Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

qionescu1

Excelent tabelul lui @mirceaeliade! Actualizat, bine structurat si usor de urmarit. Multumim!
Observ ca ne-a prins harnicia in ultima vreme si foarte multi km contractati deja. Cred ca un rol important a fost Uncle SAM si aliatii care ne-au impins de la spate sau chiar ne-au dat un sut in fund sa rezolvam o data problemele astea ca n-au pe unde sa vina la noi in caz de ceva.

laucirobert

Excelent!
 In acest grafic este si raspunsul sau cel putin o mare parte din el pentru intrebarea : De ce suntem in urma fata de restul tarilor din fostul lagar comunist?
 Pai intre 1987 si 2004, deci timp de 17 (saptesprezece) ani !!! nu s-a facut 1 (un) km de autostrada. Aveam alte griji pe atunci, sa nu ne vindem tara agenturilor straine si altora. Daca o sa aveti curiozitatea sa va uitati pe Google Earth si sa selectati diverse perioade ale imaginilor, veti vedea spre exemplu ca M0 de la Budapesta, mare parte din ea era deja terminata pe la inceputul anilor 2000. Asta ca sa ne dam seama de unde am plecat si cu atat mai mult sa apreciem ceea ce se face in zilele noastre.

Ionut

Pai au fost 10-15 ani de tranziție. Ce autostrăzi să faci când poporul suferă de foame? Nu aveam bani europeni ieftini pe-atunci. Am intrat în 2007 în UE.

Ați uitat...

Bine, unii nici nu erați...

hefaistos

E o perioada pe care cei sub 30 de ani nu o inteleg. Salarii de 70-100 de dolari, ani cu inflatie de 100% sau chiar mai mare. Stateai la coada la vize la greci 5-6 ore.
Romania a evoluat mult in ultimii 20 de ani. Ce-i drept, putea sa evolueze si mai mult.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

dr4qul4

Unde mai pui ca nu existau planuri pentru nici o alta autostrada in afara de A2. Pur si simplu, era doar harta Iptana, dar fara SF-uri reale (nici nu stiu daca erau necesare pe vremea raposatului).
Dar adevarul este ca nu exista nici cerere. Majoritatea drumurilor erau inca goale, in sfarsit aveam benzina la pompe, dar nu prea aveam masini. Drumurile erau goale, dar pline de gropi.
Ca sa intelegeti contextul, Basescu (ministrul Transporturilor) zicea prin 1998 ca nu avem nevoie de austostrazi din cauza traficului redus, si se concentra strict pe asfaltarea DN-urilor! Si cu montarea de indicatoare cu "aici sunt banii dumneavoastra" ca sa justifice rovigneta (parca atunci a fost introdusa ca "taxa de drum")
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

carutasul

Există însă și reversul medaliei: terenurile erau ieftine, exproprierea costa mai nimic și exista o forță de muncă disponibilă (inclusiv mineri :) ) pe salarii mici... Eu nu pot ierta guvernele Văcăroiu că au îngropat banii în producție pe stoc pentru firme care oricum au dispărut în final, măcar dacă îi investeau în A1 (că ăsta era singurul proiect clar și evident necesar în momentul ăla) măcar îi pierdeam cu folos... Dar asta e, nu putem schimba istoria...

dumbravaandrei

nu primim bani pentru greselile din trecut si nici pentru condamnarile lui "daca"... Clar ca orice plan pana in 2000 nu mai e valabil acum pentru ca nici asezarile nu mai arata la fel, fluxurile economice sunt aproape complet transormate, modelul de mobilitate e cu totul altul. Din motivul asta, mare parte din cariocile Iptanei nu mai sunt valide in ziua de astazi.

vorba unui personaj din The Family Guy:
"suck it up and start shoveling"...

