achiziție și estimările noastre realist-optimiste legate de inaugurare ori semnare contract, după caz.

mirceaeliade

La scenariul ultra-ultra optimist eu as pune la bataie si "Cocoasa" de la Focsani.  Daca se vrea din partea CNAIR si UMB s-ar putea face cred ca prima deschidere PNRR in 2023.  Daca s-ar alinia niste alegeri ar fi un "sotto".

Ionut

Hai să nu exagerăm. Nu au niciun motiv să dea cocoașa gata anul ăsta, dimpotrivă. Nici nu au obiectiv pentru așa ceva. În 2023 UMB va livra T3 DEx12 și A0N2 (pentru că îi încurcă, au făcut toate grinzile), atât. De restul va trage la limita contractuală.

BTW, au făcut grinzile și pentru A0N4.

horatiu.cosma

Baza de grinzi pleacă de la Zimbor (posibil la Deva) în august. E exclus să se deschidă ceva pe A7 anul acesta.

Archi

Pentru ce la Deva? Voiai sa zici pentru Margina - Holdea? Daca nu ma insel este un viaduct de +- 1 km la intrare in tunel dinspre Margina, unul de +- 500m in zona inceputul lotului tot dinspre Margina si inca unul micut intre tuneluri. Cu deschideri de 40 de metri si 5 grinzi pe deschidere ar trebui produse +- 400 de grinzi.

TibiV

Da, dar trebuie produse foarte repede...

Probabil ca accesul muncitorilor, utilajelor si a materialelor spre tuneluri va fi facut in mare parte pe aceste viaducte.
Sau te astepti ca tot ce este necesar  pentru tuneluri sa se tarasca pe drumuri forestiere?!

In mod cert primele "chestii" pe care le vom vedea acolo vor fi piloti/pile/grinzi/suprabetonari exact pe aceste viaducte "neimpresionante" - cum ai spus chiar tu: unul "modest" de 1 km (aproape cat ala peste Olt de la Slatina), unul "neglijabil" de 500 de metri, si alte cateva "maruntisuri"...

Da, in mod clar cele doua "warmhole" reprezinta portiunea critica a lotului.
Dar accesul la tuneluri va deveni tot mai critica pe masura ce se va avansa cu saparea/forarea lor...

Mai fratilor, am intrat in 2023, si inca nu exista nimic - nici o basculanta, nici o organizare de santier... NIMIC!
Dead-line-ul este 2026.

Evident ca UMB va face totul ca sa treaca pe "prioritate zero" accesul si aprovizionarea tunelurilor. Chiar daca nu vor folosi acolo fabrica de grinzi decat 6 luni, cu asta vor incepe.

Sau, ma rog, eu asa as face...

Poate gresesc profund, dar dupa atatia ani de forum cred ca am inceput sa inteleg logica unor actiuni aparent de neinteles ale unor antreprenori. Mai ales ale celor care se "inhama" simultan la lucrari de o amploare iesita din comun...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

horatiu.cosma

#8739
Anul acesta ar fi rușinos să nu se deschidă 55,5km de A/DX:

- Craiova - Pitești T3 (pe toată distanța de 32km, cu o descărcare temporară sau definitivă trivială la Colonești)
- A0 Sud între DN5 și DN6 (10km)
- A3 Nușfalău - Suplacu (13,5km cu o descărcare provizorie la capătul dinspre Suplacu, probabil o girație)

Cu șanse foarte bune de deschidere anul acesta (dacă statul nu doarme, constructorii apasă pe accelerație și vremea ține) mai avem 63 sau 68km de A/DX:

- A0 Sud între DN5 și A2 (24km; aici trebuie să crească Alarko mobilizarea cu o viteză și statul să reloce conductele de gaz)
- A0 Nord 2 (10km între A3 și DN1 sau chiar 15 până în DJ-ul de Afumați, asta ar ajuta traficul ușor spre A2 pentru cei care o iau pe DJ-uri spre Brănești; deschiderea asta depinde de stat să rezolve accesul în Pădurea Petrești și de UMB să vrea să deschidă sectorul circulabil chiar dacă vor mai rămâne lucrări de finalizat pe sectorul necirculabil între DN1 și capătul lotului)
- drumul expres de la Oradea (13km DX și 6km DN 2+2; aici termenul e 2024, însă Strabag s-a mișcat foarte bine, practic a intrat în șantier în mai și în 7 luni a ajuns la 45%; singura emoție ar fi la modificarea de soluție cerută de autoritățile locale cu acel pasaj în loc de giratoriu la Sântandrei, dacă se rezolvă în timp util birocrația, dar care oricum nu impactează sectorul de DX)
- A3 Chețani - C. Turzii (16km; se va merge pe autorizația de construire Straco, se finalizează zilele astea expertiza pe lucrările executate și micile detalii reproiectate, nu sunt chestiuni majore, doar mărunțișuri gen decaparea umpluturii superioare pe care a crescut vegetație, ceva reparații la betoane, sunt acoperite fără probleme de rezervele de implementare. Se muncește intens săptămânile astea la contractarea subcontractorilor, a furnizorilor, achiziția grinzilor lipsă, s-au autorizat gropi de împrumut, tot planul e făcut pentru finalizare în 2023. Strabag are 60% și va lucra de la C. Turzii până la podul mare de la Hădăreni inclusiv, Geiger de acolo până la Chețani).

Tot rușinos ar fi să nu se termine anul acesta podul Brăila cu toate drumurile de legătură, pasajele Oltenița, Berceni, centurile Bârlad, Tg. Jiu, modernizările DN28B Botoșani - Tg. Frumos, 29D Botoșani - Ștefănești, 2L Soveja-Lepșa.

Mare păcat e că a pierdut trenul pentru 2023 Craiova - Pitești 4 (măcar de la Colonești la Albota), însă statul a întârziat extraordinar de mult în 2022 exproprierile suplimentare, eliberarea suprafețelor forestiere (nici până azi nu sunt rezolvate integral) și aprobarea relocării utilităților, plus că nici UMB nu pare că a avut suflu să tragă tare în 2022 pe sectoarele unde ar fi putut lucra.

Anul acesta e foarte important să se facă progres bun pe A0 Sud 3, CraPi4, podul mare de la Brăila - Galați, PiSi5, A7, A3 Nădășelu - Poarta Sălajului, relicitare CraPi1, ca să putem discuta realist despre vreo 200km deschiși în 2024.

tom_sawyer

#8740
E destul de clar că până în 2030 vom reuși o medie de 100 km/an. Întrebarea e dacă vom fi capabili să creștem la 150-200 km/an între 2030 și 2040, ca să avem rețeaua de bază gata în 2040.

Mi-aș dori un pact politic prin care să se asigure finanțare pentru 150 km/an timp de 20 de ani de acum înainte. E un obiectiv rezonabil.

dumbravaandrei

#8741
@Archi poate inca mai au disponibila fosta organizare de santier de la Soimus si fac grinzile acolo, dupa care le-or transporta cand or avea acces in santier.

hefaistos

Turcii, si unii si altii, aparent sunt chititi sa demonstreze ca se concentreaza pe realizarea lucrarii, nu pe claimuri si plangeri. Cea mai clara dovada a fost la A0 unde au strans din dinti si au adus agregate de la distanta mai mare inghitind costurile fara sa tipe sau sa protesteze.
Deci ma astept ca Nurol sa predea lucrarea probabil in primavara (pana la 1 iunie) si Alarko sa deschida traficul pe ambele loturi anul asta, tot pana la 1 iunie pe portiunea DN6-DN5 si restul pana la sfarsitul anului.
E in primul rand o chestie de vointa pentru ca resursele angajate permit asta.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

pasadia

@tom_sawyer ma indoiesc ca vom putea ajunge la 100km/an medie pana in 2030. Singura cale posibila pe care o vad e legata de loturile de campie, mai ales cele îndepărtate de aglomeratiile urbane (unde existenta utilitatilor ingreuneaza cu 1-2 ani- in medie - viteza de lucru). Deci ma refer la loturi din A7, A11, A9, A6.

Dar 150km/an, si mai ales realizarea unei retele de baza presupune A/DX sau macar HP in zone montane. Iar aici chiar nu se vor putea realiza atat de multi kilometri pe an din diverse cauze (de la cost la complexitatea proiectelor). Nici macar nu cred ca e dezirabil sa aspiri la asa ceva. Da, ar fi fost dezirabil ca mix-ul din 2025 incolo sa cuprinda si altceva decat loturi de campie, insa sunt putine sanse. In continuare preferam sa construim doar la sub 200m altitudine, preferabil in lungul vailor.

Earthchild

Unirea Sucevei (și a Iașiului) de București este la fel de importantă ca și străpungerile spre vest. Bine că se fac măcar proiectele mai ușoare și mai puțin costisitoare, dar la fel de necesare. Că trebuiau făcute acum 20 de ani, simultan cu A2, este o altă poveste.