Xenos

Si eu sunt de parere ca s-a pierdut timp prosteste. Pe langa faptul ca puteam atrage mult mai multe fonduri preaderare, directii precum Bucuresti-Brasov erau clare. Dar in fine, asta este. Un alt moment ratat este rezilierea neinspirata a contractului atribuit la final de 2004 asocierii Strabag-Vinci (imi scapa a treia societate) care sigur ar fi facut pana acum autostrada Comarnic-Bv la o treime din pretul la care se va face in final si cu prevenirea unor daune enorme pt economia nationala.

naivu

^Strabag-Vinci-Aktor si cred ca era mai degraba 2014 pt ca era afacerea lui Ponta. A pus cineva proiectul pe forum si mi-a placut cum era gandit traseul (chiar mi-as dori sa fie luat ca baza pt urmatorul SF) dar am inteles ca urma sa fie realizat in PPP (parteneriat public privat), asa ca sunt cam sceptic atat in ce priveste finalizarea cat si in ce priveste costul. Cred ca se prefigura un nou Bechtel. Daca Ponta ar fi inteles necesitatea unui SF si a unei licitatii pe bune, atunci da, CoBra ar fi fost terminata de mult!

alexandru_m

Da, parca iesea la vreo 6 miliarde pana la urma CoBra.

Pe care ii plateam 100% ca era PPP. Clar trebuia demarat.

hvm

#8635
As vrea sa dau un exemplu ca sa intelegeti mai bine cum era in perioada respectiva. Am folosit . ca separator la milion si mie ca sa fie mai usor de citit. Daca va da ceva cu virgula sa stiti ca nu e greseala de scriere. Aceasta era realitatea.

Ai mei au cumparat un Aro 320 ( ala cu cabina mica de doua locuri si lada in spate) in iunie 1994. Au facut un imprumut de 3.200.000 lei pe 5 ani. In timp ce cautam ceva prin documentele vechi am gasit un grafic de rambursare actualizat din decembrie 1996 (fix jumatatea perioadei de creditare). La acea vreme erau achitati 7.810.000 LEI , mai erau de achitat 14.350.000 LEI. Multa lume a fost in situatia aceasta in perioada respectiva. (Ceva similar a fost si cu creditele in franci elvetieni....). Pana la urma au platit anticipat in 1997. Suma totala platita a fost 24.375.000 lei. Si nu a fost o alegere usoara sa vanda multe chestii ca sa acopere suma respectiva si sa nu pierda casa care era gaj la imprumut.

Si din pacate sunt deacord ca anumite investitii facute pe vremea respectiva au fost prost gandite, si poate era mult mai bine sa se investeasca in infrastructura, dar nu stiu cum puteai sa inchizi 80% din industrie pentru care nu mai era piata de desfacere competitiva, si sa ramai cu atatia oameni care nu mai au locuri de munca ca si cireasa de pe tort cand deja erai in criza accentuata cu o multime de oameni care ramasesera deja fara loc de munca si o inflatie de aproape 100%....
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Ionut

Cinstit este să nu iei în calcul perioada 1989/1990-2000 pentru că pur și simplu nu era timpul autostrăzilor. Dacă, prin reducere la absurd, am călători înapoi în timp și am întreba oamenii de-atunci dacă vor autostrăzi, cred că am fi luați la bătaie. Sau mai bine, faceți exercițiul ăsta cu părinții voștri. Întrebați-i. Să își aducă aminte ce voiau atunci. Nu cred că e unul din un milion de români care ar fi pus autostrăzile în primele 50 de nevoi.

Eu așa și discut în presă. Las primii 10 ani de după Revoluție deoparte. Dacă luăm ~900 km făcuți după Revoluție și împărțim la 33 de ani, ne dă 27-28 km/an. Dar nu e cinstit. 900 km trebuie împărțiți la 22, deci 41 km. Nu că ar fi mult, asta zic în presă cu fiecare ocazie. E puțin la ce nevoie există. Să sperăm că restul de 2000 o să îi facem în vreo 20-25 de ani, nu în 40!

mirceaeliade

#8637
Plus ca numa' din 2000 am avut acces la fonduri ISPA de pre-aderare. Nici acum dupa 22 de ani de dezvoltare nu ne facem autostrazi pe banii nostri, dapai in anii '90

mike_us

  Daca ăștia 22 de ani făceam o medie de 80 km/an care nu ar trebui sa fie imposibila pentru o tara de dimensiunile României, acuma am fi avut 1.800 km si am fi fost in cu totul alta situație.
  Pentru următori 5-10 ani care credeți ca e media pe care România o poate atinge? 

paullie